Wednesday, February 28, 2007

wasted day n kenyang night

-- ekceli semalam aku nak membebel sket pasal hari aku yg agak membuang masa lah jugak. even aku ade TR (travaux realisation) ekceli ni kelas ni mcm kelas projet kecik² lah. ape yg buang masanye ialah (skema la ayat) kalau aku datang pun, rase mcm tak yah dtg pun xper kot.x ade pape yg 'avancer' pon.

-situasi-
bayangkan korang dah kunci jam kol 6.45am gitu, then tetibe korang bangun kol 7.15am. oleh sbb korang tau yg 'cours' kat 'amphi' mcm x akan masuk jer, dah die kelaurkan formula die, citer pasal formula die mane dapat, 'demontrer' formula die, itu pun aku boleh buat. plus, ape yg die cakap mcm hampir 1 'amphi' tuh buat kedai kopi masing². so, ape lagi,korang pun membenarkan diri korang tido balik. untuk kali ke2 nye korang bangun, jam dah kol 9.00am. hmm..terpikir gak korang nak ponteng TR tuh,sbb alang² dah ponteng pagi, baik ponteng sampai tghari terus kan? tp korang tak ponteng sbb kelas petang korang ade TR lagi, so, setelah pk² atas katil selama 10 mins, korang pun decide pergi IUT. sbb taknak la lambat sgt, korang pun tak mandi, just pakai perfume, iyerlah korang kan dah jd french skrg kan. so, dgn perasaan tanpa rasa bersalah korang pun pergi IUT.

sampai IUT, korang masuk secara 'discret' sbb taknak prof tau korang dtg lewat. tp oleh sbb hari tuh, prof tuh amik mase lame lak nk hirup kopi tuh. so, korang TERserempak dgn prof tuh. masuk² jer, prof tuh pun ckp 'vous foutez ma gueule ou quoi ? je vous ai pris le stage...bla bla bla'

-alasan-
kalau korang bukan orang mesia, korang akan jawab, excusez moi monsieur (bile ternampak prog tuh), bile prof tuh start jer dialog tuh, korang terasa nk jwb, 'ecoutez monsieur, meme si je viens ici, je fous rien là, je vous demande de nous aider et expliquer le travail ce qu'on doit faire, vous etes tjr occupe, bla bla bla, pourquoi vous nous donnez le sujet meme vous non plus savez pas le faire. etc etc...(ni dgn nada berkeyakinan lah)

kalau korang orang mesia, korang akan jawab, excusez moi monsieur, (bile prof tuh start dialog die tuh jer) korang pun jawab, en fait, j'ai un probleme... (dgn bt muke kesian, n pastikan korang bt² berlari² ke kelas tuh).

so, alasan aku, sure la mesia punye, coz aku ni kan patriotik. hahaha. ade 2 jwpn aku mase prof tuh start membebel gitu. tp bile tgk ade member aku yg lain sambil minum kopi, kalo aku kate gitu, sure² la nmpk aku ni 'rude' sgt, even aku ade 'liberté de s'exprimer'. so, solution die, just 'accepter' je la 'gueule an' prof tuh. lagipun salah aku n bdk² ni lah, ade ker patut yg tgh duduk minum kopi tuh pun ekceli lambat gak, tp sbb aku lmbt 20 mins gitu, die 'hot' lah. tp yg lagi best nye, ade sorg bdk ni dtg 30 mins lewat. hahaha. die pun kene gak, tp mcm biase r, kitorng gelak jer. kalo prof tuh soh aku teruskan 'phrase' aku, sure die lagi hot n maybe meletup la kot, aku akan ckp probleme technique,c prob de sommeil et le reveil. haha. tp x baik tipu prof kan ? so, aku bg ayat tergantung jer la n tgk mata die ;)

-pengajaran-
even bdk² sini suke kutuk² prof, ckp prof bodo la, bengong la, con lah, connard lah, tp jgn la kite ikut² cara diorng ni. kitekan still ade rase hormat kat cekgu lagi. sbb tuh student kat mesia skrg, hormat 'giler²' kat cekgu, even nk tanye soklan pun pk 2 3 kali, takut² cekgu tuh x dpt jwb, malu kan die lak, kite ni kan ade rase simpati yg tinggi giler kan? sbb tuh peratusan murid malu bertanye banyak (survey dr mane ntah nih). tp papepun, ilmu kite dr prof tuh, kalo prof pun kite kutuk, maka 'rosak' gak ilmu tuh masuk dlm pale nih kot. lagi 1, hati² la berckp, org 'etranger' ni senang gile nk menilai org dgn perckpan, takut imej kite tercalar lak. bukan ape, kalo 'etranger' ni kenal ramai org yg same nationalité x per, ni kenal sorg jer, so ape kite ckp tuh bangse kite lah (kot?).

-- hai, igt bebelan aku dah abes semlm, sbb semlm aku dpt 'penawar'. kenyang giler makan mlm smlm. mmg nasib baik ade org jemput mkn, kalo tak, abes aku 'cikai²' prof tuh. papepun, terbuktila dgn mengisi perut, segala masalah geram akan hilang. hehehe.

-situasi baru-
katekan korang berkawan dgn sorang budak ni (berlainan seks), korang kawan mcm kawan biase lah, gurau², kutuk², rindu² lah. tp ade 1 tahap die, terkeluar lak 1 word syg nih. so, korang konpius, sbb korang innocent, so, sbb xnk sakit pale, korang tnye die syg mcm mane tuh, die pun kate syg kwn² jer, so oleh sbb die kate mcm tuh, maka makin senang macam air la pulak word tuh keluar, tiap kali lepas chat la kan, mcm word tuh dah jadi biase jer. tp ade 1 tahap yg lain lak, korang rase mcm ade smthng x kene, so, korang pon bt ape ek ? hehe..diamkan diri jer ker? sbb word tuh bleh bg harapan kat org, x silap aku la, mak aku kate x baik bagi org mengharap sgt kalo kite x bleh bg ape yg diharapkan tuh kat die. so, nak bt camner ? ade 2 'possibilités' samada syok sendri or ngengada jer. hehehe.

-- rasenye hampir 12 jam dah flight kak aida terbang. n maybe dah sampai mesia kot. hmm...cepat giler rupenye 6 bln nih. waaaa...

-- hah, tetibe aku rase sujet 'probabilité' ni mcm senang jer. appliquer la formule then kira. n penting gak rupenye 'proba' ni dalam kehidupan harian or survey kat 1 negara nih. tp rase sronok lak bile dpt jwpn betul. besh besh !

-- err, skrg aku mcm akan addicted kat 1 series lagi, kyle xy. aku pun x tau ni dlm kategori ape, nk kate dlm term family, ade lah gak, tp die lagi misteri lah. misteri yg bkn menakutkan, tp misteri yg penuh tande tanye la. tp aku tgk rating series ni x la tinggi sgt, tp bile aku tgk pilot die, rase mcm best, sbb ade kene mengene dgn kehidupan hari n background music die best, malangnye aku x dpt carik lak. errghhhh !!

-- mase tgh bukak fresnter td, tetibe ternmpk 'kazen' jauh aku. ish, comel la pulak die nih. hampir 12 thn kot x jumpe. x tau mcm mane jmp nnt, kalo die igt ape yg aku bt mase kecik² dulu tuh sure malu yg teramat sgt aku. *blushing* :p

-- hahaha, membebel lebih² lak aku, sowi *muke kesian*

kite adalah guru bagi orang lain. -ntah pape-

3 comments:

Irfan Hashim said...

awad memberi harapan?? harapan ape tu?? aku x paham

bpboyz said...

ces itu pun x phm..contoh terdekat, mcm aku berharap kat ko bwk cd p ramlee r. ko dikire memberi harapan kat aku. skali ko, bwk, so harapan aku tercapai, aku suke, aku gumbira etc etc...

then, ko pulak berharap aku dpt burn cd2 tuh sbelum ko balik, kirenye aku bagi harapan kat ko supaya aku burn. skali aku x burn, ko kecewa, ko geram, ko melalak etc etc...

so ada paham cek ipan ?

Irfan Hashim said...

ooooooo.. paham2.....