Thursday, October 22, 2009

aku seorang pereka

bile aku tgk2 balik formation kt universiti aku ni, aku rase la kan, akhirnye nnt, aku dh dilatih tuk menjadi seorang pereka.err..designer sebenarnya..baru nampak macho sket designer.haha

pereka component² electronic ni. aihhh..tp aku rase sronot gak. geometri sgt penting tuk design circuit² ni. klw x seimbang, ade la mende yg mencacatkn/merosakkan komponen tu. hmm..menarik2.

hah, aku baru tahu gak, yg formation aku ni, bleh terlibat gak dlm bidang kedoktEran. tp just sbg sorg yg me'maintain'kan sensor² je la. tp menarik la

prof aku citer yg die tgh bt research pasal sensor yg boleh bg result secepat mgkn so that pesakit tu dpt dirawat secepat mgkn dan sihat kembali. kan best tu klw kite terlibat dlm 'memaikmulihakn' manusia lain ? x ker ? bg aku, rase senang hati tgk org² ni dpt gembira balik.

salah 1 contoh mende yg dh wujud, ialah nk detect darah kite jenis ape. ade 1 alat ni, letak dlm setitik je rasenye, then dlm beberapa minit dh tahu dh darah jenis ape. x ker best tuh ? teknologi yg diorng gunekn ialah microfluidic.

bidang ni same mcm mikroelektronik gak cume courant die digantikan dgn cecair utk 'menghidupkan' alat sensor tu. hoho.

then aku baru dpt tahu, yg dlm kete ade berpuluh² gak sensor gune mikroelektronik ni. basically ape yg aku belajar je. hmm..terasa nk bt/cipta something berguna kpd seluruh makhluk bumi lak.

tp xde idea lg. ni yg menyuntik smgt aku nk bljr jadi designer ni.hehe.tp tuh la, memandangkn aku akan kerja dgn sponsor aku yg mmg xde kene mengene dgn sensor ni (melainkan r&d die kot) so aku x sure mcm mane aku nk buat mende tuh.

klw ikutkn msia jauh lg dlm bidang ni, frasarana pun agak kurang aku rase (aku x sure la kan) tp papepun, sronok gak la belajar ni.

sensor penting utk kite berhati² n mengelak tragedi.imo

2 comments:

muzaffar said...

muzaffar sangat suka bila cik fadil kongsi2 pengalaman dan projek di sekolah.. inilah gunanya kelab yang muzaffar buat di facebook

bpboyz said...

haha..go go muzaffar ! :p