Tuesday, February 26, 2008

trip trapped trapped trip 4

tetibe train ke turki tu benti.yg peliknye bile sesuatu kenderaan yg kite naik tuh berjalan,boleh jer kite tido tp ntah ade 'kuasa' ape dlm badan kite ni ntah, bile kenderaan tuh benti jer, secara automatik kite bleh terbangun dari tido w/pun sblum tuh maybe ade letupan kuat ker, x terbangun lak ek.hmm..maybe ade kaitan dgn daya inersia kot.maybe kot :p

so,ade 2 kali benti ekceli train ni. 1st time die benti utk pegawai² imegresen greece ni check passport korang.maksudnye klw korang ade visa europe kene tunjuk la.dan pegawai² ni amik passport korang.maksudnye klw ade pegawai nak dajal korang die bleh jer x bg balik passport korang tuh.huhu.tp nasib baik baik² jer pagi tuh.kali ke2 benti lak mase dah masuk kawasan turki.so,pegawai² turki ni la yg check passport.time ni x yah tunjuk visa sbb bile aku bg visa kat pakcik tuh,die bg aku blk.so,mase tuh la korang tahu korang dh masuk turki.jenguk² gak aku kat luar tingkap tuh, nak tgk turki ni mcm mane, skali gelap laa..dinihari lagi katekn.

dah asyik kene kejut (asyik gak la) jer, ape lagi,qada' la tido balik.penat tau bile tgh sedap tido kene kejut sbb bile dah terpaksa bangun tuh + dgn perasaan cuak sket,ntah mcm mane, badan aku ni dpt tenaga tetibe,then nk tido blk sure kene gune 'tenaga' lagi tuk tutupkan mata ni.so,kesimpulannya,jgn la terkejut mase tido :p (tp klw terkejut then dpt ape yg kite nak or rindu, tetibe jer bleh tido dgn sng hati + senyum kan? :p)

klw ikutkan sepatutnye kitorng sampai kol 8 pagi sbb secara teorinye 12 jam tp mcm biase la..kol 10 baru sampai.pemandangan agak ok gak la.x la cantik mcm aku tgk org review.lagipun kitorng pergi waktu mlm, so mmg x nmpk pemandangan sgt pon.so, sampai² jer station ketapi kat istanbul tuh,aku pun cepat² la beli tiket balik.sbb tiket balik kat thessaloniki tuh,makcik tuh kate tiket dh abes.lps² ckp dgn pakcik tuh jer,ahhh (dgn ekspresi muka permulaan panic), tiket dh abes ! klw ikutkn plan aku blk 29hb mlm tuh tp oleh sbb tiket dh abes,aku terpaksa amik tiket 30hb pagi la.maksudnye,aku ade cukup² mase jer utk sampai éport kt athens nnt.secara teorinye tak la.tp mcm biasela aku ni cpt cuak terasa mcm x sempat jer sampai athens nnt.
last² beli gak tiket 30hb tuh,igtkn nk amik flight dr istanbul jer klw tak.papepun cube jer la.baru adventure bak kate org.then,kitorng pun pergi amik map istanbul n pergi mencari hostel.pakcik tourisme kate dkt jer hostel kitorng tuh,so kitorng pun jln kaki jer la.skali,tgk² ade la dlm 30 mins gitu kot.dgn bag yg agak berat la jugak.tp, bile ternampk bangunan mcm masjid jer, terasa,waa, cantik..dtg dkt sket bangunan tuh,opss..bkn masjid tp muzium.tp die kire masjid gak ekceli.bangunan tuh ialah hagia sophia.nnt aku citer pasal bangunan ni.

dpn hagia sophia ni ialah masid biru yg femes tuh.dr jauh x la nmpk kebiru²an die.maybe sbb cahaya kot.iyerla time tuh cuaca die cun.so,sempat la aku snap beberape keping gmbr.agak ramai gak la org.so,teruskan perjalanan kitorng mencari hostel.so,kitorng pun jalan dr hagia sophia tuh ke masjid biru tuh then jln yg pisahkan antara taman dgn masjid tuh,kitorng belok kiri.ekceli ade taman di antara hagia sophia n masjid tuh.so,kirenye hostel kitorng dekat la dgn masjid.agak happy gak la.then check in hostel.yg bestnye pasal hostel ni,aku bleh la online free.klw kat athens tuh,internet die kene bayar.

so,bile dh siap² jer, trus kitorng meneroka istanbul tuh.hah,1 yg aku nmpk kat org turki ni,kebanyakan die lah,suke jer menyumpah.contohnya,bile terkejut terdgr hon kete jer, dh menyumpah².mcm org french gak,terkejut sket putain la,merde la.mcm org putih gak.tahi jer memanjang xpun fak jer.tp klw org melayu,yg aku prasan la,bile terkejut jer,secara auto org terkejut tuh tarik nasaf dgn laju + dlm² + pegang dada.betul x?ape yg aku perhatikan laa.tp ade jer kot org melayu sket mencarut.tp yg 'bestnye', bg aku, bile org french ni org turki ni mencarut,aku rase sronok jer.haha.bg aku la sbb bhs die yg main peranan kot.sbb tuh rase 'best'.tp maybe sbb aku dh terbiase kot sebut putain² tuh kot.tp ntah la,bile aku nk mencarut dlm bm terasa mcm jahat giler tp bile mencarut in frnech terasa mcm normal jer.tuh yg aku x phm tuh.bhs lain² tp membawa maksud tersendiri tuh.tp papepun aku lagi suke bm,bhs yg sopan,tersirat n tajam kekadang tuh.bhs mandarin pun sopan gak sbb setahu aku la susah nak cari words yg mencarut in mandarin.tp kantonis byk jer words mecarut² tuh.so, hargai la bm ;)

time kitorng keluar tuh,waktu zohor ngam² jer baru masuk.time azan tuh,wahh,aku akui la aku ni xla alim pun, tp bile terdgr azan yg saling sahut menyahut tuh,terasa luluh jer hati ni,tenang,bahagia,rase selamat dan hilang semua masalah.aku bersyukur gak la w/pun aku ni byk bt dosa tp still bleh terasa 'something' bile terdengar azan time tuh.huhuhu.ntah mcm mane eh kt mesir mcm dlm novel yg aku bace tuh,die ckp mesir kota seribu menara, tuh blom lg kat arab tuh.hmm...

so,x mcm travel kat tmpt lain,solat jamak kat dlm bilik,kat istanbul ni,aku solat kat dlm masjid.bleh kate,tiap² waktu solat kat masjid la kecuali subuh.huhu.then kitorng pun solat kat masjid biru tuh.tmpt amik wudhu ade kat luar masjid, so dgn musim winter (w/pun cuaca cun) air die tetap terasa mcm air sejuk ais tuh.huhuhu.agak mengigil gak la.tp skejap jer.lepas dh amik wudhu tu dh x rase dh.ramai gak bangsa² lain dtg melawat masjid ni.so,bile time solat jer,masjid ni ditutup dr dilawati org² bkn islam.lepas abes waktu solat jer,masjid ni dibuka balik kepada pengunjung² sume.dlm masjib biru ni,die tak la sebesar mcm masjid kat batu pahat tuh,dlm die sederhana jer, tinggi n berwarna keemas²an.lawa la.karpet die pun sedap.lembut jer.tenang la kirenya.

lepas solat,kitorng pun mencari lunch.fuhh,terasa mcm nk balas dendam makan byk² kat istanbul ni.daging halal katekn.so,kitorng pun cari la kedai makan kt sebelah jalan tram.ade yg menarik tp kitorng nak rase yg lagi menarik lg.then tetibe ade sorang pakcik ni,pakcik ni kire mcm papan iklan yg boleh bercakap n berjalan la, die pun bawak kitorng pergi 1 restoren ni.agak mahal gak la.tp,lapar punye pasal n harga mcm 'sepesyen' jer sume tempat,kitorng 3 org pun masuk la.mula² agak impress gak la dgn tokei kedai tuh sbb die reti ckp byk bhs then pandai amik hati sket.lepas tuh die kate la ramai jer org² besar mesia pernah dtg kedai die.hmm..tuh jer la modal² org berniaga ni.iyerkan jer la pakcik tuh.then kitorng pun makan.waaa..aku mcm org x pernah makan jer,balun jer sume mende.iyerla sbelum ni asyik makan mcd la,pie la xpun asyik mkn calamar jer.sbb tuh la sampai istanbul ni,dlm fikiran aku,kenyang la aku!

dlm beberapa minit tuh,mula la pakcik ni membodek kitorng untuk beli karpet yg die jual.mcm biasa,die suruh tgk dulu,oh tak,mula² die tnye bape lame dah kat istanbul,so bile die tau kitorng baru sampai,die pun tunjuk la karpet die.basa basi la pakcik tu kate x kesah pun klw tak beli just tgk² jer.then,bile dh tertarik jer,die trus 'terkam' suruh beli karpet.taktik die,mula² die bg harga die,kite buat muka sket,then die tnye bape harga yg kite nak,then die bg 1 harga lain sket,kali ni harga yg die bagi tuh kurang dr harga 1st die propose n dekat dgn harga yg kite nak,then kite bt muka lagi kate xnak,then die akan offer lak beli 2 karpet harga 1.5 karpet.so,kite dh tau dah die nk perangkap tuh,then kite ckp la tak nak,die akan trus paksa gak.kali ni die bt muka sedih n 'ugut' kate lepas ni dh x dpt harga mcm die bg tuh,n so on... last² kitorng beli gak karpet.huhu.dh x bleh buat ape dh (kot) sbb kitorng dlm kedai die yg kecik tuh,posibiliti die untuk tutup kedai n soh kitorng beli cukup tinggi mase tuh sbb ntah nape tetibe lak kedai die xde karen.mengong btul.last² beli gak la.huh!

then kitorng pun pergi la market or bazar terbesar n murah kat istanbul ni.mase tuh, tetibe mood aku TER off lak sbb nye aku x dpt kuarkn duit.huhuhu.mmg off la.sorry la kat fara n muluk time tuh sbb mood aku tuh.baru aku kenal diri aku ni,bleh lak mood aku off sbb duit.mengong la awad! so,jalan² dlm bazar tuh xde prasaan papelah,xnmpk langsung mende cantik,tak tertarik langsung kat mane² mende.just jalan² jer dlm kesesakan org ramai tuh.so,bile aku nk tawar menawar tuh, ade gak la aku ter 'chiant' sket dgn org kedai tuh.huhu.sorry la pakcik ek.mood tarak time tuh.last²,kitorg just usha² then balik ke hostel balik.
time balik tuh,kitorng singgah solat maghrib jap kat masjid biru.bile kluar² jer,tetibe jumpa liyana, kawan fara dr ireland,on da way pergi hostel.die dtg istanbul lmbt sket dr kitorng.then,temankan la die g hostel.plan² untuk pegi mane mlm tuh.so,sambil tunggu akak² tuh siap,aku pun online.hantar email trus kat bank aku dgn ayat² sedih.aku siap ckp, anda la penentu kepulangan saya ke france nnt.hahaha.try jer la.then dpt chat kejap dgn yaya n yayang.kureng ke'mood'an time tuh.

so,mlm tuh kitorng pun jalan² skali lagi kt bandar istanbul tuh dgn liyana sambil cari² restoren tuk dinner.bual² sambil plan² tuk esok ari.mcm biasela,mkn kenyang² la.then lepas mkn tuh,ingatkan nk trus blk tp terasa mcm awal sgt la pulak.so,ape lagi,amik gmbr la
dh nk blk hostel tu,tetibe terkluar lak idea nk minum kopi.so,kitorng patah balik ke bandar then masuk 1 restoren chic.perghh..terasa mcm org kaya la pulak.minum cafe kt terrace restorent tuh wooo dgn pemandangan mlm hagia sophia n masjid biru.dh la,time kitorng sampai je kat terrace tuh,nmpk org² lain tgh mkn best²,kitorng pun tgk² la harga die,waa,mahalnyee!then kitorng pun order cafe n chocolat.pakcik waiter tuh mcm sedih jer tgk kitorng order tuh jer.haha.apesal la budak² ni,nak dok kat terrace tp order cafe jer penat² jer aku pujuk korang masuk, bak kate abg waiter tuh la kot :p

esoknye,kitorg pun breakfast kat hostel tuh.hostel tuh bukak dapur die kol 9.agak lmbt la klw ikutkan.biasenye kol 8 dh bukak dah kitchen hostel,tuh klw kat france or greece la.ade org serve tuh,tp bile dh ade org serve means x bleh la nk makan secara unlimited.huhu.so,bile sume dah siap²,kitorng pun pergi ke topkapi.

topkapi palace name sebenar die.tmpt ni umah untuk sultan² zaman Ottoman.sampai tahun ke berape ntah.nak tau citer lebih lanjut,sila carik kat mane² website tenet eh. so, ape aku nk citer kat sini, mase kitorng tgk² pameran dlm palace ni,ade la rombongan budak² skola yg kecik² ni asyik meng'hallo' kitorng jer.hallo jer memanjang.mula² ok la,aku balas,tp bile dh 1 group 20 org meng'hallo' jenuh lah aku.last² diorng syok sendri hallo² jer. besar gak topkapi ni ekceli.penat gak la kitorng me'round²' istana ni.
then,kitorng pun pergi ke bahagian asia turki.so,kitorng amik tram sampai 1 station ni (lupe lak name die) then amik 1 bas ni (pun lupe name die).punye la penuh n berhimpit² mase tuh.dah la kitorng igt² lupe name tempat sepatutnye kitorng benti tuh.tp nasib baik ade couple jepun ni tau kat mane tmpt tuh n diorng pun nk pergi situ gak.so,kitorng pun ikut la couple tuh.lepas tuh,kitorng cari la jambatan yg menghubungkan asia dgn europe yg femes tuh.sbelum tuh sempat gak aku try kluarkan duit,last² dpt kluar gak.yayy!! mood on kembali ! :)
kitorng pun mencari² la feri untuk ke asia tuh.tp mcm xde jer.so muluk pun tnye la pakcik² yg dok kat kerusi tuh.klw mata korang tajam,nmpk x pakcik 2 orng kat dlm gmbr tuh.die kat bahagian kiri korang, yg pakai baju hijau n hitam tuh.fuh,sekali muluk tnye,panjang lebar giler jawapan die.siap kluar sejarah² nape jambatan panjang tuh kene tutup.kitorng nk blah rase kesian lak tgk pakcik tuh bercerita,bile die abes ckp jer,kitorng trus² terima kasih kat die n trus pergi tmpt feri untuk ke asia.

agak jauh gak la dr tmpt kitorng amik gmbr tuh ke feri.hah,aku rase,bhs turki susah sket aku nk phm or bace.tulisan die ade yg huruf² pelik gak susah nk sebut then bile diorg ckp mmg x paham la.mcm bhs greece gak.so,gune bi sebagai bhs bertanye.org² turki mcm org² europe lain gak,ade ramai yg x pandai ckp bi.so,sape yg pandai ckp bi tuh kire pandai la.tp kan,org² kat pasar tuh mmg reti ckp bi la,bm pun diorng reti ckp.murah murah ! tuh jer la diorng pandai :p

so,feri untuk ke asia just 1.20lira x silap aku.agak murah gak la.kire mcm naik tram or bus gak.oh yer,1 euro = 1.5 lira.so,kire x blanje byk la secara teorinye.tp... jadi,bile kitorng dh sampai asia jer,ape lg amik gmbr la.nmpk la perbezaan antara turki europe n turki asia.asia nmpk mcm buruk sket dr europe tp asia byk masjid klw x silap aku. kitorng just duduk² makan kat terminal feri tuh jer.x pergi mane² pun sbb time tuh mcm dah nk gelap,so,kitorng abeskan mase menikmati makanan jalanan jer la.sedap woo kebab kat jalanan ni.kire mcm goreng pisang la,sedap makan.terasa nk mkn banyak².dah la murah.fuhh..mmg best.hah,yg aku prasan,kat asia la byk gerai² tepi jalan ni,klw kat europe hampir 99% korang xde chance nk jmp gerai makan jalanan.biasanya makanan kat jalanan ni la sedap.biasenye la,tgk tmpt gak.tp mmg kenyang la aku makan mase tuh.
masuk maghrib jer,kitorng pun balik ke europe balik.huhu.bile ade kat asia tuh terasa mesia mcm dah dekat dah.dh sampai jer kat terminal,kitorng pun carik masjid, solat n then singgah jap kat spice market.dh name spice market, mmg byk la rempah ratus.macam² jenis ade la.then kitorng jalan² kejap then beli turkish delight.manisan turki.bile dtg turki kene makan mende tuh.macam, bile dtg mesia kene makan durian la kirenye.(betul ke perbandingan ni ek?:p)
then,kitorg pun mencari² la kedai kebab.ni bukan kedai kebab biasa eh, ni kebab ikan punye.bau die agak melaparkan la.mule² igt nk mkn kat 1 kedai name mawi ni,skali tgk harge die agak mahal,last² x jadi,kitorng mkn kat kedai lain.kat kedai makan pun same gak mcm kat bazar tuh,ade jer org dtg mengoffer restoren diorng.rimas btul.terasa mcm kt stulang laut johor.ade jer org panggil².ish,rimas btul.lepas mkn kebab ikan yg agak ok tuh,kitorng pun mkn la turkish delight yg liyana beli tadi.fuhh,sedap gak.mcm mane eh rase die,x reti lak aku nk citer tp mmg sedap la.aarghh..terasa nk mkn la pulak ! huhu

lps tuh,kitorng pun balik la.sejuk gak mlm².dah la time tu aku just pakai sweater jer.huhu.nasib baik x sesejuk france.then,esoknye,kitorng pun pergi hagia sophia mase pagi. so, citer die macam ni,mula² hagia sophia ni gereja,sampai zaman ape ntah,die ditukar jadi masjid.rasenye mase zaman othmaniyah kot.then,bile pakcik attartuk yg terkenal dgn sekularisme die tuh 'naik' jer, die jadikan aya sofia ni jadi muzium.pelik² btul la pakcik tuh.sampai sekarang la die jadi muzium.tp x silap aku,kat bahagian belakang die tuh ade tempat solat.sbb ari tuh mase kluar topkapi aku ternmpk la org² solat.so,rasenye aya sofia tu still masjid lagi la. ni la 1st time aku tgk gereja reform jd masjid.tp yg mencacatkan pemandangan ialah diorng tgh buat ape ntah kat siling tuh.jadi x cantik bile ade tiang² besi kat tgh² tuh.huhu.

lps puas tgk² sume mende dlm hagia sophia tuh,kitorng pun pergila bazar.its 'soping' time.hehe.so,sbelum nk masuk bazar tuh,kitorng solat kejap.bleh kate masjid berada dimana² la kat istanbul ni.best btul.then,kitorng pun masuk la bazar.time² ni la beli brg.tp aku terasa mcm x best lak nk membeli padahal duit dh bleh kluar dh tp terasa mcm malas la plak nk beli.macam byk sgt brg sampai xtau nk beli ape.haha.pelik btul aku ni.best btul cuti ni,bleh kenal diri sendri.then,bile 1st round shopping dh abes,kitorng pun cari kedai makan.then kitorng pun masuk la 1 kedai ni.luar nmpk biase jer tp dlm die nampak agak mahal la.waiter die pun smart².lapo punye pasal,kitorng bleh lak x cek harga.lepas tuh,die mcm nasi campur kat mesia tuh,amik lauk ape yg korang nak,tp oleh sbb kitorng x tau,kitorg order la sume lauk.
mase tgh² makan tuh, baru la TERperasan yg kedai ni pernah masuk surat khabar banyak kali.mula² kitorng igt just fotoshop jer,skali tgk btul² mmg agak mahal rupenye restoren ni.nak² mase tgh makan tuh, terdgr org french ckp.sure² la restoren mahal kot.iyerla,klw nk tau org french ni,die cerewet sket pasal mkn,klw travel mane² sure diorng cari tmpt mkn yg best² satu² tempat tuh.typical french katekan.lepas abes makan tuh,mak oi !!,tgk harga die,kitorng tersenyum sipu jer.hahaha.x sangka mahal gitu.huhu.terasa mcm org kaya makan lak.arghh..

then kitorng sambung balik shopping.so,aku nak tak nak kene beli gak la something buat kenang²an.last² aku beli brg tuk adek² aku jer, untuk aku, aku x beli pape pun.agak mustahil tuh.tp tuh la..lepas tuh kitorng cepat² balik hostel sbb kitorng dh tempah 'tempat mandi' ni.hahaha.bile igt² balik pasal turkish bath or hamam ni rase nk gelak jer.oklah, org ckp,hamam ni best,ade sauna la,die urut²kan la nnt, die mandi² kan la, so aku dh terbayang yg best² jer la.lagipun promotion kt hostel tuh agak murah berbanding dgn hamam kt bandar istanbul yg kitorng dah usha² dah.so,mula² igt dkt jer hamam kitorng nk pergi tuh, skali punye la kat mane pakcik drebar tuh bawak kitorng.mcm dlm kwsn 'banlieu' jer.takut pun ade gak.then ade la pakcik yg gendut² ni jemput kitorng.mula²,kitorng kene salin pakaian.kene pakai kain la.alaa,mcm sauna (hahaha..tuh la 1st time aku merasa sauna :p).so,kitorng pun masuk la dlm sauna tuh.fuhh..best².cara yg mudah untuk keluarkan peluh tanpa bersukan.ekceli aku n muluk x tau brape lame kene dok dlm tuh,so,kitorng assume la nnt die panggil kluar,so tunggu la dlm tuh.terasa mcm toksik² sume bdn ni kluar jer sbb bdn aku dh start gatal² dh.then ade la org lain masuk.tunggu punye la tunggu pakcik gendut tuh x panggil² gak,last² bile org lain kluar,kitorng pun ikut kluar gak.

so,masuk kandang kambing mengembek, kitorng pun ikut la org lain buat ape.last²,dtg gak pakcik² gendut tuh.aku igt die nk buat ape,skali, die amik sabun gosok² bdn aku.hahaha.ini la kot dinamakan mandi turki yg femes tuh.cess..baik aku mandi sendiri.tp ari tuh terasa mcm raja la,org sabunkan katekan.tp klw pompuan lagi best kot.hahaha.then lepas sabun² tuh,die pun suruh kitorng baring dkt 1 tempat ni,tempat diorng mengurut.mula aku igt die nk urut sampai bunyi² skali die urut² just tekan kuat² jer.huhuhu.lagi best urut kat mesia.tp tuh la,cari pengalaman katekan or maybe yg kitorng pergi ni tmpt die hampeh kot.hmm..ntahla..terasa nak gelak jer ni.

so,ari tuh,kire ari kitorng menjadi org kaya la.makan lunch mahal²,pegi shopping la, pergi mandi la.ish mmg betul la.hah,mlm tuh kitorng mkn kat kedai mexican.fuhh,kat situ la aku terasa mcm makan kat warong mesia, sbb nmpk terbakar² tuh bile die masak.sedap la makan time tuh.toilet die pun agak best gak.(1 elemen penting tuh toilet :p) kire mmg best la ari tuh.

esoknye,aku pun balik sorang² ke athens amik flight.so,secara kesimpulannya perjalanan balik aku ke athens, aku sgt² menghargai la train² kat france ni.dan terasa sgt² la bernasib baik aku dpt catch train dr thessaloniki ke athens tuh.klw dak,huhuhu.nasib baik sampai gak n sempat amik flight w/pun mase nk boarding tuh pakcik tuh check aku lame².ntah nape ntah.maybe sbb rambut aku kot.hahaha.

bersambung...tak kot.

yayy !! abes gak citer trip aku ni.perghh...panjang giler !! thanks la kepada sesiapa yg sanggup baca sume siri² trip aku ni.hahaha.ni dh kire aku simpulkan sket² dh,klw dak,pnjang lagi kot.hah,aku dh dpt baby baru aku dah.yayyy!!!skrg ni tgh bercadang² nak ker xnak baby baru lagi.hmm..tetibe aku bersemangat la pulak nk meng'operate' pc aku ni.nak tukar ram la,tukar graphic card la.aiihh..rajin x kene tempat la pulak.anyway,aku dh start stage dah.hmm..mcm bosan tp xper,aku bleh guna tenet spnjg stage aku.yayy! hehe.

7 comments:

victoire said...

ha ha ha
besnye dengar orang makan.
aku pun xsabar nk gi satu syurga makanan bulan 4 nih.
lagi murah dari istanbul tmpat ni. =p
nway gi greece ngan turkey kena apply visa tak ek?

Anonymous said...

oh oh..mane tmpt tuh syurga makan? x yah apply visa pon..tp make sure titre de sejour valable la utk masuk greece..tp series travel paling mengenyangkan pergi turki..haha

Asma' said...

hahaha..kelakarlah tengok gmbr yg dekat garden before masuk Topkapi palace tuh. Fadhil sorg jek yg tinggi. Rase mcm alien lak..:lol

Sinon, cite pasal pakcik penjaga ticket kat ketapi gi turki tuh..mengingatkan kembali kepada pengalman sendiri..hehe. Mengacau org nk tidur jek pakcik² tuh. Plus me n peon kene bangun² nk pakai tudung. Hahaha..pastuh kat passport kan dapat cop masuk turki??..n kat cop tuh ade tanda mark ketapi instead of planes yg kite selalu dapat.So cool. Cuma tuhlah passport tuh hilang...sedih²

Asma' said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hahaha..tuhla..terasa mcm penjaga diorng lak..padahal paling muda tuh :p

eh tp rsnye, pakcik2 tuh lembut2 jer dgn pompuan kn?dgn laki die jerit jer..huhu..hah,tuhla lupe nk citer, yup yup..ade cop gmbr ketapi masuk turki..skrg ni cume xde cop kapal jer..hehe

xper asma',nnt bleh pergi lg kan? ;)mintak die byk2 cop...hehe

Anonymous said...

hahahaha..
sakit perut aku thn gelak bace konyer citer kat opis nih..
sorilaa lama dh tak masuk blog nih..
takde net kat umah..
kat opis pun byk je kje nk buat..
hope ko punyer stage pun ok.. :)

Anonymous said...

uit uit..sempat tuh bace en3 aku yg pnjg ni..hehe..tuh la fara, mcm tuh la aku rase bile dok kt tours ni..huhu..stage aku ok ok jer..x la bz sgt pon.