Saturday, February 16, 2008

trip trapped trapped trip 2

lepas abes jalan² kat acropolis tuh, kitorng pun turun pergi tempat² bersejarah lain lak.igtkan nk stay lame sket, mcm, naik satu batu besar ni amik gmbr.ramai gak manusia naik batu ni tgk keindahan bandar athens di waktu petang tuh.tp oleh sbb kitorng kejar masa,kitorng pun gerak awal sket sbelum matahari terbenam. so, next destination : temple of zeus, stadium 1st olimpik (ker 1st stadium olimpik?)

so,nak masuk temple ni kene bayar ekceli, tp oleh sbb hari minggu, die pun bagi masuk free jer.kalau x silap aku die bukak sampai kol 5 petang gitu la.mase kitorng sampai tuh, ngam² ade lg 5 mins die nk tutup.so, ape lg, tangkap gmbr la! memandangkn camera aku xde bateri, terpaksa la guna camera pakcik teng.sempat gak la amik gmbr dgn tiang² batu yg berusia lebih kurang 2000 thn tuh.time tuh aku tgk, adela beberape tiang still berdiri teguh ade gak tiang yg dh runtuh. so,bile dah time, pak guard tuh pun tiup² wisel.hah, aku rase kt mane² kawasan sejarah kt greece ni, diorng sure ade wisel punye untuk bg tau jgn sentuh or jgn masuk or jgn buang sampah la.dan mata diorng tajam.even beratus meter dr jauh pun diorng bleh nmpk.huhu.lagi satu,sini byk anjing yg jaga kawasan² sejarah ni.x tau nape.ade jer la anjing² tuh.so, kene hati² gak la supaya xyah samak nnt.dh la sini susah nk samak.

then,kitorng pun pergi stadium olimpik tuh.Panathinaiko Stadium name die.mase ni,dh gelap dh.so,gmbr pun agak gelap² gak.tp oleh sbb ade pakcik teng (hehehe..cameraman berpenggalaman katekan :p) bleh jer amik gmbr dgn cerah sket.kalau x silap stadium ni diperbuat dr batu marmar or marble.aku rase sume bangunan zmn greek ni guna marble kot.agaknya mcm mane la eh time winter dulu²,sure sejuk giler klw kerusi umah diorng dr batu tuh.tp best la time summer, sbb sejuk jer x panas.so,kat sini, aku xde gmbr die.tp korang bleh jer search kt tenet ni.

lepas dh siap² jln hampir sume bandar kt athens ni.kitorng pun cari makanan untuk dinner.hah,lupe nk ckp,lepas kitorng pergi temple tuh,kitorng singgah jap kt parlimen greek. die semcm white house la konon²nye tp warna kuning.so,mcm biase,'kegemaran' utama para traveler mcD.huhuhu.dh cari dh sandwich ker mknan lain ker, x jmp gak kt tgh² ahtens tuh.TERpaksa la mkn mcd gak.papepun,perut xlah penting sgt mase travel ni, yg penting mata ni 0_0

esoknye, kitorng pun pergi deplhi. delphi ni lebih kurang 180km dr athes kalau x silap.adelah dlm 3 jam gitu (kot) kitorng naik bas. so,nak pergi delphi ni,kitorng kene gerak awal² sket supaya boleh profit 1 day kat sane nnt.hah,sebelum kitorng pergi sane, kitorng tnye la nasihat² cikgu² yg kitorng jumpa.err..rasenye aku tak citer lg pasal cikgu² tuh kan? ekceli, lepas kitorng jumpa pakcik teng, kitorng TERjumpa 2 org malaysian.pompuan dan dah berumuar gak la.mean tua dr kitorng la.xdela tua sgt tp dewasa la kot.cikgu² ni pun dtg greece tuk bercuti.diorng dh sampai athens lame dh n dah visit byk tempat gak.ade sorg cikgu tuh pernah ngajar kat bp.tp 10 ker 15 thn lepas la.kecik gak dunia ni, kat athens tuh la dpt jmp org mesia :p

so,cikgu² ni soh kitorng kuar awal² then pergi bus station.then dionrg suruh kitorng turun dekat 1 kampung dekat² delphi sbb diorng ckp kampung tuh cantik pemandangan die.so, kitorng pun beli la tiket.tiket pergi jer, tiket balik kene beli kat delphi. then dudukla kitorng dlm bus ke delphi dlm 3 jam gitu.xde buat pape, so just bual² jer la sambil² aku amik pengalaman dr fara.hehe.so,sampai jer delphi, kitorng pun beli tiket balik trus.pastuh, sbelum melawat kawasan arkeologi (?) kitorng pun makan sarapan dulu.nasib baik ade org pandai masak join trip kitorng.dat is muluk.die bt sandwich jer tp sedap la.rase kenyang giler pagi tuh.
lepas makan, so ape lagi, pergi la mencari 'oracle' or tapak kawasan dulu² kt delphi ni. ade la dlm 15mins gitu kitorng mencari² tempat tuh. last², jumpa group makcik 3 org ker 4 org ntah.so, kitorng pun tnye la die mcm mane nk pergi oracle tuh.then diorng pun suruh ikut diorng coz diorng pun nk pergi sane gak. pastu, rasenye pakcik teng kate makcik² tuh soh baca sejarah pasal delphi dulu sbelum pergi sini.hehe,biasela kitorng pergi tmpt bersejarah dulu baru baca sejarah die, kalau nk tunggu baca sejarah die dulu sure la x travel aku! :p tetibe teringat kat cek kimi lak.kalau tak sure bleh tnye cek kimi pasal sejarah² ni.

so, kat delphi ni, org katelah, die ni pusat dimana manusia dekat dgn tuhan die la.kepercayaan greek la ni.die kate kat sini diorng 'berkomunikasi' dgn tuhan diorng.hmm...lepas tuh, ade la meaning² setiap kawasan² runtuhan tuh.mcm biase, die ade stadium, teater n tempat diorng kumpul ramai². kalau korang nk tau lg, pergi la search kat tenet ni,sure ade citer punye.
then,kitorng pun pergi kat satu kawasan runtuhan lain plak.kene jalan dlm 10mins gitu dari oracle tuh.kat kawasan tuh takde la ramai sgt org.tp still ade penjaga die.agak strict gak la kat greece ni pasal amik² gmbr ni.katekan, korang not suppose to take picture at some place nih, tp korng amik gak, penjaga² ni akan tiup wisel then akan panggil korng then die soh delete gmbr yg korang baru amik tuh. tuh la yg kitorng nmpk mase kat kawasan tuh.ade 1 family ni amik gmbr kt tempat yg dilarang amik gmbr, last² penjaga tuh pergi kat diorng then soh delete gmbr tuh tak silap aku.huhuhu.
lepas dh penat² melawat semua tmpt tuh,kitorng pun pergila makan.then amik bas pergi kampung yg cikgu² tuh ckp.mmg kampung la tempat tuh.kecik jer.hah,ari tuh 24/12 so adela lagu² krismas nih.aku suke dgr die nyanyi dgn bahasa die sendiri.agak best gak la x mcm in english or in french.then sambil² tunggu bas untuk ke athens, kitorng pun makan la kejap.makan spinach pie.err..bawak bungkus ekceli sbb mlm nnt malas nk makan mcd lagi.

then bas sampai,tetibe bas penuh.pergh..sume dh berhimpit² dh.driver bas tuh pun dh mula panic or marah² dh.time tuh cume ade bape tmpt duduk jer.dah la bas tuh block jalan.dgn bunyi hon n org² ni nak naik bas, driver tuh bg jer naik.so,ade la beberape org kene diri.time tuh agak cuak ade sket la, iyer la kitorng dtg 4 org, klu sorng kene turun xkan 3 org lagi boleh balik kan.so,nasib baik 4 org lepas.xtau la mcm mane kalo kene tinggal kat kampung tuh.dh la mlm tuh mlm krismas dgn hotelnye sure dh penuh then cuaca pun agak sejuk gak.huhu.nasib baik xde prob.so,way back to athens !

bersambung...


errr..aku br upload lagu baru.lagu english tuh mcm citerkan kisah aku jer blk cuti thn lepas.hehe.n lagu melayu tuh,aku suke muzik die tp lirik die ntah pape ntah tak paham aku, yg aku phm, ~aku amat merindui kamuuuu~~ .nasib baik muzik best.suara die unik sbb tuh agak ok la untuk melayan lagu. err..ekceli weekend lepas aku g disneyland.hahaha.dulu yo yo jer ckp xnk pegi mase winter, last² aku pegi gak time winter.tp aku pergi pun sbb byr 10euro jer.so,berbaloi gak la kalo pergi.sbb tuh la aku x dpt nk update awal sket en3 trip aku ni.haihhh...ntah ade org bace ker x ntah, anyway, xde papela :p

No comments: