Wednesday, April 01, 2009

bisa di atur...

oleh sbb aku rase macam xde mende n tak x teratur hidup aku sepanjang kat france ni, bermula bulan ni, bermula la azam baru aku. ha-ha-ha.

azam yg bertemakan untuk konsep 'menghadapi hidup baru'. hu-hu-hu.

so, utk atur² ni, aku bermodelkan citer ayat² cinta.mcm mana cek hero tu memplanning hidup die. jd, alang² aku nk-mengatur-xde-idea-then-tak-teratur, baik aku mengatur-ikut-novel-'jiwang' (konon²nye la).

dah siap² dgn bile nk kawen lagi.hahaha.iyerla, kate nk ikut novel tuh kan, so 100% (tipu je ni) aku tiru :p

papepun aku ni hanya pandai mengatur ikut pandangan kecil aku jer tp aku tau hidup aku dh diaturkan dah.so, papepun enjoy !! :)

oh, sedikit sejarah pasal azam baru, klw ikutkan mase kecik²,aku mengatur dlm kepala. time tuh senang jer nk ikut ape dlm kepala yg mengatur tuh, tp aku perasan, bile makin beso ni, otak aku mcm makin ssh nk mengatur disebabkan 'halangan²' x disengaja or disengajakan. dan juga kekuatan diri yg makin pudar. huhuhu.

so, klw dulu gune otak jer mengatur, skrg ni aku gune otak dgn bantuan mata pulak. sbb tuh aku tulis 'jadual' hidup. tgk hari². biar mata nampak, biar sume distraction x kacau kepala mengatur then reset balik peraturan² yg dah diatur. hohoho.

cabaran itu atur atur ni ialah maintenance die. stakat atur n tulis jer, klw x maintain ikut aturan tu buat ape kan? so itu la cabaran die. titik.

oh oh, ari ni mase aku rehat 30minit tuk kelas sepanjang 8 jam, aku pergi la perkarangan amphi kat uni aku ni, then aku bace la asal la diorng ni mogok². skrg ni aku phm ler kenapa.

mula² tuh, pasal nk jadi cekgu. klw ikutkan formation die dulu² tuh, diorng akan belajar lebih kurang dlm 2 tahun (lepas bac+3 klw x silap aku) then campur 1 tahun internship bergaji. so, bile gomen reform formation ni, die jadi : blaja 2 tahun gak, tapi ade exam, ade tesis kene buat, then internship hanya 4 minggu je dan tanpa gaji.

sbb itu la diorng bermogok cekgu² kat sini. sbb, bile die reform, student tu x dpt nk concentrate nk jadi cekgu betul, then internship xde gaji. jadi, diorng anggap, cekgu² generasi baru ni jadi hampeh ler. france ni, klw ikutkanla, diorng mmg ade formation yg specific sejak bac (or spm) lagi, klw x silap aku.

tp yg peliknye, aku blaja lektrik ni, dari iut sampai skrg 'mcm asyik' mende same jer.huhu.ekceli x lame same, tp same la. hahaha.klw x phm maafkn sy yer.

diorng mogok bkn sbb tu, ade lg. yg kedua nye pasal enseignant-chercheur or pengajar dan penyelidik dlm 1 masa. diorng ni mogok aku x tau sbb ape. tp ape yg aku dpt bace, diorng punya gaji x sampai 3k pun rupenye. perghh...mcm x percaya aku. then time keje dah la lame (tp normal la, dah penyelidik kan).dan kebanyakan kerja² penyelidikan diorng ialah dari sumber awam (or gomen la) so, ade yg buat penyelidikan tuh secara free jer. hoho.

kesian gak diorng ni. oh x silap aku diorng x setuju kot dgn spesifikasi gomen ckp pasal diorng. sbb klw x silap aku, gomen ckp diorng ni dpt gaji 8k sebulan then cuti byk etc etc. ade la lagi prof² ni x stuju dgn kenyataan kerajaan.

oh,yg ketiga lak, pasal gomen nk beri bebas kat universiti. kirenye, nk jadikan uni² kerajaan skrg jd swasta la kirenye. so, korang phm² jer la, biledah diswastakan, byk mende akan berubah, baik² nk mengajar takut² jadi mcm tempat mengaut untung jer tanpa menghiraukan pelajaran tuh. ni ler kapitalism. untung² no matter what. (tetibe aku nk tgk mcm mane la kerajaan sosialis memerintah agaknye..bygkan untung minyak mesia dikongsi bersama semua...waaa)

then ade lg la sebab² diorng bermogok. ni ape yg aku bace kat papan diorng tampal tuh la.

okla, mcm best lak tgk france main. asyik attack jer tp x gol. match lepas² main mcm hampeh. mlm ni best lak main.hmm..keeper lithuanie patut dipuji la :p

ok ok..sy berhenti disini la yer ;)

ps : lagu baru dh upload. igtkn nk upload mase update pasal trip tp site die down lak. papepun, enjoy ! (asal la asyik enjoy² ni..ish !)

No comments: