Friday, March 27, 2009

tripo trip 1

episode 1 : departure

- perjalanan dari lyon ke munchen adalah pada waktu pagi.
- cuaca pagi tuh agak sejuk.
- aku igt nk backpack jer, skali terpengaruh dgn cek dinie n cek fifi, aku pun bwk beg mcm luggage kecik tuh (tanda² orang kaya berjalan bwk beg² tarik ni :p)
- train gerak kol 0804 gitu.
- tak ramai orang dlm train tapi orang yg duduk segerabak dengan kitorng tuh kecoh mcm train tuh diorng yg punye.
- sure² la yg kecoh² ni bkn org french kan. (aku bkn racist tapi kekadang tu sikap sesetengah kaum tuh yg buruk buatkan aku bersikap racist :p)
- pemandangan tepi gunung yg sgt la cantik. terigat aku kat tutt....
- sgt cantik pemandagnan sampai aku pun tertidur dalam kenikmatan menikmati keindahan tuhan (arrgg..skema ! skema !)
- sampai geneve tak kene check passport pon. ini mgkn sbb sikap swiss yg konon²nye xnk check pelancong² europe la kirenye. (err..ape aku ngarut la)
- sampai², xde mende nk buat. nak g amik gmbr air pancut dgn camera cek fifi yg mahal takut x sempat nk amik train g zurich lak :p
- so, jalan² sampai tepi starbucks jer. konon²nye nk bersarapan starbucks la tuh (kan aku dh ckp dh, ni orang² kaya bercuti :p)
- time tuh ade pertandingan memecah memecah rekod membuat kek terpanjang kot kat bawah gare geneve tuh (memandai je aku)
- igt nk mkn kek yg atas meja panjang tuh, skali x jadi lak.
- last² pergi supermarket beli sandwich ikang jer.

- oh, lupe nk ckp, kitorng pergi pada 20/12/08.
- dan kitorng pergi berjalan dgn menggunakan interrail global pass. nak tau ape tu check google. klw malas click sini.
- so bile dah ade pass ni, kitorng tak payah risau pasal tiket nk pergi ke zurich lagi dah.
- then kitorng pun naik la train yg pergi ke zurich tuh.
- oh oh, ade bdk comel mase kitorng tunggu train tuh. x sabar pulak nak rase ada anak :p
- naik train, cari pot best then duduk la sepanjang hampir 3 jam.
- pemandangan mase ni sgt² la suci. suci maksudnye disini ialah putih jer. waaa.. sronok tgk.
- then pakcik controler tiket dtg check tiket.
- garu² kepala, kerut² mata, then ckp die dtg balik untuk verify tiket global pass kitorng tuh.
- bile dh sakit garu kepala n mata dah bersih, pakcik tuh datng balik dgn senyuman menawan bagi balik tiket kitorng dgn cop 1.
- aku tidur² ayam jer mase ni sbb takut² terlepas train lak mase kt zurich tuh.
- nasib baik ade i pegang epal untuk disumbat dalam telinga.


- sampai zurich, waa..kali kedua kitorng jejak kaki kat gare zurich sesudah beberapa tahun. rasenye mcm ade perubahan jer gare ni.
- so, belum sempat nk menikmati keindahan bandar zurich yg sejuk tuh, kitorng pun carik² la train tuk ke munich.
- train sepatutnye kitorng naik kene reserve tapi akak kaunter yg agak menyenangkan dgn lenggang lenggok bahasa french die ckp train dah penuh kene reserve.
- oh oh, demi tak nak membuatkan orang disana (munich) tunggu lame, kitorng pun naik gak la train yg dah penuh tempat duduk tuh.
- dalam train tuh, tengok² xde tempat duduk.
- mula² igt nk jadi gentlemen la kononnye, berdiri ditepi pintu.
- slepas seketika, terbau la kitorng bau yg kurang memuaskan + bau pakcik yg agak berbau la.huhu.
- then kitorng pun berpindah ke gerabak sebelumnye.
- berdiri di celah² basikal + luggage.
- mmg betul pun train tuh penuh dgn manusia.
- mula², manusia semua tidak berbau. selepas beberapa minit, ada la 1 group ni mask train tuh. waaa..aku mula bau something (skali lagi aku igtkan, aku bukan racist !)
- slepas beberape lame penat berdiri, kitorng pun ape lg, masuk ke restoren dlm train tuh tuk melabuhkan punggung yg penat mengejang tuh.hahaha
- ekceli, bleh jer kitorng buat mcm kedai mamak restoren dlm train ni tp kitorng ni baik la konon²nye..
- so, sampai la gare munich kitorng stay kt kedai-mamak-kitorng-buat-sendiri tuh.
- sampai jer gare munich. aku try² la konon²nye mengamati gare munich yg beso tuh. sekali tuh,tetibe ade 1 orang tunggu kitorng...

bersambung.

No comments: