Tuesday, April 07, 2009

fanatik...

baru² ni, presiden us dtg ke europe. so, kebanyakan berita kat tv ni citer pasal kedatangan die la. die ni seolah² mcm selebriti terkenal jer. ramai org kerumun n nk bersalam dgn die. aku x tau la presiden sebelum ni ade org dtg nak baling kasut salam dgn die ker x.

so, ianya mcm fenomena luar biasa la presiden baru us ni. bagus ler. then die dtg france lak. so ape lg, ade org yg x puas hati dgn kerajaan skrg or (europe kot) dtg kacau persidangan yg berlangsung kt strasbourg tuh. byk betul mende² terbakar n rosak. casseur name diberi kepada golongan² ganas ni. aku pun x tau asal diorng seganas tuh. n aku pun x tau ape yg diorng nk sebenarnye.dan aku jua x tau asal presiden us dtg europe.huhu. aku tahu ni pun sbb aku on tv then aku masak then aku bace² blog etc etc. kirenye aku buat mende lain sambil dgr tv la. sbb tu aku x tau tujuan² sebenar satu² mende tuh. aihhh.. n aku mmg x nk amik tahu pun.huhuhu

so, berbalik kepada kunjungan presiden us ni, aku yg tgk kt tv ni rase mcm die ni ade karisma la. pandai bercakap pulak tuh. ape yg slalu dikaitkan dgn pandai berckp ni biasenye pandai la die amik hati kan. so sbb tuh kot 'sume' org suke die.

same gak mcm presiden france ni. bg aku la, die pandai berckp gak. x kesah la soklan killer ape pun yg diajukan die tetap dgn gaya die 'angkat bahu' die tuh jawab balik. aku klw tgk die berckp pun rase semcm respect. papepun bagus la kan klw die dpt menjawab soklan n aku rindu cara encik chirac berucap.waa.

begitu juga dgn pm mesia. hahaha. w/pun aku bkn penyokong tegar/kemaruk mane² parti, aku rase pm kite ni pun pandai berckp gak. klw ikutkanla transkripsi ucapan die, waa, sgt² bagus. aku rase die lg baik dr pm sebelum ni dari segi bg ucapan.

papepun, org yg pandai berckp ni, korang bleh bandingkan dgn lelaki yg pandai mengurat or sweet talker. itu mmg kebolehan diorng. so, bile sweet talker ni berckp, pompuan² akan cair trus. then bile dh cair pape yg disuruh pun akan dibuat.(bkn berdasarkan penglaman yer tp berdasarkan movie² n kejadian sekeliling). katekn sorg pompuan tuh benci kt laki ni tp oleh sbb laki ni pandai ckp, pompuan tu lupa benci die. x yah n tunjuk² or buktikan pape, just pandai ckp jer dh kire ok dh tuh. sama la dgn politkus² pandai ckp kt seluruh dunia ni. yg bezakan diorng ialah niat diorng. sama ada nk gunakan kelebihan untuk kebaikan or kepentingan diri sendri.

so, bg aku la, aku dh tetapkan limit aku tuk suke kt seseorg pemimpin tuh dgn tidak menjadikan diri aku fanatik or die hard fan ker pape ker. sbb, bile kite dh fanatik kat seseorg or sesuatu tuh, kite akan secara tak langsung menganggap semuanye dh 'perfect'. so, bile pape perkara buruk belaku kite akan cover mende buruk tuh. so, disitula silapnye. mencover mende buruk tu x baik.

jadi, klw nk jadi fanatik pun, jadi la fanatik kepada kebenaran sudah. lagi senang. x yah nk susah² cover keburukan sesorang pemimpin tuh. kang makan diri lak. so bg aku la, klw ade ape yg pembangkang ckp betul, xkan la aku nk salahkan kan, dan klw la krjn buat mende salah xkan la aku nk pejam mata or cover² kan. sbg seorg pelajar luar negara, ceeehh..xde faedahnye la nk fanatik² kan mende tuh selain kebenaran.

berbalik kpd presiden us tuh, aku ade gak la terbaca, ya-hoo-d skrg guna taktik lain plak tuk sebarkan pengaruh die. then aku pun x sure kenapa us ni nk turki masuk sgt europe. tp nasib baik presiden france ckp xnk. then bile aku bace² blk pasal turki ni dgn israel, aishh..ade yg x kene ni.

oh yer, presiden us ni mmg pandai berckp, mase berucap kat turki tu die ade sebut pasal turki n armenia, klw ikutkan la kan, isu turki armenia ni agak taboo gak, member aku, siap mengamuk² bile ckp pasal mende ni, n tahap mengamuk die tu x kenal org, sampai prof aku pun die marah². aku rase org turki sensitif dgn isu ni kot. tp presiden us ni pandai berkata² la. aku bace transkripsi die pun rase mcm 'sejuk hati'. tuh yg bhy bile berhadapan dgn org pandai berkata² ni.

papepun, aku suke cek nizar menang. yeahh. tp harap² la die x mudah terpengaruh dgn org yg pandai berkata² di parti sebelah die tuh. sayang sgt bile org baik diguna-gunakan oleh org yg berkepentingan.

mulut manis seperti tebu, jangan la tanam tebu di hujung bibir. hahaha. ntah pape !

ps : lg brape hari je lagi...x sabau nyeeeee :p

4 comments:

Babaroga said...

haha yg menarik adelah p/s di bawah.
sabar cek awad.

bpboyz said...

tgh sabar ler ni..ko jgn lak x sabar jmp aku :p

Katsumi said...

bestnyeeee dpt jumpe diewww nanti. hahahhaa

bpboyz said...

beshnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee