Thursday, February 21, 2008

trip trapped trapped trip 3

sampai² jer kat hostel kitorng, kitorng pun trus dinner spinach pie yg beli kt kampung dekat delphi tuh.then terjumpa cekgu² mesia tuh lg.mlm tuh mlm krismas,so agak ramai org gak la time tuh.then kitorng ber ' c u again' dgn cekgu² tuh.huhu.aku tgk kebanyakan org yg stay dlm hostel tuh hampir semuanya orang US la.so,tu yg paksa aku ckp in-ge-lish tuh.tp ok la klw nak bandingkan dgn org uk yg ckp ber'accent' tuh.agak payah gak la nk paham + dgr die ckp,rase mcm nk ajuk jer bile org uk ni ckp.huhu.

esoknye, lepas siap pagi² kitorng pun pergi la station ketapi.oleh sbb pagi tuh pagi cuti, so tak byk la bas.so,kitorng decide naik teksi.hah,teksi kat sini,ape yg aku perasan la,makin ke timur makin seragam lak teksi ni.mcm kt france, die takdela colour² tp bile kat greece ni, teksi die warna kuning.agak pelik gak la aku.hmm..then, kitorng sampai jer station ketapi, ape lg amik gmbr jap :p
so, perjalanan kitorng dlm 5 jam gitu naik train tuh ke kalambaka.next destination berposing : meteora.xde mende nak buat dlm train,main la game aku tuh sambil² usha laptop.hah,lagi 1,bg aku la,kalau nak belajar bhs asing sesuatu negara tuh,byk² la korng naik public transport,sbb bile dh biase dgr,secara automatik kite dpt tangkap die ckp ape.tak dpt tangkap ape die ckp pun paling kurang dpt tangkap cara sebutan certains perkataan² tuh. mcm kat greece ari tuh, kt station metro la aku tau mcm mane nk sebut huruf² maths kt papan² tanda tuh.agak menarik gak la.mcm kat italy dulu,dlm metro gak la,aku dpt tangkap : keluar ikut pintu kiri.sampai skrg aku igt lagi.agak best gak rupenye dpt ckp bhs asing ni kan?

sampai je kalambaka,kitorng pun tnye pakcik ketapi tuk beli tiket ke thessaloniki sbb kitorng xde tiket ke sane lagi.so, lepas dh sure sume², kitorng pun start perjalanan kitorng mencari hotel.perghh..kalambaka ni mcm kampung cowboy jer.sunyi sepi jer.cume xde rumput kering berterbangan mcm citer cowboy tuh + sound effect die jer.then tetibe sorg pakcik ni dtg dlm keadaan sunyi tuh, teng teng teng..die nk offer hotel die rupenye.sempoi jer, naik motor yg dh berapa lame ntah tnye kitorng. then kitorng ckp la kitorng dh ade hotel n tnye la kat mane hotel kitorng, die dgn selamba jer tunjuk kat depan. muka die selamba mcm nk tipukan org jer.hehe. tp nasib baik betul jln yg die tunjuk tuh.

so,meteora.yg bestnye just pasal batu² besar kat sini.mcm mane boleh wujud tetibe kat kampung kecik ni ntah.kuasa tuhan kan.w/pun batu, die still nampak agak menarik dan lawa gak.
kitorng igt nk pergi atas batu ni mase ari yg same tp tgk² mase tak sempat.so kitorng decide jalan² jer la kt bandar cowboy yg sunyi sepi tuh sambil² amik gmbr batu tuh.hah,1 jajan kegemaran aku kat greece ni ialah coklat gulung xpun coklat rokok.sronok giler aku bile jmp jajan tuh.iyerlah kat france mane ade coklat rokok tuh.agak kemaruk gak la aku makan jajan tuh.sedap woo..then tetibe kitorng kene 'sumpahan masa' dimana seminit kat bandar tuh terasa mcm 1 jam.huhuhu.waa,bile la nk esok ni.so,untuk 'membunuh masa' tuh, kitorng pun minum la café (aku minum coklat la) kat 1 cafe yg kitorng nk bt jadi warong mamak jap.stay agak lame gak la.then balik hotel n dinner. hmmm...kitorng dinner pun agak mcm org kaya gak la.terkejut makcik waitress tuh.iyerla, kitorng mcm order 2 main dish untuk sorang.mula² aku order 1 mende ni, skali tgk² mcm x cukup jer then order lg 1 makanan lg.makcik tuh senyum jer.hehe.sure die pk, org mane la bdk² ni.mcm x pernah makan je.well...org mesia :p
esoknye, kitorng siap² kan bag then sewa teksi untuk 3 jam gitu untuk ke atas batu tuh.menurut abg teksi tuh,saintis ade buat kajian pasal batu tuh,then didapati kat batu tuh terdpt fosil² ikan.so,dipercayai la batu tuh batu dlm laut.then oleh sbb gempa bumi n mcm² lagi fenomena alam gitu, batu tuh 'naik' atas darat.ade org kate lak yg batu tuh dr angkasa lepas.sbb tuh name die meteora.so,kebesaran Allah kan.Allahuakbar! ekceli,cuaca pagi tuh agak kureng cun.die berkabus.so, susahla nak amik gmbr.huhu.just nampak putih jer mcm di dlm awang²an plak.cehh.ekceli gak, sini ade mcm church² kat atas batu tuh.so,nak tgk pemandangan dari atas TERpaksa la masuk church tuh.tp tuh la,cuaca x brape best.so, gmbr pun berkabus² la.
selesai kitorng melawat church paling beso n 1 church lain kat atas batu tuh, kitorng pun ke station ketapi.so, amik train untuk ke thessaloniki.dlm train lagi, berangan² dan berjiwa² sorang diri.hehe.ekceli kitorng kene tukar train kat 1 tempat ni.aku dh lupe lak name die.dari situ kitorng tukar train laju ke thessa.so, sambil² tunggu tuh TERjumpa la sorg mamat yg mcm james blunt (?).agak serupa gak la.mamat tuh mamat dr german ekceli.umur die x silap aku baru 20 gitu.die kate die separuh german n seprauh greece.so,die dtg greece untuk blajar bhs greece n tgk² kampung die.yg bagus nye mamat ni, die ni terlibat dlm persatuan kebajikan la,die kat greece ari tuh pun sbb dlm misi membantu dan menjaga dan mengajar budak² buta.menarik gak la.nasib baik die bleh ckp english.so, kitorng bual² la.die ade gak la citer pasal pengalaman die travel sorng².agak bagus la dpt jumpa org² mcm ni.terasa mcm aku nk masuk organisasi unisef pulak nak tlg² org.hmm..

so,train sampai jer, kitorng trus naik train laju tuh tp still x selaju tgv kt perancis ni la.kitorg singgah kejap jer kt thessa ni.yg kitorng tau kat sini ade 1 tower yg bernama white tower.sambil² tunggu train untuk ke turki kol 8 mlm tuh, kitorng pun keluar mencari white tower.hah,kat thessa ni agak ke'europe'an sket la.maksud aku station ketapi die.x mcm kat athens.maybe sbb die pusat masuk org² turki kot.so, lepas cari white tower yg tak la white pun, kitorng pun order pizza untuk mkn mlm nnt.beli 1 dpt satu.untung giler la.so, lepas order tu,kitorng pun balik ke station ketapi.yg menggeramkan aku ialah, aku x bleh kluar kan duit time tuh!!geram giler.rase nk marah ade gak.tp nk bt mcm mane kan.mane tau kat turki nnt bleh kot.huhu.
so,bile dh naik train utk ke turki ni,means korang ade 12 jam dlm train tu untuk tido.iyerla,perjalanan die pun waktu mlm, so,tido is the best activity la.klw ade card bleh gak kitorng main card lepas mkn pizza.tp nk buat camner xde kad terup pon. so,tido jer la sampai ke turki...

bersambung lagi...

hah,aku akan dpt 'baby' baru weekend ni.aku harap² lah.ntah la aku ni.aku pun pelik dgn diri aku kekadang tuh tp nk bt cmner kan tetibe nak 'baby' baru, so terpaksa jer la.hehe.nak tau name die?hmm...x yah tau la :p

No comments: