Tuesday, May 06, 2008

Ritma Atas Puisi

jom kite citer pasal ritma atas puisi or lagu rap nih.memandangkan aku xde citer sensasi nk citer (cewahh) mcm kenape artis laki tuh bengang wartawan hentam die (hahaha) xpon asal la ustaz tuh tetibe 'semcm' jer (ish ish ish) ataupon kenapalah ramai org mesia ni x berkualiti bile bekerja.(huhuhu)

so,meh aku citer pasal lagu² playlist aku ni.sementara aku tengah memikirkan ape aku nk isi mase 'lapang' bekerja aku ni *sigh*. klw korang dgr playlist aku (kalau dengarlah) korang akan perasan 4 lagu ritma atas puisi or rap ni.ade 1 in english,2 dlm bm dan 1 en français. bg aku setiap lagu² tuh ade tarikan masing² yg buatkan aku suke lagu² tuh.dan oleh sbb aku rajin,maka aku akan jadi pengiklan tak berbayar.huhu.

antara persamaan sume lagu rap (maybe x semua kot) ialah penyanyi tuh yg buat lirik.so,lirik tuh dtg dari idea si penyanyi tuh bercampur dgn perasaan die terhadap sesuatu isu tuh.aku x tau la sejarah rap ni mcm mane,tp bg aku,si penyanyi ni menunjuk perasaan die dgn puisi die.kire,diorng ni berseni la dlm menyampaikan isi hati diorng btul x ? maybe kot

so,1st artis aku nk iklan,pakcik eminem.aku suke die.baik dr segi lirik or dr segi muzik die.tapi x semua lirik or lagu die aku suke la.n aku bukan la die hard fan die pun.tp,kebanyakan lagu die,lirik n muzik sgt best.klw tgk,lagu² die,byk die citer pasal mak die,ex wife die,die dgn anak² die,pasal hidup die,pasal org keliling die etc etc.then dari segi muzik die lak,agak ‘catchy’.dan kekadang tuh muzik die bleh intepretasikan lirik die.errr..bg aku lirik n muzik die kene n ngam.(eleh cek dol,sume lagu mcm tuh…ek?! :p) tp ade certains part lirik die bleh dijadikan munasabah diri gak la.x pun jadi inspirasi.yang aku letak kat dlm blog ni,aku slalu dgr mase aku g travel memane lah.sbb lagu tuh,bg aku,ade ‘perjalanan’ sket.sbb tuhla,aku g memane pun,akan make sure yg aku TERdengar lagu ni.baru terasa mcm mood travel sket.hehe

ps : dgr citer pakcik ni akan keluarkan novel citer pasal die n album baru.x sure keluar bile.hmm..agak menarik lak pasal novel tuh,sbb sejak 2 menjak ni aku ske plak bace bibliografi org (ceh, poyo jer bunyi, padahal baru bace biobliografi pasal sorg jer.hehe)

yg kedua lak,aku nk iklankan group too phat ni.ntah la,sejak dr 1st single diorng keluar mase kat radio,aku trus TERminat group diorng ni.hah,mase tuh,x yah citer la,skolah aku penuh plak dgn budak² hip hop ni.siap ade kelas breakdance mase pertukaran kelas tuh.hahaha.lagu² diorng pun berdasar pengalaman diorng gak.dari segi lirik die la,die citer pasal diorng.hmm..tp yg buat aku TERkesan,lagu alhamdulillah yg aku letak kat blog aku ni.klw ikutkan lirik die,perghh..insaf siot.x caye bace la lirik die.bleh buat munasabah diri n bleh jadi doa gak.xde la mcm lagu nashid yg jiwang² meleleh karat tuh (anyway ,ade ker nashid jiwang ni ? kompius aku.dah la nyanyi out of tune,sakit telinga lak dgr..ahhh..sorry TERkutuk nashid jiwang lak,tp nashid raihan aku suke sgt).bg aku,dlm lagu ni,part ahli fikir mmg bt aku insaf n bt doa.hmmm..err..ape aku citer ni ? ahh..yg penting,lirik lagu ni best !

ps : skrg too phat dh ‘berkubur’ dah.diorng,malique n joe,masing² dh buat solo album.dgr citer album solo malique akan keluar x lame lg (kot) n album joe kluar bln 7 ker 8 (eh ker dh kluar dh ek ?) papepun,diorng ni bg aku,lebih best dr rappers mesia lain kot.

Iklan aku yg ketiga lak, pasal lagu chienne de vie oleh pakcik fatal bazooka.hahaha.lagu ni lawak giler.bleh kate tiap kali aku dgr lagu² die ni,aku agak gelak la xpun tersenyum kambing jer.sbb lirik die lawak n muzik die agak ‘menangkap telinga’ gak.anyway,lagu yg aku letak kt blog ni,klw ditranslatekan secara literal,wretched life.klw secara lateral lak,die citer pasal kejadian² yg x diinginkan dlm hidup ni (cehh same jer maksud die ! :p) die citer pasal lahir pada 29hb feb xpun citer pasal die sorg² bogel kt tepi pantai.hahaha.x reti lah aku nk translate,korang trnaslate lah gune cek google ek.

ps : w/pun lagu pakcik ni org french kate macam ‘de la merde’,tp dirong dengar gak.untuk buat lawak n penyedap telinga jer.muzik die ok ape.

dan yg last aku nk iklan,lagu dari skall coffin feat rajuna plata.errr..aku x kenal pun siapa diorng ni.xde niat la pulak aku nk google cari siapa diorng ni.yg ni la antara lagu yg aku just suke dgr muzik n suara diorng jer.lirik die,waaa..ntah la,mcm ntah pape.poyo jer bg aku.tp,seriously la,aku ‘tertangkap’ dgn muzik latar die tuh n suara unik rappers ni jer,lirik die langsung xde bg kesan or inspirasi or lawak bg aku.aku rase mcm..err…layan jerla,asalkn muzik best.

ps : sape tau muzik latar lagu ni ek ? aku rase mcm kenal tp x igt.aargghh..bg tau aku klw korg tau k.

so,pendek kate,kebanyakan lagu ritma atas puisi ni,aku dgr muzik diorng dulu baru aku dgr lirik.aku suke muzik yg ulang² ni (ape² genre muzik lah) yg boleh buat aku enjoy the music.halwa telinga katekan.hmm..tp bg lagu nashid lak,aku prefer dgr lirik dulu dari dgr lagu.n bg lagu rock la,aku dgr intro lagu tuh dulu,klw best die ‘goreng’, maka best la lagu tuh.hehehe. aaarghhh…muzik²,melalaikan ekceli.*sigh* haiii !!!

ps : lagi bagus dengar muzik menyedarkan daripada dgr ucapan org politik yg mencarut² tuh.badan jer beso,akhlak xde siot.mcm la xde adab bile berckp.haiii..yg pandai, ckp berlapis² tp memburuk²kan org, yg x pandai lak,mencarut² n buruk²kan org,yg tengah²,bajet cool,tp mulut..rase nk bg tapak kaki aku jer.huh !!

~aku yg hodoh lagi hina amat merindui…~

No comments: