Wednesday, October 29, 2008

dimana...

tahukah anda,syawal baru jer berlalu

tahukah anda,anda boleh tgk rumah sy di lyon ni dgn google map

mcm mana ? cari cours tolstoi 69100 then tekan streetview sbelah satelite view kot

tahukah anda,sy br gune lebih kurang 3GB jer memory itouch sy tapi dah 90 lebih gitu application sy install

tahukah anda,skrg kt lyon ni dh sejuk mcm sejuk kt grenoble dulu

tahukah anda,sy bosann!!!

tapi tahukah saye,esok ade TP yg kene buat prepare dulu.arrghh!!!

eh jap,tahukah anda,pakcik jebon 007 kuar ari jumaat ni

tahukah anda windows 7 akan gantikan windows vista 2010 nnt

jadi tak yah beli laptop dlm mase ni patutnye.aaarghhh

tahukah awak,saya rindu awak

dah tahukan anda, sy 'jiwe' sket

tahukah anda,ade umah terbuka hari raya kat tours (bkn deepavali ek :p)

dan sy tak dapat pergi sebab takde cuti

tahukah anda,eminem akan keluarkan album baru tahun ni

biografi pasal diri dia pun baru jer keluar cuma france ni lambat

aku rase macam nak beli jer

cakap pasal buku

tahukah anda,aku belum abes baca lagi buku di atas sajadah cinta

waaaa,lame buku tu terperap dekat dalam paper bag buku aku tu

hmm,tahukah anda juga,saya ni ada muka mcm orang mexico

t'as l'air trés mexicain kate lelaki dlm bas tuh

'he makes my day' kate org putih untuk hari tuh bg sy

hablo espangnol (bkn ejaan tepat) kate die lagi

aku dgr khabak sepanyol

hahaha...nasib baik aku dpt cover muka terperanjat aku

then tetibe die trus ckp sepanyol dgn aku

adakah suara aku (french aku) ni ade iras² org sepanyol

aku pun x tau,aku pun senyum then sumbat blk epal kt telinga

haihh...

dan ketahuilah cuaca sejuk ni buat sy mcm ni

huhuhu.

Friday, October 24, 2008

my ana lisa

okla,oleh sbb aku ada mase yg agak lapang skrg ni.aku pun igt,baik aku taip something drpd aku dok melayan utube,yg baik² tgk clip video,then ntah pape kang akan merebak lagi.iyerla,utube,now everyone can watch.

so,tuk menghalang diri aku drpd terjebak ke masalah 'utubing' ni,aku igt nk taip la ape yg aku nampak mase bln puasa hari tuh.oh,ni bkn citer pasal aku dpt puasa 3 ari kt mesia ari tuh ek,ni aku nk citer pasal puasa dan ape yg patut bt lepas bln puasa.so,klw rase malas,anda dialu²kn tuk mengalihkan mouse tu ke arah pangkah yer.daaa

eh,bg mereka yg ade mase lapang tuh,nk smbng bace bacelah,arap²,klw aku ade tersalah taip korng bg tau aku la ek,jgn korang senyap lak,kang kesian kt aku berada dlm kesesatan.huhuhu.

jadi,sume org tahu yg bulan ramadan @ka bulan puasa ni adalah bulan yg mulia dan patut dihormati.x kire org yg alim ker x alim ker,secara otomatik mereka² ni hormat bln puasa.yg seblum ni pakai skirt 3 jengkal jer dr pusat dah pakai kain labuh,sbb nk hormat bln puasa.itu la kesannye bulan yg mulia ini.

selain tuh,bln puasa ni pun dikenali dgn bln ujian.dimana umat islam ni akan diuji dgn kelaparan,kesabaran,kekuatan iman etc etc.so, ni la aku nk citer.bulan ujian.bg org² yg menghadapi ujian ni,biasanye mereka² ni akan prepare sebelum ujian.

ade mcm² cara org ni ber'prepare'.ade yg last minit,ada yg dah prepare awal².then ade plak,yg power giler,x yah prepare pape,just face it!so kirenye ade cara 'skema' n 'x kesah' semasa berprepare ni.sape yg nasib baik,die akan luluslah ujian tuh dgn jayanye or cukup² mkn jer.

jadi,bulan puasa ni pun,sbg bulan ujian,bg aku,kene ada gak preparation die ekceli.tp,selama aku hidup ni la,aku rs x pernah aku rase nk prepare puasa.klw esok puasa,puasa jer la.xde papepun.itu la aku.korang sure lain kan,so jgn samekn dgn sy yg hina ini.uhuk uhuk.

dah name ujiankan,merstila ade markah die.dan markah ni biasanya cikgu yg bagi.then ade lak kelas² markah ni : a,b,c,d or e.so,sape yg x dpt d n e tuh kire luluslah tuh.n so on.eh jap,oleh sbb ade org takut ujian ni,diorng pun prepare la sesungguh²nye,last² tgk,mase ujian ni die mati lak.kesian.selain ujian x dpt dihabiskan,org tuh pun x sure dpt insurans ker x.*geleng geleng*

tp bagi ujian bln puase ni,die xde 'bareme' kate org perancis or xde 'grade' kate omputih xpun xde kelas² dlm BM.yg tentukan sape lulus hanya la YANG SATU sahaja.sbb tu,klw aku puasa penuh katekan,x sure aku bleh lulus ujian bln tuh kn?even klw aku puasa 1 hari pun or x puasa pun,x tentu gak aku fail ujian tuh kan? so,ni la ujian yg sebenarnye ujian.dan,sape² yg mati mase bln ujian ni lak,dpt 'bonus' dimana seksaan kubur takde.hmm...

ok,skrg mari sy ckp plak pasal adab² berpuasa ni ataupun membawa 'roh' puasa ni diluar alam bln puasa.oh,sebelum tuh,ni ape yg aku pk tau,so,klw ade salah tuh,minta² lah tlg betulkan yer sahabat ;)

mula², nk puasa tuh kite disuruh berniat.jadi,bile dh berniat ni,kite bg tau bdn kite yg kite ni x akan mkn,minum dan ape² yg batalkan puasa sepanjang bulan ramadhan.so,secara otomatik,bdn kite ni paham dan akan berkerjasama dgn kite tuk merealisasikan niat kite tuh.jadi,klw di pk² balik,baik kite berniat dipagi² hari,setiap hari, akan ape yg kite nk buat.insyaAllah bdn akan paham dan akan halang kite drpd mende² yg kite x niatkan drpd berlaku.ekceli,itulah formula org² kaya zaman napoleon dulu slepas die soh org tnnye ape rahsia org² kaya ni kaya.niat.

ok,lepas niat puasa tuh,kite pun sahur lah.makan kurma dan apa² yg bleh dimakan dgn kuantiti byk or sikit.sbbnye,kite pun disuruh bersahur.ade pahala bg org² yg sahur lak tuh.sunat lg sahur akhir² waktu.itu mase puasa.so,tuk amalkan mende tuh diluar puasa,kite patutnye 'sahur' gak sebelum subuh.atau bhs moden die,breakfast.pernah x dgr pakar pemakanan ckp yg breakfast tuh la antara waktu yg penting tuk kesihatan badan? so,mesti ada sbbkan kenapa Allah suruh sahur mase sebelum subuh dan bkn selepas subuh rite?

lepas tuh,solat subuh dan mengisi mase subuh sehingga syuruk dgn baca al-Quran dan tasbih².tp,kenapa kite buat ni mase bln puase jer tak bln² lain ek?sbb bln puasa pahala lebih besar,kite buatlah.tp tuh la,aku lupe yg baca Quran or tasbih² pagi mase subuh sampai syuruk tuh ada gak pahal die yg besar mase selain bln puasa.nape la aku x amalkn kan ek?ni yg aku try change.

then dari syuruk tuh sampai la maghrib.kite disuruh tuk buat amal² soleh dan baik.sbb tu terjadi nye ade org hormat bln puasa sbb bln ni ramai org buat amal ma'ruf nahi mungkar.cube la kan,ari² biase pun sume org buat amal soleh n baik² ni,insyaAllah xde jenayah dan pakaian² yg menjolok mata lagi.mende ni ekceli berkesan tau klw sume org buat,contoh,hari jumaat skrg ni.sbb ape tetibe org pakai baju labuh,ade 'org jahat' jd 'baik' kejap sehari ni.so,dgn sorg buat n org lain pun buat maka akan jadi baik la sume org insyaAllah.bak slogan TCL(company public transport kt Lyon ni),si chaque personne fait un pas,tout le monde avancera (lebih kurang la..cek dinie betulkan klw slh ek).maksudnye,klw sorg melangkah setapak,semua orang akan maju (direct translate but u get what i mean kan?)

lepas itu,kite pun berbukalah.berbuka dgn mulakn dgn bacaan doa buka puasa.so,ape yg nk 'dibawa keluar mase bulan selain bln puasa' ialah,ape² kite buat,kite mulakan dgn doa.lagi²,mende yg kite nak sgt tuh.baik la kite doa dulu sbelum nak ape yg kite nak tuh.itu pun dgn syarat tak bleh berlebih²an.so,dh dpt ape kite nk tuh jgn la lebih² lak.kang x berbaloi.lagi pun,dpt ape yg kite nk tuh pun dh kire beruntung w/pun sedikit.kite akan hargai ape yg kite nk tuh se'deepest' hati kite ni.kan ?

kemudian,lepas dh buka,solat maghrib n isyak,ada plak solat terawih.solat ni,solat sunat.dan ade dibulan ramadhan aje.pahala die plak bukan main lumayan.sbb tuh ade org² alim rase sedih sgt nk tinggalkan bulan ramadhan ni.dpt sambut ramadhan terasa mcm nikmat paling berharga bg mereka.(mintak² la kite jd mcm mereka ek..amiin).so,'diluar' bln puasa lak,kite pun ade solat sunat gak yg bleh kite buat sbg 'preparation' tuk bln puasa thn depan.tapi,jarang² org buat kan?hmm..

oleh sbb mulianya bln puasa ni,kite disuruh utk 'bgn mlm' buat solat sunat ker bertasbih ker ape² la untuk mendpt keredhaanNya.dan amalan² ni lak,dilakukan sorg².klw org tuh nk redha Allah die akan usaha untuk bgn.lagi satu kan, 'trafik doa' mase dinihari ni sgt lengang.so,bile kite doa or solat sunat,insyaAllah bleh sampai cpt amalan kite tuh.hari² biase pun bleh buat,tp sape yg nak? sape ? kite la.kite try ek.'plutôt sy ekceli.amiin)

itu jer la analisa sy pada bln puasa tahun ini.klw nk hadapi ujian baik kite buat preparation sbb didunia ni,ape yg kite 'prepare utk mase ujian' akan diambil kire olehNYa x mcm ujian buatan manusia ni,preparation x akan bwk² pape makna.jadi,same² la,kite amalkan ape yg biasa diamalkan mase bulan puasa ke bulan² biasa.jgn igt ade puasa wajib jer ek,ade puasa sunat gak tau.nak² puasa 6 bln syawal ni.cepat² buat preparation seblum ujian dtg.jgn jd seorang yg 'poyo',ckp bleh just face it!

ps : sy x reti pasal hadis² ni,sbb tuh sy x letak keratan hadis utk cerita pasal puasa ni.so,sy taip ape yg sy pernah dgr then terjemahkan kpd bhs yg sy paham. à savoir que, setiap hadis² tuh dpt difahami sume org.tp jgn igt sume org faham ape yg kite faham.die ade degré/tahap pemahaman die gak.itu yg dinamekan al-hikmah.syukur la mereka² yg dpt hikmah dr Allah ni.

ps 2 : ape yg aku taip kat sini,aku x bt pun tp aku arap aku dpt buatla.so,korng ckp aku ckp x serupa bikin.jgn mcm tuh,ade org kate,klw kite x dpt buat sesuatu tu,antara salah satu usaha kite,kite ckp/bg tau kt org lain semoga org lain tu mendoakn kite n kite akan dpt buat sesuatu tu.pernah angan² jd kenyataan? lebih kurang same konsep die la tuh.

ps 3 : aku harap² korang betulkan aku k

ps 4 : selamat bercuti kpd mereka yg bercuti,aku x dpt cuti !! :(

ps 5 : wasalam.

Thursday, October 23, 2008

2.1

yezaa ! akhirnye aku berjaya membawak masuk software 2.1 ipod touch jailbreak ke ipod touch aku yg lebih aku suke panggil i pegang.hahaha.mcm best jer sebut 'i pegang'.so,klw ade product glokal au,aku nk bt name gitu la..sure larisss :p

anyway,yg best pasal jailbreak or hack ipod ni iyerlah korang bleh letak pape yg korang suke.err..jailbreak tuh bahasa teknikal die,klw bahasa standard,aku maksudkan,'memecahkan pintu² code firware or masuk pintu belakang code ipod tuh'.ok,xper la korang x paham asalkan korang tau aku nk ckp ape kan?

so,ntahla,aku ni bkn nk jd pengiklan tp just nk share mendalah yg aku suke sgt ni kt korang.harap korang x kesah la ek.papepun nnt aku citer la kat korang.best application die ekceli.bleh jadi al-Quran,game,ebook,dictionnary,calculator graphique etc etc..tp klw korang beli iphone,korang bleh call,amek gmbr, sms etc etc. so berbaloi beb!

ekceli aku dah weekend dh ni.sbb tuh terasa mcm nk update blog jer.ade mende yg aku nk taip kt sini tp xper la,nnt² jer la.bile aku dh senang giler²,aku taip la.xde mende pun.just analisa aku pasal bln puasa.itu jer..

jadi..have fun!!

ps : sronok giler main bowling kt itouch aku ni.mcm main wii lak. :)

Tuesday, October 21, 2008

Congratulation

hari ini (rabu) awak graduate..sy tumpang gembira..sy nk dtg sana tgk awk amik sijil awk tu..dgn baju jubah maroon tuh..dgn topi kotak hitam tuh..sure best tgk awk dan org² lain terima sijil diorang kan..tp yg sy sure..klw sy ada kat sane..dan boleh masuk la dewan tuh secara tetibe..sure,sy akan tgk awk..dari start dengar nama awk dipanggil..sy akan pandang awk sampai awk turun dari dewan tuh..rasenye tak sempat nak amik gmbr awk pun time tuh..tp takpe biasanya waktu² special ni..mata dan otak sy tetibe jadi perakam yg sgt baik..so,klw sy ada kat sane..sy akan ingat dan nampak gerak geri awk mase hari tuh..tapi,sy tak mungkin hadir..hanya doa selamat saya jer dpt menemani awk..harap²..take a good care n good luck awk :)

Friday, October 17, 2008

berjayakah saya ni ek ?

td mase mandi² nk g masjid solat jumaat, tetibe aku terpk,mcm mane nk tau org tuh berjaya ker x ek? mcm mane agaknye kejayaan diorg ni.

so,ape yg aku bleh simpulkan, org yg berjaya ni adalah orang susah!orang yg susah payah mendapatkan apa yang dia nak sehingga dia berjaya.tak kira la apa bidang kejayaan die tuh,asalkan seseorang tuh 'susah',maka die berjaya.

jdi,bahasa matematik die,or premis die,jika dan hanya jika saya 'susah',maka saya berjaya.ok x ? salah tuh !!

ekceli,org berjaya ni kan,kite sebagai orang luar ni nampak berjaya ni susah.padahal bagi org berjaya tuh,die tak rase susah pun.die rase seronok.so,aku sgt² setuju dgn peribahasa : bersusah² dahulu bersenang² kemudian.

byk contoh ekceli org berjaya ni yg mula² kite anggap diorng susah.x caye? selak² buku sejarah,xpun pegi tnye la org² berjaya tuh.

so,nasihat ikhlas aku kepada mereka² yg pejuang agama Islam, adakah anda sudah bersusah² untuk agama anda?klw belum jgn anggap dah berjaya menyebar islam la yer.eh silap,adakah anda seronok menyebarkan islam ekceli?susah²lah korang didunia,supaya senang lenang diakhir sane nanti (amiin..aku harap² aku pun jd mcm diorng tuh..skrg ni,aku nk solat kt uni pun takut²..nikan nk jd pejuang..insyaallah)

bile ingat² balik cerita Rasulullah sebar islam yg asing bg penduduk mekah,rase sgt² kagum dgn kesabaran Baginda.

susah + sabar + syukur = success (insyallah aku appliquer formula ni dlm hidup)

aku rase,formula ni bleh apply kt mane² bidang kot even in relationship kot.maybe jer la.formula ni tuk aku,korang sure ade formula hidup sendirikn?klw x mcm mane la korang bleh bace blog aku ni kan?

ps : aarghh...lambab giler mendalah ni nk donlod.ekceli aku tgh donlod software ipod touch 2.1 aku ni.lambab mcm siput jer.aku dh x sabo² ni nk 'renew' itouch aku ni!
(awad,igt formula hidup ko. kate bpboyz.blogspot.com kepada penulisnye)

ps2 : aku tgh dgr lagu 'le toi du moi' dr wanita no 1 france ni.aaaaa!!very nice

ps3 : secara official nye program tukar operator telefon tanpa tukar nombor fon dh start dh kat mesia.so,yg kt mesia tuh,tukar lah ke celcom cepat!!sementara masih free tukar.

sub ps3 : ekceli france baru 2 tahun lepas lancarkan program ni.program tukar operator tanpa tukar nombor. MNP(Mobile Number Portability) org mesia panggil program ni.so,klw ikutkn,mesia ni kire laju gak la dlm telekomunikasi ni.skrg ni maxis tgh bt mcm neufbox sfr kt france ni.hohoho..sgt menarik ni.nnt aku citer lg k :)

Do you speak English?

dlm kepanasan kerinduan ni,aku terjumpa video ni..enjoy ! :) i luv friday !!

Thursday, October 16, 2008

bayangkan..

ok,bygkan yg korang ni beso.beso ni bkn dr segi umur tp dr segi badan la.dan beso tuh lak x bermaksud beso mcm tong drum tang tang tang tuh.beso disini bererti tinggi la.alaa,nk gune perkataan tinggi ni x best lak,sbb org french panggil grand(e).so,anggap la korang ni beso berat badan kamu sume ideal.xde ciri² obesiti k.

so,korang di sebuah stesen menunggu tram.dan dlm mase yg same korang dah liwat ni.eh silap lewat untuk ke satu destinasi yg korang kene pergi.

then,korang bernekad yg korang akan naik ke dlm tram dgn ape cara skali pun.org tolak or x bg korang masuk,korang akan tolak diorng balik supaya korang dpt naik gak tram tuh utk g destinasi yg korang kene pergi tuh.

jd,tram sampai.korang bersedia ni tempat berdiri dgn gaya yg agak macho or ayu la.korang akan make sure xde orang potong line Q korang.ade org dtg dekat sket jer,korang agak seinci kedpn dr kedudukan asal.

tram sampai.mcm seketika tadi korang perhatikan.tram penuh sesak.jd,korang tunggu org² yg nk turun tram tuh,then bile dh kosong korg dgn muka selamba masuk tram tuh even korang prasan org² dlm tram tuh tgk korang.korang bajet cool jer.

mase tram nk gerak tuh,korang tercari² batang pemegang.alaa,batang besi untuk pegang la supa ya korang x jatuh tuh.hah,batang tu korang cari².kat tepi korang ade,tp sudah ditutupi dgn dada² org (x kesah la laki ker pompuan) sbb korang rase malu,korang cari kt bawah lak,i mean dkt kerusi la,same gak.x bleh pegang.nnt org kate korang ni giler sex sbb pegang punggung orang.iyerla ade org sandar kat situ.

so,pilihan lain yg ade,kat atas jer.igt,korang ni tinggi tau.so,korang pun pegang la batang besi untuk berpaut klw ade pape tetibe terjadi ker.anyway,tram memang sesak.sampai bersentuh²an.so,klw tram brake tetibe,korang maybe x jatuh ke lantai kot,just jatuh atas badan org lain jer.

so,tgh sedap² memautkan tgn kt tiang/batang besi tuh,tetibe korang tersedar yg bawah lengan korang tuh ade org.hohoho.mula la korang terpk,aku ni pakai deodoran x td ek?pkai perfume ker x ek?eh,ape bau ketiak aku ari ni ek?lupe nk cium lak td.aihh.mcm mane ni?

itu la fikiran² dlm pale korang.tetibe,korang perasan yg org kt bawah ketiak korang tuh,tgh menarik dan hembus nafas dgn deras or kuat skali.sampai korang punye ketiak terasa bahang nafas die.korang dh rase geli dh.nk lepaskan tgn,terpeluk lak org bawah ketiak korng tuh.nk biar memaut,terasa panas lak bawah lengan korang.terasa turun² dr tram tuh memang korang nk cari deodorant,klw bleh nk mandi trus.

so,bygkan la,ape korang rase or buat or pk dlm situasi di atas?

itula realitinye bile naik public transport.rapat²,sendat²,sekat² jer bile dlm peak hour die.ces!klw ade bau²an bunga xper gak.ni bau²an mcm .....

hah,br aku prasan aku mula suka lagu bini presiden france ni.hmm..dr segi suara x la mengancam sgt pun tp entah la.lagu die kot.jiwang poetic siot.bygkan la korang tgh angau,tetibe dgr lagu² jiwang,terasa mcm terbang woo.huhu.papepun,akak ni,err..makcik ni..eh x best,aku pggl die datin la.die ni aku ske la die nyanyi.lagi² lagu quelqu'un qui m'a dit que tuh.best².lagu french jiwang 1st aku kt france ni.nasib baik time tuh xde awek lg.hehehe

lg sorang,abg yg mng nuvel star tuh.julien name die.perghh..aku br dgr lagu baru die td.agak syok gak la.dh lame gak siot x dgr lagu french ni.bile dgr radio or tv ker,best gak ekceli.haihh..

oh yer..oleh sbb application yg aku nk sgt² dah keluar kat app store,so maknanya aku akan upgrade i pegang,eh silap, i touch aku ke OS.2. yeahh !! buah apple rox !! hehehe.aku rase,aku nk beli macbook la dh keje nnt.serious,aku rase berbaloi berbelanja lebih.(alamak mcm iklan la plak)

ps : aku x pernah mengalami situasi dlm tram mcm kt atas tuh,cue hampir² jer td.fuh!nasib baik,ketiak aku wangi jer.hahaha

Wednesday, October 15, 2008

gaaaawat

ade org dpt tempias kegawatan ekonomi dunia skrg ni...btul ek?tp kt mesia x lagi kot,sbb 'org tuh' kate thn dpn br mesia terasa bahang gawat ni.ecehh...x tau la sy yer.

papepun,ade yg gawat ade yg untung mase ni.normal la,dulu ade org kaye giler,tp skrg die kayap trus sbb saham jatuh la,hutang berbillion² la.mcm² la..then ade lak,org yg jual ayam jer skrg dh bleh beli umah banglo n kete mewah².sume sbb ekonomi lah.

ekonomi bg aku,hurmmm..sape pandai amik peluang die la untung.mcm skrg ni,org kate,emas makin naik,harga umah mcm(?) turun,byk sykt² bankrup etc etc.so,klw org tuh pandai amik peluang,die akan make sure mase ekonomi suram ni la,die bleh buat untung mase 10 thn akan dtg.ya ya,effect die lame lg tp tuh la org pk jauh.hehehe.pandai² jer aku.

so,ckp pasal peluang ni,adakah aku (n korang yg pelajar² mesia study overseas) ni menghargai peluang yg dh diberikan kite ek?x kire ape scholar korng la,adakah kite ni akan kenang balik budi org yg bg kite biasiswa tuh? hmm..ntah la kan.tp,sejak aku bace blog chedet.com aku tau yg tun ni mengharapkan org mesia sendiri majukan negara sendiri.adelah posting² dr blog die bt aku terasa yg aku ni mcm x mengenang budi.papepun tuh la hakikatnye.

dah dunia skrg kerja duit jer kan,sampai lupe tanggungjawab sosial yg lagi beso 'untung' die kt 'sane'.ntahlah.aku rase mcm ramai student kite x patriotik btul.papepun,aku akan try tlg t.m kalahkan sume provider tepon n tenet la.hahaha.

skrg ni byk provider tenet yg mcm hebat.sejak kontrak tenet dibuka luas ni.so agak ssh gak la klw tm ni 'slack' sket.eh papepun,lame lg aku nk keje kt sane.yg pasti..kite enjoy skrg!!

oh pakcik sykt virgin ade kate,die ni berpikiran kapitalis.die ckp,die bukan nk kaye sgt pun tp die nk buat ape yg die nk buat.so,nk buat ape yg die nk buat,die kene cari duit.so,cara die cari duit,die pinjam kat bank,buat duit dgn sykt die,then untung sykt die die byr hutang bank n so on so on la.kirenye,die bermodalkan duit bank untuk dpt untung.so,mcm mane die bleh untung dgn bukan bermodalkan duit die (org perancis kate son propre argent..hehehe) tuh,aku rase die ni pandai plan.

artikel mane ntah aku bace,die ade ckp plan die ni,tp aku lupe lak.tp yg aku phm,die buat 1 mende ni,then die ade untung sket,die buat mende lain lagi etc etc.last2,projek baru die nk buat percutian diangkasa dgn roket die sendri lak tuh.padahal sykt airlines die ni x la brape femes sgt pun (ceh,aku x tau ekceli :p so jgn caye!).so,plan cek awad oi !!

sblum akhiri catatan hari ni,adakah sistem kapitalis akan musnah dgn ekonomi gawat skrg ni? so org² kayo ni nk buat sistem ape lak ek? try la sistem berperikemanusiaan anjuran islam kn? so good wat? bye

Monday, October 13, 2008

yeay season 4 dah !

salam sume.setelah beberape hari bermanja mesra dgn baby baru aku ni,br la aku tergerak nk update.iyer,aku dpt baby baru.best² baby ni tapi ok la.bleh katekan antara baby terhebat gak la (bg aku la ek).

so ape citer aku skrg ni,mcm biasela ok steady n cam gitu la.ekceli last week, bdk² lyon ni dtg beraya dkt umah aku,eh silap umah dinie.so,mcm biase la,bile dh TERbuka terbuka ni,aku just masak rendang jer.yg lain² tuh cek dinie yg masak. so ade gak la dlm lbh kurang 20 org kebawah dtg umah terbuka kami yg tak brape beso ni.

agak tersepit dan terhimpit gak la.nasib baik xde yg tersengek mase makan² tuh.hehe.yg ramai² tuh termasuk la dgn budak² st etienne.meriah n basah gak la.oh,basah kapet ek,bkn basah mende² lain :p

jadi,skrg ni dah masuk season 4 blog ni.ni,ape yg best pun aku x sure.aku terasa mcm aku akan update sket jer kot.x la seaktif thn lepas.maybe.tapi tgk la,klw time tuh aku agak rajin semcm or bosan tahap gaban aku update la blog ni. (rasenye aku ade byk masa TER(b/l)uang ni.

so,tahun ni,aku semcm nmpk yg aku x bleh jd ape yg aku jd thn lepas (ceh byk kali dh aku ckp mcm gini kan?). papepun,azam lepas puasa aku tahun ni : jadi seorang yang terancang.eceh,mcm pelik jer.iyerla,sblum ni aku hidup tanpa arah yg tetap,oh bkn,aku x teratur sgt thn² lepas.

jadi aku arap² la aku jd teratur se'teratur' nye.aku akan plan every detail ape aku akan buat (kot?) tak kire la papepun.asalkan ikut aku plan.silap aku gak la dulu² x plan,aku dulu just berserah n ikut keadaan yg dh ditakdirkan jer tapi ekceli aku dh TERpedaya dgn pusingan bumi yg agak laju ni.cess..hidup ni bukan tuk berserah jer ! kene usaha hidup gak kan?

antara planning aku tahun ni,untuk travel, aku target nk pegi 3 negara année scolaire ni.klw bleh 1 negara baru yg aku blom melawat la. (tp plan² aku dgn org² tuh mcm nk pergi 6 negara jer winter ni,sape nk ikut? calling calling la aku tp ni pun x sure lg ekceli)

itu la antara 1 contoh planning aku.tp aku x plan lak nk beli ifon kot (lain la klw ifon ade front camera..hehehe).n ape yg best season 4 ni,aku akan 'dikacau' oleh adek aku.hohoho,lg bape bln jer lg ie nk fly g jerman.so,bleh la aku g kilang merc kt cologne tmpt die blajo ni (klw dpt situ la).ade gak la aku juru ckp nnt,xde la aku kutuk² org german ni (mcm biase dibuat)

oh yer,watak² baru tahun ni, cek dinie,zaireen n bdk² lyon lain.watak² tambahan,bdk² st etienne n maybe bdk² grenoble kot.watak² ni la yg akan teman aku sepnjang berada kat lyon ni.so,maybe aku akan mention name² diorng lebih ker ape ker.tgk la.

voili voila,serba sedikit pasal season 4 blog aku ni.tp,aku akan make sure la thn ni aku beli camera untuk dihack.geram aku asyik baca jer pasal hack ni tp aku x buat,terasa ingin tahu sgt mendlm lak aku ni.so,aku akan post gak kot gmbr² hasil so called hack aku tuh.ni hangat² tahi ayam jer ni.semangat 1 bln pertama jer then x semangat dh.mcm i pegang,opss..mcm itouch aku tuh,skrg dh masuk software 2.0 dh tp aku nye still 1.4 lagi.malas lak nk update bile xde pc ni.papepun,aku sgt2 puas hati dgn mendalah leper tuh.sgt sesuai mengisi telinga mase nk g skolah.

hah,ckp pasal pegi skola ni,hmm..agak la mencabar dan mengimbau kenangan terindah kt grenoble dulu la.ape x nye,uni aku tu agak jauh n mengambil lebih kurang 30 mins tuh smpai.naik bas dlm 12mins n tram dlm 11 mins gitu.itu klw tram n bus tuh memecut la.so,aku yg dh TERbiase dgn keluar 5 mins seblum kelas kt tours dulu TERpaksa 'adapté' dgn situasi baru ni.situasi skrg ni,mcm kt grenoble gak,aktiviti berjogging di pagi hari.

klw kt grenoble dulu just lari kerja tram,skrg ni,klw nasib baik,aku kene kerja bus n tram dlm suatu pagi tuh.perghh..au dpt membygkn yg perut aku akn leper kembali.hahahaha.mcm kt grenoble gak,aku kuar umah jer,tup tup, bus tgh lalu dpn mata.mak aih,nk tak nak,aku kene kejar gak la.kateknla,aku buat aktiviti jogging dipagi hari ni slalu,bleh gak kalah rekod sapok biki ni.hahaha.err..sapo sapok biki ni ekceli ek?aku mcm igt² lupe la die ni.

ok ok,kang x pasal² berjela jela entry ni lak.so,sy stop disini yer.jg la alam sekitar yer sume (^_^)V

Friday, October 10, 2008

hati sakit

nape la ek...dlm suatu kejadian or peristiwa tuh,klw kite tgk the whole things kite rase lain, but bile kite just tgk 1 bahagian from the whole things kite rase lain lak. buat rase geram,sakit hati,iri hati,hati terluka dan suka hati sometimes.tp tuh la,sape la aku ni nk tau sume peristiwa tu or kejadian tuh kan? haihh...sakitnye hati ini hari ini~~ (nyanyi la plak..hehe)

ps: oh yer,saye dh ade tenet dgn kelajuan SEHINGGA 100mbs gitu. sgt la laju smpai x sempat nk nmpk ape yg kt blakang.hehehe

Friday, October 03, 2008

raye raye !!!

hehe..mcm korg perasan, blog ni dh bertukar warna.warna kepada super duper hijau.haha.ekeceli aku nk tukar warna lain.saje nk test² td,skali,baru aku prasan,yg warna blog aku sbelum ni hijau yg aku customize(?)err..aku buat sendiri..so,lupe lak nk amik note code warna die...last²,aku x jumpe blk warna tuh.

so,mcm korang nmpk skrg ni,color blog ni adalah gambungan dr color² dlm blog aku.err..kire aku pilih hijau,then ntah mcm mane die campur adunkan colour tuh ntah,jadi la color hijau gini.oleh sbb malas aku nk carik balik warna blog lame, aku pun save jer la warna ni.lagi pun, hijau menyegarkan mata apa ! :p

so, bg mereka yg slalu (ekk?) melawat blog aku ni, klw korang rase warna ni agak meMUDAkan korang,ckp la ek,aku nnt pilih warna agak dewasa dan matang (klw jmp n rajin la) k.tuh la,kaler pon ade usia gak.aii..patut la ade certain org tuh makin tua makin putih.hehehe.anyway,hijau warna tumbuhan² yg hidup,so enjoy !! (xde kene mengena pon :p)

ok,secara lahiriah nye aku raye rabu lepas, tetapi secara batin nye (errr?..)aku baru raya hari ni.yAhOoO!! SELAMAT HARI RAYA sume. MAAF ZAHIR BATIN sume. HALALKAN MAKAN MINUM ek.

rase sronok ekceli dpt raye.ada pun yg buat aku lmbt raye sehari (eceh), adalah sbb aku pernah jadi musafir sehari iaitu mase balik sini balik la. (hahaha..ngengada btul)mula² igt nk puasa,sbb ade akak sorg ni tanye,nk puasa ker nnt? aku pun jwb la, dgn memikirkan yg aku nnt x dpt mkn or mkn awal buat org terliur ker ape ker (time tuh tgh tgk movie ape ntah)..so,aku pun ckp la x kot.ooo,kalau adek puasa,boleh akak bagi makan banyak sket, kate akak tuh.

waaaaa..byk tu yg aku nak ! tp, dh terlepas kata, badan la merasa.ceh,x kesah pun ekceli. bukannya ade air tebu or air cikong ker ape diorg nk bg kan? so,aku x terkilan sgt pon.so,jadi la ari tuh aku x puasa w/pun aku rase mcm boleh puasa tp nk buat cmner dh niat x puasa dan dah lepas waktu tuk niat,so x puasa la aku sehari.

itu la alkisah sy lmbt raye sehari, bukan uzur mcm kaum² lain, tp sbb musafir yer kawan².(aikk,mcm terikut² ustaz kt mesia ckp lak, :p)

aku nk citer lagi ni,tp mase x diizinkan aku tuk citer² ni. so,nnt² la aku citer lg pasal balik mesia ari tuh ker, pasal lyon bandar tertuttttt.. aku ni ker,or pasal puasa hari tuh.tunggu la ek klw rajin.

so,klw korang TERsalah 'mata' or TERseliuh mata mase bace blog ni,bg tau la ek,sian korang.mata tuh sgt² berharga tau. dari mata la timbul rase [isi tempat korang].so jg la mata leklok.

wasy gMATA kusa ngat (eh TERckp arab lak :p) bye !!

Monday, September 29, 2008

sELaMaT HaRi RaYA !!

kepada semua memember dan mereka yg baca blog ni secara x sengaja, aku ucapkan selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin yer. sy maafkan anda sume :)

Friday, September 26, 2008

under_construction

I won't hesitate no more, no more
It cannot wait I'm sure
There's no need to complicate
Our time is short

skrg ni aku tgh dgr lagu pakcik jason.lagu yg menemani aku mase kt mesia ari tuh.hoho.x kira dimana saje, tp byk kali aku dgr lagu ni mase drive kete la (waa,,cek awad reti drive kete..huhuhu). x kire la perjalanan jauh ker dengar, ade jer lagu ni keudara kt radio² sbg halwa telinga smpai jd taek telinga aku.huh.smpai skrg asyik melekat jer.papelah..

skrg aku still xde tenet lg.tp oleh sbd teknologi makin pantas berlari ni, dpt gak la aku connect tenet dgn ape org ckp, hotspot. tuh la,sgt la hot. hot sgt smpai ramai org amik spot tuh, ssh gilos nk connect tenet. tuh pun slepas menjampi² dpn pc ni dgn mentera : 'tlg la connect...' x pun, x cukup dgn mentera beradu tuh, buat aksi² tok bomoh 'menarik' gelombang² hotspot tuh ke tingkap.perghh...ssh btul nk dpt spot yg hot tuh.terasa mcm berlakon kekasih panggil lak.hahaha.ngarut jer..

ketika ini gak, aku dh abes bace 2 buku indon yg dimelayukan,cume tinggal lg 1 buku jer : di atas sejadah cinta.waaa...jiweng giler ek? tp ape nk buat, aku ske cara seni pakcik tuh tulis w/pun ade words² yg salah cetak.tp, papepun aku dh mantap dah baca buku pakcik tuh.hehehe

oh yer, raye dh nk dekat dh,so slmt bermood raya la ek.w/pun raye kali ni mcm x same dgn raya 10 thn lepas,ape nk buat, zmn dh berubah, dunia dh maju,so ape yg jd tradisi dulu² pun dilupekan sket², last², mende tuh jd pelik balik bile klw kite buat. hmmm...still wonder, ade ker bdk² yg berkumpulan or berpasangan or berpasukan basikal jauh² dtg umah nk beraya, mkn smpai kembung perut semata² nk kumpul duit raye ek?

so,3 minggu lebih kurang kt lyon,ape aku rase ek? sy rase sejukkk.sy rase mcm blk ke somewhere i belong. iyerla,aku blk ke negeri kesygn aku dulu.ahahakz..ntahla,tp rase ke'belong'an tuh tertitis dihati ini.hahaha.ngarut² !!papepun,lyon bandar beso,ade byk mende.so,tinggal aku jer la nk 'curi' peluang/rezeki yg ade kt lyon ni.

opss...dh kol 12 lebih dh,ade terbau pape x? hehe..k la, gtg.à la prochaine.

slmt menunggu raya ! puasa² !!

Saturday, September 13, 2008

pilot season 4

ok,dgn cuaca yg agak mendung bersaluti angin sepoi² bahasa,tetibe terasa nk update blog plak.tp ntah lah,aku still xde mood tuk update,xde feel kate org lain. papepun, blog ni masuk season baru. yay !! hidup lg nmpknye bpboyz nih :p

ntahlah,ade byk gak aku nk citer,tp tunggu la cek ilham dtg menyapa (k)otak fikiran aku ni.hehe.aku TERnampak 'something' ni mase kt mesia.mula TERsedar etc etc.anyway, aku br dpt umah.so, aku rase, aktiviti harian aku mase kat grenoble dulu akan berulang kot tahun ni. aihh..tough la aku.hahaha

aku pun igt nk citer pasal mende² yg aku nak sepanjang tahun ni.tp, tuh la x,aku x bt list betul² lagi.aku terasa mcm nk bt banyak mende kt lyon ni tp x tau 'terasa' aku just angan² di musim akhir summer or betul² aku nk buat.papepun, kite tgk jer la ek.

ok,la,aku rase aku x ucapkan korang slmt berpuasa kan? so,aku ucapkan slmt berpuasa korang².

ps : aku rase mcm nk tukar background blog ni la.hmm..

oh..lyon,adakah dgn aura lyon ni aku akan jadi lion yg baru tersedar..hmm..

Sunday, September 07, 2008

rindu...

klw ikutkan,lyon akan berbuka lg 1/2 jam gitu kot.bile dh masuk time berbuke ni, tetibe la plak rase rindu giler gilos dekat mesia.yg paling aku rindu,yg mknan n minuman lah, ialah air cikong n air tebu dan papa roti !! aaarrhhh !! homesick home sick...

skrg ni,aku x bleh nk bt ape,iyerla ade cek dinie tlg masak.so,aku dok atas kerusi mengadap pc online jer la.aihhh..

oh,aku baru start bace ketika cinta bertasbih episode 2.dh 3 ratus pages gak aku bace dh.rakus btul aku ni ek.papepun,balik tahun ni aku ade 8 buku melayu termasuk ketika cinta bertasbih tuh.tgk la,klw2 abes sbelum aku masuk umah baru nnt.perghh..klw abes mase sebelum 15hb tuh,mmg rekod baru aku la tuh.

ah..bace buku tuh buat aku rindu mesia jer...

Saturday, September 06, 2008

bOnjOur !!

yo,aku dh smpai dah bumi lyon ni.hmm..xde ape nk bt.err..mcm xde idea lak nk tulis pape.papepun,slmt berpuasa.maaf zahir dan batin.

Friday, June 27, 2008

surat akhir tahun

salam dan sejahtera...

kehadapan senior2 yg balik for good tahun ini...

disini sy ingin menyatakan kesedihan sy terhadap kamu senior² yg akan balik for good tahun ini. (huhuhu...buang hingus kejap).haha,x best plak formal2 ni. papepun, thanks for every single thing yg korang dh buat kat aku yer semy n fara.korang bagaikan akak² aku yg x pernah aku angkat kat bumi france ni.byk mende yg aku dpt 'top up' dari korang utk experience aku di france ni (terutamannye top up perut aku laa yg paling best..haha).

setelah suka dan duka kite berkongsi bersama (hahaha...mcm ade jer) kini tiba la masenye untuk berpisah.w/pun kite dh berpisah sejak bulan 2 ari tuh secara x official,maka ari ni kite jadikan die offcial lah.(haha..ape la aku merepek ni ?).so, kalau ade salah silap tingkah laku dan tutur bicara aku yg korang x berkenan tuh, maaf²kan la yer.dan aku hanya bleh ucapkan selamat maju jaya kat korang.klw kawen tuh jemput² la aku yg ek.best dpt senior dgn korang.jaga diri baik² yer semy n fara. que la force soit avec vous !! ;)

kehadapan junior2 yg x sabo nk blk mesia tahun ini...

disini abg ingin menyatakan keseronokan abg akan ketidak-beradaan korang disisi abg lagi.(hahahaha...geli giler panggil abg).iyerla,nnt xde la aku TERjumpe korang dgn perangai masing² tuh.tp maybe kot, aku akan terasa korang takde.dah aku slalu 'kacau' korang jer (kacau?) so sape la aku nk kacau bile masuk sem baru nnt. so sorry kepada mereka² yg telah di 'ekkk--ekk' kan oleh aku n sorry gak kepada meraka² yg ditarik tudung.(hahaha..korang bt aku terigt kt adek² aku sbb tuh la) dan sorry gak kepada mereka yg berasa pelik dgn aku yg mmg pelik ni (ekk?).sorry gak klw aku ade TERkutuk korang yer.x sengaja tuh.hehe

papepun, terima kasih daun keladi la yer sanggup hidup dgn aku selama lebih kurang 10 bulan ni.terima kasih kpd mereka² yg tlg bersihkan dapur n couloir n buangkan sampah mase time aku bertugas,thanks jugak kat mereka² yg masak ari² yg aku join mase awal² jer (iyerla,korang dh terer msk,x yah la aku ajar lg kan? mcm la aku ade ajar kan ? :p) merci aussi kepada mereka² yg donlod movie dgn rapidshare untuk hiburan seisi member².terima kasih berjuta² lemon k korang budak fp8 tours. je vous souhaite tout le bonheur du monde !! :)

kehadapan rakan2 sebaya yg balik mesia kene study tahun ini...

disini aku nk ucapkan selamat bercuti !! harap² program sponsor thn ni x jd tp 'duit itu' dibagi la kan.bleh cuti dgn tenteram.haha.

kehadapan pembaca² blog ini yg tau aku akan balik mesia tahun ini...

terima kasih banyak² sbb bace blog aku yg ntah pape nih.n thanks sbb dtg jengguk aku,x hari²,skali skala x pun skali setahun ,eh xpun skali jer seumur hidup.w/pun aku x kenal korang,tp aku tau kewujudan korang bace blog ni.so,sorry klw ade salah silap.ampun maaf dipinta yer.jgn sedih² lak aku x update blog.ahaks !! :p

oh yer,halalkan semua yer korang² apa yg korang bagi kat aku.thanks

oh, selamat berjumpa dgn org tersayang sume n jaga diri dr bpboyz :)

oppss...

smlm dah sah german lawan spain utk final euro.aku arapkan spain la menang.bagus betul spain jinakkan russia.err..smlm gak aku tgk citer my sassy girl kali pertama di bumi tours ni.waaaa...impact maksima die aku dpt rase siot.ntah la,aku tgk sbb akak tuh cute iyer gak, sbb citer die menyentuh hati aku iyer gak, sbb lawak mengong iyer gak.sbb romantik iyer gak. sbb jln citer die pun iyer gak.aihhh..ske siot aku tgk citer ni.aaaa

oh,aku mcm jadikan tradisi meminta maaf lak sbelum blk mesia ni.hmm...so dgn ini tamat la sudah season 3 blog ni.klw ade citer² menarik or aku rase nk share aku update k.

it's building a bridge of chance for your love...-my sassy girl-

TAMAT

Wednesday, June 25, 2008

SOL-DES !!

oh skrg ni tgh..hmm..err.. SOLDES !! so apakah keperluan yg aku kene beli ek? bukan kemahuan tau tapi keperluan.hehe.ape rasenye ek? ishh..tetibe blank xde idea nk beli ape (yg diperlukan..cepodet la cik dol)

summer sale ni tetibe aku mcm xtau nk beli ape plak.dah la skrg ni aku tgh kepenatan main puzzle menyusun (mengemas) bilik.byk gak kotak aku keluarkan tp mcm bdk² ni ckp, xde beza pun bilik ko ni cik dol. ishh..mistery belantara Tours ni bilik aku.makin dikeluarkan barang macam makin beranak brg baru plak.hehe.anyway,aku dh half way dlm kemas mengemas ni.so,ari weekend ni aku aku peruntuk kan mase untuk menyental,menggosok n meramas mane² yg patut.arap² la time tuh, aku x TERpedaya dgn iklan² sales ni.ahakzz

ok,skrg ni aku tgh usha² mcm mane nk hack psp plak.ces,byk sgt cara.pening kepala siot.nasib baik ade beberape video yg upload kt utube tuk menghack ni.bagus gak utube ni ek.so,pendek kate,nk hack mendalah psp ni,nak tak nak, aku kene kuar duit gak.huh !! paling kurang pun 15euros gitu.ishh..so skrg,aku tgh hesitate la,nk hack ker xnk ek? memandangkan aku pun x sure ape risk² die.n aku x tau plak sama bile aku dh hack or flash psp ni die bleh kembali ke bentuk asal tak.mcm itouch yg dijailbreak.ish ni yg kene gune baby e aku utk buat decision ni.hehehe.

hah,dlm mencari² video kt utube tuh,aku bleh plak TERserempak dgn video org malaya yg mcm..errr..pokemon kot.siot jer diorng ni.ari tuh aku TERjumpe 1 video ni yg mane laki mengong mane ntah masuk dlm kain pompuan ni.bukan kt dlm hutan ker ape tapi kat tepi jalan.hishh..teruk giler !! aku x phm la,klw la org yg amik video ni berniat baik untuk tunjukkan keruntuhan akhlak melayu ni, apesal die x pergi sepak jer laki tuh? nk buat baik tapi separuh2.then letak kt utube bg sume org tgk.mcm la org yg tgk tuh sume baik2.

ni la problemnye kat mesia (aku raselah), kite lebih suke tunjukkan kejahilan seseorang tuh drpd memimpin org yg buat jahil tuh utk kearah yg bertamadun.mcm movie mesia skrg ni la,tunjuk gangster,kaki rempit,pelacur etc etc tp dlm movie tu x tunjuk lak cara nk selesaikan masalah² yg die tunjuk tuh.sbb tuh kot filem mesia ni mengong.aksi 'ganas' or seksual sbg 'gula²' utk lariskan filem.

so,bg aku la,klw la org yg buat filem ni concern sgt² dgn masalah moral org² muda skrg, setakat tunjuk 1 dua problem dah la,then 'terangkan' cara² nk atasi masalah tuh dgn kreatif.dah korang name org seni, sure korang kreatif kan.ini tak, cara nk halang masalah dadah,pergi bunuh ketua penjual dadah,mcm la mesia xde polis.(<=contoh filem anak halal). niat baik,tapi cara x bagus.tp tgk² citer, filem ni nk jd ala² hong kong la yg gaduh² tuh. serious shit,x layak mesia buat citer gangster² ni. aku lg suke tgk citer afdlin shauki w/pun lawak die agak 'kureng' tp membukakan minda inti pati citer die.ishh..

terasa mcm nk beli dvd plak bile citer pasal filem ni.hmm..citer ape ek best ? ok, arap² turki menang mlm ni. yeehaaa !!

ps : sbg pengkritik public adalah menjadi lumrah bagi pengkritik itu mengkritik daripada membuat ape yg pengkritik itu kritik.jadi,adalah mengong bile org yg dikritik tu mengeluarkan kenyataan : "byk ckp, buat sendiri la !" sbb org yg x bleh dikritik tu adalah org yg kritikal jiwa die.tp adalah mengong jugak bg pengkritik yg mengkritik something tanpa tau ape yg die kritik tuh.last² pengkritik dan dikritik jadi kitik kitik.hehe.last²,terbuka pekung didada.best plak politk mesia skrg ni.huhu

ps 2 : mengharapkan a better mesia.huhuhu.

Monday, June 23, 2008

misiku

ok,misi utk 1 minggu ni adalah misi mengemas + membersih + menyental + meramas.tetibe aku TERbayang mcm main puzzle plak.mengong betul.ade ker patut aku bleh duduk TERmenung memikirkan mane 1 brg patut masuk kotak ni n mane satu patut masuk kat kotak tuh.igt,klw aku slh masuk kotak barang² tuh aku x bleh pindah la ek ? mengong laa.bahaya sungguh pengaruh puzzle ni.

selepas tamat misi ni,ade 1 minggu misi untuk meng'grap' ape yg enak dipandang oleh mata.huhu.dan memikirkan ape la aku patut bwk blk lagi ek utk bg kt org² kampung.haii..xkn nk bg besi buruk eiffel tuh kot.korang ade idea x? brg souvenir yg murah tp menarik. klw ade idea bg tau aku ek.nnt aku blanjje (klw jmp la).

selepas tamat kedua 2 misi tersebut maka bleh la aku jmp dgn 'misi' aku yg sebetulne plak puas2.hehe.lame btul x jmp misi ni.kesian misi tu xde doktor bersame dgn die.haha.ngarut ngarut !!

waaa,aku igt nk buat keje aku kali ni bersungguh²,skali tgk tgh hujan n gelap la plak.hmm..TERperangkap lg la aku dlm iut yg sunyi sepi ni.hah,aku berasa cukup happy bile belanda n itali x pergi semi final.hahaha.padan muka diorng !! bajet power, skali x power langsung pun.kah kah kah.papepun,aku target turki or rusia menang euro tp mcm x bleh jer memandangkn spain n german agak 'pelik' sket mase ni.so papepun aku respect same itu pakcik guss tuh.teror gak pakcik ni punye pilihan n strategi ek.klw la pakcik ni bleh bwk mesia g piala dunia, mmg teror sgt² la coz pemain mesia pun mcm..errr..hmm...ish x mau kritik la.

dgr citer, petronas ade reserve minyak sampai 2024.dgr citer la.sbb ade org ckp yg 1 liter minyak yg kite export, 1.8 liter minyak kite dpt.so, bile pk pk balik,adelah sgt2 x patut klw harga minyak dunia naik, minyak dlm negara kite pun naik. org tuh kate gak,minyak kite jenis kualiti tinggi.so,mmg secara logik akal mesia patutnye xde effect pasal harga minyak dunia ni bahkan mesia bleh jd negara maju secepat mgkn. tp..ntah kt mane silap, rakyat pon kene tanggung gak.iyerlah,dah rakyat menyahut slogan bekerja bersama pemimpin kan, so same² la rase susah senang. bagus sungguh rakyat mesia.lain la klw, slogan mcm ni : kami bekerja anda menilai, atau pun, anda bos kammi pekerja ataupun biar anda senang kami susah and mcm² lagi lah.

err..selepas tgk citer godfather secara lompat² (sbb aku terasa ngantuk giler tgk citer zmn hitam putih ni), baru aku paham yg ade org sengaja men'create' satu foundation ni kononnye utk kepentingan org² yg memerlukan tp disebalik foundation tuh, ade org beso dpt 'mkn beso'. so kirenye foundation ni,klw dilihat dr luar bagus la,tp klw diteliti baik², hmm..klw org yg create mende ni mmg tujuan die baik,maka baik la tp klw ade niat lain dr tuh,hoo,bleh jd bilionaire nih ! pelik betul la,org² yg nk jd leader (baca : wakil rakyat) skrg ni, masing² nk kaut untung lebih.jarang sgt org nk jd leader sbb nk jd pemimpin sebenar yg memimpin. aku pk pk balik, ape gune duit berjuta² lemon tuh klw just gunakan duit tuh untuk makan n membesokan badan jer.x guna langsung.

aku lg suka klw byk duit, byk mende baru bleh buat mcm citer ironman tu.makin die kaye, makin senang die nk bt project ciptaan sendiri die (w/pun pakcik tuh poyo).maksud aku, duit tuh sebagai alat untuk membesarkan otak kite bukan membesarkan badan kite ! sejak lepas tgk citer ni la,terdetik hati aku nk buat mende² yg aku bleh buat sendiri mcm DIY project n hack menghack ni. tp masalahnye aku malas.hehehe.mengong cek awad.

okla,nk g sambung merayau kt tenet ni lak.ciao bella ^_^ V

ps : aaaaaa !! aku terigt kt akak sassy girl. hehe.oh gianna jun. (eh akak ni ade blakon citer hollywood tau,citer blood yg anime tuh,huhu x sabo nk tgk akak ni)

Thursday, June 19, 2008

demo lani...

ape korang rase bile korang bace ayat nih : "Those in the Muslim Faith need not apply" ? ape korang rase ? adakah korang rase kenyataan tu berbaur anti Islam ? ataupun korang rase kenyataan tuh sbg satu nasihat ?

hmm..kes ni dh lame kot.kenyataan tuh dibuat oleh sebuah sykt yg nk menggaji pekerja utk kerja² berkaitan dgn babi.so,adakah kenyataan tuh menghina islam ? bg aku,itu sbg nasihat jer.iyerlah dh keje pasal babi kan,bagus la die bg tau awal²,yg org islam x yah mohon kerja tuh. tp yg pelik nye,ade la org ni ckp kenyataan tuh sbg diskriminasi. ekk ?? oh org yg ckp tuh org islam. err..apesal lak diskriminasi lak? ko nk keje dgn babi ker? xker bagus die bg tau awal² x yah apply keje ni sbb mende tuh haram.ape hal lak diskriminasi ?

pelik betul org² ni.bg aku,xde pun unsur² nk hina islam.(oh klw aku salah,korang ckp la yer).sykt tuh nk bg tau awal² yg kerja tuh ade kaitan babi so drpd org islam bazir mase apply keje tuh or buang duit tuk apply keje tuh lebih baik die tulis job offer tuh yg org islam x yah apply.bagus la kan? aku igt kes ni x dibesarkan,tp tgk², ade satu persatuan so called islam ni, buat demonstrasi aman (konon²nye). ape ke begong la nk abes mase berdemonstrasi pasal kenyataan yg tak ade salah nye tuh.

err..tp bagus gak,diorg berkumpul kat masjid, so ramai la kot org² g masjid ari tuh. haiih,x phm aku org melayu ni.sket² sebut pasal islam,dah demo, sket² demo.pk la dgn otak yg waras wahai ketua² persatuan. org lain tgk kite demo pasal mende yg betul, diorng ketawakan tau.malu siot.sure diorng pening, apesal la diorng ni nk demo² ni ?

so mcm mane la ek,klw ade sykt yg nk menggaji org tuk mende² yg berkaitan bende haram ni (e.g babi, arak).klw diorng buat kenyataan kt atas tuh, diorng dicop tak sensitif.klw x letak kenyataan tuh kt job offer, ckp diorg tuh x bg tau awal². so,sykt² ni nk buat mcm mane description job offer diorng ek?mcm la org melayu SAHAJA yg menganggur. bg aku,menganggur lagi baik drpd buat keje² haram kan ? so ape hal nk demo² pasal sykt bt keje haram ? mengong btul la !!

alang² dh TERlanjur ckp pasal ni,yg aku kire termasuk dlm amal makruf nahi mungkar ni (eh,iyer ker? :p).korang rase la,dlm ayat ni,kite patut buat mane dulu ? mengajak kpd kebaikan dulu ker mencegah kepada kemungkaran dulu ? (lg skali aku ckp,klw aku salah tlg ckp ok,ni pendapat aku yg kurang didikan agama ni).bg aku,ape yg 1st,kite mesti buat tuh dulu.itu yg paling utama.sbb tuh adalah arahan 1st.then baru buat yg kedua.

org ckp,kene buat 2 dua serentak.hmm,betul gak, tp ke'serentak'an tuh mesti diutamakan sesuatu dulu kan? iyerla,mulut kite ade satu jer,sure la kene ckp satu-satu.klw ade 2 mulut,br la bleh ckp serentak dgn suruh buat baik n hindar buat jahat.tp kite ade satu mulut jer,so,bg aku,menyuruh kepada kebaikan tuh lebih penting dr mencegah kemungkaran.ni pikiran aku,klw slh tlg la tunjuk kan yer.aku takut salah mendefinisi suruhan.then sesat.nauzubillah !

sbg contoh,klw la ade adek kite nk g tgk konsert, klw kite terus halang die,sure die memberontak kan? (lain la klw korang ganas mcm mr hulk.hehe) so,last² die sakit hati kt korng.(maybe korang bleh punjuk die balik). tp,katekan,klw korang ckp mcm ni : 'hah,klw nk g tuh,jgn lupe solat dulu, solat tuh lebih penting dr konsert'.then korang paksa die gak g solat dulu. korang rase,die mcm mane nnt ? memang la diorng akan rase rimas,tp diorng akan solat gak (kot?). then, sesorang tuh dh buat baik, solat dlm kes ni, sure la TERdetik dihati diorng untuk xnk buat (or berat sgt nk buat) jahat, pergi konsert dlm contoh ni.so,bile hati dh berat nk buat something, sure rase x best nk buat kan? lagipunkan solat tuh pencagah kemungkaran kan ? insyaallah, lame² nnt,diorg akan TERpk jugak.n diorng akan benti sendiri buat mende² yg x baik tuh.

hmm..papepun,aku x ckp yg xyah buat nahi mungkar tp aku ckp yg amal makruf tuh lg utama.jadi,bg aku,klw ella nk buat konsert mase lawan bola tuh,ape kate,juru acara tuh nasihat kt penonton² n penyanyi² sume supaya solat dahulu ramai² then kite sambung tgk bola.lambatkan sikit time start bola tuh (klw waktu mlm la,aku x tau ekceli kt mane mesia lawan bola tuh).korang rase la, diorng ni xakan terasa ker dgn nasihat juru acara tuh ? lagi²,la klw imam masjid berdekatan or surau bace ayat Quran dgn sedapnye.tak terasa ker diorng ? kite ni belum lg mcm zmn firaun yg hati keras n buta lg.so,sedikit sebanyak dgn nasihat x sampai 2 minit tuh pun bleh buat org rase 'something'. oh, ni pendapat aku jer, iyerla,org mencegah kemungkaran dh buat kerja die mencegah tp aku x TERbace lak kt paper pasal org yg buat amal makruf ni mase time bola tuh.so,klw nk ikut arahan,buat la kedua-dua arahan.jangan buat 1 jer arahan.nnt arahan tuh jadi x lengkap.akhir kate, nk buat keje,baik buat seluruh n betul.bukan separuh n main².sekian akhir kate.

oh,ni semata² pendapat aku SAHAJA ok ?! ;)

ps : no one (nobody) is perfect.but we need more 'one' to be 'perfect'.