Thursday, June 04, 2009

où serez-vous ?

ok, tahukah korang esok adalah hari alam sekitar sedunia (5th 6) ? tak tahu ? so skrg korang dh tahu. so, korang dh tahu nk buat ape ? buat bodoh jerk?

buat la pandai, amik kesah sikit pasal bumi yg kite duduk sementara ni. bace sikit² ape implikasi perbuatan kite yg secara sengaja or x sengaja ni kepada bumi.

klw korang ade mase, tgk la channel http://www.youtube.com/user/homeproject esok. free movie tuh. tgk sikit ape yg membuatkn bumi ni semakin panas dan semakin sakit.

aku ni bkn la enviromentalist pun, cume sbg manusia biase aku rase, mcm x adil la aku x buat something kt bumi ni. yeah, aku ni pun bukan slalu recycle ker ape, tp bile aku tgk umah² aku yg pernah aku duduk kt france ni, hmm...mmg betul la perbuatan kite ni ada effect die ke bumi.

so, ape yg best pasal movie ni ? die akan tunjukkan bumi ni dari atas, maksudnye die amik video dari kapal terbang then die tunjukkan yg bumi ni 'sakit'. then ade la lagi kot, tu aku tgk trailer die la. so, mende ni bukan kat 1 tempat jer, tapi kat seluruh bumi !

hmm..papepun aku nk ckp, bile aku duduk france ni, kesedaran aku terhadap alam sekitar ni semakin menebal. dan campur aku travel ke negara-negara lain, buatkan aku rase berfikir skejap. oh yer, klw korang nk travel mase summer ni, or mase cuti bile, klik kat link http://backpackers-zone.com/ byk gak informasi yg korang bleh dpt. mcm korang xnk dok kt msian hall, tp nk dok dekat area situ, ade la artikel pasal tuh, xpun pasal air asia yg murah tuh, korang kene tahu gak sbb ape die murah sume tuh kan? so tgk la website tuh.

berbalik kepada alam sekitar ni, klw korang org alim, sure korang tahu yg sume makhluk² kt bumi ni pun doakn kite kn, so bygkan, klw dh xde pokok, xde binatang, xde air, xde tanah, mcm mane korang nk jadikan makhluk² lain asbab kepada korang masuk syurga. lagipun, name pun khalifah kan,tahu² la tanggungjawab anda.

so,voili voilou, jaga alam sekitar.so, 5/06/09 ni kite duduk kejap, fikir balik mcm mane nk 'baiki' bumi ni. aku pun tgh pk ni, mcm mane nk buatkan laptop aku ni bukan sumber heater kpd umah ni. ishh !

anda pandai..anda bertindakla ;)

2 comments:

Babaroga said...

home is just as great as house. haha?

bpboyz said...

haha ! (garu kepala bt2 x phm)