Thursday, March 19, 2009

plein chose

hari ni ade aktiviti keramaian yg paling utaman kat france iaitu 'grève'. makin hari nak panas ni, makin aktif la diorng bermogok. greve kali ni bertemakan 'contre la vie chère' (ni aku memandai jer sbb tiap² kali aku dgr tv, diorng ckp greve, then contre la vie chere la itu la ini la)

aku xde masalah dgn org² bermogok ni, cume masalahnye bile bermogok ni kan, diorng akan buat 1 keputusan yg mana daripada keputusan sepakat diorng tu akan menyebabkan org tak bermogok join mogok supaya gomen cepat² ikut or tukar 'plan gomen' tuh.

contohnye, skrg ni prof aku dah mendaftar diri dah sebagai pemogok.aku rase mcm sume kot.x sure la prof cina aku yg ajar opto tu mogok ker tak, so, diorng ni akan sepakat utk x bg result exam S1 tahun ni. ini menjadikan 1 masalah kat aku sbb, result tuh penting tuk aku nak study lebih ker x S2 ni tuk mengimbangi result final (hehehe...xde prob pon, saje ngada² :p)

yg keduanya, bile diorng ni mogok, diorng akan decide sama ada nk buat kelas ker tak. ni ikut prof gak la, klw prof yg jenis 'résistant' tuh, ade meeting pape ker, trus batal kelas, xnk pk pasal sutdent² die. tp ade prof ni, jenis 'ok aku adalah seorang greviste, tp aku nk buat kelas gak, aku xnk akan datang aku 'emmerder', aku nk cuti été aku !' (ni aku rase jer la).

yg ketiga nya, bile diorng ni bermogok x dpt sambutan, maka akan bermulala acara paksaan. contohnye, diorng akan tutup kelas or amphi ataupun diorng akan mengosongkan bilik darjah korang dgn meletakkan sume meja kerusi dpn kelas ker or dpn pintu masuk ker etc etc. mcm apa yg terjadi dekat aku minggu lepas. so, nak tak nak, org yg x buat greve akan rugi padahal prof tu mmg nk buat kelas. ade tu, siap ade 1 kelas ni, diorng belajar kat luar.hoho. nasib baik dh panas. prof aku nk buat gak, tp oleh sbb bdk² ni ckp, 'y a pas cours hein msieur,c'est tout'. so xde la kelas.

so, bile diorng buat paksaan gitu, diorng akan suruh la, pergi hadir conference ni, pergi sana, dgr ceramah sane, pergi debat sini etc etc. so, diorng yg x greve pun terpaksa ikut rentak pemogok. klw gomen france ni pun degil sgt xnk tukar pasal undang² berkaitan prof n researcher ni, aku dpt membayangkan kejadian CPE 2006 ari tuh. cuti 2 bln free la aku nmpk nye !!

yg keempatnye, bile dh mogok ni, maka akan lambat la proses administration. so akan tergendalala aku nak balik mesia !! aaaaarrghh !! baik² aku bleh blk akhir bln 5 dh terpaksa tangguh balik bln 8. baik² ade tiket mas 600euros pegi balik, dh terpaksa byr 1200euros. huh ! j'ai pas de chance. papepun, nasib baik ler ade adek kt german, bleh gak aku 'membunuh masa' kat sane nnt. hehehe

yg kelimanya, bile dh bermogok² ni, maka public transport pun akan terganggu. mcm pagi tadi, aku igt bus ni mmg ok jer sbb x lalu tempat² berkumpul para² pemogok ni, skali tunggu punye tunggu, aikkk, x dtg² gak. last² aku pegi naik basikal jer. itupun dh la berjalan 10mins nak pegi cari basikal. nasib baik la Lyon ni bandar yg sihat dgn menyediakan perkhimatan basikal. so, ade gak la dlm 15mins aku memecut di jalan raya yg kecik² tuh. haihh..

so, bile aku naik² basikal ni, terasa mcm best plak. best giler bile angin² bandar ni menampar² pipi n membelai² tubuhku yg dh kurus ni. hahaha.xde lagi bau²an yg bukan² seperti dlm bus or tram. hah ! ni yg aku x suke dgn bus or tram or metro mase hari² panas ni. sbbnye, mase² ni la ade ramai² jenis org yg berbau pelik.

contohnye arituh, sini dh kire panas gak la.so ramai la yg dh mula buka baju luar (yg dlm tuh x sure la plak :p) so, pergerakan molekul² or cecair or tindak balas kimia dlm badan dengan udara ni akan bergerak agak laju sbb xde halangan dr baju luar. jd, paham² jer la korang bile panas² ni, korang berdiri or duduk satu tempat dgn manusia yg mempunyai bau²an ni. klw bau sedap xper, yg x bau sedap tuh la yg akan membuatkn aku rase nk jalan kaki jer.

nak lari x bleh,dh padat sgt.so, terpaksala menahan bau or mencari bau yg sedap selama mana yg boleh bile ade dlm public transport. ari tu, aku punye la best bau² akak sorng ni, wanggi jer, skali bile aku toleh x sampai 90 darjah, maybe dlm 30 darjah kot, aku terbau peluh + bau x mandi mcm org yg xde rumah. huh ! punye la turn off mood aku. so, aku pun paling balik kat akak tu. waaaa..sedappnye bauuuu !

so, tips tuk korng yg gunakan public transport, cari wanita² yg pakai boot + baju hitam + spec mata hitam. insyaAllah korang x menderita dgn bau² yg menyakitkan hidung dan hati. or, klw korang jenis yg suke bau² peluh yg kononnye bleh turn on korang tu, eerrr..it's ur choice lar :p

oh², arituh aku tgk citer keling hindustan. citer ghajini (x sure ejaan betul ker salah). citer yg aku ckp die tiru momento tuh. waa, citer ni best gak cume aku rase klw scene berangan² mcm citer boliwud lain tu xde, maybe ok sket kot.dlm citer ni, ade tiru citer amelie poulain yg temankan lelaki buta tuk ke destinasi si buta tuh sambil² citerkan keadaan sekeliling sepanjang perjalanan tuh.

bestla citer ni, memandangkan aku rindu suasana panggung sabtu dulu², aku pun tgk la citer tu ari sabtu lepas. hahaha. w/pun die tiru idea citer lain tp citer amir khan ni dia adunkan dgn budaya indianye, jadikan citer ni best la. same mcm citer lake house (err..x igt name lak) yg tiru citer korea il mare. citer tuh 2 2 best.

mcm gak citer kabie bhatia, cinta n sepi. waaa..aku suke giler (x la giler sgt) dgn cinta. dan sepi pun best gak !! tersenyum² dlm hati jer aku (hahaha..klw senyum betul²,kantoi la dgn dinie :p) w/pun tiru citer barat, tp versi pakcik ni tetap best bg aku. dgr citer, akan ade filem baru dari pakcik ni, tajuk die Setem. tgk la trailer die, besttt.

oh, ckp pasal citer melayu ni, baru aku prasan yg aku suke gak tgk que haidar blakon. mula²,dan mcm biase, aku x amik pot la dgn artis² baru ni, tp que ni bg aku, best gak die blakon. ade something yg menarik aku utk suke tgk die blakon. hehehe

hah, ckp pasal melayu ni, bg aku la, bahasa melayu (bm) ni adalah sgt unik dan sgt sopan santun.sbg contoh, kata ganti nama. klw kite x kenal seseorang tuh, dlm bm, kite boleh guna kata ganti nama mcm, saya, nama sendri ker, awak, saudara saudari, encik, tuan puan,makcik pakcik, kamu, kami dan kite (maybe ade byk lagi kot).

klw bahasa inggeris (bi) lak, bleh gune, i, we, (s)he, it, they,sir,mom dad, dan them (dan mcm² lagi) takpun dlm bahasa perancis (bf), je,tu,il, nous, vous, ils, monsieur madame dan mademoiselle (da mcm² lagi).

dari sini, nmpk dah kepelbagaian ganti name digunakan dlm bm dr bahasa² lain (aku blajar arab tp fail so x bleh la nk letak contoh²). jadi, ini menunjukkan yg bm ni unik dan sopan. bile kite berckp dgn org yg kite kenal, kite akan gunakan kata ganti name mcm, aku, kau,awak, kamu,kite or gune name samaran/manja/sendiri.

klw bi lak,akan slalu kite gune i dan you. x kire la kite kenal x tak kenal. sama gak dlm french je dan tu. tapi tambah sket la mcm moi dan toi.so, bahasa² ni, x kire org tau guna i you je tu moi toi ni, x kire la korg ckp dgn parents korng ker, gune i you je tu toi moi jer. sbb dh kenal.

klw bm lak, ckp dgn ibu bapa,kite gunakan samada nama betul or nama manja.so, x nmpk ker keindahan bm ni ? haaa,banding kan ketiga² ayat ni :

babe, i miss u so much

cherie, tu me manques beaucoup

sayang, abg rindu sayang sangat

bi n french tu, mula² specific ke arah org tuh, then tetibe jadi general oleh sbb kata ganti u dan tu.tp bm lak, die secara specific dari awal sampai akhir ayat.hehehe.sbb tu bm ade nilai yg sgt² cantik. x mcm bi yg faisal tehrani (ft) ckp bersifat penjajah (kot)

so, sama² la kite memartabatkan bm kite ni, klw dak, terpaksa la kite g indon tuk berbahasa melayu. papepun, aku sokong ppsmi in english. hehehe.at least kat skola menengah la.tp hati aku ckp baik blaja sains n math in english mase lps spm jer.huhu.

papepun, katekan satu sistem ni rosak, tak kan la kite nk tukar sistem tuh dgn sistem baru.paling kurang, kaji dan betulkan la sistem yg rosak tuh. bile possibility bahaya lebih tinggi drpd manfaat baru ataupun sistem baru lagi murah drpd pembetulan sistem lama,baru la tukar sistem baru. ini tak, rosak sket, tukar. nmpk sgt x pandai dan membazir duit gitu !

klw ikutkan skrg ni, industri semiiconductor boleh jadi maju lagi tp oleh sbb industri ni memerlukan modal yg beso maka teknologi baru tuh tersimpan jer la. korang igt skrg ni x bleh nk buat handphone sebeso lubang telinga korang jer ker, boleh jer, cume duit jer x cukup ! huhuhu.

dah², smlm aku tgk enquete exclusive kat m6.aku suke program ni sbb die mcm program majalah tiga kat mesia la cume die ni lebih fokus ke 1 topik jer.so,smlm die citer pasal spring break kat florida.pasal the panama beach. perghh !! klw la aku study kat us...hmm..

okla, pnjg la plak entry ni. tetibe aku rajin n tetibe ade jer cerite nk cerite, tuh yg jd pnjg tuh.layannn :p

2 comments:

Mr A said...

bro pnjng gile. penat aku bace tp worth it la. ske part pasal BM bahasa indah. HAHA..yg tu aku stuju sesangat.
=D

Anonymous said...

tuh la bile xde keje, pnjg la plak entry tuh :p uik uik..bm mmg indah pun, kalah french :p