Friday, April 18, 2008

gambar oh camera

berckp pasal gmbr, tetibe lak nafsu aku nk jd fotographer berkobar².mengong btul nafsu ni.oleh sbb dh berkobar² secara tibe²,aku pun pergi la usha² kamera².

waa,yg pro punye, adelah dlm 500euros ke seribu lebih.mak aihh..gilos lah.tp xper kate hati aku,beli jer la,baru bleh amik gmbr² ciptaan tuhan ni. ces,mangkok sungguh nafsu ni.nk perdaya aku la ni.tp betul gak kate hati lain aku..arrghhh...ade bape byk hati aku dh berbisik² same sendiri.

so,oleh sbb nk cari yg terbaik,aku pun usha² la format gmbr ape yg bagus ekceli.lepas usha²,ces,format camera aku yg ade skrg ni mmg x bagus pun.and hampir sume compact camera digital kualiti die agak low dgn camera dslr tuh.sbbnye, format camera compact ni hampir sume jpeg tp format dslr la ialah jenis raw.

ape yg aku tau la,lps usha² beza antara 2 format ni,raw ni lebih 'detail' gmbr die berbanding dgn jpeg.sbbnye,raw ni kire mcm 'filem' gmbr untuk camera digital lah.so,korang bleh edit suke hati korang jer.jpeg pun bleh edit kan,yg bezanye adalah 'resapan' imej tuh kt kanta camera korang.(errr..)klw ikutkn ape yg aku bace,raw format ni die amik gambar ape yg terpaparkat kanta kamera korang manakala (mcm skema la plak) jpeg lak,die process ape yg ade kt kanta camera korang.

sbb tuh,bile di zoom² kn gmbr, akan terdpt lah warna² (or pixel ekceli) yg tlh 'ditiadakan' oleh format jpeg ni.bg yg x kesah pasal kualiti gmbr ok la jpeg ni tp bg yg nk zoom dkt² elok gune raw.kirenye, klw nk amik gmbr antu,baik gune raw format la,br nmpk muka antu tuh dgn jelas,xde la putih² jer.

tp raw format ni ade byk name.depends on jenama camera plak la.n ade perisian die untuk edit gmbr jenis raw ni, klw ikutkn fotoshop bleh edit gmbr jenis ni (err..tau x,skrg dh bleh edt gmbr online gune fotoshop ni..google la).yg prob nye pasal raw ni,die makan byk memory.kirenye kene ade memory beso la nk amik gmbr byk².

sbb tetibe aku berkobar² nk beli camera mahal ni adalah bile aku tgk tv full HD kt fnac,perghh..nmpk dgn jelas siot die punye 'kelekokan' kulit² muka.kire mcm tgk live dpn mate la.tuh kot aku rase tetibe semangat semcm ni (alasan jer ni..arrghh) then aku tgk la blog² fotografer yg amik gmbr² poliTIKUS ni.waa..menarik sungguh.ish..

papepun,aku klw nk beli pun,maybe x beli yg 500e lebih tuh kot, konon²nye bajet cool n macho la ade camera beso² ni.padahal aku ni amik gmbr bkn nye reti pon.hahaha.so,klw aku beli pun aku beli yg compact camera jer.nak tau sbb ape? sbb aku tau mcm mane nk hack camera compact ni jd raw format.(err..aku jmp kt tenet ekceli).tp die ade jenis² camera yg boleh dihack la.n camera ni adelah 5 kali lg murah dr dslr tuh.hoho. (tp aku still x tau kualiti die tetap same ker x dgn camera dslr sbb dslr ade kanta lg power)

cume kekurangan die,die gemuk sket dr camera compact lain n gune bateri AA jer.anyway,demi melawan nafsu aku ni, aku tahan jer dulu,x beli pun lg,just nk usha² lg,mane tau,tetibe bleh gune kamera kodak 10euro untuk raw format ker,lg la berbaloi.

err..lg 1,sebesar mane pun digital zoom camera korang,die x bergune sgt, yg penting optical zoom.dats y,camera dslr die punye optical zoom beso².stakat yg aku jmp,ade compact camera 7x optical zoom.pentax punye x silap aku.hmm..so, katekn la aku beli camera bajet raw format ni,korang kene jaga² la muka yer,takut² aku pergi zoom muka korang bt modal kutuk ker ape ker.haha.hampeh aku ni.

ps : papepun,aku mula tertarik dgn tumbuhan² hijau ni,iyerla dok dlm hutan katekn,sambil tgk awan yg putih berlatarkn warna biru cair.sbb tuh rase nk rakam keindahan alam ni.asyik giler bile tgk ke atas ni (bg aku la).mcm ade suatu ketenangan ekceli.tetibe terigt grenoble lak.huhu

ps 2 : adakah mengambil gmbr perlu kepada teknik² tertentu ek?ker main snap jer.bleh ajar x?

ps 3 : taukah anda,compact camera ni bleh dihack untuk amik gmbr infrared n bleh juga amik gmbr tembus baju.so,hati² la yer.jgn main suke nk mencapub jer.camera tembus baju ni camera jenis lame,aku try carik² gak,tp x jumpe pon,dgr citer kamera² jenis tuh dh dihalang dr kuar pasaran.tp, ade videocam see through ni,ekceli videocam ni lebih kepada tgk object dibelakang suatu halangan.tp still in development la.papepun,camera aku ni mcm menukar warna jer,warna biru bleh lak jd warna pink.mengong la.(alasan ni beli camera baru :p)

psp : pnjg lak ps ni, papepun teknologi makin canggih nk ker tak nak akan wujud gak mende camera ni,samada untuk keselamatan ataupun keseronokan semata².so,yg penting kite tawakal jer la n ikut adab² berpakaian islam.insyaAllah xde pape.err hah, psp 2 mcm nk kuar x lame lg( ura ura yg aku dgr).rugi aku rugi.huhu.ok end.

3 comments:

Dila Matasan said...

cik dol semangat!;p

Anonymous said...

ceh..mentang2 beli camera baru eh..-xde kaitan pun- :p

Anonymous said...

ceh..mentang2 beli camera baru eh..-xde kaitan pun- :p