Saturday, May 16, 2009

tripo trip 3

episode 3 : Fussen

-keesokan harinya, kitorng pun merancang la utk pergi ke Fussen.
-tempat ni ade byk chateaux² (2 jer klw tak silap aku)
-so, selepas mengingati keperitan orang itu terpaksa balik, kitorng pun tido la dgn nyenyaknye.
-pagi² bgn, breakfast, kitorng 3 org pergi la ke gare ataupun bahasa germannye HBF.
-klw ikutkan ade bus utk ke istana mahligai tuh tp kitorng naik train jer la kot.
-oh,lagi sorg tu die stay kt munich, ialah nk igt balik kenangan bersama die dgn tutttttttt...
-pagi itu mcm pagi biasa, yg putih, yg sejuk dan ramai org² mata sepet dan juga pelancong.
-tak silap aku dlm sejam gak kot perjalanan. rasenyelah.
-sampai jer kt railways station tuh, kitorng pun mencari² la mcm mane nk pergi istana² yg beso itu.
-dgn sifat tak-nak-kalah kepada kumpulan berkulit cerah dan gelap yg same train dgn kitorng, kitorng pun berasak² la naik bus.
-oh,mase tu ade 1 bus utk ke istana tuh.
-tiket bus tu pulak x brape aku igt harganya.rasenye korang boleh google jer kot.


-lepas jer turun dari bus, kitorng pun lajukn sket jalan kaki ke kaunter beli tiket.
-iyerlakan, tak nak kalah punya pasal, kitorng pun amik tiket tuk tgk 2 castle yg beso tuh.
-igtkan beli tiket, trus bleh masuk.skali, die kene tunggu la.
-untuk menunggu mase tuk masuk tu, mcm biase, kitorng pun amik gambar, beli souvenir, beli poskad.
-tiba la mase kitorg masuk ke dlm istana pertama yg tak brape beso daripada istana yg lagi satu tuh.


-ramai la jugak manusia yg tgk istana ni.
-so,kumpulan kitorng masuk dulu kot.die sediakan sorg guide tuk terangkan sume mende dlm istana tuh.
-aku dgr mcm tak dgr jer la. aku tgk² jer hiasan dan juga reka bentuk dlm istana tuh.
-w/pun aku bukan seorang yg minat kepada seni² halus ni, tp aku terasa mcm dpt idea la ape aku nk buat nnt kat umah aku sendiri.
-selepas pusing² satu istana, kitorng pun keluar la dari istana tuh.
-kitorng pergi makan jap, then mencari souvenir lagi.
-makan ape pun aku x igt tp rasenye kitorng tak makan berat kot. betul x rakan²?
-then jumpe coklat hypo kegemaran org ni. so, makan la kitorng hypo itu.
-memandangkan istana yg beso itu berada di atas bukit, kitorg pun mendaki la bukit.
-oh, baru aku brasan, org² kaya ni mmg suke dok atas bukit ek ? sbb ape pun aku x tau, sbb nk menunjuk yg die lebih tinggi dari org lain ker? ntah la


-gmbr atas ni, diamik dari jarak jauh sbb tu nampak kecik.
-smpai² kat atas tuh, tgk², mcm biasela, ramai manusia.
-kene tunggu giliran lg.
-okla kot, istana die. beso, dan jugak luas.
-kitorng pun tak sabo nk tunggu pakcik guide tuh lepaskan kitorng sbb kitorng ade bus yg nk dikejar dan jugak train.
-lepas jer kuar dr istana tuh, kitorng jalan kejap, tgk jam, then kitorng berlari² anak ataupun jogging menuruni bukit tuh.
-org² sekeliling pun kagum tgk kitorng yg bersukan waktu sejuk tu.punye la semangat kitorng.
-akhirnye, sampaila kitorng digarisan penamat. dan nasib baik bus nak ke gare tuh ade.
-sungguh laju org itu berlari yer.x sangka aku :p
-sampai jer di hbf munich, kitorng pun...

bersambung...

gambar² dari : gowe dan aku

ps : oh, adalah normal dgn aku, tidak igt name bangunan/tempat ataupun tak igt harga tiket pape.so, blog ni xde la informative sgt. ni lebih kepada catatan² igt-igt-ayam aku jer mase trip tuh.w/pun begitu, ingatan aku kepada rupa bentuk dan dimana tempat itu adalah sgt kuat (ini pun depends gak berapa special tempat tuh or ape yg terjadi kt tempat tuh)

5 comments:

Babaroga said...

I quote:
w/pun aku bukan seorang yg minat kepada seni² halus ni, tp aku terasa mcm dpt idea la ape aku nk buat nnt kat umah aku sendiri.
I say:
wahhh! fiwit! fiwit! zaman dulu selalu bina castle atas gunung ade kaitan ngan keselamatan dari serangan rasanya. lagipun tanah pamah reserve utk golongan petani yang beri org2 kaya ni makan. heheh

insan pemalu said...

aku rasa castle kat atas bukit tuh melambangkan keangkuhan Ludwig yang mengandaikan dirinya raja yang paling agung. kalau nak defend dari serangan,diorg boleh jer guna benteng tggi.
btw : nama castle tu "Neuschweinstein" or Batu babi baru.hahaa

Babaroga said...

mungkin gak teori ni boleh diterima.tp mcm xpernah berlaku benteng pecah pulak? lagipon bile dok atas gunung pasukan senjata dengan baju besi penat nak naik. hahaha.

apa pun, apa kaitan batu babi baru? ok, org jerman mmg suka babi. haih

bpboyz said...

fiwittt !! haha..oh pasal kedudukan istana tuh, mgkn gak pasal nk elak serangan, sbb penatla org nk mendaki g serang, senang nk tgk org2 bawah etc etc...tp ade gak istana kt tanah rata dgn benteng2 sume tu,benteng maybe x kuat tp 'base' istana tu kuat,sbb tu kot byk2 istana zmn dulu dpt tgk skrg ni.. aku rase la kn.hehe

oh oh, insan pemalu ko reti bhs german ek..tp aku rase kene tukar translation ko tu kpd ini :

Batu A1(H1N1) Baru..haha

eh kesten,mmg german suke babi ek? xtau lak aku..huhu

Babaroga said...

ye, org jemen menganggap babi itu pembawa tuah. bile diorg ckp 'awk telah dapat babi (translation: Sie haben schwein gehabt) bermaksud awk bertuah!

kenapa tak perasan kat sini byk patung babi ke? rumah aku pun berada di schweinheimer straße yg bermaksud Jalan rumah2 babi.


haahhahahahahhaha berjaya buat post di blog orang