Saturday, September 09, 2006

chi you pen dan de ren bu ai da de hua

ish betul ker aku eja ni? xper la ek, yg paham ok lah, yg x paham tuh iyer kan jer lah, n yg curious tuh carik2 lah kwn cina translate kan. sorry r kalo salah ek.

waaaahhhh, legaa tapi rase sedih lak.x tau nape ntah. tetibe teringat kat adik kecik comel aku tuh. happy birthday !!! semalam ekceli tp x sempat siot nk call. upsr pon dh abes aku rase. harap2 oklah. bon, dah lame siot x bercerite kat sini. biaselah, bercerite kat mesia. bestnyeeee !!! homesick aku x abes² lg nih. *sigh*

k la, berbalik tajuk kat atas tuh kan, aku baru abes tgk citer gubra.ingat² nk tido jer lps tengok movie tuh, tp x bleh tido lak. ingat nk unpack beg aku yg terlebih berat tuh, tp rase mcm nak makan dulu (ish dh mkn td dah nk mkn lagi?) so, alang² ni cerite sket lah ek.

ok,komen sket citer tuh, sokong betul la bile org label citer tuh sbg perosak budaya n agama.ntah napekan aku rase citer ni mcm citer français lak. senang giler nk berpeluk² (mmg lah dlm citer tuh diorng ade relationship yg halal dipeluk tp rase mcm semacam jer r pelakon melayu yg islam buat gitu). yg peliknye x kene potong lak tuh.ade 1 scene nih, siap open giler. x tau r die gune teknik kamera ker ape ker tp x sesuai la kan tunjuk kat org mesia. w/pun org melayu kite dah x 'suci' mcm dulu lg tp kalau ikut peratusan, lebih ramai yg nk jaga 'kesucian' tuh.so, bile dh org tgk, maka dgn pemikiran cetek melayu moden ni pun ikut² lah scene² dlm movie tuh. yg aku nmpk lah dari pandangan penonton biase, tema die pasal kasih sayang. ok tema tuh tp x sesuai dgn org mesia la, org melayu. tp kalo org buat citer ni dgn niat nk dpt award luar negara, maybe boleh kot. nak² kat france ni. bg lah citer gitu, sure lah menang. diorng ni xper, diorng tau yg diorng ni dah runtuh akhlak, tp kite ni, yg diorng pandang sbg org yg sopan santun, dah hilang dh status tuh bile tgk citer tuh. n last aku nk komen, sbg citer mesia (bukan citer melayu eh) x baik lah kutuk negara sendiri n bahasa kite rite? bg aku, ckp² or bual² biase or cerite² ker, boleh dimaafkn lah gune bahasa rojak tp bile dah ade dlm perbualan serius ker ape ker kan bagus gune BM tulen. even, budak cina yg blajar kat usa pun ckp bahasa melayu perfect dgn cekgu² die dulu. ni la masalah melayu moden (ceh poyo jer ayat), nk ckp bahasa english lah. baru standard sket. (ni tak termasuk kat org² yg ckp bi dgn niat nk belajar tau) belajar n menunjuk² tuh lain.

hmmm...papelah kan,mesia tak merdeka lagi dari segi bahasa ni. kalau lah mesia ni maju n guna bm mcm france gune french lah, sure² lah aku x belajar bi ker french ker ape ker. kene bangga lah gune bhs sendiri. org cina mesia pun kate bi ni memusnahkan diorng bile nk ajar math n sains in bi. sbb bg aku, cara kire gune bhs cina ni sng igt. sampai skrg aku terbawak² lg mase nk kire something tuh.setiap bhs ade kekuatan die. tp oleh sbb, kite ni nk carik ilmukan, so x kesah lah belajar bhs lain,bahkan lg bagus bile dpt ckp byk bhs (mcm kitorng kene ceramah dgn tuan kedai kebab kelmarin...huhu). aku ni bukan lah jenis yg 'berbahasa' sbb kalau tengok aku ckp pape bhs ker sure terabur punye lah. cume bm aku jer bleh ckp dgn baik tu pun ade org x phm lg tuh. hahaha. bahasa bukan kelebihan aku kot. aku nk belajar bahasa untuk survive tuh ok lah. teringin gak nk blajar arab.huhuhu.so, bahasa jiwa bangsa, filem kita wajah kita.

end of the commenting session.skrg citer pasal ari² skolah aku lak.1st day tu, tetibe jer aku rase keseorangan lah pulak. iyerlah, baru tukar departement. semua muka aku tgk mcm matang² giler lah. then, masuk kelas jer tgk² ade 3 org pompuan. 1 origine cameroon, 1 française then sorg mcm org islam (tp mcm budak² kat kl yg free hair tuh lah) sbb name die. so, antara 3 tuh, ade la 2 org yg bleh kire cun lah. ni yg buat aku motivé nk g kelas awal² nih. kalo korng nk tau, kelas aku start kol 7.45 siot. giler awal. nasib baik lah ade 3 org aweks tuh. tp setakat ni aku x bleh nak 'amik haba' dari diorng.sbb x rapat lg.hahaha.(sorry la komen kat atas tuh mcm diajukan utk aku gak..ahaks) tp kali ni ade 5 org bdk² 'arab' n sorg dari china. so, ni la masenye aku tunjukkan kelebihan super saiya aku. keh keh keh. tp subjek² die mcm tough la pulak. anyway, diorng ni mesra alam la dgn aku, x mcm 1st year dulu tuh, kene tunggu 2 weeks gak la baru diorng tau aku ni étranger. aku ni ade muka français ker sampai member baru aku ni ckp, eh aku igt ko org français. fuyooo...giler la.bdk mesia lain dpt byk warganegara, cina la jepun la indon la siam la vietnam la, aku lak dpt warganegara france lah brazil lah afrika lah senegal la. pape jer.kalau la aku nye accent français ni laju mcm air sure dh ramai awekz² aku dpt agaknye. hahaha.(angan² awad).

oklah,nk mkn mlm (bleh kire sahur nih) then unpack then nak REHAT !!! 2nd year ni mmg lah, x bleh nk rehat siot, bgn awal then blk² umah terbongkang atas katil tuh. sian kan aku? huhuhu..ade mase aku citer pasal cuti kat mesia lak. dpt aweks chinese comey lak tuh.hehehe. daaaaa...

dalam proses memotivasikan diri n hilangkan rasa homesick =p

No comments: