Wednesday, March 26, 2008

houlaaaa

selepas selesai gosok gigi, aku pun bukak la tv dlm pc aku tuh. hah,pc aku ni bleh tgk tv sbb ade video card yg bleh tgk tv. baru² lepas format ni la br aku bleh tgk tv gune pc aku ni, tp still lagging gak la.bon,c pas grave.

bukak² tv tuh, mcm biasela rangkaian feveret aku tv 2 la. ala² mhi kt mesia tuh. tp ni lebih padat kot. ade byk slot gak la. n byk tempat die 'bergerak'. i mean pengacara die bergerak dr 1 tmpt ke 1 tmpt lain la.ala² mhi kan.so, tabiat yg baru aku ni (oleh sbb subuh awal n klw aku tido,sure TERbabas x pergi stage) telah mengembalikan kenangan aku yg tgk tv sblum g skola menengah dulu. aku bukan fan sgt pon nk tgk motivasi or ceramah pagi² tuh, cume just nk bg telinga ni dgr something.so,same gak mcm kt sini,daripada aku bkn lagu rock pg² tuk berjaga baik aku bukak france 2 nih. improve gak français aku.hehe

kekadang tuh, berita² or info² untuk program pagi² ni btkan aku TERsenyum la.biasala,pagi²,sape nk dgr brite yg heavy² kan.so, adala yg menceriakn ari aku pagi² tuh. tp pagi ni,same je mcm pagi smlm, cume last slot brite tuh, wartawan tuh selitkn citer pasal sorg pengacara sukan mati mlm smlm (ker pg ek?).pengacara ni femes dgn komentar bola mase team france main. so,sure² la brite ni x bt aku senyum tp bt aku TERpk nk jd public figure lak. sbb,menurut brite td (ekceli pengacara sukan tuh bkn dr stesen tv ni pun tau),diorng ckp,diorng akan senyap selama seminit mase permulaan match france england mlm ni.

so,cube korang byngkn, klw korang jd public fiugre,x kesah la politikus ker artis ker or wartawan ker,bile korang meninggal jer, korang diberi penghormatan mcm tuh skali.iyerla,sbg org islam,untuk menghormati korg, bkn dgn senyap tp dgn sedekah al-Fatihah kan? kirenye bile dh jd public figure ni,byk jugak sedekah yg korang dpt bile korg x ada nanti kn? hmm..lg la bagus klw korang ni org baik, lagi la ramai ramai ramai ramai org nk sedekahkn alFatihah kt korang. so,adakah patut sy jd public figure? eh bukan, adakah sy bersedia jd public figure ? (cehh prasan la cek dol ni !)

hah,mlm ni ade 2 program tv yg agak best la jugak.tv 1 ade match france england x silap aku n tv 6 ade bintang baru (N.S) so, aku dlm dilema nk tgk channel mane. haihh..

hah,mase aku tgh mencari² info pasal keje aku ni,aku TERjumpa la pasal satellite mesia tuh.tgk punye tgk,sykt tuh milik org india terkaya malaya punye.waaa,hebat die ni.klw x silap siaran satelite ni bleh cover asia pasifik.stkt ni,xde org nk bersaing dgn die ni.so,die pun bt la tv die sendiri (eh aku pun x sure sbb utama satelite ni dilancarkan, samada untuk telefon or tv mase 1st launch tuh).so, aku rase die ni mmg pandai la.mmg patut kaya pun.bygkn,satelit die 'pegang', (aku x sure tm ade satelite die sendiri ker 'sewa' measat aka pakcik TAK ni punye),then ade ade sykt telefon sendiri, pastu, bile dunia semakin canggih, die pun bt stesen tv die sendiri,so byk harta kekayaan die dtg dr situ jer.tambahan pula, xde org nk compete dlm bidang tv tuh.maksud aku,gune antena parabola tuh la.iyerla yg ade cume astro tuh jer la (x silap aku sykt tv berbyr yg lain gak kan?). yg bt kn aku peliknye, mcm mane die bleh dpt 'lesen' menjual parabola tuh.x silap aku kt mesia x bleh guna ariel parabola kan?

ekceli,kite bleh jer dpt channel free bile kite gune ariel parabola.iyerla,kat atas bumi kite ni ade beribu² satelite yg memancarkn signal² tv tp oleh sbb law mesia, kite x bleh nk menikmati station² tv free seluruh dunia ni. tp pakcik TAK tuh bleh.pelik gak.so, apsal xde org nk compete dgn die dlm bidang ni ek?

skrg ni kat france, dh wujud mcm² 'virtual carrier' untuk operator telefon ni. even carrefour pun bleh kuarkn sim card jenama die sendiri tuk korang. padahal kt france ni,cume ade 3 jer carrier or operator yg betul² pembekal line fon. yg lain² tuh, just 'beli' or 'sewa' frekuensi carrier yg betul² tuh then letak name sendiri.contohnye, aku bleh jd operator telefon dgn jenama cek dol mobile padahal aku gune 'line' celcom jer. so,sama gak mcm stesen tv tuh.ishh,klw la aku mng pru lepas,1st skali aku bt, aku 'basuh' rakyat² ni.dgn bt tv sendri. iyerla main stream tv skrg berat sebelah.so,cara nk lawan media ialah dgn media.tp,skrg ni aku tgk,xde org nk bt gitu! arghh!! ni yg bt aku semangat nk bt stage aku ni ! (hehe,padahal taip entry ni! :p)

so,pendek kate, klw la keadaan mesia x akan ade nepotisme or kronisme, dan guna sistem merit, akanku bt ape yg aku ckp ni.sbb,mende ni ialah servis, klw ade 1 operator jer, mcm mane org nk pilih kn? nk xnk,kene guna servis yg satu tuh la.hmm..tetibe semangat aku nk memecahkn sesuatu tradisi berkobar² lak.if we think we can serve better why not we offer our services, kan? so sape nk join plan jangka panjang aku ni? cek dol mobile sbg permulaan.hahaha..

oh,dh benti pun hujan.okla, nk blk dh.bye ;)

3 comments:

Dila Matasan said...

Semangat:-P

Anonymous said...

kalau aku pakai cek dol mobile ada dapat apa2 percuma tak? sms percuma ke semua nombor ke, apa ke..hahaha : p

Anonymous said...

mmestila kene semangat dila,br la cute..haha

stépahnois ni mengingatkn aku kt stéphane mase dok colmar dulu la..sume nk free..hahaha..bleh2 aku bg ko forfait illimitée seumur hidup punye..haha