Tuesday, January 26, 2010

tenaga...

i'm gonna make it quick...

korg sure tau kan yg skrg ni dh ade teknologi transfer wirelessly power. maksudnye die x payah gune kabel yg byk² ni lg dh. contohnye, kite boleh charge bateri fon x yah gune kabel/wayar dah.kite pasang satu alat ni, then fon ite charge sendri. menarik btul idea. die gune kn principe electromagnetique. waaa, makin lame makin aku suke lak dgn mende ni.

die kate electromagnetique ni x bahaya kepada manusia or binatang sbb die gune medan magnet yg mane dgn pengetahuan yg aku ade skrg mmg btul pun medan magnet xde kesan kt manusia (sel²) tp yg aku musykilnye adalah, medan elektrik tu.

die kate, die gune high frequency tuk memindahkan tenaga tu. tp medan elektromagnetik ni die ade dua, satu medan magnet n satu medan elektrik, jadi mustahil la klw medan elektrik ni x memberi kesan langsung. klw sape² clear pasal ni, bleh la kongsi² dgn aku yer.merci :)

ker sbb die champs proche ek ? haih, kene tgk nota balik la ni. tp papepun, champs proche ni la yg problem dlm men-design circuit microelectronic ni. fuh, aku mesti usahakan otak kesenian aku ni klw nk jd designer..hehe

oh, mcm x sengaja lak, tetibe aku tgk ade offer pasal electromagnetique ni. hmm..aku slalu ade 'sindrom' 2 kali TERjumpa or TERserempak samada dgn org or something. mcm terasa ada magnet lak, so aku pun siap² cv n lettre motiv postuler poste tu.

aihh..aku pun x tau gak ekceli ape yg aku minat. tp yg pasti, aku lebih tertarik dgn medan² elektrik n magnet drpd kira² brape byk courant dlm transistor tu. n aku minat gak design² circuit. tp optronique (?) cool gak. ntah la

oh oh, smlm aku tertgk ucapan ceo apple kt university ape ntah. dlm ucapan tu die citer 3 stories. aku pendekkan kt sini jer la. 1st story, die ckp die drop out skola. sbb bagi die, skola tu x membantu die. so, sbb die benti skola tu la die dpt bt ape yg die suka.2nd story, citer pasal love. die kate, dlm hidup ni, kite mmg kene cari cinta sejati. samada dgn ape yg kite minat mahupun org yg kite syg. slagi tak jumpa, usaha tanpa lelah cari kesukaan kite tu. 3rd story, die kate, igt mati. sbb bile igt mati, kite akan bt yg terbaik.

so, bg aku ucapan die tu mmg betul. ramai org sedar pon, cume tak apply dlm kehidupan sebenar. dan tetibe aku rase pakcik apple ni mcm org islam (insyaAllah die masuk islam..amin) dari segi die ckp pasal mati tu mmg btul. kite kene buat btul² skrg. i mean NOW.

pernah dgn pepatah, bekerjalah kamu sebagaimana kamu hidup seribu tahun dan beribadatlah kamu seperti kamu akan mati esok. (errr..klw aku salah quote,sorry la ek, korg tahu kn ? ) jadi, klw tiap² kali bgn tido, kite fikir pasal beribat jer, insyaAllah hari jadi sempurna. oh yer, beribata bkn solat jer, berpk pun dh berganda² pahala die drpd solat sunat apatah lagi sedekah. sedekah tu pulak bkn dgn duit je, dgn tunjuk arah jalan, dgn bantu org, dgn senyum n mcm² lagi. best x beribadat ? itu la, aku ni slalu kene hasut syaitan. pk yg ibadat tu solat jer. ishh...

then lagi aku nk citer pasal 4G. thanks kat syaza yg bg tau pasal wimax. hoho, wimax lg ganas, die gune frequency 3GHz n 3.3 GHz n mgkn lebih lagi. perghh...aku paranoia ker ape ek pasal frequency² ni ? asalla malas sgt aku nk bace buku pasal mende ni yg puluh² muka surat tu.aihh...

then aku nk ckp pasal gerakan freemason (ejaan salah ni kot?) die kt tv3 terjebak dlm mende gini. then die tunjukkan bukti² die. hmm..menarik. then aku baru tahu dr posting blog tu ckp yg gerakan ni adalah gerakan dari dajal. yg mane nk buktikan tuhan ni x wujud, so bergantung hidup la gerakan ni. mcm anggap gerakan/dajal ni tuhan la. waaa..bagus btul ade org investigate mende ni. melayu lak tu. tp posting die byk giler², so aku x bace sgt. tp, nk igtkn, klw kita jaga yg 5 dan 6 itu, insyaAllah slmt. oh die ade ckp pasal video the arrival. aiyoo,aku x tgk lg video tu.

lagi satu, aku skrg ni dh mula start blaja c++ balik memandangkan stage aku mmg akan ade programming punye. jadi, aku try la dgn rajinnye ikut cours kt tenet ni, harap² aku bleh phm dgn terang. ade satu tu die ckp, dlm programming kene ade pembahagian tugas. maksudnye,mende yg komplek bleh dibahagi²kn kepd yg kecil², then dr kecil² ni la kite bleh siapkan projek komplek tu.

tetibe aku terigt yg tugas dakwah ni pun gitu gak. pembahagian tugas. klw sume org bt dgn baik, maka berkembanglah ia. aku tak contre dgn gerakan² dakwah ni cume kadang² bile org dh femes or perasan yg die byk berkorban, nnt tetibe hati jd riak. w/pun riak dgn mende yg baik, riak tetap riak.dan itu menghancurkan amalan.so, hati² la dgn riak dan jgn lak tetipu dgn hasutan syaitan yg bile kene nk bt baik jer syaitan ckp, biarkan je la nnt org igt ko riak etc etc. so, kene pandai la ekceli. gune otak n jaga hati. dari hati tu la dtg segala² nye kan ?

ok la, pnjng dh aku rase. bile aku ckp nk bt laju, jadi makin byk la aku taip. seriously, aku terasa otak aku bergerak laju skrg. best ni.hehe.oh oh, klw korg nk tgk seorang yg berfikiran laju or agile mind, try search kt ted video cari agile mind. giler la prof ni, bleh terbang kemana² subjek dgn laju n best. cara die cerita pun best bg aku.

hah, lupe nk ckp, bace novel snow crash ni btkn aku mcm geek lak. sblum ni aku x pernah bace buku sci-fi, tp bile bace buku ni, baru la aku phm perasaan bdk² yg bace buku harry potter tu. buku ni dh lame aku rase, tp baru skrg teknologi dlm buku tu dpt direalisasikan. tgk, betapa tingginye imaginasi penulis tu. respect la.

ok la, c'est fini !!! bye²..reminder tuk aku gak post ni. igt tu bpboyz, cari dan terus mencari, buat dan buat terbaik !

oh yer, gaya politik france same je mcm politik msia aku rase. ok stop !

No comments: