Wednesday, October 15, 2008

gaaaawat

ade org dpt tempias kegawatan ekonomi dunia skrg ni...btul ek?tp kt mesia x lagi kot,sbb 'org tuh' kate thn dpn br mesia terasa bahang gawat ni.ecehh...x tau la sy yer.

papepun,ade yg gawat ade yg untung mase ni.normal la,dulu ade org kaye giler,tp skrg die kayap trus sbb saham jatuh la,hutang berbillion² la.mcm² la..then ade lak,org yg jual ayam jer skrg dh bleh beli umah banglo n kete mewah².sume sbb ekonomi lah.

ekonomi bg aku,hurmmm..sape pandai amik peluang die la untung.mcm skrg ni,org kate,emas makin naik,harga umah mcm(?) turun,byk sykt² bankrup etc etc.so,klw org tuh pandai amik peluang,die akan make sure mase ekonomi suram ni la,die bleh buat untung mase 10 thn akan dtg.ya ya,effect die lame lg tp tuh la org pk jauh.hehehe.pandai² jer aku.

so,ckp pasal peluang ni,adakah aku (n korang yg pelajar² mesia study overseas) ni menghargai peluang yg dh diberikan kite ek?x kire ape scholar korng la,adakah kite ni akan kenang balik budi org yg bg kite biasiswa tuh? hmm..ntah la kan.tp,sejak aku bace blog chedet.com aku tau yg tun ni mengharapkan org mesia sendiri majukan negara sendiri.adelah posting² dr blog die bt aku terasa yg aku ni mcm x mengenang budi.papepun tuh la hakikatnye.

dah dunia skrg kerja duit jer kan,sampai lupe tanggungjawab sosial yg lagi beso 'untung' die kt 'sane'.ntahlah.aku rase mcm ramai student kite x patriotik btul.papepun,aku akan try tlg t.m kalahkan sume provider tepon n tenet la.hahaha.

skrg ni byk provider tenet yg mcm hebat.sejak kontrak tenet dibuka luas ni.so agak ssh gak la klw tm ni 'slack' sket.eh papepun,lame lg aku nk keje kt sane.yg pasti..kite enjoy skrg!!

oh pakcik sykt virgin ade kate,die ni berpikiran kapitalis.die ckp,die bukan nk kaye sgt pun tp die nk buat ape yg die nk buat.so,nk buat ape yg die nk buat,die kene cari duit.so,cara die cari duit,die pinjam kat bank,buat duit dgn sykt die,then untung sykt die die byr hutang bank n so on so on la.kirenye,die bermodalkan duit bank untuk dpt untung.so,mcm mane die bleh untung dgn bukan bermodalkan duit die (org perancis kate son propre argent..hehehe) tuh,aku rase die ni pandai plan.

artikel mane ntah aku bace,die ade ckp plan die ni,tp aku lupe lak.tp yg aku phm,die buat 1 mende ni,then die ade untung sket,die buat mende lain lagi etc etc.last2,projek baru die nk buat percutian diangkasa dgn roket die sendri lak tuh.padahal sykt airlines die ni x la brape femes sgt pun (ceh,aku x tau ekceli :p so jgn caye!).so,plan cek awad oi !!

sblum akhiri catatan hari ni,adakah sistem kapitalis akan musnah dgn ekonomi gawat skrg ni? so org² kayo ni nk buat sistem ape lak ek? try la sistem berperikemanusiaan anjuran islam kn? so good wat? bye

No comments: