Thursday, February 07, 2008

trip trapped trapped trip

ok, mari kite bercerite pasal trip..yay !!

kitorng plan, 'enfin', fara yg plan bende ni agak dh lame gak.so,mula² tuh xdela masalah.mmg x akan nampak ade masalah pun.then ntah mcm mane,beberape minggu sblum nk amik flight kt geneva tuh, tetibe ade 'org' offer something yg agak menarik gak.time tuh agak serabut gak la coz d'un coté, aku dh byr sume mende, then sume tuh la fara yg byr, so klu aku cancel mmg la... d'un coté lak, mende yg dioffer tuh free.best lak tuh, tp agak memenatkan gak la kalo terima offer. tp aku rase x penat kot kalau dah terjumpa ehem ehem..hehe. so last², dgn aku berserah jer time tuh, last² aku g gak trip ke greece istanbul ni.

voila sket sejarah sebelum pergi.huhu.french sungguh.so,pada tanggal 22/12 kitorang amik flight dr geneve ke athens.tp aku dh bertolak awal² dh.abes jer projek aku 21hb tuh, aku trus pack beg n pergi station ketapi.ekceli aku amik train dr tours ke geneve.so ade lah dlm 12 jam gak nk sampai geneva.time tuh, sbb aku amik train mlm, so,ketapi ni die sediakanlah air n mende² untuk tido,mcm penutup mata, penutup telinga n mcm lg la.x silap aku ade tisu wangi gak kot.ntah la, x sure ape ade dlm plastik tuh. so,oleh sbb mlm,xde mende nk buat, aku pun tido lah dgn agak nyenyaknya.

so,bile train ni dah sampai lyon jer, adelah pakcik ketapi ni kejutkan.nasib baik aku tido agak nyenyak jer, kalo tak, sure x dengar then terbabas tempat lain.1 masalah dgn aku ni, bile nk travel mane² ker, xpun bile nk blk mesia ker, sure ade perasaan akan terlepas train or flight tuh.cuak giler gak time tuh, takut² train ni sampai lambt ker ape ker,tak naya tuh.so, sampai lyon jer,aku kene tukar train utk pergi geneva.ni kire 1st time la aku g geneva dari lyon, kalo tak sbelum ni aku lalu ikut grenoble jer.

jadi,aku pun amik la train ni.cari tempat duduk best sket. then melayan perasaan sorang :p ade lah dlm beberape minit tuh, train ni lalu kat celah² gunung ni.perghh...lawa sungguh.time tuh dah turun salji dah.dgn gunung yg diliputi salji, then ade warna kehijau²an disebalik putih tuh, lepas tuh sebelah jalan train tuh, ade sungai warna biru.perghh...sangat indahh.bertambah indahnye, ade org call lak time tuh.seriously rase best time tuh. malangnya, bile dh sampai kawasan dlm gunung tuh sket, line terputus.huhu.papepun, time tuh agak beshhh!even jauh, suara jer dengar, still dpt rase 'something' berbeza. (opss..sorry la ek, ape nk bt dh aku gini,sensitif sket..haha :p)

hmm,so,sampai jer geneva,aku trus cari train yg pegi airport.ekceli aku pun tak sure, samada nk g éport geneve ni kene byr tiket ker tak, memandangkan fara dh lame tunggu kt eport, aku pun trus jer naik train.tp kalo ikutkn,tiap² kali aku naik, xde la controleur tiket check tiket.so aku assume yg mmg free la kot naik train tuh.sampai² jer kt eport tuh, aku trus cari counter check-in untuk pergi athens.perghh..ramai giler manusia².penuh.aku rase besar eport geneve ni mcm besar eport kat senai jer, cume die panjang sket kt geneva ni.then aku carik² la fara.

jumpe jer fara, aku trus beratur,w/pun time tuh 'line q' die mcm bercabang².dgn byk jenis org² die lagi.ade yg cemas lah, ade yg masih nk bermesra² la, ade yg nk marah² la, ade yg nk potong line.mcm² manusia ade.mcm biasela, bile dh beratur² ni, byk la korang dgr dialog², so,aku pun tumpang dgr jer la.nk menyampuk x reti so aku jd good listener jer la.kekadang tuh, bile diorng bt lawak, aku pun nk letawa gak, tp tahan jer la, kang tak pasal² die 'chop' aku ape kang.so, lepas dh letak luggage sume tuh, kitorng pun pergi makan.hohoho..fara bwk bekal lodeh.bekal dr org² grenoble.sbb seblum tuh diorng buat jamuan raya korban.huhu.tp kurang² pagi tuh berisi gak la perut aku.

then, kitorng pun trus pergi 'gate' berlepas n tunggu.yg peliknye kt tmpt menunggu tuh,kawasan die boleh merokok.tak tau nape bleh ade kawasan mcm tuh kt eport.kalo x silap aku,biasenye x boleh merokok kot.ntahlah, org europe ni kate, org² asia ni xde keperihatinan pasal masalah² pencemaran udara ni, tp tgk², diorng pun same jer.so, org barat n org timur same jer.cume sbb diorng dh 'maju' sket, diorng pandang rendah kt org² timur.aku rase lah.

then, kitorng pun naikla flight.kalo x silap aku flight kitorng kol 12 gitu.so, penerbangan amik mase dlm 3 jam gitu.oleh sbb tengah hari,kitorng pun lapar,nasib baik die bg mkn.tp mcm biasela, mkn mende² yg bleh mkn jer la.hmm..tgk² crew flight tuh, diorng ni mcm x berape peramah.susah btul nk bg sekuntum senyuman.so, susahlah aku nk menilai org² greece ni cun ker tak.hehe.tp, mase dlm flight tuh, ade lah dok sebelah aku tuh akak greece.makcik kot.ntah.die ni,ntahla, nk ckp pernah naik flight,mcm x pernah jer.ntahla.tp makcik tuh baik gak la.die tunjukla jalan yg kitorng nk pergi tuh.dgn effort die bersungguh² tunjukkan kitorng jalan.time tuhla, adelah nmpk org greece ni baik hati gak.so,oklah!

sampai² jer, mcm biase la kene lalu imegresen.then, tetibe pakcik tuh lame lak tgk passport aku.aku dh cuak dh.tp buat muka confident jer la.ekceli salah satu tektik tuh.kalo bt muka cuak, sure diorng igt lain.lg pun aku rase muka aku dh lain sket kot,iyerlah,aku makin kurus katekan,haha,sbb tuh die tgk lame² then check guna lampu ape ntah untuk tgk ke'ori'an passport aku.nasib baik xde pape prob.so,lepas jer, kitorng pun cari beg.

1st destination kitorng : syntagma.hah,mule² tuh tgk peta.waaa..tgk tulisan pelik² jer.mcm rumus maths pun ade gak.iyerla, greece ni gune bahasa greek.so,tulisan die pun dlm greek.jadi,bile nampak 'lamda','delta','theta' sume² tuh, agak pening gak la aku.dh x menjadi dah kepakaran aku seorang pembaca peta :p

then kitorng pun naik la bas.oleh sbb bas lame sgt nk sampai tmpt yg kitorng nk pergi tuh, so,citer² jer la aku n fara dlm bus tuh.even aku x byk ckp pun,kitorng bleh bual² gak ape.haha.anyway ade metro ekceli dr eport tuh ke syntagma tuh.tp sbb kitorng dh cari keliling n time tuh mcm dh nk gelap jer,so kitorng decide naik bas jer la.papepun,x rugi pun, dpt tgk gak bandar diorng ni mcm mane.kalo x silap aku, naik bas or metro ker, tiket die 6euros 1 way.so,agak ok gak kot aku rase.ntah.

oleh sbb time tuh 22hb n dah nk dkt krismas,so,adelah terpacak pokok segitiga tuh kt tgh² bandar athens n tmpt kitorng turun tuh.time tuh, ade gakla bazar², then mcm biaselah, ramai giler manusia.sesak giler.mmg hempit² jer nk jln.so,agak best n kurang best gak la bile dh sesak² ni.tau² jer la korang kan bile dh ramai² ni,mcm² deria² kite detect.tp,aku rase bau² diorng x sekuat bau org² french ni la :p

1st thing 1st,kitorng pun cari tmpt hostel kitorng.so,kat syntagma tuh,kitorng pun naik metro untuk ke hostel tuh.tiket die 3euros lebih untuk 24jam.1 sistem yg agak bagus gak la.so,kitorng boleh pergi mane² dgn tiket tuh tanpa had maksima kecuali had mase 24jam tuh la.so, agak pratikal n murah gaklah kalo nk bandingkan dgn france.

sampai² jer hostel, aku letak² brg, then solat² jap,then siap² untuk keluar cari mkn.mcm biase,mknan utama kegemaran ramai traveler,mcD la.1 kebab pun x jmp time tuh.so,mkn la mcD jer sambil² tunggu kwn fara,muluk.bile die dh sampai n mkn, kitorng ber3 pun balik hostel.then bincang² pasal trip kitorng untuk hari esoknye.mase tgh² bincang tu,tetibe ade sorng pakcik cina tegur kitorng.rupenye die org mesia gak.hoho.then kitorng kenal² la, then die ckp die nk join kitorng jln².so,kitorg ok jer.lg ramai lg best.lg byk penangkap gmbr.hahaha.

dlm 'dorm' aku n muluk tuh, ade la 4 org lain lg.diorng kalo x silap aku dr US. hah, sampai greece ni la, aku terpaksa ckp bi.nasib baik org² greece ni phm gak la bi.lg pun bhs greece ni, langsung xde tempias² bhs french pun.maksud aku,bhs italy or sepanyol ker ade la sket aku boleh phm, sbb ade perkataan die wujud dlm french cume care sebut jer lain.so,memandangkn bhs greece ni susah nk 'pahm', terpakse la gune bhs isyarat n bi.so,kalo kene tipu pun kene gune kekuatan instinct jer la.kalo x mmg kene tipu la.haha.

esoknye,kitorng pun pergila ke pulau Agina.salah satu pulau yg dkt dgn athens.rancang² nk pegi awal.tp mcm biasela,ape yg dirancang x semuanya menjadi.tp kitorng pergi gak.ekceli, ade 1 kapal setiap 1 jam.ekceli feri.so, kalo kitorng terlepas yg kol 8 punye,kitorng pun amik la kol 9 punye feri.

sambil² tunggu tuh,kitorng pun pergi beli tiket ketapi untuk ke kalambaka untuk 25hb.agak jauh gak ekceli dr station ketapi ke pelabuhan feri tuh, tp sbb ade metro yg straight pegi sane, so xdela prob sgt.1 mende yg aku pelik pasal org² greece ni, diorng ni mcm xde 'restriction' kawasan merokok.mcm kat mane² jer boleh merokok.mcm kt kaunter beli tiket tuh, perghh..pakcik tuh selambe jer hisap rokok, then dgn muka 'otai' die, die pun tnye la nak pergi mane.nasib baik la time tuh ade fara.iyerla, bak kate org² motivasi ni,wajah² bdk kecik n wanita ni agak melembutkan hati bg org laki².bkn aku ckp ek, pakcik² motivator ckp.so, w/pun byk kali salah ckp or salah paham ker, pakcik tuh tenang jer sbb 'deal' dgn pompuan.hehehe.lepas,byk kali kitorng ckp, no no no, akhirnye die phm gak. ekceli x phm sebetul²nye pun.huhu.tp ade gak la tiket nk g kalambaka tuh.kire okla.penat nk geleng² kepala,lambai² jari ckp no.kitorang terima jer la.

so,lepas beli tiket,kitorng trus pergi pelabuhan nk amik feri tuh.oh lupe nk ckp, pakcik cine tuh name die teng.so,dlm metro tuh, ade gak la pakcik teng ni citer² pasal pengalaman² die.sampai² jer, kt pelabuhan tuh,mcm biase,tourist, amik gmbr la.



so,nk amik feri ni, just pergi kt piraeus then beli tiket feri dlm 7euros gitu.pastuh duduk la feri dlm 40mins gitu.agak best gak la.kat agina ni,kitorng sempat pergi kt tempat² runtuhan jer, x sempat nk round² bdr die. bdr die kecik comel jer.kalo la cukup mase time tuh, bleh jer sewa scooter round² 1 bandar.so, amik gmbr byk² kt runtuhan zmn prasejarah n ade bekas² zaman roman ni jer la.tp, pulau die lawa.sedap mata memandang.kebiru²an.biru tua ade,biru muda pun ade.so,mcm lapang jer pemandangan.


so,lepas jer tinggal pulau tuh, kitorng pun trus blk ke athens n pergi trus ke acropolis.acropolis ni kire tempat zaman greek dulu².so nnt nmpk la Supreme Court yg femes tuh.kire, bile dh naik atas ni. hah,ekceli acropolis ni kat atas bukit tau.so,mula² tuh kitorng kene daki bukit tuh la.adela jalan mendaki die tuh.jalan bertar lagi.jgn igt kitorng daki bukit mcm daki bukit kt mesia tuh ek.so, bile kitorng dh sampai kt atas tuh,waa,terasa mcm zmn greek dulu² lak.berbatu².then ade court die la,temple die la, then ade holy rock, org ckp xde holy rock tuh bkn athens la name die.ntah la,aku pun x sure sgt.biasenye, aku amik gmbr² yg femes² jer, br org percaya aku dh sampai acropolis.hehe.kalo gmbr pelik²,sure diorng tak caye xpun kene tipu dgn aku.haha.



tp malangnye, sampai sini jer,bateri camera aku abes.cepodet btul.so, terpaksa la 'pinjam' space sket kt kamera pakcik teng tuh.tuh yg best ade ramai org,ade byk kamera.hehe.so,sambil² tuh, pakcik ni pun ajar la cara amik gmbr gune digital mcm mane.huhuhu.br aku tau trick² digital cam ni.so,kt sini agak kureng la gmbr aku, sbb bateri cam aku kong.hah,rasenye trip kali ni aku x byk amik gmbr kot, sbb ade model dh posing awal² dah :p


bersambung..


memandangkan aku ade byk mase,bleh la aku update bile².oh lupe nk ckp, aku dh abes skola dah !!! projek aku sampai esok then pratikal tp masalahnye aku xdpt pratikal lg ni.huhuhu.tlg doa²kan aku eh.nnt aku blanje korang eskem kalo dh dpt.

Sunday, February 03, 2008

waaa cejukkk

yuhuu..aku ade 3 hari lg dgn 4 presentation n 1 paper.lepas tuh, habezzzzzz!! tp masalah skrg ni,aku kene cari stage/pratikal la, dah dpt jer, sure rase holidayyyyy giler.

so,bt mase ni aku tgk² dl gmbr yg aku nk upload nnt n tgh igt² blk sejarah trip aku tuh.so, sbelum pape, amaran keras,untuk next en3, jgn la bace kalo korang ade kerje yg lagi penting xpon ade exam, sesungguhnye buku skola lg penting :p

sejak beberape minggu ni, pc aku ngok ngek betul.tetibe mati sendri.x sangka lak aku kadar susut nilai pc aku ni cepat gak.huhuhu.aku pun x sure ape prob die.tp, tgk kt kipas die tuh, hohoho, berhabuk tebal. sungguh la x bagus untuk mende² elektronik ni.ish ish ish...aku blaja je elektronik tp x apply kt hidup (ade gak la kadang² :p) rugi².

hmm..rase mcm nk tukar layout blog ni tp x sure nk letak ape.ni yg kene tanye pakar ni.hehehe.perghh..rase 'ringan' jer dh abes exam ni.sbelum enjoy habis²an,korang doakan la aku ek.merci² ;)

alaaa,mende yg aku nk,yg 8GB tuh dah abes.1st dah die kuar jer trus abes, siot jer.3 bandar aku carik mende tuh, abes lesap sume.ish,next stock, bln 3 nnt kalo x silap aku.aaaaahhh!terasa mcm nk tgk asterix 3 plak.citer paling mahal kat europe x silap aku.bape juta ntah.harap² best la, berbaloi 6euros aku.

ok,sampai disini sahaja untuk kali ini.kite berjumpa lagi pada minggu hadapan.ciao ciao

Monday, January 28, 2008

hati hati...

allo !! ari ni aku rase ape yg hati aku ckp sume menjadi. 99% lah. mcm hati ni kate, 'oh g la kejap kelas mane tau jmp prof ni ker', skali btul jmp. mase tgh masuk kan baju dlm mesin basuh, die cakap lagi ' maybe ari ni kelas law xde kot', skali btul² xde, prof tuh cancel kelas. then, mase presentation td, die ckp lg, 'buat pandai jer la,ok jer nnt', skali btul² ok presentation aku. waa..gumbira aku..td die ade ckp gak.... skali bg sms btul² die.... hahaha..so esk ade 2 mende kene attack, then ade byk mende lg minggu ni,so korang dtg la melawat next week kot, sbb next week br aku update lg.ok laa,gud luck to all !

percaya pada hati...pasti ! :p

Saturday, January 19, 2008

-b-z-

eh eh..mende tuh wujud lm warna hitam gak.waaaa..ni yg best nih..drpd warna putih suci rase mcm suci la sgt kalo aku gune tuh..hehe..anyway, aku g negeri rhone alps ahad ni..so, posting untuk tripp terpaksa ditunda la ek..ok la..bubbyeee :p

Tuesday, January 15, 2008

prolog update :p

so, aku baru abes tgk sume gmbr² yg aku amik mase trip ari tuh. jadi, korang tunggu jer la ek. aku x sure nk citer mcm mane, sama ada nk citer secara biase² pasal trip kitrong or citer pasal sejarah² sket tmpt² yg kitorng melawat xpun citer mengarut sambil letak gmbr.korang lebih prefer mcm mane ek? hmm..



eh eh, bile tgk video clip kt bwh tuh, baru aku TERperasan,bile aku nmpk planning dlm VC tuh,br aku tau nape aku jadi mcm ni.sbb aku raselah hidup aku mula² sampai sini x berplanning langsung.ikut jer.mcm xde tujuan hidup.ish ish ish...kalo la aku 'mewarisi' tabiat aku mase kecik dulu, sure aku jd lain. so, mode kembali ke zaman dulu awad ! :p

alamak! series house aku dah abes katam kan.bg aku citer die best la, w/pun aku langsung x phm pasal medic² ni, tp aku suke tgk personaliti die tuh.curiosity die.nk tau sume mende n sbb nape pesakit die sakit.aku rase la curiosity bagus ape.bile curious,kite mencari 'kenapa',bile mencari kite jumpa banyak 'sebab'.lepas tuh baru kite TERsedar yg kita tak tau sume mende.lepas tuh kite mencari lagi,lagi dan lagi.bukan ker tuh proses menuntut ilmu? hmm, btul la, study bkn utk lulus tp utk tahu. aku terpk ni sbb i did well in my 2 lasts papers lepas.heh heh heh.senang jer rupenye :p lps tuh,aku rase,curiosity kills laziness n gives energy. kot. anyway,tv bt aku berfikir gak kekadang w/pun tgk star ac.hahaha

err..so, jumpe lagi ;)

Monday, January 14, 2008

uh huh

sad n motivated in da same time.

oit tuan punye blog, jgn jd budak² la!!!

pre update trip

oh ho,aku dah tau dah mcm mane nk bt kan hidup aku mase weekend kt sini jd "agréable" giler.nak tau cmner ? dgr lagu la. tp bukan lagu yg dlm album la, lagu mase concert.perghh...giler best! dgn speaker aku ni.dgn xde org french dkt couloir aku ni.dgn aku bukak kuat² xde org marah, terasa masyuk giler siot dgr concert.

bkn ape lah,bile aku dgr tuh, terasa aku pun dlm mood or dlm concert tuh gak.aaaahh..sronok jer weekend aku ni.normally, org yg ade hobby suke dgr lagu ni, maksud nye die dgr lagu tuh then enjoy it. smlm aku dgr concert indochine yg member aku bg.syiok la musik diorng.tuh yg bt aku x kuar bilik tuh.

iyerla kt sini, nk bt ape pun? xde mende yg bleh bt.so dgr lagu jer la kot utk hilangkn rase boring.so, kalo korang ade pape album concert bg la kat aku ek.x kesah pun concert ape asalkan concert la. pleasure dgr muzik tuh x dpt nk describe mcm pleasure mkn makanan sedap lah.perghh..

oh yer,minggu ni dan minggu² akan dtg aku maybe akan bz kot. ntah la,tetibe lak terasa byk kerje kene buat. especially report la.ari ni ade exam n rabu pun ade gak.so doa²kn la aku ek.merci

hah,x sangka lak penduduk tours ni ramai gak.sabtu lepas, mase aku window shopping, sesak giler dgn manusia ni.ntah dr mane diorng kuar ntah.biasenye xde la seramai sabtu lepas tuh.terkezut gak la aku.tp kan, sales kali ni mcm x 'menarik' aku jer. x tau lak aku nk beli ape.usha² gitu jer.ade yg murah giler la,tp aku mcm x terpengaruh lak.hmm..papepun aku tunggu 23 or 27hb nnt. time tuh la aku shopping brg yg aku nak tuh.korang rase la, nk beli memori yg 8Gb lagi bagus ker 4Gb lagi best ek? padahal harga beza sikit jer. diorng ni sengaja main²kan harga ni,sbb tuh bt 2 version. ces !! papepun kite tgu je la nnt.agak sebulan gak la aku tggu.anyway,tgk la kate ati aku ckp ape ;)

err..aku mencari² gmbr² yg sesuai tuk di-update-kan pasal trip aku tuh.tetibe rase mcm x byk gmbr lak.haiihh,so tggu jer la ek ;)

terasa mcm nk mkn spinach pie greece la pulak..haihh ^_^'

jika kita bukan pelita yang mampu menerangi malam,memadailah kita menjadi kunang-kunang yang menemani di kegelapan - madah pujangga :)

Wednesday, January 09, 2008

ari ni..

err..aku tgk ramai org upload gmbr sendri,so aku pun nak up gak la...voilaaa :p

ni cek dini punye keje la ni.sebuk² jer nk amik gmbr.hahaha..tau x ari ni dah tahun baru tau. so selamat tahun baru hijrah ! semoga tahun ini kita diberkati segala macam usaha dan rezeki kite ek.amiin.

errr...ari ni gak dh start mega sale tau. baru² ni br aku prasan yg aku ni jenis yg suke beli² brg gak rupenye.ntah la, aku rase la kot.hmm..sbg contoh kt atas tuh,saje upload bg tunjuk cap baru aku..ekceli aku ade cap 1 lg yg cun, tp x sesuai lak dgn keadaan rambut waktu ni :p

hmm.. bawah ni aku lampirkan trailer citer ayat² cinta.agak mcm kureng.tp x sure la.ni aku tgh mencari² sumber² untuk dptkan citer tuh.tp,kalo ikut novel die, mmg best la.(ces,x abes² nk rekemen novel tuh :p) papepun,kakak dlm citer tuh nmpk mcm cun jer.hehe :p





err..xde papela..daaa ;)

Monday, January 07, 2008

slmt thn baru !

i'm back !!

oh yer, happy belated birthday to this blog !! (to me gak ekceli :p) dah 3 thn dh blog ni wujud.ntah pape citer yg aku taip ntah.dr org x tau, bleh tau aku ade blog.nak² 'org dlm' chez moi.abeslaaa.dionrg tau aku mcm ni.anyway,bday kali ni agak unik sket, dpt lagu dari adek kecik aku,bintang hati aku, seniors n juniors aku :p (ape ade pada lagu kan? sure la ade something yg best tersembunyi ! :p) so,terima kasih pada kamu² semua :)

ahhhh...sejak umah aku kt mesia letak tenet laju ni,adek kecik aku ni slalu lak bg email, dah la ayat² die tuh,agak kelakar dlm mase yg sama agak terharu gak la aku.kesianlak kt die sbb aku x bleh nk reply msg die.huhu.die buatkan aku rase mcm...ntah la x tau nk describe. waaa...windu sama dia!

hmm..aku igt nk citerkan pasal trip aku pergi athens,delphi,meteora n istanbul cuti ari tuh tp memandangkan aku citer sure panjang punye n tetibe aku rase mcm xde mase je,so,maybe aku just uploadkn gmbr jer la kot.nnt² time aku dh senang² aku citer la blk kenangan pahit manis kitorng.(itu pun kalo aku igt la)

sebelum tuh,meh aku berterima kasih kt fara sbb plan sume² pasal trip ni.aku xde bt pape langsung, die yg plan sume² tuh n byr sume² mende dulu.sian die.huhu :p papepun, best jer aku rase trip ni n dpt byk gak la pengalaman ke negara orang nih.thanks kak fara ! ;)

so,tunggu jer la gmbr² yg akan aku upload.aku igt nk g melawat korg nye blog lak.dh lame rasenye x pergi blog korang.sure ade citer best kot cuti ni.oh, happy new year ! may this year brings some brand new experiences to u all.ahakz :p

p/s : good luck kepada sape² yg nk exam tuh (termasuk aku).buat betul² tau :p

pengalaman membezakan korang dengan orang lain (betul tau!) :)

Friday, December 21, 2007

cuti !!

yay !! cuti menjelma. so,sbelum membuat korang TERtanye² nape aku x update untuk 2 minggu nanti (kot), baik aku bg tau korang skrg, xde la rindu sgt nnt kan? hahaha

so,cuti ni aku pergi berguru dgn fara kat negara yg bertamadun zaman² dulu.ahakz! so,aku harap² la, aura² tempat tuh dpt membaiki 'kerosakan' yg ade kat aura² aku skrg ni.dan harap² sgt aku 'nampak' something yg x pernah aku nampk sblum ni ker ape ker.

so,korang pun enjoy² la mase cuti ni ek ;)

p/s : in case junior² or senior² baik ati yg bace blog aku nih,yg bosan x tau nak buat ape kan, nnt jgn lupe letak bday present kt dpn pintu bilik aku ek.. haha :p

Tuesday, December 18, 2007

selamat hari raya !

esok france sambut hari raya Aidil Adha or raya korban. sumber biter kat sini. so,selamat bertakbir dan insaf sume ;) maaf zahir dan batin yer

masalah ?

ok,bayangkn anda seorg pekerja sebuah sykt perkhidmatan x.sykt x ni agak stabil jugak la dlm market kt sebuah negara ni.

so,situasi die ialah korang sbg pekerja sykt ni dpt tahu yg sykt korang ni menjual perkhidmatan yg boleh dikatakan menipu para pelanggan die la.die bukan tipu terang², die tipu secara TERsembunyi.mcm, mase promosi satu mende ni, die kate kt pelanggan tu lain,die kate xde caj lain akan dikenekan kalo pelanggan tuh beli perkhidmatan die tuh, then bile pelanggan tuh dah beli perkhidmatan tu, tetibe ade caj TERsembunyi dlm perkhidmatan yg pelanggan td beli.

ok, masalah die skrg, pelanggan td tuh tak beli perkhidmatan sykt x ni secara direct.die beli melalui sebuah kedai yg mane kedai ni offer 'nilai hebat' untuk perkhidmatan tuh.bile pelanggan ni menyoal tindakan sykt x mintak caj TERsembunyi ni, pekerja sykt x ni (bahagian pemasangan or servis pelanggan la kirenye) kate sykt x xde pun buat offer mcm tuh.cume kedai tu x explain betul² kat pelanggan tadi.so, sykt x tak bleh nk buat ape². padahal, kedai yg 'tolong' jual perkhidmatan tuh sah² la ade pengesahan dr sykt x untuk jual perkhidmatan sykt x kan?so, kalolah die kate sykt x tak bleh buat pape, kire agak tak logik la.sykt x ni boleh jer suruh kedai td tuh stop trus or batalkan lesen kedai tu untuk jual perkhidmatan sykt x ni kan? then,oleh sbb sykt x ni nak untung lebih, die dah asingkan or swastakan bahagian perkhidmatan or teknikal diorng ni.so,misal kate pelanggan tuh ade masalah untuk memasang perkhidmatan yg sykt x ni bagi,contoh : tak reti nak 'on' 1 mesin ni, pelanggan ni pun call la sykt x ni, then bahagian teknikal sykt x ni pun dtg, dah siap² 'on' kan mesin tuh, pelanggan tuh dikenakan caj.bukan rm10 tp rm70.hohoho.abusé giler.

so,pelanggan ni kalo complain pun akan ambil mase lama giler baru la sykt x ni untuk bertindak takpun tak bertindak langsung.jadi,pelanggan ni pun biarkan jer la, sbb die pk yg salah seorang ahli keluarga die ade bekerja dgn sykt x ni.(korang la pekerja tuh).so, pelanggan ni pk, kalo byr lebih pun, duit tuh akan pergi kat ahli keluarga die jugak,then last² pelanggan ni malas nak meremehkan fikiran n buang mase, die pun bayar jer la caj TERsembunyi tuh n caj 'pemasangan' tu.

korang lak sbg pekerja yg tahu keluarga korang mcm ditipu oleh sykt yg korang bekerja (mende ni korang nampak bile korang TERkena or bile family korang TERkena jer, bile org lain TERkena korang tak nampak pun masalah die, ironi kan?) korang rase mcm nak jer 'amik' pape yg korang boleh 'amik secara legal' dr sykt x korang.contohnye mcm tetibe korang TERnampak ade hak korang yg sykt x ni tak pernah nak bagi kat korang.sebelum ni korang dah nampak dah hak korang ni, tp korang diam jer, biasela, korang dah terasa TERhutang budi dgn sykt x ni sbb die dah amik korang sbg pekerja die then gaji korang pon agak ok la. tp oleh sbb korang 'terasa' mcm tak adil,korang pun pk² nak amik hak korang tuh.so, korang ckp dgn rakan sekerja korang, masalahnye rakan sekerja korang ni mcm tkt² nk mintak sbb diorng pon rase TERhutang budi gak.biasela org mesia ni,nak² org mlayu, sgt menghormati dan igt budi org lain (ntah la wujud lagi ker x mlayu moden mcm tuh).so, korang x bleh nak buat pape.pada mase yg same korang mcm nak jd seorang pekerja yg rebel dgn mintak hak korang tuh (peliknye, hak tuh mmg hak korang, tp org lain pk korang rebel,rase x bersyukur la, pape la).jd, korang TERpk² mcm mane nak amik hak korang tuh.

so,masalahnye,apakah tindakan yg patut diambil oleh korang? atau siapakah yg patut disalahkan ?

hahaha..aku pun x tau asal tetibe nak kuarkan citer ni, tp aku rase sgt² la tak patut bile sykt x ni mengenakan byk caj.then die x bg tau awal² plak ade caj TERsembunyi ni.kalo nk buat promosi pun, buat la dgn jujur bile pelanggan tuh tanya, jgn sbb nk untung jer, kejujuran 'dikorbankan'. then,bile sykt x ni mcm ade peruntukan untuk perkeja die, die patut bagi mende yg patut pekerja die dapatkan? bukan pekerja yg sepatutnye mintak hak diorng kan? lagi skali sbb nak untung, hak org lain diabaikan.

haaaaaa...skrg baru aku 'nampak' yg kite patut tuntut hak kite.dan biasenye hak kite tuh,kite tak nampak kecuali bile kite cari. kalo ikutkan law sini,ape yg aku blajar smlm la,(eceh, dh blajar law skrg :p), pekerja tuh bleh jer naik court saman majikan die sbb majikan die x bagi hak yg sepatutnye pekerja die dpt,tapi oleh sbb naik court mahal,biasenye kes² gini settle kat luar jer.(sronok gak ekceli blajar law ni, korang tau ape hak korang yg biasenye disembunyikan oleh org² besar ni ! tp korang kene ade daya igtan yg kuat la untuk igt sume hak korang x pun korang berkawan dgn lawyer, sure senang nak tau hak korang)
so,nasihat aku,ikutlah law muamalat yg dah lame TERsedia.jgn pk nak untung jer, nilai kemanusiaan dikorbankan! hehe :p

p/s : ekceli ade jer pekerja bhgn teknikal ni yg baik hati, setakat nak on kan bende or sambungkan wayar kat tempat yg betul,die x kenekan caj pun.tp oleh sbb pekerja ni 'in service' dgn sykt ni,die pun terpaksa kenakan caj la.tp mase 'off service' die boleh jer tolong.so berkawan la dgn org² teknikal ni, jgn rase rendah diri n sombong bodoh lak :p dan en3 ni saje di-post-kan sbb nk 'buang' en3 lain kt front page ni sebenornye :p

p/s 2 : hah ! akunye 'ability bg message gune hati' rupenye menjadi gak kat french ni.haha.ahad ari tuh la,mase aku nk g dobi tuh,tetibe aku TERigt kat member aku ni, aku igt die pun sbb nk tnye die gerak sesame g ST.then aku ckp la dlm hati "tunggu jap lg la" in the mean time,aku 'soh' la die anta sms kat aku. then punye la aku TERkejut, mase aku tgh tunggu baju aku ni siap basuh,aku dpt msg dr die ckp gerak kol 7.20.perghh!TERkejut btul.seriously aku x sangka la.maybe kebetulan kot.papepon,aku terasa,"wah, hebat ni hati aku" :p kalo korang nk try test ber-message hati dgn aku ckp la.ahakz ! anyway,biasenye kelebihan seseorang ni TER-discover dgn kebetulan. betul x? ;) have a nice day korang !

Saturday, December 15, 2007

cejukkkk!!

waaaaa...terasa sgt² boring !!! aihhh..cobaan..

hah,aku baru tau yg dunia baru 3 dh kuar.aku x layan sgt ekceli.just nk mengisi masa lapang katekan,so aku tgk jer la :p tp mcm dh x sronok jer.huhu.TERigt mase lampau (ceh mcm lame giler jer :p) tgk citer tuh dgn kak aida sambil merasa masakan kak aida (bape kali jer pun kan? :p) tp ok la. sbb dpt gak la berguru kejap dgn kak aida.hehe. then xde la aku melayan citer ni sesorang. die kene tgk at least 2 org baru sronok sket kot. tuhla,citer mlayu ni kene layan ramai baru syok. even citer tuh agak 'mengong' skali pun.tp sbb dh tgk reramai, sronok jer la nk kutuk².kalo tgk sorang², kutuk sorg², org nnt igt aku giler lak.

bref, aku hampir dpt selesaikan prob programming aku. tp yg sakit hatinye, xdpt nk capai objektif utama die la.rase mcm nak hentak² jer skrin pc tuh.xper²,kalo jd prog aku ni, sure la aku bleh buat sistem wireless sendri.hahaha (brangan jer lebih ni :p)

err..smlm aku rase sronok giler pasal teknologi telefon ni.x sangka dpt lak tuh aku melihat.tp sronok la.cume mahal jer.bagus btul teknologi ni kan?membuatkan kite rase dekat jer.

dah²...meh kite ubah topik lain lak.aku terasa sedih lak bile dpt tau yg plakon lelaki kegemaran aku blakon jd lembut. seriously la, org mesia skrg ni mcm ke arah keruntuhan moral.hohoho.xdela, skrg watak² tuh mcm jd watak penting lak.mesti ade kt sume filem or drama.itu aku rasela, sbb aku tgk bape ketul citer mlayu pon.pelik gak ek org² ni.bile ade pompuan botakkan rambut die 'hentam' tp bile org laki 'jadi' pompuan die x 'hentam' lak.aku bkn nk backing sape btul sape salah,cume aku rase x adil lak bile time bab² menghukum or menyalahkan org ni.mcm pilih kasih jer nk 'hentam' org.papelah kan,tp yg penting, watak² gitu mmg x patut ade pun dlm citer² melayu yg mane diorng namakan diri diorng islam.sbb,bile kite dh biase tgk org gitu,secara x langsung kite mcm menggalakkan org² yg lembut ni jd lembut padahal dlm hati org² lembut ni diorng nk jd laki sejati.ntah la kan...eh aku bkn x suke org² lembut ni or menyalahkan diorng, tp aku sedih bile org yg laki betul² mengejek² diorng. sbb aku tau gak la diorng punye cabaran hidup lg besar dr laki² normal.err...xde tetibe xde kaitan pun arguments aku ni :p

papepon,kite mesti stop menggalakkan org² lembut ni trus dgn kelembutan yg boleh merosakan tuh.

p/s: dlm 'kegawatan' moral manusia skrg ni, nasib baik aku dh jumpa 1 dah.hehehe.so,berhati² lah memilih 'partner' sbb laki pun dah mcm pompuan n pompuan pun mcm laki dah zmn skrg ni !

Thursday, December 13, 2007

pre-vacances

yuhooo!abes gak 'masalah' skola utk thn ni.tp ade gak beberape keje yg kene buat la.bref,chuis en vacances deja !!

tp x bermakna gak cuti awal if tenet xde kan.so,mcm kire x brape 'sronok' lah. papepun smlm aku nye presentation agak ok la.ade la slack sket tp ok la. then aku dpt result english.mak aihh..truk siot !! arghhh..x phm aku nape diorng ni suke nak mentranslate. just soal dlm english or soh buat resume in english kan senang.ni nak translate la ape la.tujuan die same je aku rase.paham article jer.ni nk complicate-kan hidup pegi translate in french.x ker 'mengong' tuh? tuh yg agak merosakkan note aku tuh. huh!

hmm..aku rasekn, aku nye instinct or naluri hati aku ni mcm kuat jer.tp naluri aku ni plutôt ke arah memengaruhi org lah.mcm aku nk someone ni call ker, dgn adenye 'kepakaran' instinct aku ni :p someone tuh call. stkt ni, aku dh try byk org dh.certains menjadi. kadang² tak menjadi. tp 'mende' tuh sgt menjadi kt family aku or kat err...aku dh try kt memember aku gak.biasenye kt pompuan peratusan die tinggi dr lelaki la.hehe.comme par hasard :p

papepun, mende ni die x bleh paksa, die kene natural tp nak sgt.err..mcm mane nk explain ek? ntahla, ade la 'something' tuh yg membolehkan aku 'suruh' org² ni igt aku ker, call ker, bg msg ker xpon soh prof² jgn tnye byk soklan kt aku.haha.menjadi tau kekadang tuh.then lg 1,mcm ade mende nak terjadi ker, aku dpt 'rasekan' dulu.terutama ade kaitan dgn family aku or peristiwa² yg mmg aku 'nak' die xnk belaku.mcm prof xde ker, or mintak² hujan ker, or cekgu lupe nk kutip latihan ker etc². seriously, dr kecik dh aku prasan mende ni.cume skrg jer aku terasa mcm nk develope-kan 'mende' tuh.bleh la aku jadi watak heroes.hahaha.

dh² mengarut jer. ekcelikan, ari tuh ade gak la TERgerak hati aku nk baca novel pakcik feynman ni.then mase bace² tuh, aku rase, "waah, aku kene buat mcm ni patutnye" xpun "ooo..patutlah aku x dpt jawapan tuk soklan ni". then aku pk² blk keje skola aku ker etc then aku dpt la mcm mane nk jwb soklan skola aku tuh. so bagi aku, dan untuk aku, lebih kurang kebykan 'kate hati' ni untuk 'menjawab' sesuatu persoalan xpon menghalang or menyuruh aku untuk buat something xpon untuk bg tahu aku ape akan terjadi.masalahnyekn, aku dpt 'rase' something yg x baik tp aku buat gak.dan aku tau penghujungnye nnt sure sedih, tp aku nak buat gak. xtau la kan mcm mane nnt.aku just hope yg sume baik² saje la.

oh skrg aku tgh baca buku pakcik tuh, "what do you care what other people think?". btul gak la mende yg die ckp tuh, buat ape nk pk org lain pk pasal kite kan? kite mesti jd diri kite bukan jd org lain kan? so, mmg betul la kate hati aku ni soh start bace novel ni. sbb kekadang tuh aku rase novel pakcik ni mcm motivasikan diri dr segi scientific la.sbb tuh kot aku rase yakin sket mase presentation pg smlm.hehe.tmbh dgn aktiviti mengasah kelogikan ni, aku rase mcm, sume masalah ade penyelesaian.bak kate pepatah anonyme :p ,masalah xkan wujud tanpa penyelesaian.eh eh.. :p

err..td aku terbace yg schumi bwk taxi.haha.aku bace title n ending die jer.die ckp yg die dh lmbt so die bwk taxi tu mcm die bwk f1 la sampai pakcik driver tuh takut mase die bwk.x sure lak die kene pape denda or whatever la.tp untung la pakcik tuh dpt merasa mcm mane driver f1 pandu kete.huhu. hmm..lg ape ek? hmm..hah,kak siti dh kuar album baru.hahaha.tetibe TERminat nk amik tau pasal kak siti ni. apelah org² media ni.org nk btudung ker or nk berfesyen ker biar la.nak complain² kate x ikhlas la ape la x baik sungguh.cube laporkan biter yg sepatutnye diberitakan, bukan biter dr prasaan sendiri.kekadang tuh la suratkhabar mesia, x ikut fakta 100% sgt, ade jer nk selit mende² yg xde kaitan pon.tp aku rase citer melodi tiap ari ahad tuh ikut fakta kot. aku rase la. sbb die memanipulasikan fakta yg die dpt.so, TERjd la citer² panas konon²nye.tuh la, aku rase, zaman skrg ni, kite kene pandai memanipulasi something untuk capai sesuatu kot.mcm main soccer menager la.memanipulasikan player² untuk jd team kuat.aku rase la...xtau korang rase ape lak kan.

haihh...tetibe ni, aku ske kt bidang magnetique lak.x tau asal.aku rase mcm bidang ni sronok.ni skrg aku tgh cari stage pasal mende tuh la.aku ade jumpe, tp die tuk master lak.korang kalo ade pape info pasal champs magnetique ker ape ker pasal tuh, bg tau la aku ek.aku rase mcm nk ke arah sane lak.mcm susah.. tp faisable la kot drpd aku bt stage pasal programming ni.sakit mata n memenatkn jer.huhu

k la, TERpanjang la pulak en3 kali ni. comme d'hab la yer ;)

Sunday, December 09, 2007

cejukk !!

ahaa..student tours ni pun ade greve gak rupenye.itu kalo ikut suratkhabar die la.ceh,yo yo jer,aku x nmpk pon diorng greve.1 yg aku blaja dgn org² france ni, diorng ni poyo jer lebih.kekadang tuh x tahan lak nak dgr.ala² mesia gak la.ntah la, ker sume negara mmg ade sikap poyo ni? hmm..

ekceli aku xde mende nk citer, so aku citer jer la ape aktiviti yg x produktif aku ni.huhu.smlm aku buat hari melayan perasaan sorg².hahaha.oleh sbb boring giler then cuaca pun x best tuk kuar, so aku ape lg, me-revise balik sume citer² 'slow' yg ade kt pc aku ni.ade gak la dlm 4 movies smlm.sure² la ade citer kakak my sassy girl.hahaha.berjuta kali tgk pon x boring kot :p oleh sbb slow movie² nih,sambil² tgk tuh,adela aku tertido.bukak² mate jer dh abes. then pasang movie baru, tertido lagi.perghh..sungguh x produktif !

kekadang boring gak hidup gini.ntah la ek ape sbb die.dgn sakit matanye nk programming project aku tuh lg.aarrghhh...bile la nk cuti ni !

oh,aku baru upload lagu² slow.dgn cuaca sejuk dan mendungnye nih, mmg sesuai la tuk tido ni.haha. hah,rupenye aku ade byk gak lagu bintang² ni,so kali ni aku up lagu bintang dr anima.group mane ntah aku x tau. n bile aku donlod lagu ni pun aku x sure.tgk² jer dh ade kt dlm playlist aku,so layan jer la ek.

k la,jgn slow-kan (sgt) hidup kamu :p

Thursday, December 06, 2007

sedihnyee

hallu !! mula² aku nk ucapkan happy birthday kt adek ke2 aku.happy birthday !! w/pon die x bace blog ni, aku taip jerla kt sini, sbg tanda ingatan aku kat die.x silap aku die dah abes paper spm kot.all the best la untuk die.

hmm..isnin lepas, aku rase sedih,terasa n huwaaaa..x percaye jer. isnin lepas prof aku baru jer meninggal dunia.mcm x percaye jer.sbb last week die mcm sehat² jer.even x sihat sgt pon tp nmpk la muka die gumbira.tp sbelum tuh die pernah gak la sakit² sampai bape minggu ntah.tp tuh yg buat aku rase sedih lak.1st time aku rase,cekgu yg ajar aku meninggal.ade la sket terasa kehilangan die tuh.sbb,aku perhatikan la,prof² kt tours ni lebih mcm nak mengajar org.kot.x mcm kt grenoble dulu,prof² aku ade yg mmg bersungguh² soh kite phm mende tuh, ade lak,certains tuh, yg skemak la biasenye, just dtg bg nota or bt latihan then 'biarkan' jer.maksud aku cara die menjawab soklan yg ditanye student tuh.mcm prof kt sini,adelah nampk kesungguhan diorng memahamkan student w/pun ade gak aku terdengar diorng 'ngumpat' kt blakang,cepodet btul. tp kt grenoble,hmm..explain mcm nk xnk jer. errr..ni aku bandingkan dgn prof iut aku lah ek bkn sume prof tau. sbb tuh, kekadang tuh, aku rase : ooooo,mende tuh untuk buat ni rupenye. hahaha.baru sekarang aku tau byk mende pasal elektronik nih.ish ish ish

oh, btul ker org tgh berchentas ni die jd lebih penyayang dan lebih baik? haha.xdela, minggu ni gak, biasenye lepas kitorng mkn (aku n juniors la :p) (oh,diorng makin hebat jer masak, aku jer x improve²..haha..iyerla,mane² aku g ade jer org nak masak sedap, so aku jadi 'pemakan' yg setia la.. :p) sambil² nk rehatkn perut aku ni, aku pun main la bola pes 2008 kt bilik bdk² ni.sambil² main tuh aku dgr la ceramah al kuliyah kt bilik bdk² ni.hahaha.mane diorng dpt ceramah² tuh pun aku x sure. so,tgh sdp² main tuh terkeluar la ceramah pasal cinta remaja.hohoho..1 point die,byk kebaikan die gak rupenye bile berchentas ni. so,rasenye baik ker 'mende' tuh dtg awal ek?iyerlakan,kalo dah awal² org jd baik,generasi akan dtg sure akan tiru kan,then makin baik la warga mesia.tu pndgn aku jer la.hahaha.soo,lets love each other !! :p (err..jgn jadi komunis chentas la, menyamaratakan love tu kt sume org. x syok gak kalo gitu :p)

dah² mengarut jer lebih.hah, ari ni patutnye 'greve' or piket besar²an kt tours ni.sbb smlm ade la org promote greve kt Univ aku tuh.aku pun dgn angan² yg tinggi membayangkan esok sume pintu² kt iut or kt univ ni diblok.last², xde pon blocage tuh.huhuhu.sungguh xde prasaan student tours ni! so,hancurla harapanku untuk melihat greve kt tours ni.huhu

oh yer,aku igt nk g lyon weekend ni sbb ade festival cahaya ape ntah tp mcm x jd jer coz tiket mahal giler². dulu g blk bleh la dpt 50e, skrg ni dlm 80e. ces..hancur harapan aku nk beli handphone free mcm org tuh kt lyon.huhu.

hmm....xde papelah :p

p/s: rupenye byk gak la koleksi lagu bintang aku ni.hmm..nnt kalo ade mase aku try upload lagu bintang yg best ek.kalo x bosan dgr lagu² kt playlist tuh ckp la.ade beribu² lagu lg aku x upload ni.haha

Monday, December 03, 2007

kado noel :p

err..hati korng tergerak ker nak bace blog ni ari nih? :p layan jer la ape aku nk citer ni ek

hmm..ekceli aku ade terima 'kado' or hadiah surprise tau last week.sebab tuh tetibe rase mengong tuh.haha.x pernah lak aku rase mengong trima kado sbelum ni.terharu ade la.tp ni kado surprise katekn.huhu.

papepon,kado tuh aku x dpt nak trima lak.huhu.tpkan, dpt ker tak, xde la buat aku rase sedih pon.cuma rase 'dommage' jer lah.anyway, trip hujung bulan ni jadi ! so,lets countdown to this vacances !!

err..minggu lepas aku mcm bz jer.ntah la.padahal x buat pape pon.ker aku saje je nk buat rase bz ek? :p oh yer,baru aku tau nape aku ni agak kemengongan sket sejak akhir² ni kat france.aku raselah sbb kelogikan akal aku ni makin x tajam kot.huhu.byk jer prob (kalo la mende tuh boleh dikatekan problem :p) aku selesaikn ikut emosi jer.ceh,poyo jer ayat. ntah la.aku rase la logik aku dh hilang.buktinye, bile aku pk secara logik tuk selesaikan masalah, aku rase cool jer.contoh, mcm skrg ni aku ade report ekceli nk kene anta esok (waaah!!!!) tp,bile aku gune kelogikan ni,aku x rase papepon.hahaha.sbb aku dh susun dh mende nk tulis nnt.hoho.tp bile gune emosi, terasa mcm batu sepuluh tan hempap badan aku ni.dats y la kelogikan akal sgt penting dr emosi.hehe. tetibe aku rase nak jadi mcm rachel dlm novel deception point tuh lak (yg version laki punye la :p)

so,nk tajamkn kelogikan akal ni,aku pun buat maths f4 n f5 la mase² lapang.ntah la,aku rase maths spm tuh bagus kot tuk melajukan otak aku ni.j'ai l'impression mcm tuh la.iyerla drpd buat sudoku or main game jer kan.papepun,aku try jer la methode ni.aku ni kan ske men-eksperimen diri sendri.keh keh keh.

oklah, tuh jer la kot citer aku tuk ari ni.ciao bella !

aku ade soklan ni, sesiape ade jawapan tuh or pernah ade experience buat soklan ni bg la aku jawapan die eh.ni soklan die : adakah rindu berkadar langsung dgn masa ? kalo yer,berbaloi la aku x trima kado tuh.hehe ;)

Monday, November 26, 2007

nak tidoooooooooo!!!

aaarghhh !!! perasaan terkejut, gembira, sedih, bersalah, rugi dan menggong sume ade skrg nih.tak tau la nape !!! rase nk tidooo !!!

Wednesday, November 21, 2007

jom kite berpiket !

eee..malu shaye dgn en3 kt bawah² ni.so,skrg bertukar menjadi mood normal lak ! :p

so,mende yg paling best skali kt france.greve la ape lagi kan.skrg ni tgh greve ekceli.aku pun x sure lak pasal ape.mula² pasal pekerja² 'sykt' keretapi kt france ni.pasal ape pun aku x tau gak.iyerla,xde tv katekn,so susah nk tau biter² berlaku skrg ni.tp last week ade gak la aku tgk tv kejap kt bilik budak² ni.tetibe lak,cekgu² pon buat greve.fuh..meleret² lak greve nih.pasal ape pon aku x tau.huhu

yg bestnye pasal greve ni,korang dpt 'cuti' free.mcm aku thn lepas la.1 bln gak tuh cuti.tp die tgk bandar² gak.mcm kt grenoble dulu tuh,diorng mcm actif ber-greve,especially student² diorng la.tp kt tours ni,student² dionrg mcm 'lemah' jer.x se-semangat yg kt grenoble.so,probability aku nk dpt 'cuti' free tuh susah la kot.ni student² kt tmpt aku la.x sure la student² kt bhgian utara tuh buat greve ker x.oh yer, tours ni terbahagi 3 tau.belah utara (tours nord),tengah(tours centre) and belah selatan(tours sud).bahagian sud ni dikira permulaan bg bahagian selatan france.err..paham?sbb ade 1 sungai ni yg 'memelahkan' france utara dan france selatan.
papepun org² sini x same dgn org² france selatan yg lain.ntah,aku rase diorng bersifat lg 'sejuk'.tuh aku rase la.ker aku jer rase gitu ek? so,pasal greve ni,aku rase mcm virus lak.bile 1 'kumpulan' besar ni start greve, ade jer 'kumpulan² yg x berkaitan' greve gak.kire mcm ade conspiracy (conspiracy tuh ape ek?hehe)ntah la.bile die dh merebak,so makin ramai la org greve.then makin 'terganggu' org² yg x berkaitan.tp bagus gak,memaksa krjn selesaikan masalah die.ni yg aku suke kt france,krjn takut kat rakyat bkn rakyat takut kt krjn sbb kite yg mengundi kan?tp nk bt cmner kan,org mesia ni mcm x kesah jer.

oh yer,aku br tau yg bm skrg ni adalah bhs mesia.bkn bhs melayu.hmm..bagus gak la.arap² bleh jd mcm indon.xde la dgr bhs cine or tamil ker kt mesia nnt.sume gune 1 bhs => BM.tp x tau la berjaya ker x kan.kekadang tuh kite suke meniru.bagus la meniru.tapi kalo bende yg kite tiru tuh x membuahkan hasil,buat ape kite tiru kan? tuh yg aku rase jer la...

hmm..dgr citer proton nk letak arah kiblat kt dlm kete.hohoho.bagus².ni maybe citer lame kot.tp aku br bace last week.huhu.sedih xde tenet ni.x up to date.xper la.bagus btul idea org yg nk buat tuh.bukan tuh jer,x silap aku nnt,die nk cipta 1 tempat tuk letak Quran,tudung or sejadah gitu la.aku rase proton bleh kaya balik kalo die bt gitu.kurang² die dpt pasaran kt asia barat.org arab bukan kesah pun,die byk duit.tgk bende ni baik tuk die,die beli trus jer.hmm..

memandangkan vc akak tuh agak mengejutkan ramai org.aku pun remove la mende tuh.korang jgn igt aku ske tgk² mende gitu ek,aku nkkorang dgr jer lirik lagu tuh. huhu.papepon,aku ni baikorg nye :p

ok la..have a nice day sume ! :)

Monday, November 19, 2007

musim bunga !!! :p

AAaaaaaaAghhh!!pokemon betul la exam td.aku tau buat tp bleh 'blank' lak tetibe.geram giler !! hmmm..nk bt cmner kn, dh bende dah lepas..rase nk koyak² yer soklan exam tuh. huh !

hmm..memandangkan korang kate aku jiwang ek..meh aku tmbh²kan lagi..hahaha..amik lirik ni :p

Di angin lalu ku sampaikan kerinduan
Wajah mu ku terbayang
Bersama janjimu ku bawa dalam mimpi
Kubawa dalam mimpi

Malam sunyi rasa sepi
Ku duduk seorang diri
Terbayang wajahmu di awangan
Hidup ku di perantauan
Penuh dengan cubaan
Namun kau tetap jadi pujaan

Walau ku cuba untuk melupakan dikau
Namun ku tak terdaya
Kini ku selalu terkenangkan dirimu
Oh sayang oh sayang ku

aku suke part awal lagu tuh jer, yg part lepas² tuh x syuke lak.. ahakz..ntah la ek, printemps arrive plutot chez moi que j'ai prevu.hohoho.chais pas quoi dire. so layan jer la citer aku ni ek. arap² 'citer' ni thn lama² ;)

lalalalalala~~~ best sungguh musim bunga ni ;)

Friday, November 16, 2007

you ! you ! you ! you !

bile suaramu menjadi ketagihankubile gambarmu menemani harikubile kewujudanmu menaikkan semangatkubile dan bile mase itu akan tibekau dan aku disatukan bersame
ececece...ari ni aku mengong sket ek.mgkn ade kene mengene dgn bulan kot kemengongan aku ni :p (padahal bulan x mengambang lg pon..hahaha)


oh yer..kekadang tuh terasa yg bdk² ni menginspirasikan aku kt tours ni.byk gak hikmah rupenye.Alhamdulillah.

p/s : aku tgh 'gila' lagu atas tuh (updated : ops..tuh dh delete dah).mcm best jer.n baru aku rase yg cadence ni best gak!sronok gak la buat bende² kotak n bulat ni.hehe

Wednesday, November 14, 2007

tring tring

do i hate myself ?
yes, sometimes i do hate myself. (menci yg bukan sbb x bersyukur tuh ek)

aaarrghhh!!

aku mula memahami sesuatu tahun ni.hehe.siot btul.décalage bertahun² nk paham mende nih.huh!so now aku kene carik 'orang' yg aku boleh nk 'tiru'.and let go mende yg tertanam dlm pale aku ni.kalo tak, x maju² gak aku ni.tuh pun kalo aku nk tiru la.haiiih !!

oh yer,hallucination kadang² bantu kite carik jwpn yg kite nak.so,aku rase,normal la,org yg blajar tinggi mane pon ade masalah drugs nih.sbb mende tuh mcm jd 'pemangkin' untuk die blajar.tuh aku rasa la lepas baca 1 buku ni then tgk series nih.hmm..bagus gak bile suka tgk tv ni ek.bertambah gak ilmu pengetahuan :p

skrg ni aku tgh mencari sumber² mainan or novel² untuk trip cuti aku akan dtg nih.ade pape
cadangan x?selain sudoku la (<= mainan paling aku x suke.just susun² nombor jer,memenatkan otak jer)

oo..aku baru upload lagu² baru.aku suke lagu elvis tuh.rentak die best jer rase.kiss me quick because i love u so~~ terasa nk blajar dancing lak.hehe

hmm..xde citer lak nk citer.daa ;)

Sunday, November 11, 2007

gambo

jom kite citer pasal gambar nak ?gambar adalah suatu peristiwa dimana masa ‘diberhentikan’.so, kalau kita nak merakam detik² gembira or sedih or terharu ker kite boleh guna ‘alat’ pemberhenti masa ni.tak pon, kalau kita nak saje² kembali ke zaman muda² dulu, tak pun saje nak cari bahan untuk melayan perasan time² ‘jiwa’ or nostalgis ker, gambar la salah satu ‘alat’ ke zaman² tuh.jadi, bila masa diberhentikan,maka gambar secara automatik dijadikan sebagai bahan sejarah,bahan bukti mahupun sumber² gosip atau sumber ‘kutukan’ dimasa riang ria gelak ketawa bersama kawan² xpun dgn keluarga or sanak saudara.jadi, gambar² ni kira penting jugak la untuk masa depan kan ?

memandangkan gambar ni alat pemberhenti masa,so,kita boleh bawak ia ke mana saja dan juga boleh diletakkan dimerata² tempat tak kira saiz gambar itu dan juga boleh disimpan dimana² saja,nak² dunia digital skrg ni,sungguh mudah.ahakz ! :p

gambar jugak boleh dijadikan sebagai ‘alat’ untuk menyentuh sesuatu yang mungkin kita tak dpt sentuh pada masa itu ataupun kite rase nak sentuh pada masa kite tgk gmbr tuh ( err?).w/pun gambar just 2 dimensi jer,tapi disebabkan imej dalam gambar tuh,kite mcm dpt merasa ‘bende real’ mcm terpapar dlm gmbr tersebut.lagi² imej orang.sbb tuh kot,bile org ‘angau’ bercintan tak pun kite tgh merindui seseorang lebih² family,gmbr la menjadi pengganti diri org yg disayangi tuh.ahakz !

tapi,gambar juga bukan suatu yg betul² realiti pada masa gambar itu diambil.contoh,seseorg yg tgh menahan ‘melabur’ pon boleh buat muka normal n happy bila tahu gambar die diambil.takpon, kite buat muka hodoh supaya takde orang nak mengurat or kacau kita.sebab kita tau,bila gambar diambil,automatik masa diberhentikan masa tuh.lagi² la masa sekarang ni, gmbr² boleh diedit sewenang²nya.conclusionnya,gambar pun tidak boleh dipercayai !

gambar boleh membuatkan kita tersenyum, menangis, merasa rindu, merasa sedih, merasa geram, merasa insaf dan juga merasa bersyukur dsb.bagus sungguh org yg mencipta kamera ni.sbb secara tak sengaja, gambar yg diambil oleh kamera mengingatkan kita yg masa ni tidak pernah berhenti.so,kita kene pandai memanfaatkan masa untuk live life to the fullest.oh yer,sambil memanfaatkan masa tuh,jangan lupa lak,kite ada ‘masa’ lain yg akan ditempuhi nanti.cara² nak manfaatkan ‘masa’ lagi satu tuh ada diceritakan dlm 1 surah dalam al-Quran.dan jgn lupa 5 perkara sebelum 5 perkara.sebab kalau lah kita amik gambar ‘5 perkara’ tersebut dan gambar ‘sebelum 5 perkara’ tersebut, sure kita taknak yg ‘sebelum 5 perkara’ kan ?so,tak langsung,gambar dijadikan ‘alat’ menginsafkan or muhasabah diri.

hmm..memandangkan gambar ni byk manfaatnya,aku pun akan gunakan kamera aku ‘to the fullest’ la kot.macam gmbr kt bawah tuh, best giler aku tgk.muka² gumbira sume org.plus, keceriaan bilik aku tuh !! huwaaaa !!! merindui katil, kapet dan tv lama aku !! skrg ni,bilik aku ni,mcm x ceria siot.w/pon kecik,bilik tuh bleh jer jadi ceria kan ? tp mcm mane ek ? mgkn sbb xde org nk dtg bilik aku kot.org kate,kalo selalu tetamu dtg,umah tuh mcm berkat gak la,sbb mcm cekgu² n kak aida kate ari tuh,tetamu ni membawa rezeki dan menghapuskan dosa (kan ?) sbb tuh kalo kite tgk,org kaya yg slalu jemput org dtg umah or bt kenduri ker ape ker, kite nmpk tuan rumah tuh happy jer n rezeki die mcm makin bercurah².sbb tuh,kite kene melayan tetamu dgn baik dan ikhlas.hmm…eh korang,dtg la sini, nnt aku buat milo kaw² punye.hehe

opss..ari ni aku mengong sket.sbb tuh ‘tertaip’ bende² kat atas tuh.papepon,tuh just my petit thought jer (rojak 3 bahasa :p) lg pon,aku tgh mengsend dan mengambil gmbr² raya ari tuh.sbb tuh kot,citer pasal gmbr.huhu. oh,spm start next week.arap² adek aku lg gempak dr aku la.so,doakan mereka² yg spm ek.

(persoalan² yg kluar tetibe mase aku tgk gmbr kt bwh tuh, adakah sbb org² nye ? suasananya ? biliknya ? keceriannya ? ker masa dulu² ?)

p/s : aku dpt hadiah birthday ari jumaat !! hehe.dgn nota,bukak time bday aku la.huhu.sungguh x sabo aku nk bukak (tetibe aku rase blog ni mcm diari seorang lelaki lak.hahaha.lantak lah,aku nk bg tau korang gak ! :p)

Thursday, November 08, 2007

testing n° 2

tgh semak gmbo² n nk 'bersih'kan file,tetibe jumpe pic ni.so,alang² nk testing upload ni,aku pun letak la gmbo ni..gmbo org² bergumbira..sorry la jepp..xde niat nk kutuk ko pon :p

Wednesday, November 07, 2007

presentati0n

memandangkan prof aku tetibe sakit,then kelas pon terpaksa dibatalkan,so mari kite citer pasal presentation.saje aku nk citer sket sbb smlm aku menyaksikan suatu 'tragedi novembrique' (betul ker ejaan die ek?)tuh prof culture & comm aku sebut la.ekceli smlm ade presentation pasal projet yg kitorng kene buat untuk tahun ni.akunye presentation dah lepas dah,ari sebelum cuti ari tuh.ni aku nk citer pasal presentation memember aku.

smlm,ade 4 org kene present projet diorng.so,ade la 4 org prof yg dtg tgk,soal n nilai diorng punye presentation tuh.kesemua 4 org prof tuh,kire jenis yg 'skema' gak la.bkn skema dlm bentuk cikgu² kt mesia eh, ni skema yg memang akan ade soalan n suka kritik punye (err..phm ker?).so,maybe agak malang dan maybe bertuah la sesape yg present smlm.sbb,bile diorng kritik means ade la bende yg kite kene improve kan?so,bg aku tuh bagus la.dats why prof tuh kat sane,bkn just duduk n bg markah jer.bagi aku,org yg suke mengkritik ni maksudnye,org tuh jenis yg curious n ape yg die paham or dgr or rase tak sama dgn org yg present tuh.or pendek kate,x puas hati dgn org yg present tuh.so,bg aku bile dpt kritikan ni kire bagus la,kite tau ape kekurangan presentation kite tuh.so next time bleh la improve sebaik²nye.(ni jenis² kritikan membina la,bukan kritikan menjatuhkan ek yg aku citer ni n hanya org yg menerima kritikan jer dpt define kritikan jenis ape yg diorng terima)

so,smlm,1st presentation jer,prof² tuh dh buat member aku craqué.laki lak tuh.n die ni bukan la jenis skema pon.time die abes presentation n prof² tuh 'gaduh' pasal 1 mende ni, aku igt die ni ok la.skali,bile die blk tmpt duduk die, tgk die dh break down dah.issy.kesian la pulak aku tgk.then 2nd n 3rd presentation,diorng ok lagi.dpt kawal lg.tp tgk muka diorng pun sedih giler.dan the last one pun prof² tuh bt girl ni craquée.kesian siot.n nasib baik gak aku tak kene dgn prof² tuh.seriously la,prof² ni buat bdk² ni 'cassés' giler (exagerate sket)

cuma bg aku lah,aku dh cukup gembira bile tgk prof² ni tnye.at least menunjukkan projet aku tuh interesting la.aku rase la,yg membuatkn bdk² ni craquée or plutôt org² french ni craqué,sbb diorg rase nak menang jer.then,suke nak argue².then bile diorng rase dah 'kalah', diorng mula la bangkitkan 'hak²' diorng.mcm,nobody's perfect la,on a le droit d'erreur la etc etc.sbb tuh aku terkejut tuh member aku bleh craqué just pasal presentation jer.kalo nk dibandingkan dgn aku,patutnye aku yg craqué sbb déjà bahasa perancis then nk buat org prench ni phm ape yg aku present lagi.tp nasib baik aku dgn prof² 'gentil' n diorng paham gak la projet aku.so xde masalah sgt la time aku present ari tuh.tp,tuh la,smlm mmg ari 'mengejutkan' aku gak la.sbb 'tragedi' tuh menunjukkan realiti bile aku keje nnt kot.

jap²,berbalik kepada presentation.ape ekceli yg nk di-present-kan?ape yg kite paham ker atau nak memahamkan apa yg kita paham tuh ek?contoh projet la.pape projet katekn.so,kite nk present mende yg kite paham atau cara kite buat projet tuh ker atau nak memahamkn org lain pasal projet kite tuh?mcm smlm,aku paham projet 1st presentation tuh.aku membayangkan budak tuh sure dpt markah tinggi punye.then tetibe,time soal jawab tuh,byk mende lak prof² tuh x 'paham'.or sengaja tanya la.then,bile bdk ni mcm 'slack' sket jwb jer,prof lain lak tnye soalan pasal tuh.then berton² soalan sampai budak tuh destabilisé.sian gak aku tgk die.sedih siot.huhu.

ok so,mcm mane ek?déjà nk 'visualiser' ape kite paham untuk present pon agak susah.plus,nak memahamkan org lagi.lagi la..dah la tiap² orng berbeza n nak memuaskn hati setiap org agak mustahil.so,mcm mane nk buat 'bonne' presentation ek?sbb tuh la,tiap kali presentation jer,sure aku agak berdebar n cuak sket sbb aku mmg x reti nk memahamkan org lain.then,ape yg aku paham pon x sama macam org lain paham.kire aku bkn org 'normal' lah.tgk jer la blog aku ni, bkn SEMUA pon korang paham ape yg aku citer nih kan?hehe.kalo korng phm,korang termasuk 'spesis' aku la.hahaha.sbb tuh,abes jer presentation,aku rase giler² lega.so,akhir kate,aku bkn jenis yg boleh memahamkan org lain ape yg aku phm.so sorry kalo korang x paham.huhuhu.tp kalo menyelesaikan masalah pape tuh,aku bleh la.cume nk explain mcm mane aku selesaikan suatu masalah tuh,hmm...

tp,bile pk blk,kalo aku x bleh nk phmkan org,susah gak la kalo aku nk jd pensyarah nnt.wuaaa !!!(kalo jadi la..amiin).papepun,setiap org mmg not perfect.so,pratice makes perfect.aku rase,untung gak aku dok blaja kat france ni,sbb paling kurang 1 thn tuh,sure ade 2 presentation kene buat.so,aku arap², aku bleh memahamkan org² ape yg aku present.

hmm...ni aku citer byk² ni pun sbb nak menurunkan ke-cuak-an aku ni,sbb esok aku ade presentation.huhuhu.aku rasekn,korang patut baca buku pakcik feynman la.'surely you're joking mr feynman!'sbb dlm novel tuh,ade byk gak la contoh² yg kite ni bleh buat ape saje if we want it.pakcik tuh bkn just menang nobel prize fizik jer,die pun sorg (setakat yg aku baca skrg ni) pelukis,musician,cons,rebel n penulis.so,sume mende kite bleh buat,cume kene ade effort sendri gak la.hmm..

oh yer,aku baru jer buat link paut memaut smlm kt sbelah tepi blog aku ni.susunan xde kene mengene dgn prioriti pape ek :p.so,aku rase,tenet universiti ni x lah teruk sgt,buktinye aku bleh tgk video kt bawah ni tanpa sekat².jadi,maybe lain kali aku try test letak gmbo² kot.arap² die x block website² yg untuk upload mende.okla,doakanku doakanmu gak.hehe.

(^_^)V

Tuesday, November 06, 2007

testing

try test jap..

Sunday, November 04, 2007

skolaaaa!!!

hai hai hai (buat gaya waving kt korang dan dgn intonasi ehem ehem sket)...(sure geli giler kan..ahakz :p) skrg ni ari ahad.ahad means time rehat.tp aku mcm x akan rehat jer,memandangkan esok ada exam,then ade presentation ari kames, then kene bt report plak.exam n presentation x pening sgt ekceli,cume yg pening tuh nk buat report la.nak buat report mcm mane kan,kalo dah xde bahan nk di report kan.mengong btul aku ni.haiihh..asyik menyesal x abes² jer.aaarghh..kan bagus aku bleh pilih ape subjek yg aku nak blaja.x yah pening pale nk buat report pasal entreprise ape ntah.kalo blaja elektronik jer trus x bleh ker ? mengong mengong mengong !!

ok,minggu lepas aku bersama bdk² sini n 3 org yg lain g la rochelle.sbb org² sane buat jamuan hari raya untuk 'belia' peringkat negara (konon²nye lah).so,bende² keramaian ni aku ske jer pergi.lagi pun tempat tuh dekat gak la dgn tours.so,berpergian (?) la ramai² kitorng ke sana.ekceli,mase ari sabtu tuh, ade 3 org 'tetamu' yg mengundang diri sendiri dtg tours ni.so,agak riuh gak la malam tuh (bilik aku lah) n (ahhh..mcm byk lak gosip mlm tuh).ok gak la bile dah ramai² ni.(tp bukan tiap² ari la)

so,sampai gare LR sane,kitorng dijemput tuan² rumah.then diorng bawak ke hotel.ok la diorng ni.hotel pun best gak.so,xde nk komen pape la kot.lps tuh,kitorng g mkn lunch kt kedai kebab.then jmp bdk² lain kt kedai kebab tuh.fuuhh..sure kayo pakcik kedai tuh.skali dtg 30 lebih gitu aku rase.pastuh pegi main bola.kire,best gak main bola time² sejuk ni.hah,cuaca time tuh plak cun,so best jer la aku rase ari tuh.

anyway ramai gak aku kenal org baru time tuh,lagi² junior.then bdk² yg dh lame aku x dgr citer pun muncul gak ari tuh.ala² jejak kasihan la plak.hmm..br aku tau yg mesia ade anta bakal² cekgu blajar kt france ni.aku igt bdk engineering n business jer mesia anta.cekgu pon ade gak rupenye (secara group).hmm..nih yg nk bt contact ni :p

mase raye lak (esoknye), makanan die best, cume time tuh perut aku x brape 'sehat' la pulak.aku mkn skali jer lak tuh.huhuhu.biasenye paling kurang 2 round makan, tp time tuh skali jer.haih..adakah ni tanda program diet aku berjaya? hahaha...pastuh mcm biase amik gmbr beramai².pastuh sape yg ahli² am-me-no pergi la meeting diorng.mase² gini la sesuai tarik ramai² junior.bagus gak ade 2 kumpulan ni,biar diorng compete sesame diorng,aku just amik kesempatan jer.mane yg x kene,aku sound la.hahaha.tp,website lg 1 tuh aku x bleh nk komen lak.sbb bkn ahli kate kan :p

so,ade gak la gmbr² cun dr bdk² ni.kalo nk tgk gmbr² tuh,pegi blog zarf ek.aku kat sini,nk upload gmbr pon mcm 'syusah' jer.lg pon,makin lame makin x berminat lak aku nk amik gmbr.menunggu org tangkap gmbr ade lah.haha.

hoho..star ac dh mule siot.ade sorg cun n sorg mamat agak 'pelik' gak la.ni aku terasa mcm nk beli tv jer ni.hehe.lg pun,mlm ari tu punye prime pon ok gak.ade rihanna n avril tuh.comel lak rihanna ni.mcm sesorang kt mesia lak.ahakz ! avril pon aku tgk mcm cute² jer.ishh...terasa susah gak bile xde tv nih ek?.huhu

hmm..kalo jadi,next cuti aku ke luar negara.itu kalo jadi la.dlm plan lg.arap² jadi la coz itu kire last cuti aku la kot.sbb lepas tuh aku ade stage.nak tau g mane?maybe pegi negara juara euro 04 (kot?) and negara no3 wc korea japan.ade sesape berminat? ;) kalo situ x jadi,maybe pegi negara kelab pujaan aku kot.

hhaa... aid amas udnir

opss..puasa nam x buat lg ni..huhuhu..rugi lak kalo x buat kan? 1 thn punye puasa tuh...hmm...

aja aja !! good luck to u all n to me ;)

Friday, October 26, 2007

cutiiiii !!

bu de bu ai~~ sejak seminggu ni aku suke dgr lagu ni.mcm best jer.mule²,aku dgr lagu ni time kat colmar dulu,mase melawat prof français sambil melawat junior..ehem..so,time tuh,diorng menyanyi lagu nih mase 'farewell' diorng.then sampai sini pun,ade org bg aku dgr lagu tuh,then ape lagi,aku pun trus mintak kt bdk chinese yg junior baru sampai tuh.x sangka lak die ade lagu ni.so, aku pun layan la tiap² ari.mengimbau kenangan la pulak dgr lagu ni :p

alang² tuh,aku bg tema lagu duo sambil merangkap lagu² mengimbau kenangan lama la tuk playlist kali ni.ahakz! kekadang tuh mende² slow ni menenangkan fikiran dan melayan perasaan la pulak.sama mcm jalan slow² kt centre ville/bandar la.lagi² kat france ni,diorng jalan laju jer.so,bile aku jalan slow² tuh,dpt la menikmati pemandangan.ntah la ek.bayangkan korng berada di tgh² bandar yg kebykan org berpusu² (alamak skema plak ayat :p),then korang jalan slow²,nnt korang dpt tgk 'something' mase tuh.ntah la x reti lak aku nk xplain.tp tuh la, bile tgk org jln lelaju ni,rase mcm kelakar lak.tp slow² selalu x baik gak,nnt otak pon slow gak.so,skali skala jd 'slow' ok kot :p

hmm..aku rase cuti ni aku x pergi memane kot melainkan turun naik paris jer nnt kot.ntahlah,rase aku mcm ade byk keje (padahal bleh jer abeskn time weekend) tp ntah la.xde arah tujuan cuti ni.huhu.so,kite enjoy dlm umah dgn alat mainan baru! hehe.

oh yer,skrg ni aku dah nmpk perubahan pada rambut aku.hahaha.die makin mengembang :p tu lah,aku igt nk buat rambut ala² afro.so maybe x gunting sampai bln 2 thn dpn kot.tuh plan aku jer la.nk tgk,ape agaknye rupe aku ni bile buat afro.sure kelakar giler.time muda² ni la nk bt mende² gitu,baru best sket.lantak la org nk kate kusut ker x suke ker,asalkan impianku tercapai.hahaha.so,sesiape yg dekat dgn aku jer la tau 'perkembangan' rambut afro aku.hahaha :p

err..tau x,skrg ni kt france,prof aku kate,diorng mcm nk bt satu badan pemantauan or undang² kot,ntah la die panggil ape, die nk suruh sume prof kt universiti or kt skolah check report murid² diorng,dan make sure report² ni x copy paste dari tenet.kalau report tuh ade copy paste dari some websites ker,diorng akan buang pelajar tuh n gantung sekolah or universiti la,maksudnye,x bleh nk masuk uni selama brape tahun ntah.diorng buat gini sbb nk make sure report bdk² tuh ori.iyerla,skrg ni,search kt tenet jer, dah dpt.senang giler.ni bkn bdk² skola or uni jer yg bt gitu,even engineer pon buat gitu gak.sbb tuh kot diorng buat 'restriction' copy-coller tuh.

oh,lg 1,korang tau x,angka kosong tuh dicipta dr org melayu.ni cume hipotesis jer la.sbb die kate yg kosong pd tamadun melayu zmn dulu² tuh wujud lagi lame dari tamadun india.dgn teori mat² saleh yg lain,mmg ade bukti yg kuat gak la yg org melayu bt kosong dulu.tp itu hipotesis jer la.kene byk bt reseach lg prof tuh ckp tuk buktikan kenyataan tuh.hmm..maju gak org melayu dulu² kan.ntah la,sbyk mane bende kite buktikan yg melayu zmn dulu ni hebat pun,kalo melayu skrg mcm skrg gak,xde gune gak (kot) nk buktikan mende tuh.sbb,org malay ni kan suka bangga² suatu pencapaian tuh then die benti takat tuh jer.alaa,mcm mane nk xplain eh?hmm..xper la,korg bt² phm jer la eh :p (asal aku rase en3 kali ni aku susah nk xplain eh?huhuhu)

okla,lagi aku citer,lagi korang x phm kang.so,selamat bercuti sume !! dan good luck exam ;)

Tuesday, October 23, 2007

gegegege

sejuuuuukkkk!!!minggu ni aku rase mcm berada dlm peti ais jer.tak sangka lak aku tours ni pun sejuk giler gak.budak² ni kate smlm suhu negatif n ari ni pun rasenye negatif gak kot.w/pun kelas aku cuma 5 mins jer dgn jln berlenggang,tp kesejukan die tuh mcm memaksa aku pakai baju winter jer.tak expect pun aku kene kuarkn baju winter awal² gini.

hmm..so akhirnye afrika selatan gak menang wc rugby.dionrg mmg patut menang kot.papepon match ari tuh agak 'fight' gak la.tp kan,yg 'lawak' nye time nk bwk piala tuh ke padang.siap jatuh bape kali ntah bende bawah piala tuh.then bdk kecik tuh tetibe nanges la pulak.lepas tuh,bende tu sume org (kot?) nampak sbb die buat 'live' event tuh.so,aku rase mcm x 'best' lak.mcm xde preparation jek.memalukan jer :p

aku rase kad raye aku dah sampai mesia kot.memandangkan aku dpt beberape 'respons' dari penerima² kad tuh.so,kirenye,laju gak pos ni.dulu, x silap aku dlm 2 minggu baru sampai, tp thn ni, 1 minggu gitu jer.bagus btul.kalo lah aku bleh pos diri aku ni.hahaha :p

haaa..lg 1 biter baik.x sure la aku dh citer blom.kat tours ni ade kfc!! x sangka btul aku.aku dah nmpk kfc ni 3 (ker 2?) minggu lepas kot.time tuh aku naik kete dgn budak² kelas aku ni.sbb kitorng kene buat TP kt ST ni.asal ntah kene pergi ST ni pun aku x tau.bagi jer IUT software yg diorng gune kan senang.ni menyusahkan jer.kalo dekat xper,ni jauh giler.berbalik kepada kfc,mula time aku tgk 1st time tu,aku igt aku ilusi kot,sbb time tuh puasa then aku teman bdk² ni g makan kt mcD so,mgkn sbb aku lapo sgt sampai aku nmpk kfc tuh.then,pagi td,time nk g ST tuh,aku nmpk dgn jelasnye kfc tuh.siap letak belon² lg.haha.so realiti la kfc kt tours ni.gumbira sungguh hati ini.bleh la aku melantak ayam goreng sedap kt tours ni.so x jd la plan aku nk g paris tiap² 2 minggu :p

ces,kalo la aku tau pagi ni xde kelas,sure dah aku bleh tido dgn enaknye.dah la sejuk.heater ni lak,die mcm tutup pagi tuh.then air panas pun gitu gak.terpaksa aku mandi dalam nyanyian jer sbb nk tahan sejuk.nila masalah diorng ni,interaksi x berkesan antara org st dgn iut.ikut jadual,patutnye pagi ni ade kelas, tp org tuh kate ptg baru ade kelas.last²,kitorng pun balik umah.ni yg fé chié sket,sbb nnt sure die ganti kelas tuh.kelas tuh lak 5 jam!! tuh la kelas paling lama pernah aku attend.padahal kelas tuh buat design kotak² kecik n buat bulat² (etc..) kt software tuh.huhuhu.bile pk² blk,sng jer jd engineer ni,just design kotak² kecik tuh then anta kilang.dah keje siap.tp tuh la,kene 5 jam kelas untuk 6 séances la ! arrghhh !!

oh esok aku ade exam entreprise n lusa aku ade presentation projet aku.so,doa²kn la saye eh ;) mekasih

hmm..dah nk cuti ni,tp aku x sure nk pegi mane.ade idea x? (selain raya kat LR la)

hah,td aku terbaca 1 artikal ni,die kate mesia nk buat kajian pasal teh tarik,nasi lemak n roti canai kat pusat penyelidikan (?) mane ntah.kajian tuh sure la kt luar mesia.ape yg bt aku pelik ni,nape la nk bazir duit pegi kaji bende² 'makanan x sihat' tuh kt angkasa lepas.pelik jer.ape yg aku tgk la,xde manfaat langsung pun kajian tuh.mcm la sume org mesia nk hidup kt angkasa kot.baik duit tuh buat kajian bende² yg lg bermanfaat lg bagus.( <= biter ni aku dpt kt 1 komen org yg die kate die bace biter tuh kat bbc.aku xde mase lak nk cek balik kt bbc tuh,so korang usha² la biter tuh btul ker x ek) cukup² la dgn penyalahgunaan perkataan angkasawan tuh.cukup la sorng jer angkasawan 'celup'.x yah tmbh lg.nnt org luar tgk,rendah giler standard kite.kalo nk tmbh lg, buat la ikut prosedur² nk jd angkasawan (<= ni pun ade org bg tau aku pasal title angkasawan ni.aku x tau pun.x sempat nk cek pon.tapi bile dah 2 org bg tau aku gitu.so,aku consider btul la kot.mesia xde angkasawan lagi.huhuhu)papepon,bagus ker menipu untuk 'senangkan' hati org ek ?mgkn baik tuk mase skrg (time menipu tuh) tp mase² akan dtg mcm mane lak ek.

dah dah !! ptg ni aku ade 1 kelas jer.tuh pun kelas english.so relax lah sket.tetibe aku dah x rase mcm raya lak,padahal skrg ni still raya lagi nih !! terasa mcm nk dgr lagu² slow lak time sejuk² ni.nnt la aku upload lagu jiwa² :p

daa~~

Friday, October 19, 2007

lalala

salut...huhu..minggu ni kan aku mcm xde mood sgt nk taip² nih.ntah la ek.maybe minggu ni aku baru start study kot.haha.next week aku ade exam pasal entreprise ni,so doa²kan la saya dpt jawab ek.merci.

so,sepanjang minggu ni n minggu lepas,aku asyik usha jer mende 'ni'.patut ker x patut aku beli mende tuh.selepas berkira² ni,mmg bleh la aku beli mende tuh.dan memandangkan function terpenting die tuh,aku pon igt nk beli mende tuh esok kot (maybe lps kelas ni kot!) aku rase berbaloi kot kalo nk dibandingkn beli laptop. 5 or 6 kali lagi murah.dan mende tuh,lepas aku tgk review die,bleh tahan gak la kepantasan die.yg penting,portable.hmm...jadi gamer la aku lepas ni.(aku bg hint ni :p)

last weekend aku beraya kt paris.solat raya kt tours nih.huhu..punye la sedih aku.aku igt diorng ade la letak carpet untuk sejadah mcm org² islam kt grenoble buat.skali,sampai² aku tgk,xde pon bende nk tutup lantai tuh.dan aku tengok ramai gak org² ni bawak sejadah sendri.patutla pelik jer aku tgk diorng ni bawak sejadah dlm bas ari tuh.so,aku pon berdiri jer la sepanjang nak tunggu solat tuh.

beza aktiviti antara grenoble n tours ni time solat raya ni:kat grenoble,diorng sediakan carpet,n sape yg bawak sejadah tuh,n kebetulan ade kat saf dpn,diorng pon (kire mcm) wakafkan sejadah tuh dgn baling sejadah tuh kt blakang,kire nnt xde la org solat atas lantai jer.time diorng baling² tuh,aku rase...waahh...indahnya islam (time² raye mmg aku 'sensitif' sket :p) kat tours ni,diorng kene bawak sejadah sendri.lepas tuh,kat grenoble,diorng solat kire ikut waktu yg diorng tetapkan.mcm die kate solat kol 9,lebih kurang sket kol 9 gitu,die trus start n diorng x tunggu org² yg lambat sampai.sebelum solat tuh,diorng takbir raya jer la.kat tours lak,diorang kate kol 9 start solat,tp last²,dlm kol 10 gitu baru solat.hmm..so,dh kol 9 tuh,benti takbir raya,die ada mcm 'penyampaian hadiah' la.hadiah tuk budak² kecik yg dah hafal Quran.aku tgk ari tuh,dlm 8 org gitu kot yg dpt hadiah tuh.then die sambung mcm tazkirah skejap.tgk mcm org sume dh dtg jer,diorg pon start solat.

dari segi bacaan masa solat tuh lak,kat grenoble,imam tuh baca dgn suara sedih gila.sampai terasa makmum² yg lain turut nanges(kot?)mmg sedih la.sampai die teresak² (ker terisak²?).jeles gak kekadang tuh,org bleh menangis bile baca ayat² Quran.aku ni,dgr pon,kekadang mcm xde prasaan papepon.terasa hina sungguh.astarghfirullah.yg kat tours punye,imam tuh baca biase jer,tp ade kekadang tuh mcm sedih gak.dgn suara serak die.hmm...then,lepas solat,mcm biase khutbah la.hah,time solat tuh,aku sempat menyelitkan diri untuk solat atas sejadah.lepas tuh,semua org pon balik umah.yg bezanye solat raya time ni,thn lepas,aku pegi naik tram,tahun ni aku naik bus.tahun lps aku pergi 3 org,time ni aku g sorang.thn lepas aku x dpt 'gesel' pipi kt masjid,tahun ni aku dpt (kan bagus kalo aku tau pakcik yg gesel pipi tuh ckp ape.huhu) dan tahun lepas,lepas raya,ade org blanje mkn,tahun ni..huhu..mkn sorg².sedih x? haha (saje nk mengedik² buah :p)

then aku pun raya dgn budak² paris sabtu tuh.byk gak bdk² nih masak.sambil tgk france kalah.too bad.kesian ade gak kt france ni.diorng dh main bagus gak la 2nd half tuh.tp xde nasib kot.n ahad pergi embassy.okla kt embassy.nmpk gadis² melayu.hahahaa.n bleh la aku kenal muka² org kt embassy ni,kenal umah malaya kt mane n so on.w/pon x terasa meriah mcm thn lepas,tp,okla.so itu la citer raya aku tahun ni.hmm..gmbr2 aku x amik byk pon,itu pon ade gmbr aku skeping jer aku amik.takde envie langsung dah nk amik gmbr.haihhh..tp ade jer gmbr aku mencapub kt kamera bdk² lain. :p

so,next year raya.aku pun x sure kt mane.tp kan,bile pk² blk dlm train,aku rase mcm nk hidup nomad lak.memandangkn aku dpt duit pindah.aku igt thn dpn nk g tmpt lain.dah bt 1thn,then pindah lg.then final year,lari kt tmpt lain lak.tak pun mintak program pertukaran plajar ker amende ker.rase mcm best lak.tp aku kene tangguhkn hasrat aku nk masuk ecole la kalo aku bt gitu.hmm..ade pape nasihat?oh yer,tgv yg aku naik nk pegi paris ari tuh,lawa n canggih gak la.warna purple seat die.best².maybe tgv yg pergi alsace kot.(tp train tuh dr poitier)ntah la,papepon tgv tuh nmpk menarik.dan nampak 'sncf' sket.hehe

haihh..tetibe aku rindu sama adek kecik aku lak.asal ntah.then tetibe gak aku rindu pada sender of little stars in the bottle ! :p ur stars shine my life thn ni.ahakz ! ;) hope korang pun ada stars korang la ek...(haihh...ape ntah aku mencarut ni!! :p)

p/s : dan tetibe gak,aku suke kt lagu siti yg aku up kt player ni.aku suka kat siti lak.haihhh..asal sume 'tiba²' ni 'dtg' ek?keh keh keh :p

selamat berpuasa (ganti) 6 !! :)

ringkasan cerita : terasa mcm byk hint jer aku bg dlm en3 ni.sape dh tahu tuh,buat² tak tau la eh.hehe.(tp asal aku kene bg tau aku bg hint ek?sbb aku nak straight to the (hidden) point).

Friday, October 12, 2007

yayyy

wiiiwiii...smlm dpt lg kad raya.from ex akak grenoble, kak aida n abg marzuki.terima kasih byk² yer.

Skrg ni aku dlm proses 'membaca' dokumen ni.die pasal zigbee.zigbee ni mcm wireless network gak la.hmm..

so,Selamat Hari Raya esok ! ;)

p/s : aku beraya kt embassy thn ni

Thursday, October 11, 2007

yak yak yak !

wiiiii..smlm aku baru dpt kad raya yg pertama.dr akak grenoble.thanks semy.aku igt ko nk bt ape alamat yg ko mintak tuh.skali btul lak nk bg kad raya.merci beaucoup!aku bajet thn ni dpt sket jer kot kad raya,memandangkan aku tak 'paksa' mereka² anta kad raya.hehehe..

hah,smlm angkasawan pertama mesia dh tinggalkan bumi ini.(ops..baca dgn intonasi yg btul ek :p),kalo ikutkn sini,ptg smlm la.hmm..antara byk² cabaran yg org² mesia ni bt (mcm daki gunung everest ker,belayar pusing dunia seorg diri ker,renang selat inggeris ker,pusing dunia naik beskal ker,jelajah kutub ker) yg paling aku bangga,yg misi angkasawan ni la.sambil² jadi org 1st, ada gak la bende yg 'berfaedah' die buat kt angkasa sana nnt.kire ade sumbangan la gak nnt (aku x ckp yg lain² tuh xde sumbangan ek..tp ade ker?).lagi 1,ade beribu² org, die terpilih.respect la ! lagi,die tuh doktor lak tuh.lagi la..biasenye doktor2 ni kan yg jenis dok office/spital jer.xpon pk pasal duit ker ape ker kan (biasenye la..)so kire die ni jenis yg bleh dijadikan model la. 'mental' ok, fizikal pon ok.so, tuh yg aku kagum sket tuh.cayalah ! (tp aku lg kagum kalo org yg dipilih tu bkn dr tentera or polis,tuh lagi la best)

hmm..alang² nak raya ni, aku pun nk buat ucapan raya lah. (eh,gmbr aku masuk dlm salam perantauan kt utusan online, merci kpd cek dinie bt ayat skema :p) sempena hari raya tahun ni,aku dengan rasa merendah diri dan ikhlas meminta maaf kalau sepanjang aku kenal dgn korang aku ade bt korang terasa hati atau mengganggu perasan ker (ek?) ataupun menyampah ker.lagi² kalo blog ni mcm ade buat korang tak 'senang' ker atau ada taipan² yg salah ataupun aku bercerita bende entah pape ntah sampai membuangkan masa korang jer,maafkan la diriku yg tak sempurna ini.aku pun memaafkan korang dgn senang hatinya :)

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.'halal'kan segala 'makan'(kritikan) dan 'minum'(ejekan) yer :p

(tgh dgr lagu lambaran aidlifitri dr saleem n jamal..huhuhu..aaaa..jgn kenangkan malaya awad!!)

p/s : antara byk² lagu raya,dendang perantau gak yg paling aku suka.antara sedih (lirik) + gumbira (muzik...ala² pop yeh yeh gitu..hehe).dan lagu 'pulanglah' paling sedih skali.AAaaaaa..bertahan awad! bertahan!! igtkn lagu² raya ni xde effect untuk raya kali ni.skali... T_T

Tuesday, October 09, 2007

huuuuuuuuu !!!!

waa..hatiku berbunga bile dpt parcel smlm.x ku sangka begitu cepat parcel die sampai.gumbira sungguh saye ! :)

baru smlm aku tau yg france menang lawan all blacks.cayalah france.sure fight giler match tuh kot.iyerla,kepantasan dan teknik all blacks bleh france 'baca' n patahkan,sure hebat la.nyesal giler siot x dpt tgk.aku cume dpt tgk highlight 8 mins kt utube jer.tgk hakka all blacks pon mcm x menakutkan players france.perghh...sygnyeeeeee!!!!

aku bajet yg france akan menang world cup kot.memandangkan diorng tuan umah,dan bleh kalahkn da best team ever,so kemgknan besar ade la.england ape la sgt kalo ikutkn corak die main la.tp,afrika pon mcm power gak.hmmm...citer pasal rugby ni,untuk aku,aku lebih tgk match tuh dr team mane main,so kirenye aku x sokong sgt la mane² team.mane² team klh,aku x lah frust.asalkan match tuh 'best',x kire la sape main,tuh kire bagus bg aku la.x mcm soccer,aku lebih pilih team,mcm argentina la.w/pun diorng punye taktik kureng sket n slalu kalah penalti,aku tetap sokong gak.tuh yg frust tuh wc thn lepas argentina klh.aaa..rugi btul la x dpt tgk match sabtu lepas.tensION giler² nih.

hah,smlm gak aku n warga² tours lain ade majlis buka puasa beramai² dgn org² jpa nih.so,aku ni pun dijemput gak la.dh lps buka² tuh,kitorg pun terawih reramai².biasenye ustaz ni akan buka soklan² la utk ditnya.so aku dh sediakn dh.tup tup..ustaz tuh citer pasal tuh pulak.aihh..mcm tau² jer.tp bagus la.so,sudah clear dh fikiran aku ni.bagus².aku rasela,bagus sgt² dok luar negara nih.sbb,sedikit sebyk kite 'nampak' kemudahan² dlm islam tuh n dpt buat 'benda² kemudahan' tuh.iyerla,kat mesia kan negara islam.so xde masalah sgt.tuh pun ade gak yg susah n 'liat' tuh.hmm..

sekian.

aja² !! ^_^

Monday, October 08, 2007

tic toc tic toc

aAAAaa..raya dah nk dekat dah !!tetibe terasa mcm beraya la pulak.tu pun sebab aku tulis kad raye smlm.hmm..so sape yg dpt tuh,kire special gak la.jarang² ni aku anta kad raye.xper²,sape yg x dpt tuh, maybe dpt tahun depan kot,iyer la kad limited kate kn,so sorry kepada mereka² itu.papepun aku try reply sume kad² raye korang yg pernah anta kat aku tuh.tp tuh la,masalah kad raye jer susah nk cari. (terasa mcm membalas kad peminat lak..ahakz!!) eh jgn kecik hati eh sape yg x dpt kad tuh.oh yer,kepada saudagar kad raye tuh,make sure thn dpn,dlm kad tuh,putih bersih jer ek.xmoh yg ade kaler² biru tuh.x enak mata memandang.kalo x,aku komen kt forum kang.hahahaha :p

err..kirenye ni 1st time gak (kot) aku send kad raya kat umah aku tuh.mula² igt nk send kt memember jer..skali,tergerak lak nk send kt family aku tuh.so,agak kekok gak la anta kad raye nih.bkn ape,terpakse gune bm standard.hehe.so,agak skema gak la.(keskemaan aku ni kat kad raya untuk family aku jer,yg lain tuh,mcm ade la skema sket²,jgn 'terkesan' dh la ek)hmm..tetibe rase sronok lak tulis² ni.iyer la sbelum ni menaip jer.bile menulis dgn tangan tuh,fuhh..rase lain siot.lepas tuh sambil dgr lagu baon lak.uuuu..nak² lepas aku tulis tuh,tetibe kuar lagu raya.menyedihkan sungguh.nasib baik cepat² aku forward lagu tuh.kang x pasal² batal puasa lak.(sensitif gak aku ni!hahaha).

hmm..ckp pasal raya..nak raye kat mane ek tahun ni?kt embassy ker kt tmpt lain ek?hmm..ker nk raye sesorang kt bilik ek?ker ade bdk² yg bt umah terbuka kecil²an ek?papepon jemput la aku nnt ek.huhuhu..

err..weekend lepas aku kuar jejalan carik masjid dgn junior² nih.aku igt nk shopping la sket² kan.nk beli baju raye ker,kasut raye ker pape la,skali tetibe x bleh kuar duit lak.sedis sungguh.dh lebih limit mingguan aku rase kot.adoii..spoil kan mood aku jer.then dh lepas carik masjid pegi gare lak tlg bdk² ni bt kad 12-25.then balik.hmm...kurang² pon,weekend aku ni produktif la jugak,drpd terperap kt bilik x bt pape kn.

hah,citer princess hour aka goong aku dh abes tgk dah.4 episodes terakhir tuh la br best sket.kalo x,mak aii..slow giler.citer korea ni kalo die bt thrill sket,sure best nk² + dgn lawak² kiut...so,'bln' korea aku dh abes dh.lepas ni aku abeskn tgk citer kyle xy season 2 dgn house season 2 lak.lepas tuh baru la 'bln pandang ke timur' aku bermula.

ish..tetibe kan,aku rase 'program diet' aku mcm x bleh diteruskn jer.diorng ni tiap² ari lak masak beso².mcm mane la aku nk kecik ni !! ('-_-)

p/s : aku igt nk tukar lagu² rindu ni,tp aku x bleh bukak lak page untuk upload lagu tuh.uni ni blog website tuh kot.hmm..so,korang dgr la sendri lagu friday night and smile dr kakak lily allen ek.

oh yer,kalo ikutkn kalender buka puasa aku ni,die kate mlm esok mlm lailatulqadar.so,byk² la doa ek.sambil² tuh doa²kan la aku skali yer.thanks :)

Thursday, October 04, 2007

dup dap dup dap..

2 ari lepas aku terasa macam 'diserang' jer.ntah nape tetibe jer aku rase x senang hati.dudap dudap jer.berderau jer darah dlm dada aku ni.pelik giler.lepas tuh, blakang bdn aku pun rase sakit.ntah la.die bukan 'sakit' yg sakit kene pukul tuh,tp mcm lenguh² kot.kot.aku pun x sure ekceli sebab ape.hmm..

tp skrg ni dh lega sket la.harap² pape kt mesia tuh xde pape la.xpon,harap² org yg sebut² aku tuh,jgn 'sebut' kuat sgt la.ntah la.aku harap² yg baik jer.bukan ape,ade org kate,kalo ade pape yg mengacau dada or rase x sedap hati ker pape ker,mungkin ade bende x baik kot.ntah la.aaaaa...mintak² xde pape.

hah,ari tuh aku pegi grenoble bumi hijau.maybe bt kali terakhir kot.aku pun x sure.tetibe rase best lak pegi sane tiap² minggu.(ekceli nk ckp best giler kuar dr hostel uni ni).tp tuh lah.sdgkan lidah lagi tergigit.hahaha (ape kene mengene ek? :p)

so,aku rase,waktu ptg aku untuk 3 bln akan dtg dh penuh dh dgn series² english n korea n jepun.so, x lah nnt tiap² ptg aku tido jer.huhu.gini la nasib org dok hutan.tenet xde nk donlod sume² mende tuh.kesian kan?uhuhuhuk...

oh yer,bdk² baru dh sampai dah.terasa mcm aku mula² sampai france lak bile tgk diorng ni :p tp problemnye,tetibe jer dapur 'couloir' aku ni mampus.satu plug pun x bleh gune langsung.agak tensi gak la.mangkuk btul la 'cuisine' tuh.susah la gini aku nk tunjuk skill masak aku ni.ahakz...

err..tetibe kan aku terpk gak, asal la aku susah giler nk paham sume subjek² aku ni.rupe²nye,prof² ni la punca die.diorng ni slalu ckp jgn n'apprenez pas par coeur (lebih kurang jgn blajar mengingat la) tp kene phm btul².so,aku pon ikut la nasihat tuh.last² aku jd kureng sket.aku rase la,aku kene blaja dgn mengingat kot.katekn la ade 1 subjek maths ni,xpun pape subjek la,nak paham ker nak igt? aku rase better ingat mende yg blajar tuh then dr situ bleh paham kot.iyer la kan,bile kite dh igt prinsip die tuh,bleh la kite phm kan?kalo x igt? tuh aku rase la.kalo la phm bende tuh btul²,tp x ingat.berbaloi x rasenye?iyerla biasenye masalah nye,bile dh igt,kite malas dh nk phm sbb dah igt katekn.so kite pun malas nk phm.same la baca al-fatihah kan.bleh jer igt, tp nk phm ape yg kite igt tuh,susah gak kan?itu pandangan aku la mase termenung td.hehehe.so,aku kene 'semai' la tabiat mengingat ni.saye percaya kepada otak saye !! :p

hmm...tetibekan,aku terasa mcm nk blajar sampai tua lak.hahaha.bile dgr² byk citer dr senior² dah graduate ni..hmm..rase mcm nk study sampai phd lak,diorng kate br terjamin sket bile blk mesia.hmm..mcm mane tuh eh?dh la mcm 'ramai' jer 'tunggu' aku ni.sanggupkah mereka?huhuhu. oi oi !!sape tuh? (perasan jer nih) :p

tgk² dh lebih kurang 20 ari lebih kite puasa kan?cepat nye mase berjln.haih..tiap² ari aku rase lain,kekadang cuak,kekadang happy n kekadang bosan.ntah la eh.AAaaaAAaaaa !!!

okla,tuh jer kali ni.oh yer..nape,tetibe ni aku nmpk,kebykan blog yg aku bace nk tutup jer eh?mcm berpakat la pulak diorng ni.huhuhu.papepon,taipan mu tetap menjadi pujaan hatiku ! hah,aku dh ade citer seniman bujang lapok dah.bleh la aku gelak² sorang².haha.k la,enjoy !

p/s : jgn lupe mase last witir ade bace doa qunut tau.so, sesape yg solat kt masjid tuh,igt² la eh.kalo x igt,pandai² la cover ek! (hahaha..teringt time aku mula² solat terawih complete kt masjid zmn dulu²!baik punye cover !buat² gatal lutut!hahaha).

daaa~~~

Friday, September 28, 2007

que de bla bla bla

yuhuuu!! ari ni terasa mcm nk ber'bla bla bla' la pulak.hehe.ati gumbira katekn.kalo dulu,gumbira jer blanje org mkn churros x pon mkn eskem italy yg sedap ker xpon mkn beignet chocolat yg lazat.bahagia giler dpt mkn mknan sedap ni.tp skrg,terpaksa la aku gumbira sorang².nk mkn mknan segera mcm yg aku ckp td tuh pun susah.sbb die jauh kt tgh² bndr tuh.dan aku lak dok terperosok dlm 'hutan' ni.huhuhu.papepon happy still happy la,cume kureng sket kot.lalalala ~~ :p

sejak 2 menjak ni,aku rase 'sense of humour' aku x brape menjadi la time menaip nih.(eh,mmg ade ker mende tuh en3 sblum² ni ek?) ntah nape ntah.maybe sbb dok dlm 'hutan' kot.x nmpk ramai sgt org.so,x bleh la nk 'kutuk²' org² tuh kot.ntah la.tp kn sini,tmpt baru ni, aku rase aku spend byk masa kt bilik la.sehat ker x eh terperap jer dlm bilik?kalo ade tenet lain la citer, ni xde pape.nasib baik ade novel pakcik feynman ni,bleh la menghiburkan ati.hehe.lawak la citer die.terasa mcm baca blog jer.sbb die citer pasal experiences die.lg 1 kn,perkara ajaib,sejak aku sampai sini ari tuh,x pernah aku nmpk org bt CPR.hahaha.bkn ape,biasenye awal² aku sampai tuh,mata aku dh 'kene' cuci dah dgn bende² gitu.sbb tuh jd imune.skrg ni x pernah lg la tgk secara live kecuali citer korea n iklan².aku rase la....tp kn pokemon btul la org sini,nk iklan pape jer sure ade mende² gitu.bygkn,air buah²an pun die buat buah² tuh berCPR.nafsu kuda btul diorng ni!iklan train pun same.ntah pape.

okla,meh aku citer pasal Tours bandar biru,bandar baru aku.menurut pakcik yg jaga kebajikan aku tuh,tours ni diberi nickname 'laman france' x pon 'jardin de la france'.sbb ape?sbb kat sini,aku tgk ade byk taman² n pokok² bunga.siap ade daun pisang lagi tuh.tp yg dh warna merah² la.nak jer aku amik time mlm² ker,buat lepat ker xpon nasi lemak tradisional ker (mcm la reti buatkn :p).dan bandar ni adalah bandar paling byk terima hujan dr bandar² lain kt france ni.so sbb tuh die panggil taman france.lg 1,bndr ni,dulu² tmpt persinggahan 'jemaah²' nk pegi asia barat sane tu,israil ker palestin ntah.so,kire byk gak la gereja² kt sini.

lg 1,ape yg aku nmpk,org² sini x brape ramai yg muda² la.macam baya² aku tuh, susah gak la nk jmp kt bandar² tuh.ntah la,hari aku kuar tuh x kene time diorng kuar ker ape ntah.tp nampak org yg x la tua sgt n x la muda mcm aku.kebykan org² yg dah 30an gitu la.aku rase la.so,x nmpk dinamik sgt bandar ni.tp maybe gak aku dok kt 'hutan' ni kot.ville die ok la, ade jln ala² champs elysees gitu.cantik, bersih n segar sbb ade pokok².tp,aku tgk,rama gak org² asing kt sini.kire bndr ni agak penting gak la kot.hmm..lg kan,kat sini,byk sgt org² hutan.bkn org hutan binatang tuh,ni org btul².aku pun bleh dikira gitu gak la.sbb,university aku ni dok kt dlm hutan,so byk jalan² hutan bdk² ni teroka untuk sampai cepat ke U masing².tp bkn budak² U jer jln dlm hutan,org² tua ntah dari mane ntah pon ade gak.so,jgn terkejut la,kalo nmpk org kuar dr hutan ni.lg² yg driver kete,sbb diorng ni (n aku gak) main kuar jer dr hutan tuh.hehehe.terasa mcm org vietnam kt bp lak.hahaha.

yg bestnye pasal hutan kt sini kn,pokok² ni ade buah² tau.ntah la name ape buah tuh.tp buah tuh kecik,x brape bulat n keras.buah² ni suke jatuh² (sbb angin ekceli).kire mcm buah durian la.bile die dh 'masak' jer die gugur.so,tiap² kali tuh,sesape yg amik jln hutan ni,kene amik risiko dan make sure x kene buah² ni la,sbb skali kene jer..perghh..pedih giler².nak² kene kat kepala,lagi la masyuk.tp kekadang tuh,bleh buat 'penceria' hari aku gak,buat aku gelak jer tgk reaksi diorng kene buah² tuh.merde!! hahaha.serius pagi² tuh kalo aku ngantuk ker ape ker,nmpk jer bdk² ni kene 'ketuk' dgn buah ni sure aku jd segar trus.tuh la kelebihan dok dlm 'hutan' ni kot :p (mintak² aku x akan kene!)

so,bile pk² blk,kire untung gak la aku dok sini.bilik aku skrg ni aku suke.w/pun kecik tp okla,aku selesa jer.even katil selangkah jer,tp aku x terasa mcm nk baring pon.x mcm umah dulu tuh.kt tgh² bandar pun aku bleh terasa aura katil tuh.haha.tuh yg ok sket tuh kt sini.lg,buat mase skrg,wing or couloir ni,aku yg punya!bleh msk pape yg aku nk n buat ape yg aku suka.siap bleh berjogging² lg.hahaha.kalo la bdk² baru ni sampai,sure igt aku giler kot.nasib baik diorng xde lg,so kirenye aku boleh masak sambil menyanyi sambil berjoging ke bilik sambil lompat².hahaha.bosan punye pasal la otak aku pun kureng sket.anyway,minggu ni jer aku kureng,minggu dpn kene serius.hahaha.en plus,je kroi kil y a dé nouvo me 'regardent' ici.chais po commo y save ce site.so,kene hati²! :p

yg buat aku rase bertuah or terasa hikmah sebalik aku kene pindah ni ialah,aku bleh save byk giler duit.so,memandangkn dh 3 thn aku dok sini x pernah mengumpul duit.jd,aku decide taun ni aku menyimpan tuk mase dpn la.byk jugak la,sewa aku rase seratus lebih gitu.bil api air sume termasuk dlm sewa.n bilik dah la kecik nk beli tv 50' pon rase mcm x berbaloi jer.so bleh katekn byk duit gak la akan aku berjimat ni.tenet pon mcm ade xde jer.so,dgn kemahiran semula jadi aku yg terer simpan duit ni,lagi la.dan sampir sume bende² aku nmpk ni warna hijau.waa..menyejukkan mata dan fikiran jer.hehehe.lg 1,aku bleh 'hidup'kn tabiat aku tgk tv time waktu² ptg mcm kt mesia dulu tuh.tgk drama² cina.yg lain nye kat sini, aku tgk drama gune pc la.skrg ni drama yg aku tgh tgk,sehari 1 drama : citer goong.hahaha.nasib baik la ade org bg cd citer ni.w/pon slow citer die,tp kiut jer akak tuh.terigt kt someone lak :p so berbaloi la tgk.hehe.mgkn sbb tuh hikmah die kot!

hah,thn ni aku ubah 'style'.ecece.kalo dulu baju aku warna merah jer,skrg ni aku tukar mood lak.mood colourful.hehe.x sangka lak aku ni 'kene' pakai baju kuning n purple.menyerlah siot ! :p tempat baru katekn,color pon kene baru gak la.tp sehelai jer baju² tuh.aku igt final rugby ni aku nk pakai baju kuning tuh.(ape motif aku ckp ni? Haha).so sape mau ikut pergi paris final rugby nnt?kenyit mata cepat !:p

haaaa..best giler menaip.dgn hati yg gumbira lagi.hmm..org² penulis ni kate,menulis ni menenangkn fikiran.mgkn btul kot.sbb hampir sume kursus² motivasi skola aku ker sponsor aku ker,die soh tulis bende² yg 'menghalang' kite,then die soh koyakkan la,soh buang la papela.semata² untuk meringankan otak ni.so,blog ni pon bleh kire tmpt melepas perasaan gak la.hah, dan tmpt sejarah kewujudan penulis blog tuh.tp certain things tuh,baik x yah taip kalo melukakan hati seseorng kn?huhuhu.so time tuh kawan penting.eh ape merepek ni!! :p
oh yer,watak baru untuk tahun ni season ke3 blog aku ni ialah abu.die 1 bangunan dgn aku ni.dan mgkn ade watak² tmbhn jugak.maybe (maybe la) bdk² baru yg akan dtg next week ni.haihh...

so,ni jer aku nk citer.akhir kate,motto belajar aku tahun ni : fikirkan duit semata² untuk belajar !! heh heh heh ;)

p/s : terasa mcm skema lak aku nye en3 kali ni kan?bla bla bla...

pandanglah dunia dari angle yg lain pulak.pasti seronok :p

Thursday, September 27, 2007

waaaaa

ari ni,aku punya la terkejut dgn ape yg aku lihat di depan skrin PC ni. rase mcm tak percaya jer. hmm...esok aku tgk lagi. kalo btul gak. WAAAAA !! syukur sungguh !! thanks fifi bg tau..hehe.

dan nasib baik la td hati aku tergerak untuk tidak menghantar email. waaaa...sgt² kebetulan pulak. ish..so,pengajaran hari ini : bersabar !

Tuesday, September 25, 2007

sok sek sok sek

elo elo..korang sehat?hmm..aku mcm biase la keboringan.ntah la aku x 'jmp' lagi keserasian aku dgn bandar baru ni.hmm..x kesah la.mcm orang ckp,biar masa berlalu.huhu.mcm sedih jer bunyikn? :p

papepun sblum aku terlupe, kak aida!!tlg bg alamat kak aida blk, sy btul² lupe la nk poskn cd ari tuh.huhuhu.bz giler packing brg.tuh la sape soh call time org nk blk sini blk :p email k nnt.sorry..
so,nk mula bersoksek tentang ape ek?hmm..ok citer pasal drama kt mesia jap.antara byk² produksi,aku suke yg drama kluaran dr kuasatek.drama² die boleh kate 'berfalsafah' gak la.sbb dialog die 'best'.bkn dialog org² biase ckp.n die pernah skali jer kot bt filem.tuh pon citer mr cinderella x silap aku la.tuh pun aku x tgk lagi.tp papepun,sejak kes ape ntah,jarang dah aku nmpk pakcik ni kuarkn drama kt tv.x tau la kene ban ker ape ker kn.hah,kalo igt citer cinta antara benua tuh,die la yg bt.ade lg byk citer² pasal org melayu kt overseas die bt.taj mahal tuh x silap aku die gak yg kuarkn kot.bleh kate slh 1 drama die menginspirasi aku la tuk ke overseas ni.hahaha.mase aku blk ari tuh,ade drama die kuar.karmasutra?ntahla.tp best la bg aku.hah,lg 1, aku rase pakcik ni byk mengkaji gak kot.sbb dlm drama tuh,byk info² or ilmu² gak la.mcm : mcm mane terjadinye manusia mengikut kajian sains yg juga di sebut dlm al-Quran dan mcm mane teori darwin tuh mmg bodoh giler.and byk lg. tp malangnye aku smpt tgk sampai episode brape jer.huhu.syg btul..

ok pasal perjalanan aku 'bercuti' ke malaya ari tuh plak.ari tuh aku naik sri lankan airlines.bleh katekn aku dtg paling awal gak la.so, aku pun tunggu punya tunggu sampai time nk check in tuh.aku igt ramai la org² mat saleh ni mcm yg MAS punye thn lepas. skali..waaa!! 'suram' aku dlm kapal terbang tuh.huhu.bleh katekn brape org jer, org bkn india n sri lanka.huhu.nasib baik gak la layanan dr akak² boliwud best dan x mengecewakan.mkn mmg mengenyangkan la.tp yg mem'bloqué' aku mkn tuh adalah akak² tuh.okla, diorg pakai sari kan,kod pakaian diorng, tp yg x sanggup nye tuh, bahagian yg x tertutup tuh..waaa...'merekah²'..huhuhu.bkn nk kutuk la kan, tp aaaaa..tidaaakk!x kan la company ni x jmp org yg kurus² kot.huhu. Tuh jer la trauma naik flight. time blk sini blk pon sama gak.dah la dok sbelah mamat india ni.nasib baik die reti ckp melayu.die ni india pure kalo nk tau.so,time akak² ni serve makanan,ade ker die ckp melayu.ish ish ish..kuat btul 'jati diri' mamat tuh :p last², die gune bahasa isyarat jer dgn kakak tuh.dan mamat tuh mcm 1st time jer naik flight.sbb bkn main amik gmbr dgn handphone,bt takut aku jer flight tuh crash ker ape ker sbb ade gangguan sistem elektrik.kan brg² elektronik kene tutup kan mase naik flight. huhuhu.tp nasib baik xde pape.

so,mase balik sini blk ari tuh, aku ade transit 15 jam kat colombo,sri lanka.so,sbb lebih 8 ker 9 jam,company ni bg hotel.dgr khabar,hotel tuh kt tepi pantai.dah berbunga² dh hati aku ni nk jiwang² rindu kt tepi pantai sambil tgk matahari terbenam tuh.lg pun kt mesia ari tuh x sempat nk g pantai! so,nk pegi hotel tuh,cume ade 4 org jer termasuk aku.so,dah rase sronok sgt dh ni nk duduk² tepi pantai sesorang.skali,terasa mcm risau gak,sbb on da way nk pergi hotel tuh,fuuhh,tentera bersenjata menjaga jalan² tuh.so, agak cuak gak la.colombo ni kan,bleh kate mcm kampung² kat mesia tau.sbb kalo ikutkn jln yg die bwk tuh,bleh bilang dgn jari jer,bape byk bangunan 3 tingkat.agak mundur gak la.hmmm..bkn la mundur, tp terkebelakang sket dr mesia la.hmm..skali on da way jalan² tuh, ternampak name sponsor aku terpampang kat papan iklan ni. waa..terasa bangga sket.kalo nk tau,sponsor aku ni ade beli sykt telekom kt sri lanka tuh.ape ntah name die, aku dh lupe dah.

so,sampai² hotel tuh.err..hotel tuh agak terpencil gak la.tp lawa!sampai hotel,akak tuh pun ckp,aku dok 1 bilik dgn sorang abg india ni.huhuhu.br igt nk jiwang² sorang diri sambil ckp sorang² ker..skali..aiyoo.xper la.nasib baik abg ni muslim.so,terasa slmt sket la.then die bg kad die.die akautan kt kuwait. 27 thn x silap aku n isteri die kt mesia study kat uia.haaa...terasa lega sgt² !! so,anggapan bende negatif terhilang la kat abg tuh.then kitorng pergi pantai sesame.huhuhu.aku nk pegi sorg !!tp nk bt cmner,die pegang kunci.so,last² kuar jer la.tp yg bagusnye,ade org amik gmbr tuk aku la.hehehe.xde la terkial² amik gmbr sorg² kn. so,tgk la nnt kalo aku ade tenet aku upload gmbr tuh.menurut abg tuh, pantai tuh tmpt tsunami dulu tuh.fuuhh..terasa cuak sket la.then ok blk bile dpt main air pantai. hahaha.mcm bdk² jer.tuh la kekadang terasa aku ni x matang lagi la.dr segi pemikiran kot.ntah la kan.

so,last²,bual² gak la dgn die.tnye pasal mesia,pasal negeri² arab tuh,tnye pasal trip die n bla bla bla.aku yg bleh dikira senyap ni pun boleh 'berckp' gak.haha.papepon ade mase kite kene bercakap! Kan? :p so,abg ni die ckp die suke mesia.n hidup kat kl die kate murah giler terutama rumah.hmm..btul ker eh?maybe sbb die akauntan kot,sure gaji best, sbb tuh kate murah kot.ntah la.tp,yg paling best kt mesia die kate,ape lagi kalo bukan makanan mesia.tuh la 1st time aku dgr pndgn secara live dr tourist ke mesia.bagus gak negara aku ni kan ;)

waa..pnjg gak kan,hmm..bak kate asma' bkn standard aku ni, so aku tmbh lagi la.hahaha.ok pasal novel lak.sampai jer sini ari tuh,aku dah abeskn 2 novel melayu n 1 cerpen.1st pasal hikayat abdullah.kenal munsyi abdullah x?die ni bapa kesusteraan moden BM.so, aku baca la kisah die zmn² penjajahan belanda n english.hmm..rupenye,byk gak kebaikannye bile english ni menjajah mesia time tuh.x sangka lak org time tuh (melayu la) mcm zmn jahiliah gak. hmm..nasib baik aku bace buku die ni,kurang² tau jugak la aku yg org english ni mmg bertamadun time tuh dan x sejahat yg aku pernah dgr.then aku baca novel 'ketika cinta bertasbih 1'. waa..bunyi mcm jiwang jer kn?tp jln citer die best.kalo nk tau org melayu hidup kt luar negara mcm mane baca la novel ni,sambil menginsafkan dan memotivasi diri.w/pon tema utama cinta,tp aku rase,buku ni lebih ke motivasi la.sbb kekadang tuh, aku terpengaruh gak untuk buat bende baik.hehehe.tp tuh la..yg sure x rugi baca la.sume pasal cinta ada la.cinta terhalang la,cinta x kesampaian la.byk la.lg skali aku igtkn,novel ni mmg bagus tuk motivasikan diri.kalo nk pinjam ckp la.

skrg ni aku tgh baca buku pakcik feynman.die ni pemenang nobel fizik x silap aku.buku die pun best gak.baru jer aku bace 2 chapter,tp sronok gak la.lawak ade gak.tp,cara die citer tuh,nampak la die ni dari kecik dh berfikiran logik n curious giler².eh jap,sejak bile la aku rajin bace novel² ni kan.tpkn baru aku rase ape yg org ckp : baca buku menyeronokan.lg 1,baca baik untuk imaginasi anda! :p

hmm...ok nk citer ape lg ek?ntah la.xde idea lak.oh ah,lepas ni baca istighfar eh.mane tau korang pon turut membaca kutukan aku tuh ker.dh la bln pose ni.tp aku citer bende yg aku nmpk,dgr n bau la.hehe.moga² tak berlebihan kutukan aku tuh.

okla,asma' rase gini ker standard entry org eh? :p

tataaaa~~

Wednesday, September 19, 2007

pot pet

mari kite potpet potpet di tghari rabu yg agak la sejuk kat tours ni.ekceli aku xde kelas pagi ni, so ape lg,menyibukkan diri kt library la.huhuhu.begini la hidup sorg xde internet :p
so,aku mulakan citer aku mase 'bercuti' kat mesia hari tuh.bleh katekn 90% mase aku kat umah jer.ntah la,thn ni mcm x bersemangat jer aku nk pergi jumpa member² aku.lagipun diorng pon ade keje la,bz la,n jauh gak la dari 'bp' tuh. So, last² aku dok kt umah.mkn,tido,anta n amik adik² aku skola.dan kekadang tuh,merempit skejap :p

so,thn ni,mase bercuti kt mesia,kuih utama sarapan aku, kuih pau goreng pedas.hehe.sedap wo.kalo dulu cekodok, tp entah nape mak aku ckp, org bt kuih tuh x buat lg.huhu.sedih btul, last² berubah selera ke pau.

bleh katekn yg misi 'makan' aku tercapai lah. Yayy!!aku dpt mkn mee siput!!mengidam giler time tuh,dah la mee siput tuh ade kt muar jer.akhirnye dpt gak makan.tp malangnye,aku bleh lupe lak nk bwk kt sini!arrgh!!x besh btul.terpakse mengidam lagi.huhu

tp blk ni, aku dpt byk gak pengalaman baru.'merasa' ape yg blum 'terasa' seblum ni,'nmpk' bende² yg x pernah nmpk kt mesia dulu,dgr byk bende gak yg tak didengari kt france ni.mcm² lah.tuh yg agak besh sket tuh.org mesia dah 'maju' dah.so,misi 2020 tercapai la dari segi 'akhlak buruk' :p

ape lg eh pasal mesia? hmm..haa,imej 'org² tertentu' pun bersih giler,sampai aku kagum gak.x sangka media ni kuat giler pengaruh die.kalo tgk kt tenet,imej 'org² tertentu' ni teruk giler. papepun,aku x percaya sgt² pada media² ni.zmn skrg ni mcm mane nk tau btul salah pon susah.huhu

err..lg,mesia ni mcm byk yg memonopoli lah.mcm tmpt aku,the store group jer dah ade 4 (kot?).kfc jer dah ade 4 gak.pizza hut ade 3 ke 4 ntah.skrg ni ade tmpt lepak baru,old town name die,konon² mcm starbucks la.itu pun ade byk gak.tuh baru 'bp' jer tuh.giler² monopoli lah.xde persaingan langsung.cepodet. lg,media² pon same,sykt yg sama jer sume.kalo ade yg krjn punye ker, x brape best sgt.dh la yg memonopoli ni mcm 'abusé' giler.meletakkan iklan byk giler.sampai xde mood aku nk tgk tv.x kira la berbyr ker tak kan.tp ntah la.kat sini pon,jarang² gak iklan.kalo iklan,lebih kurang mcm 7 mins paling max kot.diorng letak skali harung trus.then x kacau program tv tuh. diorng yg 'bt' tv kt mesia ni mcm x pro langsung la.katekn la kite melimitkn time iklan,sure ramai lg berebut² nk 'slot' iklan n letak harga lagi mahal kn?ini,kalo setiap 5mins citer kuar iklan, nmpk mcm diorng ni 'desperate' nk duit n rendah standard diorng.itu yg aku rase la dr pndgn kureng sy :p

papepon,se'abusé' mane tv ni, ade gak citer² islami.hehe.nak² citer mutiara hati tiap² ptg kt tv9 :p ntah mcm mane aku bleh tgk drama indon tuh (lagu ke3 tuh ost die).tp bagus la.lg,brita pasal² kebersihan ker,diorng dh brani 'menyerang' org² public figure.bagusla.cume yg lebih bagusnye,bongkar trus pekong org² besar ni bile dpt bukti.tp ape nk bt,mesia katekn.still dijajah org² tertentu.ntah la.

Waa pnjg giler berpotpet.rase mcm nk smbng jer.nk review sket² pasal buku² yg aku dh abes bace baru² ni.mcm hikayat abdullah,ketika cinta bertasbih 1,n lagi 1 buku ni,lupe lak name die.ntahlakn, baca buku² tuh terasa mcm membangkitkn semangat ade,insaf ade dan mcm² la.dan review sket awek kiut dlm citer princess hours. hehehe.kiut giler! aaaa..then nak citer mase aku dlm flight ari tuh.fuh,'bollywood' abes ! :p tp dh pnjg giler kan.lgpon ntah la ade org bace ker tak.xper nnt aku smbg la.papepon,life is good ;)
daaa~~

(oh 3450 abjad :p)

Tuesday, September 18, 2007

hmm...

aku rasekn aku tau sebab ape aku dapat kt tours ni. maybe sbb aku ade kutuk² bandar ni time raya cina raye tuh kot. huhuhu. tgk la tahun dpn mcm mane lak. ntah² g paris kot. sbb byk kali gak aku kutuk bandar tuh.

ok, aku dah upload lagu² yg aku 'giler' time waktu² aku terakhir kt mesia. so, enjoy la w/pun sedikit mendayu :p

oh yer..aku mgkn dpt tenet kt bilik aku tuh, tp ntah la x sure gak. kekadang ni org² ni suka bg harapan. kang terlalu mengharap kang x bleh gak. so, papepun, aku rase tahun ni adalah tahun 'berehat' dan tahun aku 'kekurangan' info di dunia ni. huhuhu. tetibe rase tenet ni la medium saluran ilmu² untuk aku. huhuhuk :( so, lepas ni, kene amal kan: practice and concentraion, more practice and more concentration <= ayat dr sorng terkenal sape ntah. aku dah lupe :p

so, enjoy² la korang ek :)

Wednesday, September 12, 2007

selamat berpuasa

salam. di kesempatan berinternet tak sampai beberapa minit ni, aku nak mengucapkan selamat berpuasa di bulan Ramadhan kepada semua pembaca blog ini. w/pun blog ni tak diupdate seperti dulu, tapi aku akan make sure yg aku akan dptkn gak connection internet ni. terasa mcm katak bawah tempurung jer bile takde internet ni. sadis sungguh !!

so, x dpt la aku nk tgk ragam² org bandar tours bumi biru ni. huhuhu. dah la aku jauh dari centre ville. terasa mcm dok dipendalaman la pulak. aaaa...kalau kat mesia dulu, aku tak kesah sgt xde internet sbb ade makanan sedap :p tapi bile kat france tak dpt internet ni, terasa mcm brade di planet lain. segala info² di dunia ni aku x tau. huhuhu.

papelah..so, sesiape yg bermurah hati nk bg kad raya tuh, mintak² la alamat aku eh. hehe. bukan ape, dah tiga tahun aku asyik 'mempublicitikan' alamat² aku sebelum ni, terasa mcm.. ntah..memaksa lak. hahaha (dah paksa orang anta kad raya baru nk sedar :p) dah la aku tak reply balik kat pemberi kad raya tuh. huhuhu. papepun, kalo stok kad raya kt sini (kat france ni) ade lagi, aku anta la kat korang la eh. so, nnt aku mintak alamat korang.

okla, sampai sini je la aku "meluahkan perasaan" :p lain kali kalo ade masa lagi, aku update la lagi. hah, punya la cepodet internet library ni, aku x bleh nk upload lagu n tukar lagu kt playlist skrg ni. so,terpaksa la korang dgr lagu² 'mendayu' tuh ek :p

okla..err..france puasa esok kalo nk tau. daaa~~

Thursday, September 06, 2007

kuek kuek kuek kuek ~~

aaaaaaaaaaa!!korang sehat ? aku sehat n lapo skrg ni. huhuhu. aku dah sampai tours tempat baru yg berwarna biru..hehe.. tp yg x bestnye aku x bleh connect tenet dlm bilik !!! huhuhu..sadis sugguh keadaan gitu. tp papepon aku akan try carik jalan dapatkan connection la. takde internet ni bagai layang² terputus tali la pulak ! ahahaha !!

oh yer, skrg dlm keadaan bilik yg kecik dan sunyi, aku baca hikayat abdullah. huhu. err..ape point aku bg tau korang ek? ntah la :p

*perhatian : penggunaan kata² kat atas tuh adalah untuk sesedap rasa jer :(

rindu sama malaya !!!!!!