Sunday, March 07, 2010

dari kerana mataa...

ari tu, aku ade TERtgk kt ted.com pasal otak ni. biasela, ted ni mcm youtube gak, cume lebih berilmu la drpd utube. so, tgh jalan² tgk video tu, aku terjumpa la video yg pasal otak ni.

die kate, dlm kepala kite ni, ade byk² regions. so, antara region yg utama adalah region visual,pendengaran n perkataan. jd, die kate, bile kite nampak sesuatu tu, secara tak langsung, visual dari mata kite tu create satu link perkataan dlm kepala kite.

so, pada aku ,teori aku aku la kirenye kot, mcm mane org bleh tertipu dgn pertunjukan silap mata. sbb mata die tersilap, oleh kerana visual ni ade 'link' dgn perkataan, secara x langsung btkn kite percaya. hah, kat sini la prob nye, bile hati merelakan saja tanpa berfikir. eceh..

so teori lain aku, patutla tv ni bhy. sbb secara x langsung, klw kite ni jenis malas berfikir panjang n dlm², kite bleh tertipu n terpedaya dgn dakyah² 'jahat' ni. mcm aku yg TERtipu n addicted dgn citer chuck. tetibe lak aku rase kecewa minah cun tuh couple dgn bos baru diorng. n marah lak aku tgk chuck ni break up dgn awek yg cun gak. aaaaa...bhy betul ni. itu sume fantasi je bpboyzz!

hah, td aku tgk citer my name is khan.bagus gak la citer die.w/pun mcm ade unsur² liberal tp bagus la. dan rindu giler aku tgk datuk shah ni blakon dn kajol. hahaha. terigt zmn muda² kene kurung umah hari sabtu sbb tgh panas, so, ape yg bleh bt, tgk tv la, abes citer panggung sabtu tu, trus kuar main. aku rase, diorng ni mmg best la klw blakon bersama. sronok giler tgk

then satu movie yg aku rase mmg aku kene tgk is la tete de turc. citer french. citer pasal dilema. tgk bande annonce die mcm best. die tnjk kan mcm mane bdk ni yg baling bom botol tu kt sorg doktor ker polis ntah, then sorg husband ni kematian isteri die sbb ambulans/doktor lmbt sampai then die desperate giler. then pasal bdk yg baling bom tu slmt kn org yg die nk bom tu, then die dpt pingat. perghh.mmg ssh nk explain la, klw ikut jln citer, menarik la bg aku. ntah la, skrg ni aku suke citer yg complicated plak. nape ntah. shutter island ni sure aku kene tgk nnt ni.

oh, aku rasekn, penulis adalah seorg yg sgt pandai gune function² otak die. sbb die bleh describe dgn jelas tu ape yg die nmpk, then secara x langsung pembaca pun bleh imagine mende yg sama. antara beza movie n buku ialah imaginasi. aku x bleh kot jd gitu.

so, teori last aku, nk tau mcm mane nk ngurat/amik hati org tu dgn mudah, kite tgk ape yg die bace. hehe. iyoyo jer. tp tuh la, lg byk link korg bt dlm otak ni, lg pandai korng. mcm bljr byk bhs bleh menambah kepandaian, ni org yg ckp la.

oh² sblum aku tamatkn kisah arini, aku nk citer sket pasal golongan autisme. ekceli diorng ni pandai cume die x bleh nk bljr sendri je. mcm citer datuk shah rukh tu. dlm citer tu die dpt penyakit ni tp bijak. kirenye, setiap yg kekurangan tu ade kelebihan. balance.cantik btul.

okla,tataaa

1 comment:

iqah94 said...

emm.. btul ape yg akk ckp..
tp sstgh org pengemis tu saja2 nk mnta sdkh, mcm dorang mls nk cri rezeki dgn usaha.. yg dorang thu mnta sdkh jer..
srry la.. x pndi nk cmmnt..
:)