Friday, May 23, 2008

pro-gram-ming

hmm..oleh kerana aku terlebih rajin ari ni,maka aku nk update blog la.hmm..nk citer pasal ape ek? hah,skrg ni aku dlm process membuat programming dgn visual basic.agak ok gak la.tp agak leceh la sbb aku br kenal mendalah VBA ni.so,terkial² gak buat program die.padahal aku memang xreti nk program pape !! serious.tp ntah la,mcm aku dijodohkan buat programming kot.thn lepas kene program,tahun ni kene lg.aihh...

klw aku ni power x kesah la jugak, masalahnye aku ni nk kire amateur pon x sampai lg.ntah² peringkat debutant pun x lepas kot.hmm..tp bile pk² balik,programming ni bleh sampai tahap 'menentukan hidup mati' seseorang.maksud aku,akibat kesilapan sket program yg dibuat tuh akan menjadi asbab seseorang tuh meninggal.mcm keje² kt nasa tuh.software engineer diorng kene buat program betul², klw x,meletup la roket yg nk anta ke angkasa lepas.

contohlah,ade satu mesia air ni,ade air sejuk ade air panas.korang nak air sejuk,dah tekan dah button air sejuk tp yg keluar air panas.korang x prasan yg keluar tu air panas.then korang minum air tuh mcm korang minum air sejuk.x ker 'hancus' lidah korang.padahal dah tekan butang yg betul.tuh la implikasinye buat programming ni. alaa,sama gak mcm dgn otak kite ni,otak dah program nk angkat phone,tp ntah mcm mane,tersalah program lak,terangkat seterika.hancus pipi tembam korang. (g utube cari n tgk ni 'Jangan Letak Handphone Sebelah Seterika' )

mcm tuh la punya hati² kene programming.klw tak,hmm..papepun,programming ni kite bleh try n error.kirenye,kalau ape yg kite program tuh tak jadi,kite bleh tukar balik program tuh.kirenye,xdelah kene buat semua balik semula kalau program kite tuh 'rosak'.kire mcm kite save document kite dalam computer la.so,bahase komputernye (pandai² aku jer) ialah initialisation bak kate org french or formating kate org putih dan org melayu lak kite panggil ape ek proses ni? so,formating or initialisation ni penting tuk sesuatu program tuh.klw ade salah silap xde la program tuh 'hancus' gitu jer.

so,klw dibawak keluar idea programming ni dlm kehidupan harian kita ni,'mende' ni kite akan jumpa dan mesti kite program hari².klw tak,'hancus'lah kehidupan kite ni.so,amende nye kite kene program hari² ek? bg aku,kite kene 'program' HATI kite ni hari².'code' die plak tak yah susah² or pening kepala cari,dah ada dah cume tinggal nk 'copy paste' jer dlm hati ni.code die ade 2 bahagian : 1 bahagian ade 5 lines dan bahagian 2 ade 6 lines.(korang tau punye program tuh).sbb ape hati? sbb,bak kate org,kalau hati kita baik maka baiklah kita dan juga sebaliknya.

jadi,hati lah kene kite program betul².klw program x btul,hancus la umur kita ni (ecece..hehe) bg aku,salah satu 'output' programming ni,ialah bersangka baik.so,belajar² la program hati kite dgn bersangka baik.aku pun tengah belajar program hati aku ni dgn program 'sangka baik' ni.ok la ok la..mcm boring plak citer pasal programming ni.

oh jap nk sambung sket, papepun,jgn la kita poyo dgn 'program hati' kita ni.nampak 'program hati' org lain x betul trus kita nk poyo².kite hanya mampu memprogram tapi yg berhak menilai program tu adalah Pencipta hati tuh.

okla,mcm dh hilang jer pening kepala aku dgn vba ni.so,saya berhenti saja la disini.oh sebelum tuh,klwla semua org program hati die baik², bdk skolah pakai baju ape pun xkn terasa pape la.hehe. (bg aku,lebih baik tetapkan sume pelajar pakai baju berkain tebal drpd tukar warna baju,bagi aku la).

ps : err..sorry la klw korang tak paham pape ek.aku terpoyo sket nk bertamsil² ni.papepun,enjoy vc kt bawah ni ;)

2 comments:

Anonymous said...

lain kalu .. jumpa org je cakap hello world .. abih citer

Anonymous said...

jadi robot la ko..tp asimo skrg dh bleh menari n conduct music tau ! :p