Sunday, May 14, 2006

ni cume 50sen saye jer...

fuh, lega tapi gelisah dan sedikit hampa lepas DS semalam. semlm ade 2 paper. 1st test automate n 2nd maths. yg 1st tuh, aku tak mengharap sgt pun. just lulus ok lah, sbb aku mmg sempat nk revise. mase cuti, bagi aku, kite cuti la puas², so time masuk skolah jer, aku pun siapkan semua homework. last² x dapat revise. donc, tant pis pour moi.

yg buat aku gelisah n hampa nye, krtas maths lah. mula² tu ok lah, boleh jawab semua. sampai satu soklan ni, tetibe aku terlupe cara nk buat lak. aiseh, rugi betul. so, aku buat dgn speednye lah. mcm biase, time buat² tuh, eh eh, ade jalan lagi senang, so padam balik ape yg aku tulis then tulis yg jln 'senang' tuh. tgk² balik, eh eh mane boleh, silap condition nih, padam balik, tulis yg tadi. last² sempat lah aku menghabiskn semua soklan 30 mins awal. ok. then, aku terus ke soklan yg aku terstuck tuh, apsal la aku x boleh bt bendalah ni, padahal senang jer tuh, aku apat rasekan lah, buat² gak, tak dpt lagi. so, ive up lah, aku pun check balik semua jln kerja n jawapan. hah kau, amik, ade 1 soklan tuh aku tersilap pandang (best lak word nih), jalan kerja ok, cume + tertukar -. so, panic time. hehe. ok, tarik nafas, out! time tuh last² minit lak tuh (eh bukan last dah abes waktu dah), so sementara tunggu org lain anta, aku pun terus padam yg salah tuh, then betul kan balik. waaa,ntah la aku buat tuh betul ker tak. ruginyeeee!!! semua dah perfect, last² tgk signe die yg salah. waaa, hayun² !! mase balik tuh, 1st time lah aku balik berteman kan 4/5 org gitu. biasenye aku balik sorang or 2 org jer. biaselah diorng nih, bile x tau jawab terus keluar. aku ni kire duduk lah sampai abes time exam tuh. then, yg redoublant/yg mengulang ni pun ckp ade 2/3 soklan pernah keluar thn lepas. waaaaa, rase nk terajang² jer pokok² yg mengeluarkn debunga (byk giler lak tuh, terase mcm time winter !), apsalah aku x terpk bendalah tuh. aaarghhh!!! last² aku harap² lulus jer maths tak lebih dari itu. huhuhu.

err, masalah aku kan, org pandang aku ni mcm la pandai sgt.(adalah sket²). maksud aku, kire aku ni hebat lah. ceh, x hebat mane pun. klu hebat sure dah dpt 1 place kat iut dah. same jer kat mesia. org igt aku ni boleh jwb sume soklan. oklah yg bleh jwb aku jwb lah kan, tp bile aku ckp aku tak reti jwb, kaw, mule lah "perh, poyo siot, xnk kongsi ilmu" waduh², ngape sih. dah aku x bleh jwb nk buat mcm mane. hmmm..ssh betul. so last² aku balik umah study. hahaha. malu gak bile org dah expect mcm tuh. hmm..rela aku jadi org yg kelihat tak pandai tapi pandai. untungnye, org tak mengharapkn kite jwb soklan yg die soal, rugi nye, org susah nk terima kite. iyerlahkan, org skrg, pentingkan paras rupe/luaran jer. x semestinye org yg slalu pergi disko tuh die x cukup agama, au contraire, die lg dlm ilmu die. (<= aku ade pernah dgr citer ni, satu disko tu insaf, x silap aku lah, kisah benar eh (maybe))

oklah, dah rase hampa tuh, aku terus balik umah then tido. tido = activiti menghilangkn perasaan. hehehe. sambil² tido dgr nasyid. hahaha. poyo jer. tp tu lah, buat insaf sket time terjaga tuh. last² hilang perasaan hampa tuh. senang jer kan nk hilangkn perasaan? huhuhu.. ckp pasal ni, baru ptg td aku call umah. saje je. report mingguan dari france. =) err..pelik gak bile ade org nak amik 18 subjek in spm. cam adik aku die amik 12. ni pun sbb skolah punye status lah. ceh, kononnye xnak kalah. hehe. skolah ni slalu kire rival skolah aku la. sbbnye , skolah adik aku ni sume pompuan n skolah aku sume laki, so nk tgk mane lagi power. cis, asyik kene hentam jer dgn pengetua time tuh. dah la dekat lak tuh. pape ntah. hah, yg aku peliknye kan, nape lah pompuan ni suke menyusahkn diri amik byk² subjek. hehehe. sian gak kat adik aku. kene study lebih sket. padahal nk amik business jer lepas spm. tgk cam laki, senang jer, amik sket², yg penting jer lah, or yg berguna utk mase dpn jer. senang study, tak yah nk belajar banyak². hahaha...papepun pompuan srkg kene score byk, sbb kuota kureng. hehehe..siannye diee...

so lepas² lepaskn rindu tuh, aku pun bace lah blog² n biter². hmm, pelik lagi skali tgk org mesia ni(yg kat mesia skrg lah, yg kat sini xde kepelikannye pun). pelik sbb, bile org tegur jer, dah cepat melenting, bukan nak berbincang ker ape ker, ni terus sound² tuan dh xde kene mengene dgn ini hal so jgn masuk campur or pencemar budaya. sian betul orng tuh. org tegur sbb nak betulkan ape yg silap or nak tunjuk kan ape sikap sbenar org mesia skrg nih. last² org tu yg berniat baik kene hentam lak. ces, ckp tak lalu kepala dulu, terus keluar jer, kan dah, nampak kebodohan die. hehe..ni yg x sabar aku nk tgk movie 'pencemar budaya' tuh. kurang² ade org tunjuk kisah realiti org MALAYsian nih. ni tak, asyik citer jiwang, kononnye baik sgt lah. tu lah, teringat senior aku ckp sbelum aku fly sini, die jadi culture shock bile balik mesia. lagi satu, bile tun ni bg padangan die, ade jer yg x puas hati. tp bg aku, bagus lah ade org berani tegur. sbelum ni pembangkang tegur buat tak layan w/pun betul lak tuh. so, bile org dalam yg dh kluar beri komen, baru amik endah. kalau lah tun begabung dgn pembangkang, sure menangnye. harap² ramai akan mengomen betulkn mesia nih. tapi bak kate sorg warga italy sblum mengundi, nak pilih pembangkang, diorng tak reti nak uruskan, nak pilih kerajaan lak, ramai ahli² diorng tak jujur n menipu. so, nak pilih sape kan.jwpn nye xyah jd pengundi. hahahaha...jap nk copy coller from tun punye dvd ape ntah. aku dpt dr blog lain sbenornye. pelik memang pelik.

"When we want to change the Malays, we look at the history of the Malays. We have values that are not conducive to success. We don't give value to the sense of shame, for example.

Of course, if you take off your clothing, you'll feel malu (shame). When you fail in something, you should feel ashamed. If you study something and you don't succeed, you should feel ashamed. But, some people say, 'I failed the exam, seronok pula (happy too)'. There is no sense of shame. We have to build a sense of shame so that when you have a strong sense of shame, you will strive not to feel a sense of shame and when you undertake to do something, you do it well. If you do business, you must succeed in business. You must do the right things. You mustn't cheat and things like that. We must try get these New Malays to have this sense of shame."

hah, semlm aku tgk prgram kat tv nih. die panggil 50 personality yg mengejutkan french. so pemenang die, memang lah mengejutkan. nak tau? de ni pompuan. ape yg mengejutkan adalah, die mempunyai 6kg utk satu payudara. hahaha. giler berat nak mampos. x silap aku tu utk sbelah jer. mmg tgk image tu, besar kapal lah. lepas tu, bibir die die buat ape ntah. ade lah sbb² die buat gitu. perh, kg bayangkan. bwk tiap² hari lak tuh. last² baru die sedar. perrh, mmg giler lah. then ade lah gambar² artis² french yg choque nih. diorng ni mmg lah, x kire live show ker, main lepas jer ckp, p nampak la yg die tu tgh mabuk. hmm, penonton lak booo kan or kadang tepuk tgn, pelik betul diorng nih. ish *geleng² pale*.

lagi nak citer, 16 nnt adalah hari guru kat mesia. terima kasih cikgu !! nk citer sinila, sikap porf² aku kat sini n cikgu² aku dulu kat mesia. prof² aku kat sini terima jer teguran or kritikan dari student bile die buat salah. tp yg sesetengah kat mesia susah or malu nk terima tuh. contoh lah, prof analyse aku, pompuan, kire berumur gak lah, die tgh buat² jalan kerja maths ni then tetibe ade budak ckp yg die salah buat. so die check balik, then ckp merci/tq. time die tak dpt jwpn ape yg die tulis kat board dgn die tulis kat kertas die, die pun cek la balik jalan kerja tuh. bdk² ni pun carik gak. masing² x jmp ape yg slh, bile die jmp die kate (translated in malay) "awk semua ni mmg lah, salin jer ape yg saya tulis, sampai sy buat silap pun xde org ckp, awk suma dah lah 24 org, xkn xde sorng pun nampak, mmg lah kamu ni, kitorng belajar ni mesti ade sikap kritik sket, jgn terima jer mcm anglais tuh" lebih kurang gitu lah, patutla semua formula die carik penyebab die. nape mcm ni? padahal bende tu simple jer. mcm jumaat lepas, aku bleh jawab dalam 2/5 saat soklan tuh, tp bile tgk diorng jwb, perh, berjela² gak la jalan kerja. mak aih, ni la masalah perancis tak bleh trime yg simple mesti nak tau sbb die. waaa, j'an ai marre la pulak. sbb tu kot aku x bleh score. hehehe...ok berbalik ke situasi kat mesia lak. cikgu ni akan ckp (cikgu yg aku pernah jumpe lah) " iyerker ada salah? saya tak nampak pun. a'a ada kesilapan. *dgn nada pelahan n malu kot* awk sume betul kan eh". kadang² tu ade cikgu x belh trima sampai die soh carik sendri or bt sendri soklan tuh. hmmm...pelik pelik.

waaa,peliknye aku rajin menaip lak. oklah, pape pun tu cume aku punye pandangan jer. biaselah, time² nk study ni, kene sediakan otak dgn berpk jap, lepas tuh baru senang nk trima maklumat. oklah, selamat hari belia esok n selamat hari guru lusa. jap, klu nak diberi pilihan, korng nak jadi MALAYsian ker MALAYeuropean ? memandangkan melayu sejati x akan berubah sifat n pegangan die. ok, nak melayan sume lagu theme/soundtrack movie jap. =)

kalau nak berjaya, jangan manjakan diri tu - mamaku

Saturday, May 13, 2006

Mama


[Verse 1]
Mama thank you for who I am
Thank you for all the things I'm not
Forgive me for the words unsaid
For the times
I forgot

[Verse 2]
Mama remember all my life
You showed me love,You sacrificed
Think of those young and early days
How I've changed
along the way

[Bridge]
And I know you believed
And I know you had dreams
And I'm sorry it took all this time to see
That I am where I am because of your truth
I miss you, I miss you

[Verse 3]
Mama forgive the times you cried
Forgive me for not making right
All of the storms I may have caused
And I've been wrong
Dry your eyes

[Bridge]

[Verse 4]
Mama I hope this makes you smile
I hope you're happy with my life
At peace with every choice I made
How I've changed
Along the way
And I know you believed in all of my dreams
And I owe it all to you, Mama


sayang n rindu mama saya sangat sangat !!! happy mother's day !

Friday, May 12, 2006

dengan ini bermulalah ...

allo, esok aku dah start DS/final dah. doakn saye yerk. hmm... actually, ade banyak citer nak citer tapi tetibe rase takde envie/perasaan nk citer lak. hehehe.

so, dengar jer lah lagu yg baru aku up nih. lagu ni pun aku TERjumpe kat linkin park nye website. cis, x sangke lak diorng buat project baru. n ade album baru lak tuh. waaa, lame nye aku x ikut perkembangan diorng ni. ok lah lagu die, best. 1st time dengar terus nk dengar lagi (aku lah). jarang aku terlekat kat satu lagu tuh bile 1st time dengar. kirenye special lah lagu nih. hehe. pas tu ade mike shinoda lak tuh, kelakar lak tgk muke die cemtuh. hahaha. anyway, rentak n lirik die tu best lah. klu nk tgk vc die, tgk kat frensta aku k. eh jap lagu ape tuh? project baru linkin park, fort minor - where'd you go. donlod jgn x donlod. =P. hah, baru gak aku tau yg kat mesia x bleh dengar lagu ape yg aku letak nih. iye ker? hmm, awat la x boleh ? sian org² kat mesia x boleh dengar lagu² best. hehehe.

hmm, okla stakat ni. terase excited nk buat maths lak. =) daaa..

1+1 = 11

Wednesday, May 10, 2006

am i ready ??

uik, ready pasal ape lah ni kan? :) minggu ni aku rase cuaca asyik hujan jer memanjang. tak tau la esok mcm mane kan. harap² cerah lah. leceh bangat la klu asyik hujan aje. nasib baik mood aku cerah jer sepanjang hari hujan ni. kalau x, habeslah, asyik tido jer la aku nih.

hari ni ade lain sket dari hari lain² sebelum nih lah. aku pun tak tau nape time TP/amali (kot) seronok giler aku menyiapkannye. kalau ikutkn hari ni aku habes kelas kol 7, tp sebab prof fizik aku tak tau nape, kelas die cancel tadi. so TP elec pun dicepatkn waktu die. nasib baik. tak dapat aku nak membayangkn, yg aku berada di sekolah selama 11jam. huhuhu.

kepelikan aku ni bermula dari TP microproce aku tuh. ceh, tak la berape susah yg aku jangkakan. banyak programming aje. bahagian programming ok lah, tp bahagian kat mane nak menyimpan memory tu or pape lah,pendek kate, architecture microprocesseur ni la aku kureng sket. interesting lah gak TP tadi. buat lampu kelip². hahaha. bende simple mcm tu pun jadi susah bile manusia ni pandai sangat. pandai la sangat. tp nk buat kelip² n mcm lampu time raye tuh, (yg kejap kelip sini, lepas tu kelip sane lak) x la brape susah pun. just gune language C, then mende tu ikut lah program tuh. ni yg buat aku jatuh cinta ni kat subjek info indus.hahaha. lepas kelas tuh, aku pun tanye lah prof aku pasal final/DS aku yg 24/06 nnt tuh. die kate bleh jer aku buat hari jumaat tuh. yuhuuuu !!! x yah sesusah hati nk pk pasal DS time dalam kapalterbang nnt.

jadi, kelas petang lak, kelas TP elec. ni gak ajaib. lepas prof tuh citer pasal prépa die, aku n binome baru aku pun buat lah TP tu. aku yg buat n member aku ni tukang tulis. tak sangka lak, secara automatik badan aku ni ikut irama TP tuh. smooth jer TP tuh. tp ade la beberape kemusykilan. lepas tu ok balik. ni yg best kerje dgn org yg bleh explain kat aku nih. senang jer, sambung² wayar tuh, then amik graf signal die, then explain. aku nk buat tuh ok jer tp nk mengexplain tuh kureng sket. aku tau nape bende tuh jadi camtu tp x tau nk explain. so, sian member aku ni tulis. x abes die nk mengexplain aku dah buat soklan lagi satu. hahaha, tp TP ni lah bleh katekan au paham 100%. sbelum ni iyerkan jer lah. tak tau lak nape tetibe jadi 'aktif' macam nih, sebab hujan ker sbb dinner smlm? hahaha...

ok citer pasal dinner semalam lak. smlm adelah aku dijemput dinner bersame En yusof (minta maaf klu slh ejaan). penasihat pelajar JPA (rasenyelah). ape yg aku nk citer nih kan, dinner hari tuh memang lah mengenyangkan n enak² sekali. hahaha. time diorng bincang tuh, aku pun menguyahlah. ade time kene soal tuh, aku still menguyah lagi. ish x baiknye!! tp mmg kenyang lah sy nih. dah bleh jadi anak angkat jpa la pulak. hahaha. aku harap² lah yg en yusof ni ingat kiriman pesanan terakhir aku mase die nk masuk hotel tuh. kalau la pesanan aku ni sampai n mejadi la, hmmm... aku blanje korang sume makan. (ni siape cepat mintak die dpt lah yer). tp ikutlah keadaan gak. mane tau, baik² nk blanje korang, aku TERbelanje diri aku dgn ipod lak. hahahaha. melepaslah korg.

aaah, minggu ni baru aku perasan yg departement GEII 2 ni lebih best (kot). sbb GEII2 yg kwn aku ckp, die lebih banyak electronik n org asian n lebih senang. yg aku nye lak, GEII 1 ni, byk kepada elektotek or distribution electronik. kirenye die lebih menjurus ker elektrik. maknenye mmg patut pun byk elektrotek. cis, kalau la awal² hari daftar tuh aku tau, dah lame dah pilih GEII 2 nih. tp sbb poyo sgt, pilih lah 1 nye, kononnye 1 ni lebih mencabar n golongan 'elit' lah, kononnye. padan muke ko! tu la sape soh ikut nafsu pilih course kan. xperlah dah pilih, terpakse lah ikut gak. mgkn ade hikmah die kot. mane tau, tetibe dpt jadi bos tnb ker. hahaha.

oklah, time tuk study lak. tp rase berat jer nk study. buku memanggil, katil pun memanggil gak. last² aku study atas katil. puas diorng tuh. hmm..harap² la sem 2 ni aku score giler² punye. masalah die satu jer skrg nih, elektrotek. oit benti kate susah tu nnt susah bebetul kang. buat mcm biase jer, org lain xde sijil pun bleh buat, xkan ko yg bersijil ni bleh buat kot. ni mission impossible ko nih. klu lulus, 'aku' blanje eskem k? eskem jer? so, yg lain² tuh lebih ke arah programming n maths. pergh, mmg aku bleh score lah kali nih, xde DS yg pelik² dah. insyaAllah boleh punye. bip bip, huray !!!.

errr, oklah kot setakat nih, nnt kalau asyik citer kang, habes sume rahsia terbongkar. ceh mcm lah ade. skrg ni, aku kene ikut méthode sblum SPM la nampaknye, kene stay up. tp aku stay up pun sampai kol 0030 / 0100 gitu jer. lepas tuh, krok krok dah. ni yg ssh x pernah dok asmara ni, ops, x pernah dok asrama. mamaaa !! wuaaawawaa. sebulan jer lagi. courage !!! okay. daaa...jangan biarkan diri anda dibelenggu misteriiii !!! =)


feel the rain on your skin~~ natasha beddingfield

ps : aku merepek pun sbb nk motivate kan diri aku yg skrg ni rase nk tido jer. nak harapkan org lain motivate kan, susah sgt tuh, ntah² jadi bende lain kang. so, aku mengomel sesorng memotivatekn diri yg keseorangan ini..huhuu... hahahaha. =)

Sunday, May 07, 2006

it's just begin...

okay, cuti dah nak habis dah. terase panjang lah pulak cuti ni. padahal baru 2 minggu jer. tapi pape pun aku mmg enjoy cuti ni. kalau 1 minggu hari tuh, asyik jalan jer, minggu ni (last week cuti) aku asyik makan jer kat umah moled n hakim tuh. xde la hari². tapi makan jer la kerje nye. haha, best giler. dah la makan sedap jer.mee bandung lah,tarte au ape eh? lah, ayam masak merah lah, mcm² lah. tu yg sehat² budak² grenoble nih. hehe. lepas tuh, main kad. hobi baru budak² grenoble sekarang. dulu kalau tak main Risk jer.

tapi aku rase, permainan kad ni akan ditukar kepada hobi baru lagi kot. main gitar. hehe. since semy dah beli gitar (eh ker moled nih? musykil la pulak), so kitrorg pun sume pun main la. semua kire debutant/beginner lagi dalam dunia hiburan nih. habeslah, nnt korang jgn terkejut lak kalau keluar band baru dari grenoble eh. hahaha. setakat ni aku baru reti main twinkle² liltle star n happy birthday. best giler la pulak. habes lah gitar cik semy nnt nampaknye. =)

tadi, sebelum aku nak bukak buku tuh, kire² lah kejap, tinggal bape jer lagik kelas aku nih. lepas kire² tuh, aku ade 30 hari punye kelas lepas tolak weekend, cuti umum n hari DS. kirenye tak la banyak sangat pun kan. tapi kalau ikut kan, 30 hari ni la baru dikire betul² sem 2 aku nih. perh, ni gara² greve hari tuh lah. so, aku akan ade 13 DS/final n satu test untuk sem 2 nih. bulan ni jer, aku ade 4 DS n 1 test. fuh, mcm mane la aku nak buat ek? jadi, bermula lah 30 hari aku yg memenatkn.

jadi dah lepas kire² tuh, ingat dah boleh la bukak buku, sekali baru aku teringat ade f1 lah pulak. so, tangguh kejap. tak silap aku, aku tengok 4 laps first jer, lepas tuh, tertido lak. padahal ari ni panas lak tu, tak tau cammane boleh tertido. hanyun betul lah. bangun² tengok dah abes dah. hah, nasib baik schumi menang. man utd pun menang gak. waaa, ade luck lak pasukan merah aku nih hari nih. best best.

ingatkan nak study lepas bangun tuh, tetibe perut berbunyi la pulak. haha. ade² jer. lepas masak kacang tu kejap, eh eh, tertido lagi. waaaaa, giler tak produktif langsung !! last² geram sangat aku mandi air sejuk terus. amik kau, segar bugar terus. tapi masih ade halangan lagi lepas makan tuh, ade citer best la pulak. waaarrghh...kenape lah ko ni fadhil !!! tp oleh sbb aku ni musuh kepada aku, jadi tak nak lah bagi 'aku' ni menang. so, lepas ni aku study !! hehehe. (harap² lah).

oklah, buku dah memanggil² tuh. tapi terdengar katil memanggil² gak. mcm mane lah ni kan. have a nice day lah !! =)

bertangguh itu pencuri mase

Saturday, May 06, 2006

nape hari ni mendung yer ??

tu la nape kan cuaca mendung lak hari ni. pagi ni, time aku x bukak volet aku tuh tgk macam cerah jer. lepas 6 jam kemudian, mendung n hujan renyai² rupenye. laa, tak best lah pulak cuaca gini. buat blues saje lah. hehehe.

lepas aku terjaga tuh, aku pun tengok la comp aku ni. ooo, dah lame rupenye tak tutup comp. patutlah lembab semcm jer. aiyoo, sebelum nak tutup tu check la email. 1st biter buat aku rase mendung. hehehe. sian prof aku tuh. oklah lagi time tuh. then bace balik entry semalam. hahaha, ape kebende la aku tulis tuh, ayat terabur semcm jer. ntah ade org paham ke tak ntah. sorry yer. aku bace pun, tetibe x paham gak ayat aku tuh. lepas dikaji² baru la aku tau ape yg aku nak ckp sebenor nye. tp malas lak nk betulkn ayat balik n nak betulkn ejaan. asalkn korng n aku yg akan dtg bleh paham ok lah. jap jap, trip tu kan, diwakili dari semua batch baru dari 1st sampai 5th nye. aku wakilkn yg 5th nye la. hehe. kirenye aku la paling kecik ( nak jugak ckp tuh!). so biaselah dibuli diorng, huhuhu.sadisnye. hahaha. xde la memain jer, best giler dgn diorng.

hmm...sepanjang aku tido lak, asyik dengar 3 lagu ni jer. lagu dlm blog ni, peterpan-ku katakn dgn indah n sheila on 7 - berhenti berharap. ni gara² senior aku la. hehe. ok gak lah best melayan lagu time mendung² gini. bertambah mendung lak hariku ini. huhuhu. then aku chat dgn member aku la (biaselah time cuti²). 2nd biter yg menambahkn mendung aku. huhu.

kekadang tuh, tertanye gak apsal lah nk study jejauh. buat ramai org rase rindu n sayang jer. pergi sini buat org sana rindu, pergi sinun, buat org sini rindu. pendek kate, pergi memane lah buat org rindu jer ( x kire lah, dah balik mesia ker belum balik same jer). tapi papepun bagi aku ok gak lah, sbb baru aku tau perasaan rindu n sayang tu mcm mane. hehe. mcm jiwang lah pulak. tp bukan tau. =). klu dulu, kutuk jer org yg menunjukkan rase rindu n syg tuh. last² terkene kat aku lak. hampeh betul. at least, aku tau la mane member² aku yg syg aku.

macam biase, aku pun call umah. buat kan aku tak sabar² nak balik mesia jer. 1 bulan lebih jer lagi tp rase lame lak. dulu kalau 9 bulan tuh, rase mcm sekelip mata jer, tp, bile tinggal 1 bulan ni rase mcm bertahun² lak. nasib baik aku ade something yg kene buat. study. klu asyik dok umah jer, sure dah giler kot. iyela sbb pk nk blk jer. hehe. tu la study jejauh lagi !! huhu;

tp yg bestnye study jejauh ni, kite bleh kenal ramai org n perangai. boleh tgk mesia dari luar mcm mane. rase mcm dalam kotak lagi je org² kat sane. ceh poyo jer. boleh jalan² buat trip ker camping ker. boleh lari dari musuh kat mesia. hahaha. mcm ade musuh jer aku nih. tp kn, duk jauh ni mmg best sesangat, satu group tu lain dari group yg lain. masing² ade kemanisan die tersendiri. hmmmm....mendung nye hari ni. kebetulan ker? ke cuaca hari ni temankn aku ? tapi nape nak akhir² cuti ni lak die mendung eh? susah betul la kan? ooo, aku igt bunga tuh mati tuk sepanjang mase, rupenye time tu winter, patutlah mati. then bunga tu hidup balik time spring nih. buat ape la aku pergi buang bunga tuh kan. shooot betul!! it's complicated. no more regret, no more tears, no more desperate, no more misunderstands, no more stupidity, no more n no more. just chill out, just be happy, just more awareness n just forget it !!

silap besar la pulak -[aku mengomel mode, sorry klu x paham, =P]-

Friday, May 05, 2006

cuti seharum bunga (part 2)

28/04 - 02/05
hari ni (jumaat), kitorng budak² Grenoble selamat berlepas ke Paris dengan Espace yg disewa. ok gak la espace ni time nak pergi paris sebab sikit jer barang time tuh. so duduk secara normal lagi lah time tuh. kitorng 7 org dari grenoble iaitu (aku, moled, ajib, mano, hakim, fara, n semy) ikut turutan yg aku jumpe dulu lah ari tuh. jadi, ikutkn dah sampai paris kol 12 mlm kalau berjalan lancar lah. tapi normal lah kan, mesti ade sesat jap. kalau tak, x adventure lah journey nih. nasib baik driver kitorng time tuh (captain moled) mcm schumi, corner tajam giler punye untuk masuk lorong yg betul. nasib baik tak terbabas. ni mgkn petandan schumi menang tahun ni punye season kot. (hahaha..ape aku merepek nih?).

last² sampai jugak paris setelah call budak² paris. sampai² sane, budak² paris pun buat rumah terbuka untuk kitorng, cume tak tau nak pilih rumah terbuka mane yg best, last² kitorng pilih rumah terbuka fred. rumah die ni membuatkan kitorng kenyang giler sambil² main terup. macam kat kedai mamak lak. slacknye (betul ker ejaan nih?) takde milo jer. kalau tak sure dah aku tak tido malam tuh. jadi, kitorng makan berbagai² jenis pizza yg aku main makan jer n beberape ketul ayam goreng. molek² jer ayam tuh. hehe. oleh kerana, esok nak gerak Amsterdam, jadi kitorg pun mula tido dalam kol 3/4 am gitu. tu pun kire normal lah bile dah jumpe kawan² rite?.

esoknye, aku pun mcm kurang biase, bangun awal sket (suatu yg ajaib time cuti² nih). then tgk diorng dah siap² nk pergi amik kete (kete bdk² paris nye). so aku pun siap² lah. sambil² faizal nk amik kete, aku hakim n moled pun masuk lah disneyland. perh, ramai² nye manusia² nih. kirenye mgkn aku akan jejak kaki lagi kat sini kot bile ade org nak temankan lah, klu x kene tunggu last² year aku nak habis baru aku pergi.
diorng (budak paris) dapat kete opel meriva. then lepas tuh kitorng pergi carrefour jap beli snack² or jajan untuk dikunyah sepanjang perjalanan nak pergi Lille. then balik pergi rumah diorng kemas² n siap sedia pergi lille. macam biase lah ingat nak gerak kol 12 skali kol 1 gak gerak. satu lagi ke'normal'an bile berjalan beramai². so, kitorng dengan budak² paris (faizal, raudah, fred, n jamal...ni pun ikut turutan yg aku jumpe dulu) pergi lille amik budak² sane lak.

ntah brape jam ntah dari paris ke lille, aku pun tak ingat, biase lah, kite ni kan penumpang, so, kerje utama or priority kitorng adalah tido (bg aku lah), tup tup bukak mate, eh dah sampai dah? dengan muke yg baru bangun tidonye. padahal dah terpampang besar² name tempat tuh. biase la sesaje je nk buat driver rase relax sket. hahaha. hah, time tuh hakim driver. so, kitorg pun jemput la budak² yg kat lille tuh. mcm biase lah, dah 3 kete, kalau tak terlepas sebuah tuh, mmg ajaib lah journey tuh. jadi, kete kitorng yg terlepas pandang (ni bukan terlepas pandang advektif tuh eh) oleh diorng² tuh. so, kitorng tunggu jap kat simpang jalan yg kitorng pernah sesat nk pergi jumpe budak² lille. ni yg best sesat, kite secara otomatik dah igt dah tempat tuh. kecuali kepada mereka yg tido lah. hehe.

lepas diorng jumpe kitorng, kitorng sume pun rehat jap. wah, ni yg best nye bile berjalan dgn chef² grenoblois ni, sure kenyang jer perut. ade sandwich lah, nasi goreng lah. mmg sedap tido dlm kete tuh. haha. lepas beberape minit, kitorng sume pun pergi Bruxelles (Belgium). budak lille => zarul n ajak n sorng budak rennes => stopa. maka bermula lah adegan² mencari parking, tunggu kete berlakang, sesat, n berhenti rehat jap. hah, lille tu bandar die kire besar lah jugak aku tgk, cume tak sempat nk pergi ville jer. xper² ade mase lg nk melawat kimi n toh tuh. ntah dah kecut ker blom si toh tuh. hahaha.

sampai bruxelles jer, kitorg pelik sket (aku lah). perh, biar betul bandar nih. giler ganas minah² arab kat sini. ntah pape ntah. lepas tu termasuk kawasan mane ntah, cuak ade gak. mcm kawasan perang jer. nasib baik lah ade parking time tuh. boleh lah pergi ke centre cepat sket then boleh terus ke amsterdam. macam biase lah, sampai sane, amik gambar n beli souvenir. perkara bleh dikira wajib gak lah bile dah melancong ke luar france nih. sbb nye dah tak nak jejak kaki kat tmpt tu lagi melainkan disponsor oleh sesape lah. jadi, kitorng pun amik gambar dgn budak kecik kencing.

hairan betul diorng ni, budak kecik kencing pun nak amik gambar, kat france tu, tak kire kecik ker besar ker, main kencing jer merata². xkn org bruxelles ni suci² kot sampai jakun nak amik gambar (ops bukan diorng tapi tourist). tapi biaselah kan, mesti la ade sbb nak amik tuh, cume aku tak brape ingat cam ner sejarah budak kecik ni. nak tgk gambar lain pergi kat blog semy k. n mcm biase lagi, jalan sket benti lame, nak beli itu ini lah, nak² 14 org lak tuh. ade lah dalam 15 mins benti kat satu² tempat tuh.

yay yay dah tak yah lah aku nak beli souvenir coklat bawak blk mesia lagi dah. sbb kat sini choc die sedap gak. habes beberape kotak choc on the spot. tu budak² lain nye lah aku bedal, aku nye tak bukak coz kotak aku share dgn org. hehe. bile dah malam, kitorng pun makan kat kedai kebab. gumbira la pakcik kedai tuh tgk kitorng, sekali makan 14 org. yg slack nye x bg air free lak. ces. oklah, dah kenyang² ni mmg sedap nak bergerak sambil tido ke amsterdam. hehe.

korng sure ingat kat amsterdam tu kitorng dh book hotel awal. jawapan nye betul n salah last² minit. hehe. mmg betul pun dah book hostel tp last² tu tetibe die kate malam ni punye tak bleh. cume 2nd nite baru ade kosong. so ape lagi, alang² kat highway tuh, baik amik angin sambil tido kat highway tuh, susah tuh tau, dah la tak pernah datang highway kat france apetah lagi highway hollad nih. so, tido n solat kat r&r. suatu pengalaman yg best. hah, time nih, aku sedap jer tido kat belakang, coz aku sorng jer, so ape lagi, baring mcm biase lah aku tp oleh sbb aku panjang sgt, so agak ssh tuk aku baring. tu baru g bruxelles jer, dah hampir penuh kat seat belakang tuh, belom pergi amsterdam lg tuh! then lepas dah solat sejuk² kat luar tuh, kitorng pun tido la beramai². 1st time tuh. hah, semalm kitorng tido ramai² gak. hahaha. best giler cuti kali ni. nak gmbar kat highway g la tgk kat blog semy eh. malas lak nk upload. hehe

so, dah masuk subuh jer, kitorng pun gerak lah pergi mencari hostel kitorng tuh. aku pun tak sure ape name daerah tuh. utrecht kot. punye la penat mengelilingi sungai carik hostel tuh. siap terjumpe restaurant indon lagi. tp time tu awal sangat so xde org bukak kedai lagi. nasib baik, ajib berani mengetuk rumah yg disangka hostel kitorng tuh. nasib baik betul. tu lah, malu bertanye tak tido malam kang. haha. tapi kitorng boleh check in kol 4 pmm nnt. tp die bagi gak gune kan toilet n mandi lah. alang² sume dah mandi, aku pun mandi lah. mule² tuh aku gosok gigi n basah badan sket² jer. tp bile tgk sume dah mandi, baik aku mandi w/pun badan ni masih wangi lagi. haha. lepas sume dah siap² kitorng pun pergi amsterdam !

mcm biase, dah dok dengan selesa nye kat belakang, aku pun tido lah, rugi gak sbb x nampak pemandangan sepanjang jalan tuh. then sampai kat mane ntah, tempat kincir angin. lawa jugak. best giler la. ade kambing hitam, kambing putih, itik boleh terbang, cheese yg busyuk, ade rumah hijau, ade sungai, ade kincir angin yg tak bergerak n mcm² lah. hah, ade terompah lagik. yg saiz big foot kat johor tuh. hahaha. so byk la gamba amik.


eh tempat ni sebelum amsterdam tau. lepas 1 jam lebih gitu kitorng pun gerak ker amsterdam. perh, lambat giler kan nak sampai sane? hehehe. then mcm biase, bukak mate jer, wow, ramai nye makhluk menaiki kederaan 2 roda n berjalan kaki. jem giler jalan. time tuh dah sampai amsterdam dah. hah, 2 bende yg paling bahaya kat sini, tram n basikal. hahaha. lawak gak bile teringat bende nih. kitonrg pernah nak dilanggar tram, dah la jalan tram tu berkongsi jala dgn jalan raya so susah nak bajet lah klu driver tuh. tengok² jer tram tu dah kat sebelah dah, dah la bunyi mcm makcik jual eskem. buat dek jer la. tengok jer, mak aih, tram rupenye. lagi satu, basikal kat sini priority la kirenye. berjuta² bike ade kat sini. kitrong yg naik kete pun fobia dgn basikal. apetahlagi jalan kaki. asyik dengar loceng jer. sakit lak telinga. ade niat jahat gak nak jer sepak basikal tu masuk sungai tuh, tp kesian lah diorng ni. basikal ade tapi brake die tak efficient. lepas parking tuh, kitorng pun jalan² lah. igt nk makan kat kedai indon, skali tengok, mak aih, ade babi kecap. lazat nye hai. so, last option makan kebab jer lah. lepas makan² tuh, kitorng pun siap bersedia nak jadi mat² n minah² bunga. hahaha

dah dtg holland ni, tak sah lah x singgah kat keukenhof. tempat ni kire taman bunga terbesar la. mmg besar giler. time tu kitorng sampai kol 5 lebih selepas ajib n the passagers mencarik jalan nak pergi ke sane. err, kete kitorng ni kat tengah. kerje kitorng, ikut kete depan then pasti kan kete belakang follow. so tak yah kitorng bertungkus lumus tengok peta nak carik satu² tempat tuh. sampai sane, entrace kene 10.50 euros gtu. alang² dah sampai rugi la nk berjimat cermat time tuh. masuk jer lah. mcm aku ckp entry lepas, ade something tau bile tgk bunga² ni. best giler. sbb tu kot aku asyik kacau org amik gambar jer. hehe. tempat tu mmg berbaloi lah n damai jer. tenang, tentera, lega, nyaman, n mmg best lah. klu ikutkan, mmg betul gak kate ustaz kat paris tuh, satu² tempat tu jadi damai,sejuk, tenang n bahagia sbb ade makhluk² Allah yg selalu bertasbih. mmg betul kot, sbb time kat taman tu, aku rase tenang semacam jer. best siot!!! ni yg buat aku berangan² nk buat rumah dalam taman ni. kalau boleh dinding rumah pun dari pokok² la. waaaa, bestnye berangan !! ade gamabr best sebenar nye kat camera budak² paris n lille, yg ni just camera² budak² grenoble jer, so, lain kali klu diorng dah send sume gambar tu aku upload k.




dah penat jadi mat² n minah² bunga, kitorng pun balik amsterdam balik jalan². hehe, satu tempat ni gak x bleh miss kalau dah sampai sini, red light district. hehe. ingatkan happening sangat lah. tp just dalam rumah jer. tu lah, kekadang tgk mcm robot ade gak. gerak² gitu² jer. haha. siap ade makcik² lak tuh. sape lah yg nak ntah. pelik betul negara nih. pape jenis dadah bleh jual kat supermarket. then ade pompuan² lak buat mcm air kotak, basikal lak berjuta². aku rase lah kan, mgkn bile diorng dah lalok hisap bendalah tu, diorng g red light district ni, sbb situ jalan kecik jer, mmg patut gune basikal pun. so, dah lepas 'minum' air kotak tuh, diorng pun balik rumah, so, kebarangkalian diorng mati sbb inciden kurang kot, sbb bile naik basikal time lalok tuh, diorng boleh elak lompat g sungai ker mane² lah. sbb tu diorng gune basikal aku rase. aku rase france patut buat gitu lah, gune basikal jer, baru bleh kurangkan mangsa kematian jalan raya. lagi satu basikal murah jer. amsterdam jadi best (bg aku) bile kite dah habituer/biase dgn bende² nih. mesti best. coz kete tak banyak, so asap pun kurang kecuali kat coffee shop la. so tranquille lah jugak. nak pompuan pun senang. hahaha. ape yg aku melalut nih??

hah, time tu ade fan fare gak, ingat aku naik naik jer bullet tuh. tp rase nak terkencing lak. tp aku rase ni lagi best dr yg kat eurostar kat jerman tuh. (sorry la kpd mrk yg x phm, tgk blog semy untuk description yg lebih jelas). so, ingat kan nak pergi hard rock cafe tp dah malam sgt, tram pun dah nak abis kot. so, alang² nak tido sedap giler², kitorng pun pergi makan lah. hah !! kat sini ade kfc, nasib baik halal. best giler!! makan ayam banyak². tp yg slacknye xde air milo lak terpakse minum pepsi/coca kot. air gas lah. yg aku malas nye minum air gas ni nnt ade angin. sbb tu air gas aku letak paling belakang sekali bile nak pilih minum air tuh. tp klu dh haus sgt, teguk jer lah. lepas makan² kitorng pun balik kat hostel kitorng tuh. tak sngke laktime tuh, semua passengers dalam semua kete tido. cume driver jer yg berjaga. dengar citer diorng sesat, sian siot diorng, sorang² jer dalam kete tuh, yg lain dah krok krok tido dah. sepanjang trip ni, aku mmg kagum (cewah) dengan driver² kitorng, sanggup bersengkang mata utk bawak kitorng balik tido secara normal. klu tak sampai hostel pun,aku rase kitorng tak salahkan diorng jugak, sbb diorng sorang jer time tuh bersama badan² yg bernyawa tapi tak boleh bercakap. hehehe.

esoknye, lepas tunggu semua siap², kitorng terima satu kertas nih. eh eh, iklan ape lah kan, skali tgk saman lah. nasib baik tak ah bayar, so bukan salah kitorng x bayar sbb org/penduduk situ sendri yg ckp tak yah bayar. so abaikan jer lah. so, kitorng pergi stadium ajax amsterdam. tp time tuh hujan lah pulak.xper, semangat nak melawat stadium tu buat kan kitorng tak kesah papepun yg berlaku. ceh ceh. lepas dah beli sume barang² tuh, kitorng pun pergi la volendam. amik gambar dgn pakaian tradisional rg belanda. mmg idea yg bernas lah. bagus betul raudah nih. tu yg bestnye berjalan ramai², mestinye ade idea² yg pelik keluar n nak buat. aku mmg suke giler lah gmbar tuh, best sgt². then makan fish n chips. sedap lah jugak. sambil² tuh celebrate birthday zarul. cool !!! mmg syok lah.


mmg best giler la gambar nih. suke sgt². semua org gembira. bestnyeeee !! lepas tuh, kitorng pun pergi amsterdam balik. tapi nak pergi hard rock cafe jer lah. dah 3 kete, mmg ssh la nk stick together. so kene tunggu. tapi yg buatkan aku angin sket lah kan, pasal basikal² nih lah. sembarang die jer. dah lah kitorng kene sound dgn sorang akcik tuh, 'oi oi', siap ketuk cermin lagi x puas ati, kitorng buat x layan jer lah. klu ikutkanpun bukan salah kitorng or penunggang basikal tuh,salah engineer diorng yg weng sket kot, letak jalan basikal tu tgh² antara jalan raya n parking. so susah la bg kete nak parking kalau gitu. dah la basikal ade jer tiap² saat tuh. hampeh betul. last² kitorng (aku,zarul,moled n stopa) kehilangan 2 kete depan. bertapa malang nye kitorng ni. dah bape kali dah asyik nak kene langgar basikal jer. dengan tram lagi. mmg fobia giler la dgn basikal n tram time tuh. stopa nak jer kire brape kali kitorng kene sound. hahaha. aku rase belasan² kali kot asyik kene hon kete, ring basikal, n bunyi eskem tram tuh.

dah rase mcm x bleh join diorng, aku pun soh diorng beli kan t-shirt tuk aku. so, kitorng pun jalan² kat bandar amsterdam tuh. waaa, aku ingat nak beli t-shirt tuk adik bongsu aku, tp tak sempat lak. eh bukan x sempat mmg tak cukup duit lah. kalau nak beli souvenir baik beli dgn duit kite kan, lg bermakne. hehe. sian adik aku tuh nnt. wuaaaa!! dalam 1 jam gitu kot, kitorng jumpe diorng sume balik kat parking kete. *sob sob* sedihnye dah habes trip nih. aku muke jer ganas sket, tp hati tetap sensitip tau. hehehe. tu yg x best tuh, bile kene berpisah. lepas salam² sume n amik semua barang², kitorng pun balik ke tempat masing².

12 jam gitu dari amsterdam ke grenoble. sian driver n co-pilot tuh. kali ni aku kene duduk, bersila n mcm² style lah. tertido jap n tertido lame. ade time tuh, aku tertido, diorng ni citer pasal nape bleh dtg france, lepas tu, aku terjaga lagi, dgr², citer pasal hantu lak, aku ade gak lah kot mengigau jawab soklan diorng tuh. haha. lepas tu terjaga lagi skali, tgk sume dah tido. tu yg tertido lame tuh kot. lg pun yg buat aku x sempat berconversation dgn diorng pun sbb kat station minyak tuh aku minum air coklat., finally. tu yg buat aku tido dgn nyenyak nye tuh. skrg milo aku dah nk habis dah. wua wuaaa! sabar² lagi 1 bulan lebih boleh teguk milo bergelen².

so, itu la kisah trip ke amsterdam kitorg. panjang giler kan. iyerlah, alang² aku ade blog ni baik aku citer kat sini, nnt dah tua² nnt mesti gelak habis²an n nangis habis²an bile bace entry ni balik. sape tau. setakat ni aku simpan jer blog ni sampai habis aku study kat sini. berharga gile pengalaman kat sini. so, sambil² tu aku kongsi lah dgn korng. sian gak korng kene bace panjang. nak jer aku buat novel kang. hahaha. xde bakat lah sy nih. pendek kate, trip kali ni mmg best giler n tak boleh dilupekan. yg bestnye, sepanjang cuti 1 minggu ni, aku just gune duit biasiswa jer,tanpa mengikat perut,tanpa benti beli coklat 5 bar seminggu n takde bantuan dari pa² n ma² (PAMA). mmg aku taknak mintak untuk thn ni n thn² akan dtg. aku nk tgk care saving aku ni camner. ish, mmg ade bakat² akauntan betul aku ni. ade jer duit nk kluar grenoble ni. so utk bulan ni, status aku bankrupt. huhuhuhu.

oklah akhir kate utk trip ni, sempena musim bunga ni, aku nk buat perumpamaan lak. hehe. perjumpaan n perpisahan ni seperti menghidu bunga. haruman bunga tu akan kite ingat sampai bile² w/pun bunga tu dah takde. haruman bunga tu gak x bleh nk diterjemahkan dalam kate. tapi kebusukan bunga tu jugak, kite akan ingat selame² nye. sbb bende busuk tu yg buat kite benci sgt bunga tuh. tp kesian gak kepada mereka yg ade alergie ni, bile nak bau jer, die rase sakit sbb tu die jauhkan diri dgn 'bunga²' nih. just for those who understand this. terima kasih bunga !!!!

p/s : jom layan lagu nih, sume bdk grenoble asyik layan lagu ni, aku jer x tau lagu ni. so layaan!

Wednesday, May 03, 2006

cuti seharum bunga (part 1)



hai everybody !! waaaa....best giler cuti seminggu nih. semua aura² aku dah serap dah. =) tapi aura yg paling banyak aku serap, aura² bunga tak kire dimana ia berada. hehe. ok, en gros/secara kasar, peta tu menunjukan perjalanan cuti aku sepanjang 1 minggu nih. yg hijau tu, cuti 1st round aku. yg coklat tu, cuti 2nd roundnye.

1st round : grenoble - toulouse - n kawasan sekitarnye.
2nd round : grenoble - amsterdam - n highway.

so lepas cuti ni, macam aku cakap kat diri aku dulu, kene bosser habis²an la nampaknye. harap² aku buat. huhu. jadi, mission impossible aku bermula hari ni same dengan citer MI-3 tuh. so takde alasan lagi fadhil !!! so, aku citer cuti aku yg 1st round tuh dulu k.

23/04
hari ni, aku pergi toulouse. nak pergi toulouse kene singgah kat valence tukar train. nak pergi valence lak kene naik bas. mule² tuh ingat bas ni sure lembatnye nak sampai gare/station kat valence tuh. tapi bile dah tertido sekejap dalam bas tuh, tengok,eh eh, dah sampai gare dah. hehe. ok gak bas nih, tak lah lambat macam aku sangkakan. kire nye aku lebih prefer bas dari train kalau nk pergi valence lah. bas x benti². terus jer. lepas tu ade air con lak tuh. best giler.

dalam train tgv, aku dapat menghabiskan citer a year in the merde. hmm, oklah citer die. then pandang sebelah, ade anjing lak. hayun betul lah. nasib baik tuan die tak tido, klu tak sure anjing tuh dah merayap menjaga kain tepi orang. =) hah, tgv ni mmg laju giler lah, time aku tunggu kat valence tuh, tengok tgv ni lalu, perh, best giler r, laju siot. fuh, mmg best.

then aku kene tukar train lagi kat montpellier. sambil² tunggu tuh, aku pun keluar jap dari gare die. baru lagi gare nih. then, ingat nak singgah berjalan² jap kat bandar die, tapi rase hesitate lak, jadi aku pun carik bank keluarkn duit jer. dapat train baru, ape ntah name die aku dah lupe. selesa lah dari ter or corail. nak² depan tuh ade kakak cun lak. waa, tak tido lah aku. hehe. tapi sambil mengisi mase lapang tuh, aku bace satu buku lg. citer 'cross bones'. citer die lebih kurang dgn the da vinci code lah. tapi die kat israel. so, bleh gak tambah aku nye culture tentang org yahudi nih. sbb aku nk bace kan, sebelum start citer tuh, ade ade letak 3 ayat dari kitab lain². 1 dari yahudi nye, 1 lagi dari bible then 1 lagi dari al-Quran. so curious lah aku die nak citer pasal ape nih. tapi ok gak la. setakat ni xde phrase² yg ekstrem mengutuk islam lagi. so layaaan.

sampai toulouse, aku tunggu ustat jemput aku. then tunggu budak² lyon lak. lepas tuh, kitorng pun pergi rumah ustat. ok gak lah toulouse, ade tinggalan sejarah, taman² bunga, jalan² yg kecik, n travaux² . =)

untuk dinner, kitorng pergi makan kat kedai arab kot (aku rase lah). ak arab pun turki, tu jer lah kan. sebelum tuh, singgah kat rumah mus then berlari kejar bas nk pergi centre ville. haha. mule² mus ajak g sane pun sbb nak makan couscous, sekali tengok dah abes lah. mintak bende lain, abes gak. waaa, manyak laku ini kedai wo. last² makan ape ntah, tapi sedap gak lah. lepas makan, macam biase lah, jalan² kat ville jap. lawa gak time malam. nak² kat capitole tuh. tak lah rose sangat time tuh, tp ade warna lah. so, hari ni aku sempat amik gambar ni jer.

24/04
hari ni kitorng meneroka toulouse. macam biase lah, naik bas. then singgah kat taman² yg ade kat toulouse nih. waaa, lawa siot bunga² nih. tak kesah lah korang nak panggil ape kan, mat bunga ker mat bung ker ape ker, yg penting aku suke. hehe. ade something tau bile kite tengok bunga nih. nak jer tido atas bunga. then melawat quick, (hahaha..jalan sket dah lapo) then pergi fnac jap. saje je nk tgk. sambil² tu amik buku pasal toulouse then pergi tempat² yg penting jer. ni la trick die, misalnye kite x tau pasal papekan tentang bandar tuh, kite amik buku or poskad ker, then tengok ape yg menarik. tu lah tips nak melancong. hehe (poyo jer).

kire banyak gak lah tempat kitorng melawat. banyak bangunan² lame. then ade sungai. waa, best giler la. sempat tido jap kat tepi sungai tu sambil mencegah org buat maksiat. hahaha. tapi diorng buat gak. huhu. lepas tuh, kitorng pun pergi stade toulousain. stadium rugby. sampai tertido² lagi dalam bas tuh. entah lah aku ni tetibe penat semacam jer. sampai sane, mcm biase lah amik gambar. perh, rase nak guling² n pijak² je kat padang die tuh. padang ni yg best, bile org tackle ker, nak terbang touch ker tak rase pape. tak mcm kat padang mane ntah, pasir jer.
lepas tuh, balik rumah ustat.

25/04
hari ni kitorng pergi carcasonne. bandar tuh kecik jer tapi rasenye abes gak satu hari nk abeskn tempat yg mesti dilawati tuh. sampai sane dah tengah hari dah. so sampai² jer carik kedai kebab la. ade mc d tapi dah muak lak. asyik makan mc d jer. perh, punye la susah nak mencari kedai kebab nih. giler lah. tu pun nasib baik lah kitorng TERjumpe. mule² aku TERnampak dari jauh mcm gambar kebab jer yg die gantung tuh, lepas dah sampai dekat situ jer, tengok² kepala orang. kedai buat piercing kot. hahaha. muke dah same mcm kebab. tensi giler. lepas pandang ke kiri, eh eh, kedai kebab europe. (tu kot name nye, ntah lah) tengok² kat luar, oklah, halal, xde org, ade moto deliver kebab rasenye. masuk² jer tuan kedai tu kate kedai die tutup. ape?!! kol 2 gitu dah tutup dah. biar betul. last² mgkn die tengok muke kitorng kelaparan jer, die pun buat kebab yg gune daging burger tuh. nasib baik. sbb die kate takdekedai kebab lain dah kat dalam bandar or lebih sesuai kampung carcasonne tuh.

lepas tuh, pergi lah kat tempat la Cité Médiévale. kire nye ni bandar dulu² lah. aku pun tak reti nk terjemahkn mcm mane cité ni dalam tulisan. ok gak lah. besar giler. ape lagi, amik jer lah gambar² dengan batu² yg berusia ratusan tahun tuh. tapi best. yg paling sonok nye, masuk rumah hantu kat situ. hahaha. mmg best rumah hantu die. kreatif. sampai aku terjerit². hahaha.
ingat nak pergi tempat lain lak, tapi mase tak cukup lak. so, balik lah ke toulouse balik. siap² cepat sket sambil tunggu abg bad datang amik. sbbnye kitorng diner kat rumah org mesia ! waa, dapat gak merasa masakan org mesia yg dah berkeluarga. hehe. kat sini senior² aku belum berkeluarga lagi, tapi masakan mesia diorng sedap.

lepas tu jumpe lah abg khairul n isteri die, then isteri abg bad lak then ade sorng kakak tu, aku lupe lak name die. tapi diorng ni mmg cool lah. dinner kitorng, roti canai. perh, buat sendri tuh. canai sendri. sedap giler. baru aku perasan, makan roti canai berlauk kari campur gule sedap gak. best dari mkn roti canai gule jer. waaa, ni yg membuatkn aku nak balik mesia nih. lepas makan,kitorng pun balik tido. hehe

26/04
hari ni lak, kitorng pergi Andorra. memang kene pergi lah kalau dah dekat ni. w/pun selama 3/4 jam gitu nak sampai sane. mule² tuh, ingat sempat nak amik train yg kol 8.50 gitu, sekali naik² jer kat voie tu, tengok train dah takde dah. so kene lah tunggu yg kol 10.50 punye. kate ustat, sepatutnye ade bas pergi sane ari ni, tapi bas tu suka suki jer batalkan. hayung betul. so, ape lagi, dalam train dengan 2/3 jam perjalanan, yg boleh aku buat, sumbatkan telinga dengan k750i aku tu then TERtido. kire lawa jugak lah, pemandangan nak pergi andorra ni. dengan gunung² yg bersaljinye lagi. anak² sungai yg lalu celah² tuh, damainye. hehe.

problem lagi, sampai sane tengok, xde bas nak pergi banda andorra tuh. fuh, penat² duduk dalam train, xde bas lak. last² kitorng decided amik teksi jer. pakcik tuh aku rase dah lame tengok kitorg. so, naik lah teksi yg driver nye macam kimi hakinen dengan kete mercedes nye. sampai sane, check² jadual bas utuk balik ke gare tadi tuh. sekali tutup lah. macam biase, jalan sket jer, lapo. jadi makan quick. nasib baik ade quick. lepas makan check counter bas tuh, nasib baik ade kol 6. kirenye kitorng ade 3/4 jam gitu untuk bershopping. hah, sini, shopping mmg dah berbaloi giler. nak² beli cd-r ker dvd-r ker,perfume ker,arak ker,rokok ker. mmg murah giler lah kalau nak banding kan dengan france. bandar pas de casa ni mmg cantik lah. kire mcm bandar dekat lereng bukit. siap ade salji lagi tuh. bayangkan la sendiri berada tinggi. so 1st 1 hour kitorng compare² harga jer. then baru lah bershopping sakan. aku beli 3 perfume, cume 70euros lebih jer. kalau kat france sure dah 100euros lebih dah. memag berbaloi lah. kirenye ni time aku untuk bershopping lah. nnt boleh terus balik mesia, tak yah nak beli² souvenir perfume lagi. haha. lepas tuh, balik toulouse, makan pizza. barca menang. yay yay. kalah jugak ac milan. lepas siap² solat sume, ape lagi, tidooo !


27/04
hari ni kitorng balik. sedih². =( x best betul rase mcm nih. au revoir. then aku pun ikut budak² lyon balik lyon. sebelum balik tuh, singgah jap kat avignon. motif nye, nak makan kfc. hehe. kesian fifi n dinie nih kempunan mkn kfc. aku dah makan dah mase kat paris n nice. so teman kan lah diorng. keluar² gare jer, fuh, ade kubu sepanjang berape meter ntah. waaa, menarik n lawa gak. then tunggu bas. perh, dah lah jauh kfc tuh. kitorng ade mase lebih kurang 30 mins jer tuk benti order n makan. lepas tuh rush pergi gare balik. sekali tengok bas tuh sepatutnye tak pergi gare. nasib baik pakcik tu baik hati nk benti kat depan gare. so, sepanjang jalan nak pergi gare tu, lalu lah kat centre ville die, perh, kecik² giler jalan die. tapi ok lah. tak sempat lak nk amik gambar. ade bangunan² lame or fortress lah. tengoklah, bertape semangatnye org² mesia mencari kfc kat france ni. hehe. nnt balik mesia, sure lah aku singgah mc d , burger king ker or sume kedai fast food lah. sbb kat sini fast food yg halal cume kfc jer. so, korng² yg kat mesia tu, tau² jer la eh nak souvenir kene blanje kfc lah. hahaha. then,sampai² lyon makan kfc yg tapau tadi. then tengok vc antu jap. pas tu tido lah.

cuti yg ni, aku dapat serap aura² warrior² n bunga². so kirenye, mcm aku tak nak lak pergi sud untuk ecole nnt sbb bukit jauh sangat. option stay kat sud/selatan selama 3 tahun dah pangkah dah. jadi samada aku stay kat grenoble lagi or stay kat bahagian utara france. hmm..

hah, nnt aku citer pasal 2nd round punye cuti. tapi kalau tak sabar² lagi nak bace, pergi kat sebelah kanan ni, then click kat name semy or fara. diorang dah citer dah. so kalau aku citer pun, lebih kurang same jer tp mgkn ade terkurang or terlebih sket kot. so bace lah blog² kakak² aku nih. hehe. siap ade gambar menarik lagi. best giler lah gambar tuh. mmg best. oklah, à plus =)

p/s : sorry ler terpanjang tulis lak. thanks to camera aku,dinie,fifi,ustat n k750i aku. hehe.

pengalaman tak dapat dijual beli




Friday, April 28, 2006

cuti oh cuti..

baru 3 jam balik dari Lyon untuk 1st round cuti nih.lagi 3 jam lagi nk g cuti tempat lain lak dengan memember lain lak.sementara tunggu 3 jam nih, nk update lah kejap yer. 2nd round punye cuti nih aku pergi dengan budak² mesia kat grenoble. yay yay. 1st time tuh jalan rerami gini. biasenye jalan pergi kedai kebab lah kedai moled n hakim la tak pun pergi pergi tengok wayang. tapi sekali jer tgk movie tuh. waaa...bestne cuti nih !!! so jap lagi aku menghilang untuk 3 hari lagi la kot. so, korang jangan rindu² aku lak eh. hahaha !! bonne vacances (2nd round) !!!

Saturday, April 22, 2006

bonne vacances !!!

yay yay dah mule cuti. rase best giler. takde la rase macam cuti greve dulu tuh. w/pun cuti 1 bulan time tu tak same perasaan die dengan cuti 2 minggu ni. sbb cuti ni, kite tau bile start n bile habis. then bile dah tau jangka mase tu, senanglah buat plan. bile dah buat plan, rase happy giler lak ikut plan tuh. tapi akhirnye, tuhan jugak yg menentukannye. tak kesah lah, asalkn plan cuti aku, aku nak cuti puas². sebab lepas cuti ni, tak dapat lah saye nak bayangkan bertape padatnye jadual nnt. ade 1 kelas tu nanti sampai kol 7. 11 jam belajar. tapi nasib baik TP jer ari tuh.

bile sebut pasal cuti, ade lah banyak bende nak buat n melawat. setakat ni yg sure aku pergi toulouse esok. bape lame tak sure gak bergantung kepada keadaan. actually, cuti kali ni aku nk gain banyak² aura² yg ade kat tempat aku melawat nnt. iyerlah kan, nak perform giler² nnt. tapi bukan study giler² lah. aku ingat exam yg mase cuti tu die hapuskan terus, sekali tengok ade lah. tapi hari sabtu la. die cume tangguhkan jer tarikhnye. hmm..terpakse gak la aku bace bab² yg agak lame aku tak bace tuh. xper² yg penting aku ade rase lain sket sem2 nih. hmm..sbb ape ntah eh? tu aku pun x tau, tapi aku rase mcm makin berazam jer.

ari ni plan aku untuk tak tido lepas subuh tak menjadi. cis, hanyun betul katil empuk aku ni, buat aku nak tido saje. hehe. then aku kunci la jam kol 10. tup tup bukak mate dah kol 2.30 lebih gitu. hahaha. dasyat². rekod aku untuk tahun ni kat grenoble. x sangke lak aku. then bace email n siap² keluar amik angin jap. hah, oleh sebab cuti, aku pun g gunting rambut. habis gitu jer 1 jam aku menunggu kat kedai gunting rambut tuh. kalau ikutkan nak jer gunting kat ape name tuh? prevost? apekebende ntah, sbb ade kakak cun tp baik aku gunting kat kedai arab tu, rase sket suasana mcm kat kedai gunting mamak. perh, sistem diorng ni x tau la aku mcm mane, kedai die ni slalu full. then xde bg nombor or pape lah, jadi aku kene tengok n cam betul² org yg dtg sbelom aku tu, baru aku tau giliran aku. hmmm..stakat ni aku dah merasa 5 org gunting rambut aku nih. err,lupe nk ckp, sume ni lelaki la n murah jer. tinggal abg lg sorang jer x pernah aku merasa die gunting camner. pape pun ok lah, bukan nk buat fesyen pape pun. yg penting aku rase selesa. biasenye aku ni gunting rambut time nk exam jer, tp memandangkn sini exam tiap² minggu, so x bleh la gunting tiap² minggu. hahaha..mengarut lak aku.

ok, sepanjang cuti ni (bermula ptg semlm) aku asyik membace comment² jer. x kire la kat blog org ker (esp: blog yasmin), kat forum ker atau kat akhbar². rase seronok ade, lawak ade, tercabar ade, geram ade, happy ade, mcm² la perasaan ade. dari komen tu lak, dapat lah kenal beberape pelawat tetap website tuh. ntah nape aku suke bace lak, baik aku bace eketrotek. tp bace perasaan or fikiran org lain lak best. dari komen² tu, adela yg bg komen yg cukup pedas n halus n ade gak yg membina n terus terang. tp biaselah kan, org slalu x dpt menerima bende yg reality. so makin rancak lak bace sampai akhir komen tuh. n kebiasaan nye org yg komen/surat pembace yg pedas or jujur sgt ni, anonyme la. jadi mcm biase gak, sume org nk tau identiti anonyme ni bile diorg tak puas hati. yg aku pelik nye, kenape nak tau org tuh?? kenape x pk logik jer pasal idea or komen die tuh n amik kesah komen die? pelik betul. tp biasela, manusia kan la kate kan. entah lah kan. tp interesting gak bace komen² dari org² macam ni. low profile jer. dah aku makin 'addicted' lak nak bace komen² kat mane² jer lah. tapi komen ni bagus gak, sbb time download movie nnt, tau la kualiti video or audio movie tu camner. hehe. mcm aku download citer scary movie 4 lah. berbaloi bace komen sbelom download klu x sure abes karen jer download bile tau kualiti kureng.

err.. asal citer pasal komen² nih ek? hahaha, saje je nk citer. =) hmm..ade satu komen ni gak buat aku TERcabar lak. tetibe jer aku nak beat n study betul² lawan bdk² français ni. mcm aku tak boleh buat jer, bile bace komen nih. hmmm...ni yg best ni bile ade org menkritik or mengkomen something. so aku harap² lepas cuti ni, aku makin bersemangat nk dapat top 1 kat iut aku bukan top 10 dah. huhu.insyaAllah. harap² gak harapan aku ni tak tertuliskn sini jer tanpa aku usaha. ni la manusia, aku lah, cakap jer nak bosser/study lepas tu or lepas ni la, tp last² x buat gak. waarghhh, kene lawan nih!! ade sape² tau ubat yg boleh menyembuhkan penyakit mcm nih?? nnt la ko anonyme, takan melayu ketinggalan dibumi sendiri !!

ok lagi satu citer. hari ni aku happy sgt². happy sebab ade org hargai aku. huhu. bukan dalam erti kate jiwang eh. maksud aku member/kawan aku lah. waaa, happy nye. bukan sorang lak tuh, ramai lak. ntah diorng berpakat ker ape ntah. tapi klu ikutkn diorng ni berpakat mustahil lak, coz masing² jauh n tak kenal pun. hahaha. pape pun sy happy sesangat. time gunting rambut pun asyik senyum jer w/pun kene tunggu lebih kurang sejam. ni yg best berkawan ni. hmm, indahnye hubungan persahabatan nih. harap² berkekalan sehingga ke liang lahat lah kan.

oklah setakat ni jer sy bercerite citer merepek nih. ni nak siap² jap. esok nak g toulouse. la ville rosse. hah, bile ckp rosse/pink nih, n aku letak gmbr bunga kat taman place vitor hugo. lawa lah gak. cantiknye !!! =) lagu tuk korang. aku baru up. bonne vacances !!!



musuh paling bahaya adalah diri sendiri. -huhuhu-

Thursday, April 20, 2006

tak seperti khamis² dulu ...

1st time minggu ni aku bangun lambat sikit dari kebiasaan. mungkin sebab tak tahan nak holiday kot. tapi lambat² pun takde aksi berjogging kejar tram lah. sume ok jer, n berjalan seperti (kureng) biasa. masuk amphi/dewan tadi pun kire ok lah, motivé sket. tak tau sebab ape. hmm...mungkin sebab dapat tengok pemandangan hijau kuning kat IUT aku kot. wah, eh, amboi, cantik nye IUT saye! ahakz!

tapi still ade pokok yg tak berbunga lebat lagi. just kat rumput² tuh ade satu jenis bunga ni, warna kuning. bunga matahari kot, tapi tak kan la kecik ciput gitu kot. sorry la, name² ikan ker, pokok ker, buah ker, kuih ker, kete ker, muzium ker, monumen ker, kapal terbang ker, orang ker, laut ker ape ker ape ker, memang susah aku nak ingat or kenal. abes ko ingat name ape hah?!! err... name² awek kot. hahahaha !!!!

cis, member aku ni buat aku mcm budak kecik lak. haha. tapi aku buat tak kesah jer. sebab ape ntah buat aku gitu. maybe sikap pasif aku yg suke senyum nih kot. bukan anti social tapi entah lah. tak boleh gaul sangat diorang nih, takut aku jadi giler² macam form 1,2 dulu then buat bende ntah pape ntah. baik aku amik 'jarak' bile berkawan nih. dalam hati nak jer ade kawan baik french ker or org europe ker lah tapi bile pk pk balik, keutamaan skrg => study jer.(w/pun x study secara 100%). kawan mane² boleh buat kan? at least diorang terima kehadiran aku n suke aku dah la. tu la aku,sikap pasif yg boleh kawal hati daripada jadi raja. so, adakah negatif sifat pasif nih? (tp pasif kene bertempat lah, kurang digalakkan bile nak bodek membodek)

jadi, kelas elec kat amphi tadi berjalan dengan agak lancar tapi kurang mesra sket prof tuh. emo sket pagi tu aku tengok. biasenye, bile die marah jap then ade la lawak die buat, w/pun org tak ketawa, aku senyum jer lah. (w/pun aku x phm lawak die,tp die ketawa/senyum, so senyum jer la balasan untuk bende yg kite tak tau pape kan? x rugi pape pun, sedekah lagi ade la) supaye die tak malu. hehe. tapi hari ni die kureng 'ceria', prof aku tuh. nvr mind lah. asalkan bende yg die ajar tuh aku paham la.

rehat kejap tuh, aku pun beli pain au chocolat. iyerlah kan, pagi tadi x sempat nak sarap. so sarap kat iut jer lah engan air coklat tuh. hmm, nak jer rasenye tiap² pagi, ade org sedia kan pain au chocolat n air milo kat atas meja sambil dengar lagu or biter pagi ker. *sigh* then ade kelas maths. hmmm...kelas yg memerlukan tenaga minda yg kuat tuh. ok lagi aku. bagi aku dalam satu hari tuh, 4 jam kelas memang xde prob bagi aku tuk concentrate.

mase nak balik lunch tu lak, tetibe tertido dalam tram. tu lah, letih bile study maths ni, tp enjoy! so,untuk me'refresh'kan badan aku nih. ape lagi, amik cawan, bukak air paip, minum sket. then amik lagi buat air sirap. ni yg best dok sini. tak yah simpan air sejuk. bukak paip jer, then sedia diminum (yer ker?) tp prof aku kate boleh. jadi tanpa ragu² minum jer la. dah la sejuk. bercampur dengan sirap yg diseludup khas dari mesia. fuh, lega !! lepas tuh mandi jap. memang totally fresh. bile nak g iut balik, angin sejuk tiup. perh, lagi la sedap. cuaca ari ni, kalau ikut kan panas lah. panas die nak kate tak la panas macam kat mesia tapi kene pakai sehelai gak sbb rase panas semacam. hah, bile dah panas ni kan, kat sini, biase dah nampak pompuan yg bukak/sexy lah. so, dah lah aku ni berasa fresh, campur dengan française sini, huuuu, mate pun fresh gak. tapi aku suke time sejuk. sebab time tuh, sume org berbungkus, then, muke sy jadi sejuk, nak² bahagian pp tuh. mmg best bile sejuk. hehehe

hah, ok. lg nak citer. kelas fizik ok jer setakat nih. pasal thermo. sambungan spm jer. oklah. then kelas maths lagi dengan prof tadi lah. prof ni pompuan. biaselah cikgu pompuan, nak² maths, garang sket, or lebih tepat cerewet sket. kalau banding prof algebre aku,laki, die ni tak la cerewet gitu, suke hati die jer nak ajar, tak yah gune buku² pun. bende same, care ajar lain. tapi aku suke cara ajar dua² prof ni. prof pompuan tuh, die aku rase, die take care student die, sbb tu die bagi jwpn setiap kali buat soklan pape ker. tp prof laki ni, bile buat soklan, suke ati ko la nak buat ker tak. n kekadang tuh, soklan tu pun die tak tau jwpn die. kire nye die ni, ajar cara mengira or cara menyelesaikan masalah(jln kerja). jwpn belakang kire. ni yg x best sket pasal die nih. hmm... citer pasal prof lak. hah, sejak dua menjak ni, sume subjek terase senang masuk dalam pale nih. tak silap aku ni mgkn sebab maths kot. bak kate org, score maths, sure yg lain pun TERscore gak. sume masalah yg berkaitan dgn akal logik sure ade jwpn die. so, untung gak aku buat maths mse greve hari tuh. berbaloi.

hah, aku baru dapat jadual untuk kelas lepas cuti n jadual DSes/exams. huuuu, 24/06 nnt aku ade exam microprocesseur (MCP). dah la time tu aku balik mesia. so, aku tak tau nak buat camner. mgkn aku bincang dgn prof tu, mintak die bg aku buat exam tu hari jumaat. kalau tak boleh gak, terpakse la aku score 20 dalam exam mcp. then secara purata nnt aku dapat 10 lah. bukannye ape, malas n leceh nk tukar² tiket nih. tengok la nnt camner nnt. rabu lepas x sempat nk bincang dgn prof tuh, sbb nak jumpe bdk² colmar dtg grenoble bumi indah nih. hmm, tak sempat nk ajak die singgah umah, sbb ptg tu aku ade TP. diorng balik ptg lak. so jmp gitu² jer la mase lunch. jadi, mgkn esok aku bincang dgn prof tu kot. hmm...

ok, kelas maths tadi mmg la lawak. tu la,bdk² ni mmg tak boleh tahan. time ptg² lah diorng buat lawak ntah pape ntah. then prof tu pun terikut gak. tu yg best tuh. gelak memanjang. kalau nak tau lah kan, french ni suke mem'booo'kn org bile org tu silap ker ape ker. tak kire la dalam kelas ker or dalam tv siaran langsung lak tuh. boooo kan die. hehehe. pelik gak kadang tuh². tp yg penting aku suke. hehe

macam tghari tadi, tertido lagi dalam tram. hmmm..then sampai umah, masak mandi makan. 3m tuh. ahaks. hah, baru aku caye yg chocolat noir/black choc tu lagi sedap dari chocolat au lait/choc susu. enak sungguh. n sejak 2 menjak nih, cinema sbelah umah aku ni, asyik ramai org jer. tak tau citer best ape yg keluar. yg aku tau citer v for vendetta, then ade citer italian, n spain nye. diorng tgk citer ape ek? hmm.. xpernah² ramai gini. selepas citer harry potter dulu tuh la.

ok, last citer, puteri aku nak kawen dah. wuaaaawuaaa. terlepas la puteri aku tuh. huhuhu. huh, biasela artis, nak kawen dgn org kaye jer. ntah la kan sbb ape. patutla cek ct minat atuk k. hahaha. oklah, sekian citer kali ni. panjang lak bercerite bende ntah pape ntah nih. tetibe semangat nak bercerite lak. mgkn sbb nak abes 1st season blog ni tak lame lagi kot. hehehe. nantikan jer la 2nd season saje nk bercerite bulan 9 nnt eh. tp jgn takut final episode season 1 lame lagi. hehehe. oklah, enjoy ur life! =)

setiap masalah ade penyelesaiannye.

Tuesday, April 18, 2006

penaaaaatt !!!

hari ni la 1st time kelas aku sampai kol 6 ptg. dari kol 8 lagi. so, pagi tadi aku dah mula dah habit aku yg bangun pagi. nasib baik boleh bangun. then pagi ni ade kelas elec. jadi start kol 8. prof nye datang lak 20 mins lewat. lepas tu die ingat kitorng ade TP. perhh, lawak betul. so, buat lah TD/latihan. mule² tu ok la pasal transistor nih. then bile time masuk yg agak sukar sket, aku dah macam sesat lak. hua hua, mane nih ? mane nih? dah la aku x bawak polycope die. then salah soklan lak tu member aku bukak. dah sume ketawakn kitorng. hahaha. aku ni jenis dok depan. dulu sbelum greve ade la 3 org dok depan termasuk aku. skrg ni dah ade sorng join kitorng. yg ajar aku ayat ngurat tuh lah. hmm...haru la jadi nye. die ni mmg suke buat lawak. tapi at least, setakat ni tak ganggu lagi la aku utk menconcentrate 50%. =P

lepas kelas tu,patut ade fizik tp sebab ape entah prof automat aku ae hal, die amik kelas fizik tuh. hmm..mule², oklah. senang nye rupenye. bile die dah bagi soklan yg kalau ikut logik akal memang senang lah. tapi nak menterjemahkan idea tu dalam bentuk grafset or in language automat ni, fuhhh, fenin nye saya. ni la lagi satu subjek yg menace kepada aku untuk dapat top 10. cam budak² ni, diorng pernah belajar, aku lak terkebil² bile prof tu ajar.

then rehat. hmm..tak sempat aku nak panaskn filet aku. so, makan biskut prince jer. kenyang tau. sambil mendiet lah nih. hehe. kelas petang lak ade kat amphi/dewan. hmm...macam biase la, memekak jer diorng ni. tapi nasi baik aku paham prof tu ajar. elektrotek tuh ! pasal machine à courant continu. perh, memang la, kalau aku jadi prof tu dah lame gak aku mengamuk. tapi aku rase prof tu tengok aku kot, die sabar jer,teruskan mengajar. hehe. baik prof tuh.

lepas tuh, hmm...3 jam pasal automat. bayangkan lah bape jam ari ni aku beljar. lebih kurang 9 jam ari nih. mule² kitorng kat satu bilik infomatique nih, then turun ke bilik lain coz kat bilik tu pc die mcm weng sket. so turun kat bilik ni. oklah,tapi besar sangat, prof tu cakap pun ,aku iyerkan jer lah. binome aku yg kedepan dengar sume then die ajar aku lah. malas betul kan aku nih? jadi budak² ni pun ah tahap max la untuk study.sebab tu ade yg asyik gelak jer, ade yg bukak internet lah n ade yg kacau orang. biase lah kan, bagi aku lah, aku boleh study, secara optimum nye dalam kelas, 4 jam je sehari . tu kire paling optimum lah, bile dah lepas jer 4 jam sure ade info yg tertinggal la, ngantuk la, lagi teruk tertido dalam kelas, dah la dok depan lak tuh. perh...time tu memang letih giler. jadi, bile dah boring jer, budak² ni pun buat dajal kat prof tuh. ade sorang tu, time prof tu explain pasal bende yg kitorng kne buat, member aku ni tutup suis pc prof tuh. then prof tu mencarut lah ( normal bg sesiapa je kat france ni tanpa mengira pangkat). yg kitorng ni lak, ketawa tahap dewa dah. hahaha. lawa giler tgk reaksi prof tuh. dah mati² prof tu igt pc kat situ kene virus. hahaha. mg lawak. so,die restart balik, tunjuk balik sume tuh then sorang lg buat dajal. huuu, kali aku rase kureng kelakar sket la. yg lain gelak nk mati dah. sekali tu bagi aku ok lah, tp kali kedua tu dah mcm tak berakal pulak lah kan. tp memang la diorang dajal, hmm,habis la prof tuh. tapi lawak. hahaha;

balik kelas jer, rase peat giler. then tido jap. makan mandi n blog jap. lepaskn perasaan malas nih. kalau tak sure dah tido dah tadi. hah, lepas cuti ni, ade 2 org member aku keluar dari iut. sorang budak hacker yg aku pernah citer dulu. hmm, ruginye. tapi biarla bukan masalh aku pun. yg penting peluang top 10 aku makin besar la dgn ketidakadaan die. err, lagi satu nak citer, try la tengok citer v for vendetta. best². dulu aku igt citer dongeng jer. tapi bile dengar sume org kate best. aku pun tgk la, mmg best. bukan sbb kakak natalie portman tu jer aku tgk tp sbb jalan citer n dialogue die tuh. bagus² utk change the world. oklah, macam makin panjang lak aku bercerite tentang pape ntah nih. 3 days to go..courage fadhilou !! =)

remember remember the 5th november -v for vendetta-

Saturday, April 15, 2006

sabtu malam ahad

minggu ni saye rase lain macam sikit lah. ape yg sy belajar ari ni Alhamdulillah masuk dengan senangnye. contohnye, équa diff (ni dah blajar kat colmar),fourrier(dh blajar gak kat colmar), filtre 2ieme ordre(dh blajar gak kat colmar,sket jer),elektrotek(1st time paham tp yg aku buat),fizik (mcm sambungan dari spm jer),projek robot aku (ape yg aku buat ok jer,tp blank jap then ok balik) n program c in pic (ni jer aku kureng sikit tp ok jer).

ni mungkin sebab cuti lame sangat kot, and/or dah belajar kat colmar. so senang jer lah masuk dalam pale nih. yg bestnye,aku tinggal lagi 4 hari kelas yg full minggu depan. then terus cuti. nasib baik xde DS hari sabtu tuh. prof aku kate, naik kelas nanti ade.hari sabtu tuh lah. perh,bertimbum DS lepas cuti nanti. tapi tak per lah, kemungkinan kecik aku study kot. hehe.

cakap pasal study, aku terpakse gune semula méthode study 2003 dulu kot agaknye. ape yg senang nak score, buat sambil dengar lagu n yg hard sket tuh, terpakse belajar dalam vacuum dengan alat pembantu penafasan.hehe. subjek yg hard bagi aku sekarang ialah, elektrotek n microprocesseur kot. aku kene imagine yg elektrotek ni mcm sejarah lah kot. kene ingat bebetul. hmmm...méthode last minute study tak sesuai lak kat sini. jadi cara paling senang, lepas kelas jer revise balik bende tuh kat umah. oh là là..nape lah aku tak start care ni dari awal tahun kan. top 10 masih boleh lagi nih. setakat ni baru 1 final dah lepas. insyaAllah la lepas ni atas paling min 12. fuh, aja aja fighting! hehe

jadi, kelas minggu ni, oklah, dapat jumpe memember aku n dapat 'menyerap' haba. hahaha. cuaca ok n cun. cume kekadang tuh, mase panas,rase gatal² lak badan nih. nak kate tak mandi tuh, aku mandi bape jam dah pagi tuh. ni la yg leceh sket bile dok kat sini. aku kene bermake up supaya kulit ni sihat dan licin. hahaha.

minggu ni gak lah aku dapat belajar ayat² mengurat française. hahaha. semangat diorang ajar akunih, tak mintak pun. hah,semalam lah, time kelas buat projek tuh. actually, projek ni binome/2 org. sorang buat partie rootage or schematique n sorang lagi buat partie commande. memandangkan aku 2 2 partie ni aku boleh jer (poyo jer) so aku buat partie commande lah. dalam partie ni kitorang kene buat program in langage/language VHDL untuk robot kitorang tuh lah. dengan menerima signal dari bateri tukar ke signal logik.hehehe;ntah iye iye jer. tapi yg ku tau kene tukar signal tu lah. so, aku pun join la memember aku yg buat partie commade ni. so, memandangkan prof pun kat bilik sebelah untuk bdk² partie rootage tuh, kitorang pun buat program ni kat bilik sebelah. macam biase la bile dah blank cari idea, keluar la teka teki diorng nih. tp kebykan nye teka teki diorng ni mcm permainan kate² la. jadi aku dengar jer la. tetibe budak² ni soh aku bagi teka teki in malay. so aku bagi yg universal punye lah in malay. tak sangke lak budak ni bleh teka. hahaha. excited giler die sampai soh sume budak dengar aku ckp malay tuh (tak la sume dlm kelas)

maka, lepas tuh berlaku lah penukaran bahasa. jadi, member aku ni ajar aku ayat² nak ngurat frnaçaise/french. tapi kebykan ayat ni tuk make love punye. kalau nk tau,org² sini memang senang nk buat cinta. haha. jumpe kat tengah jalan then cakap secara terus terang or tersirat ker mesti berakhir di atas katil nye (yg aku tengok dalam citer n dengar org ckp la). jadi, kebnykan die ajar aku tuh,kire, kalau translate in malay memang vulgar lah. tapi diorng cakap française memang suke bile kite cakap gitu. hmmm...kalau aku cakap in malay sure kene penampar kasut punye. then diorng pun belajar malay. yg pelik sikit, diorng ni tak mintak aku ajar bonjour ker au revoir ker tp bende² yg nak ngurat pompuan. dah ler aku ni bukan pengurat yg berjaya (bukan pun!) haha.so aku ajar jer la. abes mase balik tuh cakap jer bendalah tu bile jumpe pompuan. hahaha. aku hanya mampu tersenyum jer lah.

then, time nak release tension kelas microprocesseur yg aku rase cume sorg dua jer yg paham, so budak yg ajar aku ayat² tuh soh aku cakap kuat² kat kelas. hahaha. 1st time (err..byk time gak) kelas aku senyap menconcentrate ape yg aku cakap. hahaha, gelak habis² budak² ni. aku malu sket lah, coz quand même kelas aku ade sorang pompuan. dah la ayat tu, bg aku sbg sorang melayu biadap, tp member aku kate tak vulgar pun. jadi ok lah aku cakap jer la nk release tension sket. lepas kelas microproc tu ade kelas algebre, prof aku tak dtg tp gani dgn prof pompuan, muda. biasenye bdk² ni terus blk coz xde porf,tapi bile dengar ade prof pompuan yg muda jer, terus masuk kelas. siap ade yg soh aku practice ayat² pagi tadi. hahaha,giler kot diorng ni,nasib baik aku tak ckp kalau tak sure dah...(err..ape yg aku citer nih??)

semalam gak, time lunch, aku makan dengan classmates aku lah. biasenye aku balik umah. tapi sebab kelas start kol 1 jadi aku makan dgn diorng. yg memeranjatkan aku ialah, member maroc aku ni, die amik daging. huh?!! tau halal ker tak bende tuh? jadi aku diam jer lah, nak tegur tak berani jadi diam jer lah. iman aku tak sekuat nak tegur die. then time last² makan tuh, ade la budak tanye nape aku tak makan daging, so, penjelasan yg paling senang n bersesuaian dgn tahap bahase aku nih, aku cakap tak boleh makan daging yg tak disembelih. shit!! time ni la aku sedar yg aku kene improve semaximum yg mgkn french aku nih. so, die tnye kat budak maroc tu lak nape die boleh makan daging, aku tak dengar lak jwpn die. hmm..Alhamdulillah, Allah melindungi aku lagi. masyaAllah.

oklah,berakhirnye citer utk minggu ade kelas nih. banyak gak aku belajar baik dalam kelas n culture diorang nih. hmm..aku letak lagu pasal pakcik patrick bruel. french singer. yg lirik die buat aku teringat citer bollywood lak. hahaha. tajuk die - c'est la vie - . tak reti la nk translate² nih. dengar jer lah, kalau tak suke tutup jer. tp aku suke. =)
oklah kali kedua, aku letak gambar² time kat cannes,nice,monaco n ventimiglia. ventimiglia??!



pantai dekat Nice. Nice is nice.

kat Monaco.

opera kat Monaco gak.


3 org lari dari cpe. Cannes. -panaaas!!-


sukenye die main air. Cannes.


eskem sedap n lunch yg puas hati (pizza sedap). Ventimiglia.


keboringanku hilang dibawa air laut mediterranean =)

penerbit saje nk bercerite season 1. =)




t'es physiquement intelligente. -ayat yg tak vulgar but française suke-


Wednesday, April 12, 2006

enfin...

yay yay hari ni ade kelas.cis. tapi xde semangat lak nak berstudy. tak biase dah. nasib baik ari ni ade TP jer. tu pun aku lambat 20mins gitu. iyerlah, aku dapat berita yg ade kelas kol 1 lebih gitu. nasib baik hati aku tergerak nak call member aku tuh. kalau tak sure la dah menghabiskan mase kat atas katil jer. hehe.

so, kelas hari ni ade 10 orang jer. group c n d sume penuh. cume group a n b jer yg ade 10 org. tapi yg peliknye kan, group b ni secara umumnye kelas yg terbaik la kat sini.bukan aku yg ckp, org cakap la kan. org tu prof lah. tak tau nape b n bukan nye a? tapi kire ni 1st time aku masuk kelas yg boleh consider 'terbaik'. hahaha. tak sangke lak. jadi, buat TP 2 org je la. perh, punye la xde semangat sampai ade graf yg lupe nk save kat oscilosscope. mase nak hantar CR tu la lak baru tau. hanyun betul.

then, sempat gak la dengar prof aku membebel pasal ade parents yg ade mengadu sbb IUT tutup. tapi yg bestnye, prof aku cakap ade yg cours die tak attraper. bagus gak. tapi tant pis/bad for me lah sbb belajar tak cukup. tp bile pk pk balik. dari form 1 aku x pernah habis satu² subject tu. ade ker subjet yg tak habes, sejarah lah, geografi lah, add maths lah n fizik. tp tgk², score la pulak. hehehe. mungkin sebab ape ek? tapi ni subjek elektrotek tuh. waaa,xper, i'll try my best lah.

then, lagi minggu depan jer aku dah cuti 2 minggu. hmm..best giler. esok ade kelas sampai jumaat then hari selasa sampai jumaat. destinasi seterusnye toulouse. next station toulouse. yes la! oklah, sekrang aku kene try tido kol 12. kalau tak takut jadi mcm pagi tadi kol 8 baru nk bangun. hehe. selamat berlajar kat aku la eh. =)

today's wonderful day. =) sukenye sayee!!

hari ke-2 ponteng beramai² !

hari ni memang pelik sikit bagi aku. mase tido tu, aku tak tau tetibe jer mimpi ramai orang. n orang² yg aku mimpi tu lak, nak kate rapat tuh, tak la berapa rapat. tapi ade gak yg rapat. =) (mimpi pun nk citer gak ker?). tapi mimpi ni still xde ending (mcm mimpi² lain la).bile dah lame sangat mimpi ni, tetibe aku terkejut. terkejut sebab aku terjatuh ker terlanggar ker ape ker dalam mimpi tuh. hahaha.sekali tengok jam dah kol 8 lah.

kelas start kol 8.30 secara official lah, tapi kalau kebiasaannye kelas start kol 8.15. (paham ayat nih?) so, mcm semalam aku, kelas ade tapi student takde. eh ade, sorang jer. hmm..xkan prof tu nk buat kelas 2 org jer kot. so,takde la kelas. jadi, alang² dah jumpe prof ni, aku pun tanye pasal keadaan sekarang ni lah. nak amik cuti easter ker? ade kelas sampai summer ker? ape ker? so, die cakap tak tau lah. sebab diorng tak boleh nak decide sbb budak² bengong ni tak pergi kelas. padahal CPE tu dah mansuh dah. so, kemungkinan besar, die bagi aku polycope lah kalau ade kelas mase summer nnt. wah...lega ! ni yg buat aku tenang bile cakap dgn org 'besar' nih. prof ni die chief departement aku. so, ade can la aku balik mesia ikut mase yg dah ditetapkan. =)

then, aku pun baliklah. tunggu tram punye la lame padahal ligne/line yg sebelah lagi tu dah byk giler passer/lepas. so, sekali tengok, diorng cakap ade greve kol 9.30. hahaha. dah giler rasenye org sini. ape lagi ntah diorng nak, aku pun tak tau. lantak lah. yg penting aku boleh balik in time. hahaha.

jadi, kat rumah, aku pun tak tau nak buat ape, so, aku pun bermain game lah. game aku buat programming in C lah. dah maths sume dah buat (ceh poyo jer).so, buat la tp² yg dulu tuh. perh, best giler bile betul sume. ni yg best buat bendalah ni. dulu mase tp tuh, aku ade buat gak tp secara gitu² lah. sbb tuh, DS prog aku markah mcm %*$£ "# tuh. so, kali ni aku buat 100% aku. jadi, excited giler lah.

tengahari lak makan nasi berlauk telor. huhuhu. malas fgiler nk masak lauk lain. then, buat kejap. pastu ade lah org chat dgn aku. sambil² tuh, aku belajar n ajar mandarin lah kat kawan aku tuh. hehehe. hmmm..buat bende ni la yg buat aku onlilne berjam². nak kacau² lah, tak ganggu pun. =)

then, malam tadi lak, aku still mencari solution bagi satu program nih.sambil tgk charlie's angels. cun lak kakak cine tuh. sape lak name die. lupe lak.hah, hard betul soklan die. soklan pasal kire fibonacci. kenal? klu bace da vinci code mesti kenal nye. yg aku pelik nye, nape lah diorng ni carik² formula fibonacci ni. mane tu kan, mase dulu tuh, pakcik fibo ni saje² kire² then letak dalam buku die. pastuh, ade la orng² yg nak pecahkan kepala ni carik formula tuh. ade gak la berjuta² formula aku terjumpe tadi (exaggerate jer nih ;) nape lah kan diorng carik formula nih? ntah lah. sampai skrg ni pun aku still x dapat nk solve kan. padahal cik ipan dah bagi jawapan dah. tp die nye gune prototype. aku lupe lak nk copy bdk hacker punye jwpn dulu tuh. aiyooooo.rasenye die buat in main jer kot. *sigh* ish melalut lak.

jadi, kesimpulan hari ni, berbincang dgn org atasan adalah lebih senang berbanding dgn org bawahan. n komputer memang bodoh, cume kite tak tau jer mcm mane nak menggunakan kebodohan bende ni jer. hahaha. ntah pape ntah. boriiiiiing nye!!! ;)

118 218 (ikut irama lagu) HAHAHA

Monday, April 10, 2006

Selamat Menyambut Maulidur Rasul

sebelum pape, jom kite selawat jap. yg bermaksud :
ya Allah, sejahterakanlah penghulu kami Nabi Muhammad dan ke atas keluarga baginda.
(sorry xde text in arab) bagi mereka yg mcm ingat² lupe tuh, ikut la lagu yg aku baru upload nih. =) tapikan tak sepatutnye mase maulid nabi jer kite berselawat, hari² lain tak. tu mcm, ape name die eh? lupe lak perkataan tuh. so, baca lah hari² sbb berselawat ni banyak sangat hikmah/khafiatnye. sekali sehari pun cukup lah. asalkan ikhlas. kualiti lebih penting daripada kualiti bak kate ustaz aku dulu.

ok. citer pasal fac off lak. hari ni secara rasminye fac on. aku ingat takde kelas. so aku pun berlengah² lah pergi IUT. dengan hujannye tuh. cis, lepas ni mmg aku serik betul nak tunggu bas. lambat giler. dah lah kene tunggu 10mins sambil dibasahi hujan. nasib baik ade kakak cun. hehehe. then sampai² departement aku jer. depan pintu tu die letak jadual untuk minggu ni sampai minggu ke 15. pergh..ade kelas rupenye.

aku pun tengok jam, dah pukul 8.35 lebih gitu. dah la dalam jadual tu kelas start pukul 8. waaa, malas la aku nak masuk. then aku pun pergi library. waa, terasa macam beribu tahun lak dok dalam situ. tak tahan siot senyap jer. hehehe. aku pun bersemangat lah bukak buku ape ntah yg aku main capai jer. then berangan jap. hah, berangan la tempat paling cepat mase berlalu. then berinternet lah kejap.

kol 10 jer aku pun pergi kelas tuh. dalam jadual tu, ade kelas maths. tadi kelas elec. so, aku pun tunggu² lah budak² ni keluar. biasenye diorng rehat jap antara 2 kelas ni. ish,nape ni tak keluar lagi. then aku bukak pintu, surprise! xde kelas. hayuuuun. mase aku nak balik tuh TERseempak lak dengan prof maths tuh. die kate, diiorng(prof) datang tiap² hari untuk mengajar tapi dah student takde. tak dapat lah buat kelas. giler. ni ponteng beramai² ker ape entah. then, pagi tadi, aku nampak la sume banner dah diturunkan n tempat pemanas badan pun diorng dah alih kan. siap ade lori tuh! cume tinggal troli² jer lagi. mgkn esok start kelas kot. ntah lah.

lagi satu, CPE yg penyebab mogok ni pun dah ditarik balik. n diorng kate nak ganti dgn something yg lain. hmm. kalah gak kerajaan dengan suara² pemuda²/student² nih. itu la tamparan student² kat sini.(ceh poyo jer ayat). sekarang ni aku tak tau nak buat ape. pas ni kene start study lah.

okla nak tengok citer pasal dancing lak. hah, cakap pasal citer/movie ni, tak sabar rasenye nak tengok scary movie 4. lawak giler aku tengok die punye trailer. hahahaha. jangan ketawa ! =)

berselawat lah. bersama² mengingatkan antara satu sama lain.

Friday, April 07, 2006

19th day fac off !!!

takde citer best lak nak citer. macam biase la,habit aku bangun tengahari. tapi hari ni awal sket dari semalam. hari ni bangun kol 11 lebih. oklah tuh kan, ade improvement tuh, esok kol 10 kot. hehe..

so,macam biase,bukak comp. then dengar lagu. nasib baik tadi aku keluar jumaat cepat sket. rupe² nye hari ni diorng buat greve lagi. mangkuk betul. semalam dah buat(ye ker?),hari ni nak buat gak. aaarghhh. then aku pun jalan kaki pergi masjid. nasib baik masjid dekat jer dengan rumah aku. dekat tuh, adelah dalam 10/15mins jalan kaki. so, ngam² sampai jer,diorng baru start khutbah.

balik, aku ingat nak singgah carrefour, tapi memandangkan tram takde ni, malas lak nk pergi sane. kalau dah pergi tuh, sure lah beli bende yg x sepatutnye dibeli. iyerlah,tak pegang cash. main bayar jer.kalau ade cash, bleh la beringat² sket. so, jejalan jap kat ville. perh, diorng tgh siap² nak greve untuk 2nd round. polis ade jer keliling diorng tuh.

hari ni gak, cuaca memang cun. panas n terang giler. silau mata nih. ahaks. tak dapat pergi carrefour pergi casino jadi lah. waaa,aku dah addict dengan air oranges pressées lak. ni yg bahaya nih. ingat² nak try jer rase, tak sangke lak bleh sampai kene minum gak. hmmm...diorng letak ape la agak nye ek dalam orange tuh? tapi sedap. hehehe. kan bagus kalau diorng ade jual tebu pressée ker. boleh aku beli hari².

hah, sejak 2 menjak cuti greve nih, aku ade gak plan nak keluar france. tapi tak tau kat mane. ade jer orang kalau aku nak pergi tapi tulah, cuti easter aku tak same diorng lak, then aku pun tak sure diorng amik cuti tuh ker tak. ni yg buat aku dalam dilema. malay dilemma. hahaha. ngarut jer.

eh,hari ni aku tukar mood dengar lagu² melayu dahulu kala. tak lah lame sgt. lagu² zaman xpdc,wings n kru. best la pulak lagu kru nih. hehehe. touching pun ade gak. (ish sensitipnye dieee) =P. so, ade satu lagu ni dah melekat dalam pale aku dah. hmmm... tadi lak ade les enfoirés. hoho..best gak lagu² diorng. ni kire charity concert la. sume artis² handalan ade. ceh. yg bestnye sume artis nyanyi lagu² orang lain. tu yg lain sket bile diorng nyanyi tuh. ade yg kene dgn tone ade yg tak lah. artis ori gak nyanyi best. waaaa,mengarut lagi.

oklah,aku dah letak lagu pasal hujan ni. diingatkan, kat internet explorer ade 2 players. so ade 2 lagu lah. hehehe. klah, nak berangan nak fly mane pasnih. =)

tout à coup, c'est l'hiver dans mon coeur. merde!!!!

Thursday, April 06, 2006

18th day fac off !!

hari ni, hari kebingungan aku. hmm...tak tau sebab ape lak. dah la hari ni bangun tengahari tadi. malas giler nak pergi iut pagi tadi. baik tido jer kan. aku datang² pun takde orang. entah lah, esok jer la kot pergi. takde pape pun akan berubah kalau aku pergi. kejap motivé kejap tak lak. waaaaaaaaaaaarrgghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!

midi/tengahari tadi aku terima satu email nih. tengok² luar die (subjek lah) rase happy jap. bile bace jer. berdedum!! tetibe bunyi guruh n petir sambar menyambar, hujan turun selebat² nye. lampu terpadam kejap (ni mcm citer bollywood lah kire nye) hehe. wow, quelle nouvelle !! shooot!! then aku pun, rase bingung giler. macam biase, lunch aku diganti dengan sarapan aku. then lepas tuh, aku pun try² tengok buku jap. hmm..kejap jer jalan.pas tu rase malas giler nak teruskan lagi.

macam biase aku ni, bile ade perasaan bingung or geram or sedih or marah or rindu or pape² yg negatif ker (kecuali rindu) aku sure tido nye. bertambah waktu tido aku lagi. bayu Nice pun tak cukup untuk motivé kan aku. shooot!!! so, pk perasaan tu kejap, then tido. fuh, nasib baik hilang sket. untuk hilangkan lagi paham² jer la yer sbg sorang muslim nih kan. ni jer la cara terbaik aku untuk hilangkan perasaan yg aku rasa. huhuhu. tido jer. tak pun makan kacang. pelik tak? mak aku pun pelik perangai aku ni. hmmm...tu la aku.

lepas bangun tu, ngam² ustat call aku. die jer la aku berbual² hampir tiap² hari la, iyer la asyik block jer memanjang. orang nak study pun tak boleh. study dengna prof lah, study sendri sure tak study nye. france france. kat sini la dapat aku kenal ramai jenis org n pemikiran diorng skali.
mungkin ni kot dugaan tuhan kat aku. iyerlah, kalau dugaan banyak kerje tuh aku boleh buat lah. di dugaan takde kerja. memang aku tak tahan. bile kite ade kerja, kite taknak ade kerja, bile kite takde kerje kite nak kerje sangat. waaa,dugaan dugaan. sape kate dugaan student ialah study? dugaan sebenar student ialah tak dapat study !! beza giler study tanpa prof dengan prof. w/pun ade prof, aku mcm tak study jer, tapi kurang² ade bende hidup yg ajar aku. relationship tu yg penting bagi aku, bile study ni. aku bukan nye genius pun sampai tak pergi sekolah cam bdk kat mesia tuh. hehehe.

lepas tuh, aku pun tengok berita, takde tande² pun diorng nak benti mogok. makin teruk ade la kot. siap² beramai² kat railway station tuh. then kat toulouse lak, siap diorng kacau kat tempat airbus tuh. ni la beza orang yg paham cpe tuh n org tak paham langsung law tuh. guaratee jer nak. xde adventure betul. tp guarantee tuh penting gak kan. macam minyak kat mesia tuh. waaaa...kene kumpul euro tuk isi minyak nih. =P

oleh sbb lame giler menatap pc aku nih. aku pun dah pening². betul gak orang cakap. baru aku percaya. hehe. so, jgn menatap pc lelame!! hahaha. mamaaaaaaaa !!!

il pleut dans mon coeur comme il pleut sur la ville.

Wednesday, April 05, 2006

17th day fac off !!!

tiada apa yg istimewa pun hari nih. ingatkan aku pergi iut tadi bleh jumpe prof aku, rupe nye die takde lak. *sigh* haiiiiiiiiiiiiiiiiiii... tp alang² dah sampai iut tuh, aku pun amik jer la borang² yg takde kene mengene dgn aku pun. contoh, borang masuk ecole. saje je gatal tangan amik. kali ni iut aku dah tak diblock dah. tak block jer, tapi masuk dalam, huh, takde orang pun. ade lah sorng dua tuh, tu pun pergi tandas jer kot. masalah besar skrg ni, aku takut die amik cuti summer jer. tu jer yg aku risaukan nih. hanyun betul. nak mogok² pun jangan la sampai amik cuti aku yg tak bersalah nih =P

so,lepas tu terus jer la aku balik rumah.macam biase lah, hujan jer pagi ni. aku pun rase nak tido balik jer. tp sebab terase lagi bayu laut nice meniup pipiku ini, aku pun kuat kan semangat tak tido.huhu.so,aku pun bace la a year in the merde. dah takde pape nak buat, bace novel jer lah. bace², sampai lah tengahari. lunch nugget ikan aku tuh, then bermain² kat tenet lak. malas rasenye nak masak nasi tetengahari ni.

jadi,pergi tengok blog org la (yg best kat yasminnye blog (comments),director sepet tuh),bace surat khabar lah,video clip la,coming soon movie lah,torrent lah etc etc. tapi mase aku ni terprofit gak lah tgk videoclip pasal menara kembar petronas tuh. waa,byk gak masalah rupenye. respect giler PM time tuh. then ade gak pasal polis mesia nih. aku tengok pun, rase nak ketawa tak boleh nak marah jauh skali. hanya mampu tersenyum jer. polis polis.

petang tuh, taktau buat ape, aku pun tengok youtube ah-ha. mangkuk giler lawak. hahaha. best² show tuh.petang, masak, tengok à prendre ou à laisser. then tengok berita. fac aku off sampai rabu depan lagi. tp aku kene datang hari². sbb die ade antar surat soh datang hari². aku pun tak tau apsal tak start kelas lagi. padahal dah takde budak pun jaga blockage tuh. masuk n study jer lah. hmm...kuat betul kuasa pemuda kat sini. last² diri sendiri gak yg merana. bagi aku lah, belajar sampai ecole or doctorat ker lepas tu carik kerje, sure orang nak amik ko kerje punye. tp ni setakat ijazah jer, sape pandang sangat. entah lah, bagi aku, ilmu tu lagi berharga daripada jaminan kerje selama beribu² tahun ker. kalau dah pandai, sure ade org amik nye. takde pun bos yg bodoh fire pekerje die sesuke hati jer (melainkan die giler or dah bankrupt lah) kalau tak pun, bukak bisnes sendiri lagi senang. ni nak jaminan lah ape lah. ingat kan kat mesia jer bende ni ade, kat sini pun. tapi aku tak tau lah mungkin ade something yg tersirat dalam cpe nih, aku pun malas nk kaji lelebih. baik aku pergi menikmati bayu laut nice ker, cannes ker, tak pun monaco ker. waaaa, nak balik mesia la gini !!!

sempena cuaca asyik hujan jer nih, aku ingat nak upload lagi pasal hujan lah. tp tunggu aku rase rajin giler nk upload baru aku up. terasa macam niveau aku kurang dari budak² lain lak. tak bleh la gini nak masuk supelec. hehehe.

nak otak baby !!! sume belajar masuk jer dalam pale nih.-ntah pape ntah-

Tuesday, April 04, 2006

16th day fac off !!!

allooooo. ape kabo sume? sehat? perh, sejak dapat keluar dari grenoble bumi indah ni, rase lega giler. fresh giler otak ni. series fresh.hahaha. tengok laut.waaaa, lega nye !!!!!

oleh sebab lega sangat, aku pun layan lah 3 movie lepas balik malam semalam. citer ape ntah. layan jer lah. tengok² citer tuh, best gak rase nye kat holland tuh. hmm..bile lah nk pergi sane ek. then citer french pasal multipersonality.layaaan. tido pun lewat lagi. cis, ni la masalah asyik cuti jer. kol 2 tuh kire awal lah tuh. then bangun tengahari. hanyun btul.

tp sejak dah keluar ni, rase lebih teratur sket la.kol 9 tu dah bangun.tp tido balik kol 1.30. hahaha. asyik tido jer kerje.then dapat surat dari IUT lak. gilerlah, kemungkinan kecik kelas sampai summer bln 7 nnt. waaaa!!!!nak jer patah balik pergi nice menjerit kuat². dah la aku dah beli tiket balik mesia. ni kene balik bulan 7 lak. tak kan balik 1 bulan lagi kot? shoooooot !!!!esok TERpakse la aku pergi IUT bincang dgn prof aku. kalau betul² mcm tuh, dah nak kene tukar tiket,tukar plan,n banyak nye kerje !! harap² tak jer lah.

hari ni, aku rase diorng mogok mcm kureng sket jer. mase nk pegi dobi tuh, nampak lah diorng ni menjerit². yg bestnye mogok nih, diorng buat lagu pasal CPE. tu yg best dengar diorng mengutuk² kerajaan ni. kat mesia mane bleh buat terang² kan. so amik peluang jer la dengar kat sini. tp tadi aku tengok kebanyakan pakcik² la. then polis pun tak ramai sangat. tak tau la, sbb aku keluar kol 12 lebih tadi, then keluar balik kol 5 gitu. mungkin diorng ni dah habis berperang kot.

so, skrg aku dah motivé dah. yes, best² dapat keluar nih. nak² tengok laut. giler tenang. iyelah kan dah bape lame tak dapat tengok. dah la air die sejuk. nak jer mandi kat situ. nnt la aku letak gambar. jadi, untuk profit mase ni, aku pun beli novel baru lak. citer pakcik tom clancy yg lame dulu tuh aku peram dulu lah. dah nak buat ape lagi kan.movie pun dah byk sgt download. music lak, dah sakit telinga asyik dengar jer. so TERpakse lah bace sambil menghabiskan mase nih. tengok la aku bertahan bape lame kali nih. oklah, aku nk tengok jap dare devil kat tv ni. hah,rasenye dah jumpe dah fadhil2001. very good. time untuk lebih progresif lagi. (+)f**k them all !!ah, ade iklan best petronas.nak tgk pegi click name kimmy tuh. nak jadi driver f1 la gini. =)

(+) bukan mencarut yer. tak caye? jom belajar english nih. http://www.funnyjunk.com/pages/history.htm

Nice is nice

Monday, April 03, 2006

15th day fac off !!!

dah balik !!! kuang kuang kuang ...