Tuesday, December 16, 2008

tetapi...


sy ni bukan la pakar bahasa melayu mahupun pengkaji bahasa melayu tetapi sy masih boleh mengajukan soalan dalam bm kn? hehehe...aarghh..pening ? biasela,aku pun pening lalat² ni lps 1 paper. yeah ! 5 to go !

oh,aku bace td kt utusan yg kompleks imegresen ataupun diorng panggil CIQ dah digunakan. haaah ! akhirnye x membazir gak duit² rakyat mesia yer. bagus² ! nnt bt jambatan br lak yer ;)

then tetibe aku terbaca 1 group penyanyi ni.(aku klw bleh xnk bace pasal artis² ni tp nk bt mcm mane,dah artikel diorng letak kt front page,so aku pun TERbaca la.yer,sy bace berita yg front page website jer).

so,diorng ni ckp diorng ni x segan pakai serban. baguslah diorng ni.klw aku,sure aku segan. bagus².ni aku amik sket ayat diorng (or tulisan wartawan tuh) :

"Bagi kami, serban bukan sahaja melambangkan salah satu imej atau pakaian orang Islam, tetapi secara tidak langsung ia juga merupakan suatu fesyen yang cantik untuk diikuti termasuklah di kalangan remaja hari ini.

perkataan TETAPI tuh la yg aku x phm ekceli.diorng pakai sbb agama or fesyen ? kenapa mesti ade tetapi yer?sorryla klw aku slh phm.aku mmg x power pun dlm ayat mengayat ni.huhu.tapi,bukan ker TETAPI or BUT or MAIS or KE SHI (ni bhs mandarin klw x slh eja la) tuh suatu perkataan yg nak menafikan or menambahbaikan or mengurangkan nilai or 'rendahkan' ayat sebelum perkataan tetapi tuh ek?

mcm, sy ni ensem tetapi x seensem sy yg akan dtg (ni penambahbaikan ayat la) takpun sy ni ensem tp x la seensem pakcik wolverine yg menang sexy man tuh (ni ayat mengurangkan nilai or rendah diri).hehe.contoh jer.sy tau sy mmg perasan :p

tuh la masalahnye bile berkomunikasi ni.jgn igt kite ckp tuh betul w/pun kite xde niat pun nk ckp gitu.sbb tuh la klw ade pape, kene berckp sebelum berfikir.mcm pemimpin² politik or mane² leader yg baik akan menjawab dgn ayat yg org xkn slh paham dan putar belit.

dan dgn jawapan kite tuh pun kite bleh kalahkan lawan kite contoh dlm debat.w/pun 'org luar' debat x 'nmpk' tp org yg 'dlm debat' tuh tahu sape kalah n sape menang.

arghh! papepun, peduli ape aku kn? aku ni pun ckp terabur nk betul²kn org lak.bagusla diorng tunjuk imej yg baik TETAPI imej yg baik akan terkureng klw perkataan kite kureng.

so, klw korang nk jd org yg bile berckp inspire org lain, korang kene belajar berckp la.mcm cek obama or cek sarko or che det dan bkn che dol yer ! che dol hanyala seorg lelaki yg x pandai ckp :p

papepun, tgk ape yg org tuh ckp bkn org yg berckp. igt pesan sape ni ? so, pandai² la menjawab soklan dgn baik² bile ade org yg x 'diingini' tanye soklan k ;)

hah,mcm cpe 2004 or kejadian kat greece akan berlaku jer kat france klw gomen sini x buat pape. best la bdk² skola sini dpt cuti noel yg panjang ! prob diorng ialah, gomen nk bt 1 sijil BAC (or spm kt mesia) general,bleh kate diorng nk bt mcm spm mesia la.so,diorng ni x setuju. sbb sini ade byk jenis bac dan klw x silap aku diorng mcm dah 'specific' dlm 1 bidang tuh.sbb tuh ade byk sijil bac tuh kt france ni. aku pun x tau baik tuk diorng ker x baik. so,biarla diorng setel kn n mintak² la merebak ke universiti, bleh aku pun cuti free ! hehe

pic : credit to ridhuan. fete des lumieres 08.

ps : klw aku slh tlg tnjk kan yer

2 comments:

Anonymous said...

setahu aku lah,
dlm bm,
bukan sahaja.....malah juga
mungkin tetapi tuh refer/boleh diganti dgn malahan juga..
so, ia adalah penambahan nilai.
bukan saje imej islam, malah juge fesyen yg cntik

betulkan aku kalau aku salah

bpboyz said...

hah betul2..ganti perkataan tetapi tuh dgn malahan, dah makna lain..

ahlifiqir sihat? x g jalan2 ker?