Friday, March 28, 2008

kemalashan..

wow wow wow !! ape dh jd la dgn pemimpin2 mesia ni.mengong sungguh! jijik giler aku tgk.mcm xde pendidikan langsung.oh..hal2 politik still 'tarik' perhatian aku. video clip terbaru aku nmpk pasal mb baru ganu.perghh..mcm bdk kecik.dh argue xde point.mula² ckp bhs standard,then bile dh marah,kuar bhs 'ganung' die.hahaha..nkpecah perut siot aku gelak. (opss,ni bkn bermakna aku anti bhs ganu eh,tp org yg ckp tuh).x matang langsung.patut org xnk die jd mb.ahh,anyway,byk (x sume) pemimpin ameno mengong.pemimpin² gini patut ‘dihina’ secara 'terhormat' supaya 'mkn dlm'.alahaii,kesian org dulu² tgk pemimpin² skrg ni.ish..

so,mcm biasela,dr 1 video clip (vc) jumpe la vc yg lain.so,makin byk vc pasal org² besar lain sampai jadi muak n hilang respect aku kt diorng.ahh! then aku TERjmp vc cine yg nyanyi lagu kebangsaan kite tuh.yg die blajar kt taiwan.ala,yg hina lagu kite tuh.mula² aku tgk,oh aku blom tgk lg vc die mase isu ni tgh 'hot' dulu, xdela pape sgt, skali bile sampai part menghina azan tuh,ohh..tuh kire melampau.mangkok punya olang.blajar jer kt overseas tp otak still x kembang², tuh la blajar kt tmpt kaum sendri,mcm mane nk kenal org or kaum lain.selain hina agama tuh,ok la.die ckp pasal sistem kat mesia yg korup tuh.tuh xperla.

then,aku g la tgk vc die yg lain.not bad la.bleh kate aku suke rap cine die ni.org cine ni pun mcm org melayu gak, mcm biase,kt france pun, org² bandar lain x suke dgn org ibu negeri, sbb org² ibu negeri ni kn agak poyo sket,so org² luar ibu kota ni pun x suke la.same jer dgn org cine.konklusinye, org cine ker melayu ker india ker apa² bangsala same jer cume yg bezakn antara sorg² melayu lain dr melayu lain or sorg cina lain dr cina lain or sorg india lain dr india lain ialah ilmu.

cube bandingkan sorg cine yg study overseas (yg same biasiswa n study dgn org melayu), dgn sorg cine kt uni mesia.beza antara 2 org ni,ape yg aku nmpk, cine overseas ni lebih phm org melayu.err..diorng respect sket pasal islam ni.banding dgn cine mesia tuh,die lebih racist.ni pendpt aku la.oh,bkn org cine jer,org peranchis ni pun same gak,meh aku citer 1 peristiwa ni :

pada suatu hari,malam,aku dan kawan² aku yg lain,yg same² dtg bumi Grenoble,kg kedua aku (konon²nyela),hendak makan malam bersama².so,prof kitorng pun pilihlah satu restoren yg kononnye terkenal dgn masakan berdasarkn cheese diorng ni (fondue/cair).so,nk xnk aku ikut jer la,klw x ikut nnt kate aku ni racist lak.hah,mase ni aku x sure brape org tau yg aku ni muslim.jadi,mase pilih menu tuh,mcm biasela,menu tuh sume ade daging n babi bercampur cheese² nih.(ade org kate,kite bleh mkn daging ni sbb die dh diconsider sbg disembelih oleh ahli kitab – err..aku dgn was² n x yakin dgn org tuh ckp + dgn xde selera aku nk mkn sembelihan selain sembelihan org islam,aku pun x pilih la daging tuh)

so,oleh sbb xde pilihan yg ‘mahal’ yg halal bg aku, aku pun pilih la yg paling simple – fondue + roti jer.tuh menu paling simple tuh.so,mase dh siap² order tuh, bual² la kitorng (diorng ekceli).then tetibe keluar topik pasal cheese yg di-fondue-kn tuh diperbuat dr vin blanc (arak).aku terdgr,dlm hati aku ckp alaaa,asal la bdk² ni ckp !! so,diorng tnyela aku pasal vin blanc ni bleh ker org islam makan (hah,soalan ni dtg dr member aku yg aku x sangka die tau aku ni islam, sbb aku xde citer kt sape² pun kecuali group aku) so, aku ckp la x boleh.then aku ckp la,jika sorg muslim tuh x pasti akan sesuatu makanan tuh (maksud aku inti pati ingredient tu) x ape klw die mkn sbb die x tau.contoh cheese tuh la,chees biasekn dibuat dgn susu (sepanjang pengetahuan aku la).so klw ade vin blanc pun kire tak ape sbb tak tau.tp klw dh tau,x bleh makan la.

then,muka member aku ni berubah terus.jadi muka org bersalah.aku TERsenyum jer.then aku thanks kat die.dr prasaan ‘kanapa bdk ni bg tau’ aku tuh trus bertukar menjadi perasaan gembira.sayang gak tuhan kat aku.huhuhu.sungguh² die mintak maaf,kesian lak die.mcm die yg bersalah.then aku pun pesan mende lain.(ape eh aku pesan,dh lupe dh).tp mcm biasela,nk ‘haPening’kn mlm tuh,member² lain aku pun ckp,xper²,ko mkn jer,kitorng x kesah,xde org lain nampak (ni la typical org bkn islam).then dgn teori diorng ckp,bile dh fondu vin blanc tuh akan menyejat bla bla bla..tp demi maruah agama aku (cehh..) aku pun ckp xper2.aku mkn roti die jer.

so,ape yg aku nk bg tau, klw sorg² tuh tau pasal islam,die akan respect kite.same mcm kt cine oversea tuh,bile dh bergaul selama beberape bln,diorng phm islam ni.so,diorng respect.kekadang tuh,diorng yg igtkn kite solat dulu.huhuhu.tak pun,tolong taste suatu makanan tuh tuk tau same ade alkohol ker tak.huhu.tp masalahnye,org melayu yg mengaku islam ni la yg ‘mengotorkan’ islam.sbb tuh org bkn melayu ni igt,sume org melayu adalah islam n islam adalah melayu.bile diorng tgk perangai org melayu yg mengaku islam bt mende bodoh,diorng pun dgn secara otomatiknye menghukum islam.

jadi,adalah tanggungjawb kite la untuk meMAHAMkan diorng,bkn melayu (melayu gak),pasal islam.err..aku bkn alim pun tp at least aku cube la tunjukkan yg baik².xdela nk maki hamun or bt ‘sign’ x senonoh dpn org ramai.klw diorng phm,diorng secara otomatik akan respect islam.diorng pun manusia gak.

berbalik pada vc cine tuh, die ade kutuk gak org spor.lawak gak la.n die kutuk org cine die sendiri tuh.(igtkn org melayu mesia jer x suke melayu spor – eh tp btul ker ni ?).so,bg aku,cine yg bt vc tuh die nk ‘rap’kn mende betul disisi die la.cume dlm lagu negaraku tuh die melampau.last² aku pk blk, diorng ni manusia gak.cine tuh title die jer.bt ape la nk kite nk racist² dgn cine lain or india or bangsa lain kn ?xde faedah pun.

yg pelik nye kite ni,tetibe nk takut deb dimansuhkan la ape la,ape nk risau,klw kite betul² rajin,kite x yah pun bantuan tuh sume.deb or nep same jer.name jer beza.tujuan die nk tlg org miskin.ape nk risau pasal ketuanan melayu klw islam tergadai ?mane lg penting,bangsa melayu or islam ?bg aku,klw org cine jd pm pun aku x kesah asalkn islam agama rasmi dan dipelihara.azan dibenarkn berkumandang dan die faham org melayu n xde diskriminasi dan lain2.xkn nak jd mcm peranchis ni,azan x bleh kuat2 or org berjambang or pakai jubah putih dianggap terorist ?syukurla mende tuh x terjadi (lagi) kat mesia.klw org melayu jd pm pun nnt,sure ker die sokong islam.aku dgr citer ‘org tuh’ nk bt mesia ni negara sekular klw die pm.haihh..

hmm…panjang lak aku bercerite.okla,bg aku yg penting, fahamkn bangsa lain kat mesia pasal islam br diorng respect,selagi diorg x faham,slagi tuh la racisme still ade lagi.aku rase la.ni pendapat mase aku malas² ni.hehe.

oh oh..prasan x,aku x gune name org or jenama ape²,aku x suke gune sbb aku xnk jd ‘pengiklan’ percuma.ape brg nk igt name mb ganu or cine tuh or brg² aku ni,bkn aku dpt duit pun bile aku sebut name² tuh kt blog ni kn.tp klw aku rajin semcm,aku letak gak la :p

oh yer..cerite kat atas x bermakna aku nk tunjuk baik ek.aku just citer pengalaman aku jer.klw ade slh tuh bg tau la aku k.(llagi bagus,klw korg tau pasal penyembelihan tuh)

haihh…org ckp,nape la engko sibuk² pk pasal politik or masalah dunia ni,baik ko study betul² nnt dh jd org beso ubahla sume tuh.tp nk bt mcm mane pakcik,dh saye ni org yg suke berpk mende² lain slain study,klw sy x pk masalah dunia plak,sy x dpt nk study.saye ni pelik sket.pelik pelik..anguk² geleng² :p

8 comments:

Anonymous said...

Salam Dik!
He he he..
Akak ada sikit kurang setuju kalau Ah Seng jadi kepala negara..
Sebab? Oh! Akak bukan racist..
Ha ha ha! Tapi kebanyakkan politikus Ah Seng sekarang adalah terdiri daripada golongan yang anti islam [walaupun menyamar kata suka islam]..
Agak bahaya sebetulnya kalau dorang dah dapat negara ni..
Pandangan akak ni mungkin skeptikal tapi haish! kena berhati-hati..

Sebetulnya, mutahir ni ada semacam satu pakatan antara partai yang memerintah satu pulau kecil nun di utara dengan partai Ah Seng yang duduk dalam BeEND tu..
Kena berhati-hati dengan dorang ni..
Politik dorang tak sama macam politik orang melayu ni..
Politik dorang licik.. politik melayu mutahir ni? Hahahampehahaha!

Oklah.. dah macam jadi sub entri jek komeng akak ni..
He he he!
Sory ek! (-_-)>

Anonymous said...

salam kak ati..

hehehe..sy pun tkt gak klw ah seng tuh jd pm mesia tp klw die islam ok ape ;)

lg 1 yg sy tkt,nnt akan ade spor kedua lak..iyerla.diorng ni kan jenis yg suke amik kesempatan..baik mcm mane pun,ske amik kesempatan gak..dh gene diorng gitu kot..sy rase la..

papepun,arap2 muncul lg ramai pemimpin melayu yg berkaliber n sopan santun xde la mcm stengah pemimpin skrg ni...haihh..

komeng jer panjang2 kak ati..sy x kesah pun (^_^)V

Anonymous said...

perangai sperti binatang..
pakai songoko feseyen ape gini..
macvam setan..

ha ha ha
ayat ni tak ley blah lawak gile.
tp nak wat cmne, mulut dia cmtu pun, kami rela dia jadi PM dari Idris Jusoh.
bagi projek ke patrick lim.
takde manfaat langsung ke orang ganu.
dah la projek besar, mahal tapi sia-sia projek tak guna. huhu

tengok kat youtube video roboh masjid bujal di ganu.
sedih gile.
kate orang, Ahmad Said tu dalangnya.

Anonymous said...

erm..sedihnya.. nape la sekarang ni Malaysia kelam kabut?? sama2 kita fikirkan..

Anonymous said...

Ahaks!
Dorang licik.. politik dorang matang..
Tak macam politik orang kita..
GE aritu aja.. melayu dah pecah berapa banyak undi?
sedangkan dorang? pecah undi 2 jek [tu pun boleh tengok trend macam ada pakatan bagi partai naik roket tu menang]..
Haish! Tataulah..

Tamau cakap banyak-banyak..
Sebab akak ni cuma pemerhati bukan ngundi.. Wakaakaka!!
*larikk!!

notaHujungKertas: Oit! Kamu masuklah politik! Boleh jadik tikus.. Hehek! :D

Anonymous said...

eh khairi tuh ok lg,yg x bleh blah nye time die ckp :

gentlemeng, gentlemeng amende ke gitu..

hahaha..time ni la aku pecah perut gelak sorg2..ntahla,mcm xde org baik2 lagi jer kt mesia nih..huhuhu

ceh stéph skrg..name glemer ker?haha..marila kite berubah same2 yer..

kak ati..pasal pecah undi tuh pun sy x tau ape maksud die..ahakz..ni kan nk jd tikus..bt malu org bp jer nnt..hehe..tp tuh la,parti merah mlayu tuh kene kuat n mantapla,klw x sure kwn cine diorng tuh setia,iyerla,org tiong hua ni kan pandai amik kesempatan..mane yg untung die pegi la kat situ..ala2 kiasu kate bdk yg bt vc negaraku tuh..err..ni sy rase la..

eh eh!kak ati! pegi daftar ngundi, undianmu begitu berharga ! ahakz :p

Anonymous said...

oit!
Pecah undi pun tatau ke?
Ha ha ha!
Melayu pecah undi kepada 3= Bulan, Dacing dan mata.
Sementara Ah seng cuma pecah undi pada dua= Dacing ataupun roket..
Mana lagi rugi?
Undi bahagi 2, atau undi bahagi 3..?

Tulah..
Nak daptarlah ni :))

Anonymous said...

ooo..gitu..br tau makna die..thanks..alaa..klw gitu,x bleh la sy nk bt partai baru bawah pimpinan sy demi org2 melayu..huhuhu..xde can la kak ati nk jd menteri kewangan sy nnt..hehehe :p