Saturday, November 15, 2008

wind of change

ca y est..i've changed..physically...n hope mentally gak la.. change to what? aku pun x tau lagi,tp aku rase kene berubah.so,perubahan paling senang..secara fizikal la dulu.petit a petit,pergi la ke mental lak..

ntahla,tetibe aku rase nk berubah fizikal lak.papepun,target aku 75kg !! and maintain !! hehehe.

tahukah anda,1st time aku sampai kat france, cek dinie kate aku berat aku same dgn die (die ckp la).then ntah mcm mane,berubahan cuaca n 'culture' shock masak sendri, maka bertambah2 la berat badan aku.

citer panjang dipendekkan, selama 2 thn kt grenoble, aku 'membela' beberape jenis lemak dan as the result,85kg !!time tuh tgh bahagia kot kt grenoble.of course physically and mentally even though agak mengong² 'tahun²' tuh.

then pergi ke tours, terperanjatnye aku, berat aku jadi 75kg sbelum balik mesia! hoho..10kg hilang kat mane? padahal aku mkn ari² ape masakan bdk² tours.pssstt..ker sbb mskan diorng 'makan' lemak aku?hahaha..kidding ;)

so,bile aku smpai lyon thn ni,berat aku jadi 80 kg.aaaaa!!x bleh jadi,last² aku amik inisiatif buat sit ups and others exercices yg bleh buat perut korang 'keras'. bukan berpetak tau,keras.so,aku pun apply la sume pengetahuan aku mase warming up main rugby. resultnye, hah tetap 80kg!xde effect la plak.

so,agak bosan dgn bersenam yg 'memening'kan (oh,bile kite stretching then rase pening makananye korg x cukup tenaga,so baik makan..hehehe).so,aku rase mcm xde effect,aku pun apply la 'makan bile lapor n benti sebelum kenyang'. (oh,sebelum ni,aku ade jadual makan,lapor ker x lapor kene mkn gak dinner)

so,yg agak bestnye,bile aku amalkan 'makan bile lapo n benti selepas skali sendawa', berat aku jadi bawah 78kg.hohoho.amazing race btul ! :p

aku pun tertnye²,maybe faktor makanan kot yg 'merubah' berat seseorg tuh.tp tuh la,selepas aku amalkan seminggu,berat aku maintain <78kg.bagus².ekceli aku ade la bt sedikit analisa berat ni...

contoh,sebelum makan aku timbang,then bile lepas aku mkn 3 keping cookies cadbury,berat aku naik 600g. instantly ! (dgn beranggapan alat timbang tuh xde masalah la). oh ok, so,aku rase cookies ni menggemukkan. then,aku try makan nasi 2 pinggan lauk ayam kari,then minum milo panas n mkn epal sket,berat aku naik 700g.

ok,tuh kepelikan pertama.keduanye, aku pelik,kekadang tuh,bile aku mkn sepinggan nasi,berat aku statik mlm tuh,baik sebelum or selepas makan, then esok paginye berat aku naik 700g.hohoho.soklan aku,kenapa kekadang tuh berat naik mendadak instantly n kekadang tuh berat tuh naik selepas beberape jam?

hmm..klw aku amik bio mase spm dulu,blehla aku bt teori² aku sendri tp sy amik akaun la,so,bleh bt teori menggira berat jer la :p

papepun,yeah,aku tgh diet.diet untuk sihat bukan tuk fizikal ek. (sbb ade jer org suke fizikal aku skrg :)) sbb ape,bile berat bdn korang melebihi tahap yg sepatutnye,korang akan senang dpt penyakit.x kire la gemuk ker x gemuk,klw korang lebih tahap sepatutnye or x sampai tahap sepatutnye,korang akan dpt 'something' la.

aku diet pun sbb aku dh 'nampak' n 'rase' penyakit die dah. (oh dont worry,xde yg kronik pun,just tanda² die jer).so,baik aku diet skrg drpd nk kene br ubat mase² akan dtg.alah,lagi pun,aku diet pun,aku makan sume gak,aku berlari gak tiap² pagi kerja bus or tram,berjalan hampir 30 mins sehari, so aku rase diet aku ok kot.

so,objektif aku : 75kg and maintain ! (x kesahla perut buncit ker x..hehehe) and apply 'makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang' motto.

oh jgn igt aku diet korang x msk tuk aku lak klw aku g tmpt korang! sbbkan,aku ade bace 1 buku ni,die ckp,dlm setiap makanan halal ada barakahnye,so,klw korang ajak aku makan,aku akan make sure aku mkn 2 pinggan minimum (klw larat) sbb aku pun nk barakah dr makanan korang ! :)

akhir kate, jaga kesihatan baik² !

ps : aku rase,kan france ni patut ade ahli masjid yg betul² fasih french lah.klw x,misunderstanding akan berlaku bile ade org nk tnye soklan.bagusla ade pakcik² tua jaga masjid ni,tp lagi bagus klw pakcik² ni bleh speak french fluently,baru org senang nk tnye soklan.

3 comments:

Anonymous said...

oit. aku cakap berat ko masa mula2 datang france hampir sama ngan berat aku skrg.. bukan berat aku masa dulu.secara betulnye lebih 5 kilo dr aku pny skrg.
perasan. hahahaa
paperhal, aku akan terus masak makanan berlemak.hahaa

Anonymous said...

uishh..kalah aku citer psl diet..hahaha

bpboyz said...

iyer la dinie..iyer...

hahaha..ko x yah diet la fara...klw ko diet kang org igt ko sakit..hehe