Monday, May 05, 2008

bagi jgn x bagi

hah,mase aku tgh duduk sorg² diri sambil memikirkan bile la aku nk kawen ni.hahaha.tetibe TErpk soalan yg ditanya oleh seseorng,then tetibe tuh gak aku 'TERnampak' punca terbesar ke-tak-excellent-an aku ni (ahhhhh…boringla asyik citer ni jer..papela,aku nk citer gak ! :p) yg aku 'nmpk' tuh,puncanya adalah sbb aku x ajar org lain.then ntah mcm mane,tetibe TERigt conversation aku dgn cek dinie baru² ni.(dah lame gak ekceli) lg la bertambah yakin aku yg punca aku tuh sbb x ajar org.waaaa,ruginye aku! seriously,klw pandang belakang balik,kadar excellent aku berkadar dgn 'pengajaran' aku kt org lain kot( ?).kat iut 1st year,mase akhir² tahun baru 'nampak' mende ni.tp masuk 2nd year still x dpt ajar org maybe sbb aku x phm byk mase tuh.then sbb tuh la…

klw aku tgk² la,betul la kate² 'sampaikanlah walau satu ayat'( ?) dan aku respect gak dgn aktiviti org mendakwah dari rumah ke rumah tuh.serious,bile kite BAGI TAHU buat baik kat org, secara x langsung kite,ntah mcm mane,secara otomatik,kebaikan kite bertambah.contohnye,mcm org yg tnye aku tuh pasal satu soklan ni,aku pun tunjuk la sbb ape itu sbb ape ini,then lepas tuh,ntah lah,secara tetibe aku 'nmpk' or aku makin paham dgn mende yg aku tunjuk tuh.kire mcm kite ajar org buat kek or masak la,secara x langsung,mcm mane ntah kek or masakan kite tuh makin sedap.(mcm senior2 aku dulu,ajar aku msk,tp aku x pratikkan pun,hehe,tp serious,makin hari rase masakan diorg makin best tau,junior² ni ade gak ajar aku bt kek,kan kan 3 gorgeous..ahakz)pernah x rase mcm tuh? ker aku sorg jer rase gitu? hmm..same gak,org kate,sedekahla kalau nak murah rezeki.klw ikut logik akal,x logik la,mcm mane nk murah rezeki klw kite keluar duit kan?

So sbg contoh,bayangkan harta sedekah korang tuh mcm benih,klw korang xde sifat tamak nk simpan benih,korang akan ‘sedekahkan’ benih tuh kat tanah.then dh brape lame,biji benih tuh membesar jadi pokok dan pokok tuh plak berbuah.bukan berbuah sebiji dua jer tp byk² biji.so,adakah rugi kite mensedekahkan 1 biji benih tuh ? klw beribu² benih lak mcm mane ? hmm..subhanAllah.

(ade ker org skrg nk tamak kan benih die ek ? tp tuh la realiti die,ade sesetengah org aku nampak, nak kumpul byk² duit, mcm jd hamba duit lak.x bleh kurang sket duit tu,sanggup sakitkan diri sendri utk tambahkan ‘tuan’ die.huhu.kebykan kes org² nk cepat kaya la ni.kan dh kene tipu.padan muka.hahaha.harap²lah aku n korang dijauhkan dari sifat ni.amiin)

Jd betulla,yg memberi lagi baik dr yg menerima.then aku percaya gak yg org ckp,setiap soalan wujud jawapan dlm soalan tuh.mcm org yg tnye aku soalan tuh,bile die tanye,aku mcm dh 'nmpk' jawapan die w/pun mula² aku hesitate nk jawab.maybe aku salah,tp aku rase betul kot jwpn aku.perasaan yg same bile selesaikn prob maths mase sek menengah dulu.lg pun,bile kite bertanya,akan wujud la soalan² tambahan kan?then makin bertambah lah ilmu.waaa..syukur² aku dpt 'ilham' ni.(tp adakah aku akan berubah ?tuh yg problem die tuh..aarrghhh !!)

so,pendek kate, JANGAN KEDEKUT dan BANYAKAN SEDEKAH.sekian :)

ps : err..mcm blog dakwah lak.haha.mengong ape dakwah mcm ni.xdela,seriously,'mende' ni aku dpt mase dok relax².tetibe 'nampak' punca aku-mcm-skrg ni.sape la x happy bile dh bg jln keluar dlm kegelapan kan? tp yg prob nye,cek iblis ni ade jer jln nk buat riak dlm hati ni.tuh yg ssh tuh nk ajar org.ishh !!

ps 2 : err..contoh benih tuh,klw x silap aku,aku ade TERbace contoh ni dlm Quran.surah al-baqarah klw x silap.so,klw salah tolong betulkan ek.igtan aku ni kekadang x btul gak.huhu.so,contoh tuh bukan dr aku dan aku memang x pandai langsung nak buat contoh² ni.jadi,pujilah Allah :)

ps 3 : papepun,sedekah dgn niat kerana Allah bukan nak pujian ek n bukan mengharapkan org berterima kasih etc etc.x baik tuh.x ikhlas jer.baik istighfar jer lepas sedekah tuh.huhu.

No comments: