Wednesday, April 02, 2008

kritik kritik

ça y est...abes gak aku tgk citer fitna tuh.so,ape yg bleh aku ckp pasal citer ni,dr pandangan seorang pengkritik filem la (ecece), conclusionnye (laa..blom pape dh conclusion dh?hehehe..papelah) ape yg die tunjukkan tuh adalah kebimbangan die mengenai kenaikan bilangan org islam kt belanda tuh.die takut takde freedom kt belanda.kirenye,die risaula gay diharamkan kt belanda. eh??ni yg aku pelik tgk pakcik pengarah ni, asal nk pertahankan gay? hmm..

nk aku citer ker mcm mane movie die? hmm..sure korang dh tgk kan..xperla,aku citer lebih kurang gini la : die amik satu surah n beberapa ayat yg bg die adalah ganas ( - ni tunjukkan die sengaja,sbb die x citerkan plak ayat² sbelum tuh) so,die nk menyalahfahamkan org² bkn islam (n maybe islam gak) pasal al-Quran. sbg pengkritik filem,aku anggap filem ni sbg provokasi n berat sebelah. ok,lepas die bacakan ayat yg kononnnye ganas tuh tanpa penyelidikan yg menyeluruh, die pun tunjukla kejadian 9/11, yg kt london - metro meletup n lain² lg.

lg 1,bg aku filem dokumentasi ni (iyer ker dokumentasi? kot?) die amik sebahagian ucapan imam masjid or pendakwah, yg aku rase imam or pendakwah maybe tgh citer pasal jihad kot, untuk menunjukkan yg Quran menyuruh kepada keganasan.hah,lg satu,die mcm nk bangkitkn kemarahan org yahudi,sbb ade la dlm citer tuh die letak gmbr² perarakan org islam ni sokong nazi (hah, ni aku pelik,asal org² islam ni sokong nazi yer ? bkn ker islam tuh keamanan ker..hmm) then die ade amik 'interview' dgn sorg bdk pompuan kecik ni, aku tgk bdk tuh,mcm bdk tuh kene paksa jer (kot) ckp die kenal yahudi sbb diorng babi n wartawan tuh ckp sape ckp gitu,bdk tuh ckp al-Quran.adelah lg die tunjuk pompuan kene bunuh sume² tuh.hmmm...rasenye kene bg buku ayat² cinta kt pakcik ni la.br die phm islam x merendahkan kaum² hawa ni (ayat² cinta in english x lame lg akan kluar. ker dh kluar ek?)

pendek kate,pakcik pengarah ni bt filem x sempurna,klw nk bt filem pun,ikut la sume skrip, ni ade ker amik 'scene²' yg 'best' bg die jer. 'scene²' yg tunjukkan islam ni mulia xde lak. so,ni dh kire salah ni dr segi perfileman.hehe.papepun,salah pakcik pengarah ni n orang islam gak sbb tunjuk perasaan lebih² sgt sampai menyokong pembunuhan.ni yg x bagusnye.ni pun dh takutkn org bkn islam dh.klw bt perarakan aman ok la,x yah la pakai banner² perkataan² yg 'bukan islam'.hmm..papepun, islam semakin berkembang kt europe ni, ni menurut statistik pakcik pengarah ni la.sbb die takut islam menjajah balik n sbb takut gay xde kt belanda lg ! sbb tuh die buat filem ni.akhir² babak tuh die ade tulis, die akan dihukum bunuh oleh al Ka-e-da.hmm..ape kate,klw sume org islam buat perarakan buat solat jemaah ramai,nanges ramai² sbb xdpt jaga agama Allah ni dgn baik sampai org bleh hina al-Quran n minta doa hidayah turun kepada seluruh umat islam skrg n jugak pakcik pengarah tuh.hmm..maybe pakcik pengarah ni akan bt filem keindahan islam plak.insyaAllah. idea amik dr sini. aku tgh 'belajar n explore' en3 die sebelum ni memandangkn ilmu agama aku terberhenti lepas spm.papepun kene rujuk ustaz bak kate tuan punye blog tuh.sy pun bkn alim pun.byk lg kene blaja ni.jom² study !!

p/s : patutla mase aku g trip ke belanda ari tuh nampak mcm masjid, rupenye mmg masjid betul.masjid kt belanda ni besar² gak tau berbanding dgn france klw ikut gmbr la.

p/s 2 : eh eh,antena² aku dh sampai.yay aku ade keje dah ! nmpknye xdela kesah² pak² n mak² politikus n artis² mengong lg kt sini.hehe.keje keje keje ! :)

p/s 3 : anyway,pakcik pengarah tuh pun bukak al-Quran, sure la die ade TERbace pasal keindahan islam gak kn? hmm..

No comments: