Thursday, May 15, 2008

mengenai cerita

aaaa..tetibe terasa nk benti taip kt blog ni lak.bkn ape,aku igt tujuan aku buat blog ni just nk citerkan pasal diri aku kat france ni,tp bile aku tgk² balik blog aku ni (xde pon tgk balik ekceli..hehe) mcm aku citer mende² ntah pape ntah.aisshh..terasa mcm dh abes citer nk citer pasal aku kt france ni.boringkan aku ni?huhuhu.papepun,demi memuaskan nafsu serakah aku yg konon²nye nk 'jaga' blog ni sampai aku abes blaja kt france ni,tetibe 1 idea muncul dlm pale aku ni,iaitu aku nk bercerite fiksyen lak.hehe

bukan ape,dulu aku ade gak la nafsu nk cerite pasal pendekar² ciptaan aku sendiri,x pun citer spy aku,tp ntah nape,aku rase mcm x semangat lak.ni sbb gara² 'tercabar' dgn makcik yg buat citer harry potter n bdk laki yg citer pasal narnia tuh la.mcm mane la diorg bleh berimaginasi mcm tuh skali ek.mcm mane lah diorng bleh bayangkan raksasa yg hodoh,org² bertanduk la,binatang berckp la etc etc. tuh yg buat aku rase,xkan la aku x bleh berimaginasi mcm diorng kot.aku pun nk merasa mcm mane diorng ni gune otak diorng tuk berimaginasi.

so akhirnye,aku decide nk citer cerita fiksyen pasal 3 budak A iaitu abu,ali n awie.kisah pasal pape lah yg aku TERimaginasi.errr..tp citer ni xde la imaginasi ganas² mcm aku ckp kat atas tuh, ni citer imaginasi yg agak real la.tp ianya xde kene mengene dgn yg hidup ataupun mati (maybe yg terasa ade kot).jd,andai kate korng terasa nk komen,komenlah (termasuklah komen membina n tak membina n neutral).aku terima jer komen korang.yg sure,aku ni hangat² tahik ayam jer,ntah² skali ni jer kot aku citer,lepas tuh x citer lg dh.eerr..lagi 1,name² TERsebut juga adalah pilihan rambang jer n tiada kene mengene dgn kawan² aku,so,jgn perasan lak.hehe

aaarrghh..papepun,layan jer la nafsu aku yg nk bercerite fiksyen (konon²nye) ni ek.so,terimalah kisah 3 budak A. oh yer,klw aku nk bercerite imaginasi aku akan letak title n tag 'mengenai ...' so pade sape yg x mau baca pasal citer poyo aku 3 budak A ni, korang bleh tutup jer window tenet korng tuh k ;)

bermulalah kisah :

'ntah pape la penulis blog saje nk bercerite ni, kekadang lawak,kekadang mcm budak²,kekadang tuh mcm alim² x pun kekadang tuh mcm berinformasi gak blog die ni' kate awie kepada 2 rakannya yg lain sambil jari jemari die menaip sesuatu.kelihatan seperti awie hendak memberi komen pada posting yg sedang die bace itu.

'tp aku suke cerite² die ni w/pun kekadang aku tak paham ape die citer' kelihatan awie tersengeh sesorang diri memikirkan kenapalah die baca juga blog itu w/pun tak paham.

selepas ali abes membelek surat khabar yg dibacanya,die pun menyampuk 'alaa,semua cerita sama jer kat mana².sumenye nak cerita yg gempak², padahal kalau dirumuskan,takde la gempak sgt pun'.

kemudian ali menyambung lagi 'kan bagus kalau semua penulis ni bagi point² yg die nak ceritakan tuh,kan senang.ala,mcm note sekolah menengah kita dulu tuh la.straight to the point.tak payah nk kias² or gempak².lg pun,sume citer tuh kalau ikutkan,die nak cakap pasal satu point jer tapi melebih²,contohnye kisah sorg ni nk tangkap kucing,tangkap kucing jer, tapi ade² jer nk menambah,kene keja polislah,kene cakar kucing tuh la dan macam² lah! kan senang jer kalau die tulis point,cakap yg die nak tangkap kucing.dah abes citer.takdela orang nak bazir masa baca semua kisah² yg lawak x lawak or action x action die tuh.huh! '

ali terasa semacam bengang dengan semua cerita² yg die baca.yg peliknya,dielah jaguh membaca antara 3 org budak ni.

'apela ko ni ali' sergah abu dgn menepuk bahu ali yg agak lembik itu.'ko ingat semua orang ni straight sangat ker?setiap orang ni,kite kena cakap slow².kalau tak die tak akan paham point kite tuh.kalau pun orang tuh paham point tuh,tapi bila die baca cerita yg ade action² or lawak² tuh,die akan terhibur n kadang² bleh sedar gak tau.katekanla,citer kucing ko tuh,maybe hampir sume org tau pasal penulis tuh nk tangkap kucing,tapi oleh sbb kisah action die tuh,maka sume orang tau la,nk tangkap kucing ni kene hati² gak,sbb kalau silap hari,bleh kene kejar polis.so,cerita² sampingan nk menuju ke point cerita tuh berguna gak tau ! ko belajar something ape dari citer² sampingan yg lawak x lawak or action x action die tuh.' begitula panjang lebarnye abu mengexplain pada ali.

awie tergelak² sipu sahaja dihadapan laptopnye itu.kemudian,die trus menekan backspace pada papa kekuncinya itu.tak jadi die hendak mengomen ape pada blog saje nk bercerite itu.

'meh jom bace blog yg awie bace tuh,best tau,bleh kutuk² die skali.hehehe' kate abu kepada ali. 'huh!' sungut ali.

No comments: