Tuesday, March 03, 2009

kemaluan besar... !!

huh!! tuh la ayat wakil rakyat yg err... (isi sendri)

ntah pape, aku rase la, klw kt parlimen pun BM digunapakai mcm org jual² kat pasar, x mustahil BM ni tak akan kedengaran lagi kt parlimen. bahasa jiwa bangsa la wakil rakyat sekalian !!

aku pun pelik asal tuan speker n wakil² rakyat (segelitir) ckp bahasa rojak. korang igt korang kt pasar mlm ker ? klw la bm ni x dimartabatkan kat parlimen, kat mane lagi nak dengar bm yg betul selain mlm puisi ? mlm kesusasteraan ? mlm meraih derma ? mlm bersama rakyat ?

bg aku la, klw dah jadi seorang MP ni, salah satu kebolehan yg patut ada ialah berkomunikasi dengan betul. dh tau dok mesia, belajar n ckp la bm dgn betul. even korang bkn org melayu pun. ckp bi bile kat luar negara ker (ni tuk yg kuat jati diri la) dan klw selemah² jati diri pun, bile org tanye dlm bi,jwb dlm bi.

aku suke negara perancis ni sbb diorng syg bhs diorng. bangga dgn bhs diorng. dan tak kesah pun x ckp bi. (tp org ramai kate bi bhd ilmu dlm abad ni, so papepun kene blaja bi gak la) dan diorng tau diorng adalah org perancis.

hah, papela ! bg aku chedet silap la bt sains n matematik dlm bi. BAGI AKU LA. sbb, berdasarkan pengalaman aku dgn adik² kecik aku, diorng ssh nk paham masalah dlm bi, tp bile aku translate dlm bm,diorng akan jawab..'oooo..mcm tuh'

satu logiknye, sbb (kebanyakan) budak ni dr kecik dh dgr org ckp bm, n mase kecik gak la org ajar ckp bm. so, secara x langsung otak bdk² kecik ni paham dlm bm. so, bile tetibe belajar bhs baru yg x sampai brape tahun blaja, kene pulak phm bhs yg br belajar tu (in this case, bi) so, diorng x phm. bile x phm, x bleh la jawab kan ?

tp ada gak effect baik bile ajar sains n matematik in english. sbb contoh, aku dulu masuk skola cina sampai abes skola rendah. so, bile mase skola menengah tu, bleh katekn, setiap darab aku akan sebut in mandarin. sbb aku phm darab tu in mandarin mase kecik. so, bile aku try buat darab dlm bahas melayu, ianya akan mengambil masa pnjg sket. dlm bi, lagi la byk mase aku akan amik. even skrg ni pun, kekadang aku kire dlm mandarin. so, itu la kot effect die. n maybe mcm tuh kot pandangan chetdet. ialah die ni kan org ckp sbg pemikir n berpandangan jauh.

klw ikut hukum ilmu la (ceh, pepandai jer aku :p) kite x boleh nak salahkan ape yg orang lain pk n ape yg orang lain faham. klw ape yg diorng pk or faham tu salah, bkn salah diorng tp salah cekgu diorng or keadaan sekelilinh diorg (ceh, salah menyalahkan la plak) sbb tuh la kat sini, prof aku slalu ckp, klw kamu tak phm, kamu 'potong' jer saye ! sbb slh phm, slh la amalan nnt.

papepun, aku sgt sgt sgt tak suka bile ade wakil rakyat yg bile berucap ckp bahasa terabur dan tak paham bahasa mcm la tajuk posting kat atas tuh ( dan juga yg menjawab soklan ringkas tanpa isi..ini keje tido jer ker? huh !)

ps : dah tgk red cliff 2 ? aku rase citer ni best giler pasal art of war n pasal leader. sgt best.

ps 2 : aku igt nk tgk citer watchmen, korang yg dh tgk, sound effect die berbaloi x masuk panggung ?

ps 3 : best gak citer sepi kan ? bt aku tetibe sepi tgk.hehehe.. bile ni sy... :p

ps 4 : aku takde bakat kot nk jadi wakil rakyat. memandangkan aku ni ckp terabur n bg aku, aku ni bkn jenis org yg 'berbahasa'.au boleh ckp byk bhs jer tp x 'berbahasa'. paham ? tgk korang pun bkn phm aku ckp pun. so x yah vote aku :p

No comments: