Sunday, November 11, 2007

gambo

jom kite citer pasal gambar nak ?gambar adalah suatu peristiwa dimana masa ‘diberhentikan’.so, kalau kita nak merakam detik² gembira or sedih or terharu ker kite boleh guna ‘alat’ pemberhenti masa ni.tak pon, kalau kita nak saje² kembali ke zaman muda² dulu, tak pun saje nak cari bahan untuk melayan perasan time² ‘jiwa’ or nostalgis ker, gambar la salah satu ‘alat’ ke zaman² tuh.jadi, bila masa diberhentikan,maka gambar secara automatik dijadikan sebagai bahan sejarah,bahan bukti mahupun sumber² gosip atau sumber ‘kutukan’ dimasa riang ria gelak ketawa bersama kawan² xpun dgn keluarga or sanak saudara.jadi, gambar² ni kira penting jugak la untuk masa depan kan ?

memandangkan gambar ni alat pemberhenti masa,so,kita boleh bawak ia ke mana saja dan juga boleh diletakkan dimerata² tempat tak kira saiz gambar itu dan juga boleh disimpan dimana² saja,nak² dunia digital skrg ni,sungguh mudah.ahakz ! :p

gambar jugak boleh dijadikan sebagai ‘alat’ untuk menyentuh sesuatu yang mungkin kita tak dpt sentuh pada masa itu ataupun kite rase nak sentuh pada masa kite tgk gmbr tuh ( err?).w/pun gambar just 2 dimensi jer,tapi disebabkan imej dalam gambar tuh,kite mcm dpt merasa ‘bende real’ mcm terpapar dlm gmbr tersebut.lagi² imej orang.sbb tuh kot,bile org ‘angau’ bercintan tak pun kite tgh merindui seseorang lebih² family,gmbr la menjadi pengganti diri org yg disayangi tuh.ahakz !

tapi,gambar juga bukan suatu yg betul² realiti pada masa gambar itu diambil.contoh,seseorg yg tgh menahan ‘melabur’ pon boleh buat muka normal n happy bila tahu gambar die diambil.takpon, kite buat muka hodoh supaya takde orang nak mengurat or kacau kita.sebab kita tau,bila gambar diambil,automatik masa diberhentikan masa tuh.lagi² la masa sekarang ni, gmbr² boleh diedit sewenang²nya.conclusionnya,gambar pun tidak boleh dipercayai !

gambar boleh membuatkan kita tersenyum, menangis, merasa rindu, merasa sedih, merasa geram, merasa insaf dan juga merasa bersyukur dsb.bagus sungguh org yg mencipta kamera ni.sbb secara tak sengaja, gambar yg diambil oleh kamera mengingatkan kita yg masa ni tidak pernah berhenti.so,kita kene pandai memanfaatkan masa untuk live life to the fullest.oh yer,sambil memanfaatkan masa tuh,jangan lupa lak,kite ada ‘masa’ lain yg akan ditempuhi nanti.cara² nak manfaatkan ‘masa’ lagi satu tuh ada diceritakan dlm 1 surah dalam al-Quran.dan jgn lupa 5 perkara sebelum 5 perkara.sebab kalau lah kita amik gambar ‘5 perkara’ tersebut dan gambar ‘sebelum 5 perkara’ tersebut, sure kita taknak yg ‘sebelum 5 perkara’ kan ?so,tak langsung,gambar dijadikan ‘alat’ menginsafkan or muhasabah diri.

hmm..memandangkan gambar ni byk manfaatnya,aku pun akan gunakan kamera aku ‘to the fullest’ la kot.macam gmbr kt bawah tuh, best giler aku tgk.muka² gumbira sume org.plus, keceriaan bilik aku tuh !! huwaaaa !!! merindui katil, kapet dan tv lama aku !! skrg ni,bilik aku ni,mcm x ceria siot.w/pon kecik,bilik tuh bleh jer jadi ceria kan ? tp mcm mane ek ? mgkn sbb xde org nk dtg bilik aku kot.org kate,kalo selalu tetamu dtg,umah tuh mcm berkat gak la,sbb mcm cekgu² n kak aida kate ari tuh,tetamu ni membawa rezeki dan menghapuskan dosa (kan ?) sbb tuh kalo kite tgk,org kaya yg slalu jemput org dtg umah or bt kenduri ker ape ker, kite nmpk tuan rumah tuh happy jer n rezeki die mcm makin bercurah².sbb tuh,kite kene melayan tetamu dgn baik dan ikhlas.hmm…eh korang,dtg la sini, nnt aku buat milo kaw² punye.hehe

opss..ari ni aku mengong sket.sbb tuh ‘tertaip’ bende² kat atas tuh.papepon,tuh just my petit thought jer (rojak 3 bahasa :p) lg pon,aku tgh mengsend dan mengambil gmbr² raya ari tuh.sbb tuh kot,citer pasal gmbr.huhu. oh,spm start next week.arap² adek aku lg gempak dr aku la.so,doakan mereka² yg spm ek.

(persoalan² yg kluar tetibe mase aku tgk gmbr kt bwh tuh, adakah sbb org² nye ? suasananya ? biliknya ? keceriannya ? ker masa dulu² ?)

p/s : aku dpt hadiah birthday ari jumaat !! hehe.dgn nota,bukak time bday aku la.huhu.sungguh x sabo aku nk bukak (tetibe aku rase blog ni mcm diari seorang lelaki lak.hahaha.lantak lah,aku nk bg tau korang gak ! :p)

2 comments:

Anonymous said...

sbb aku kot??ahaks

Anonymous said...

tuh la mgkn kot..hehe