Sunday, February 14, 2010

Gong Xi Fa Cai

so, ape aku bt pada tahun baru harimau ni ? hah, mcm biasela, time² gini biasenye together-gether dgn family sambil makan²,minum²,gurau² n tgk tv xpun ziarah menziarahi.

so bg aku, aku 'sambut' dgn tgk citer cine.citer pasal bodyguards and assassins. ok citer die ni. citer pasal pengorbanan org² cine utk revolusi cina. waa..sedih gak aku tgk citer ni.

dari sini aku TERpk pk, mcm mane pahlawan² dulu menentang org² yg zalim. mcm mane pahlawan² ni sanggup korbankn diri tuk sorg yg ada idea. hmm, paham ker, maksud aku sorg yg bwk ideologi utk berubah, pahlawan ni sanggup berkorban.

so, ideologi/revolusi ni berkait rapat la kan dgn pengorbanan. so, org yg bawak ideologi/revolusi ni kite panggil pemimpin. dan org yg menentang ni kite panggil pembangkang la kan. dlm citer ni, pemimpin ni dtg kt suatu tmpt ni tuk memimpin sekumpulan pemimpin supaya berkembang pesat ke semua tmpt. so, mase meeting ni la byk org terkorban sbb nk slmt kt pemimpin² ni daripada kene bunuh dgn pembangkang.

tp bile tgk² balik, pembangkang ni pun ade ideologi diorng sendri. skrg ni kat mane² ade pro n contra ideologi tu kan.iyerla manusia mane la perfect. cume, pengamal ideologi tu la patutnye menunjukkan nilai murni ideologi diorng.

hmm, so, then aku TErigt lak citer dlm novel yg aku bace ni. perghh..novel ni ber-intikan teknologi TAPI bile tgk cara die hujah pasal agama ni, mmgla nk katekn agama² sume ni adalah buatan manusia. alhamdulillah die sentuh sikit pasal Islam tapi x mengeluarkn fakta² yg sensasi lg (stkt yg aku bace la, aku blum abes bace lg ni). nnt aku citer la pasal novel ni, best gak, die citer pasal teknologi, pasal ideologi, pasal agama, pasal sejarah n pasal psikologi. bleh jadi geek aku bace. tp kene hati² gak bace sbb die mengeluarkn pertnyaan² logik akal n kite tau yg agama ni x bleh dikire dgn logik je kan, sbb tu kene hati² tu.

eh eh, melalut lak. so, tgh tgk citer ni, aku tetibe TERpk, syurga tu tuk semua org yg beriman. tak kire kt dunia dulu die sorg yg pemarah, kasar, keras kepala, kaya or apa² lagi la sifat manusia ni. klw die beriman insyaAllah masuk syurga. klw kite tgk karakter² sahabat nabi, kite bleh tgk macam² perangai diorng.

so point aku ialah, beriman dan be yourself. kite ni manusia, mmg normal ade byk ragam n perangai. nk masuk syurga ni aku rase, x semestinye korang kene ikut sesuatu personaliti. mcm situasi skrg ni, ikut org tu masuk neraka la, ikut die bleh g syurga la. ngarut betul. sbb tu, sgt bhy klw ramai pengikut yg mengikut dan taknak jadi diri sendri. kan ade pepatah ckp lebih kurang (aku lupe siapa ckp) jika kamu kenali diri kamu, kamu akan kenali tuhan kamu. (klw slh betulkan ek).

sbb diri kite ni kite sorg yg kenal, klw ade org lain kenal kite lebih drpd kite kenal diri kite, hmm, maknenye kite sng dimanipulasi ( depends kpd org yg kenal kite tu la,klw baik,jd baik la kite kn).

aihh, 'sentimental' lak aku ni. papepun, kite sdg melawan diri kite sendri. skrg ni aku tgh melawan 'aku yg suka tido' ni dlm diri aku. mcm mane la aku nk 'bunuh' die ek ? bg idea sket. oh yer, lagu yg best pasal 'musuh sebenar adalah diri sendri' ni, bg aku, ialah lagu eminem - my darling. citer pasal die dgn drug n kepopularan dunia ni. best² n creative.

eh, aku dgr hip hop/rap x semestinye aku ni org yg suke menonggeng² kt tepi jalan or gangster² keparat kan? hehe.

k la, slmt thn baru !

p/s: knp mesti ucap slmt thn baru cina kpd KAUM cina. kpd sume rakyat Msia x bleh ker? sume negara ade masalah identiti national betul la. aih.

No comments: