Friday, October 24, 2008

my ana lisa

okla,oleh sbb aku ada mase yg agak lapang skrg ni.aku pun igt,baik aku taip something drpd aku dok melayan utube,yg baik² tgk clip video,then ntah pape kang akan merebak lagi.iyerla,utube,now everyone can watch.

so,tuk menghalang diri aku drpd terjebak ke masalah 'utubing' ni,aku igt nk taip la ape yg aku nampak mase bln puasa hari tuh.oh,ni bkn citer pasal aku dpt puasa 3 ari kt mesia ari tuh ek,ni aku nk citer pasal puasa dan ape yg patut bt lepas bln puasa.so,klw rase malas,anda dialu²kn tuk mengalihkan mouse tu ke arah pangkah yer.daaa

eh,bg mereka yg ade mase lapang tuh,nk smbng bace bacelah,arap²,klw aku ade tersalah taip korng bg tau aku la ek,jgn korang senyap lak,kang kesian kt aku berada dlm kesesatan.huhuhu.

jadi,sume org tahu yg bulan ramadan @ka bulan puasa ni adalah bulan yg mulia dan patut dihormati.x kire org yg alim ker x alim ker,secara otomatik mereka² ni hormat bln puasa.yg seblum ni pakai skirt 3 jengkal jer dr pusat dah pakai kain labuh,sbb nk hormat bln puasa.itu la kesannye bulan yg mulia ini.

selain tuh,bln puasa ni pun dikenali dgn bln ujian.dimana umat islam ni akan diuji dgn kelaparan,kesabaran,kekuatan iman etc etc.so, ni la aku nk citer.bulan ujian.bg org² yg menghadapi ujian ni,biasanye mereka² ni akan prepare sebelum ujian.

ade mcm² cara org ni ber'prepare'.ade yg last minit,ada yg dah prepare awal².then ade plak,yg power giler,x yah prepare pape,just face it!so kirenye ade cara 'skema' n 'x kesah' semasa berprepare ni.sape yg nasib baik,die akan luluslah ujian tuh dgn jayanye or cukup² mkn jer.

jadi,bulan puasa ni pun,sbg bulan ujian,bg aku,kene ada gak preparation die ekceli.tp,selama aku hidup ni la,aku rs x pernah aku rase nk prepare puasa.klw esok puasa,puasa jer la.xde papepun.itu la aku.korang sure lain kan,so jgn samekn dgn sy yg hina ini.uhuk uhuk.

dah name ujiankan,merstila ade markah die.dan markah ni biasanya cikgu yg bagi.then ade lak kelas² markah ni : a,b,c,d or e.so,sape yg x dpt d n e tuh kire luluslah tuh.n so on.eh jap,oleh sbb ade org takut ujian ni,diorng pun prepare la sesungguh²nye,last² tgk,mase ujian ni die mati lak.kesian.selain ujian x dpt dihabiskan,org tuh pun x sure dpt insurans ker x.*geleng geleng*

tp bagi ujian bln puase ni,die xde 'bareme' kate org perancis or xde 'grade' kate omputih xpun xde kelas² dlm BM.yg tentukan sape lulus hanya la YANG SATU sahaja.sbb tu,klw aku puasa penuh katekan,x sure aku bleh lulus ujian bln tuh kn?even klw aku puasa 1 hari pun or x puasa pun,x tentu gak aku fail ujian tuh kan? so,ni la ujian yg sebenarnye ujian.dan,sape² yg mati mase bln ujian ni lak,dpt 'bonus' dimana seksaan kubur takde.hmm...

ok,skrg mari sy ckp plak pasal adab² berpuasa ni ataupun membawa 'roh' puasa ni diluar alam bln puasa.oh,sebelum tuh,ni ape yg aku pk tau,so,klw ade salah tuh,minta² lah tlg betulkan yer sahabat ;)

mula², nk puasa tuh kite disuruh berniat.jadi,bile dh berniat ni,kite bg tau bdn kite yg kite ni x akan mkn,minum dan ape² yg batalkan puasa sepanjang bulan ramadhan.so,secara otomatik,bdn kite ni paham dan akan berkerjasama dgn kite tuk merealisasikan niat kite tuh.jadi,klw di pk² balik,baik kite berniat dipagi² hari,setiap hari, akan ape yg kite nk buat.insyaAllah bdn akan paham dan akan halang kite drpd mende² yg kite x niatkan drpd berlaku.ekceli,itulah formula org² kaya zaman napoleon dulu slepas die soh org tnnye ape rahsia org² kaya ni kaya.niat.

ok,lepas niat puasa tuh,kite pun sahur lah.makan kurma dan apa² yg bleh dimakan dgn kuantiti byk or sikit.sbbnye,kite pun disuruh bersahur.ade pahala bg org² yg sahur lak tuh.sunat lg sahur akhir² waktu.itu mase puasa.so,tuk amalkan mende tuh diluar puasa,kite patutnye 'sahur' gak sebelum subuh.atau bhs moden die,breakfast.pernah x dgr pakar pemakanan ckp yg breakfast tuh la antara waktu yg penting tuk kesihatan badan? so,mesti ada sbbkan kenapa Allah suruh sahur mase sebelum subuh dan bkn selepas subuh rite?

lepas tuh,solat subuh dan mengisi mase subuh sehingga syuruk dgn baca al-Quran dan tasbih².tp,kenapa kite buat ni mase bln puase jer tak bln² lain ek?sbb bln puasa pahala lebih besar,kite buatlah.tp tuh la,aku lupe yg baca Quran or tasbih² pagi mase subuh sampai syuruk tuh ada gak pahal die yg besar mase selain bln puasa.nape la aku x amalkn kan ek?ni yg aku try change.

then dari syuruk tuh sampai la maghrib.kite disuruh tuk buat amal² soleh dan baik.sbb tu terjadi nye ade org hormat bln puasa sbb bln ni ramai org buat amal ma'ruf nahi mungkar.cube la kan,ari² biase pun sume org buat amal soleh n baik² ni,insyaAllah xde jenayah dan pakaian² yg menjolok mata lagi.mende ni ekceli berkesan tau klw sume org buat,contoh,hari jumaat skrg ni.sbb ape tetibe org pakai baju labuh,ade 'org jahat' jd 'baik' kejap sehari ni.so,dgn sorg buat n org lain pun buat maka akan jadi baik la sume org insyaAllah.bak slogan TCL(company public transport kt Lyon ni),si chaque personne fait un pas,tout le monde avancera (lebih kurang la..cek dinie betulkan klw slh ek).maksudnye,klw sorg melangkah setapak,semua orang akan maju (direct translate but u get what i mean kan?)

lepas itu,kite pun berbukalah.berbuka dgn mulakn dgn bacaan doa buka puasa.so,ape yg nk 'dibawa keluar mase bulan selain bln puasa' ialah,ape² kite buat,kite mulakan dgn doa.lagi²,mende yg kite nak sgt tuh.baik la kite doa dulu sbelum nak ape yg kite nak tuh.itu pun dgn syarat tak bleh berlebih²an.so,dh dpt ape kite nk tuh jgn la lebih² lak.kang x berbaloi.lagi pun,dpt ape yg kite nk tuh pun dh kire beruntung w/pun sedikit.kite akan hargai ape yg kite nk tuh se'deepest' hati kite ni.kan ?

kemudian,lepas dh buka,solat maghrib n isyak,ada plak solat terawih.solat ni,solat sunat.dan ade dibulan ramadhan aje.pahala die plak bukan main lumayan.sbb tuh ade org² alim rase sedih sgt nk tinggalkan bulan ramadhan ni.dpt sambut ramadhan terasa mcm nikmat paling berharga bg mereka.(mintak² la kite jd mcm mereka ek..amiin).so,'diluar' bln puasa lak,kite pun ade solat sunat gak yg bleh kite buat sbg 'preparation' tuk bln puasa thn depan.tapi,jarang² org buat kan?hmm..

oleh sbb mulianya bln puasa ni,kite disuruh utk 'bgn mlm' buat solat sunat ker bertasbih ker ape² la untuk mendpt keredhaanNya.dan amalan² ni lak,dilakukan sorg².klw org tuh nk redha Allah die akan usaha untuk bgn.lagi satu kan, 'trafik doa' mase dinihari ni sgt lengang.so,bile kite doa or solat sunat,insyaAllah bleh sampai cpt amalan kite tuh.hari² biase pun bleh buat,tp sape yg nak? sape ? kite la.kite try ek.'plutôt sy ekceli.amiin)

itu jer la analisa sy pada bln puasa tahun ini.klw nk hadapi ujian baik kite buat preparation sbb didunia ni,ape yg kite 'prepare utk mase ujian' akan diambil kire olehNYa x mcm ujian buatan manusia ni,preparation x akan bwk² pape makna.jadi,same² la,kite amalkan ape yg biasa diamalkan mase bulan puasa ke bulan² biasa.jgn igt ade puasa wajib jer ek,ade puasa sunat gak tau.nak² puasa 6 bln syawal ni.cepat² buat preparation seblum ujian dtg.jgn jd seorang yg 'poyo',ckp bleh just face it!

ps : sy x reti pasal hadis² ni,sbb tuh sy x letak keratan hadis utk cerita pasal puasa ni.so,sy taip ape yg sy pernah dgr then terjemahkan kpd bhs yg sy paham. à savoir que, setiap hadis² tuh dpt difahami sume org.tp jgn igt sume org faham ape yg kite faham.die ade degré/tahap pemahaman die gak.itu yg dinamekan al-hikmah.syukur la mereka² yg dpt hikmah dr Allah ni.

ps 2 : ape yg aku taip kat sini,aku x bt pun tp aku arap aku dpt buatla.so,korng ckp aku ckp x serupa bikin.jgn mcm tuh,ade org kate,klw kite x dpt buat sesuatu tu,antara salah satu usaha kite,kite ckp/bg tau kt org lain semoga org lain tu mendoakn kite n kite akan dpt buat sesuatu tu.pernah angan² jd kenyataan? lebih kurang same konsep die la tuh.

ps 3 : aku harap² korang betulkan aku k

ps 4 : selamat bercuti kpd mereka yg bercuti,aku x dpt cuti !! :(

ps 5 : wasalam.

No comments: