Friday, January 30, 2009

7 lapis...

oleh sbb xde kerje, aku pun dok bermain² nk edit 'kecerahan dan kegelapan' gmbr² ari tuh, last2, x jadi. sbbnye, tetibe aku terigt balik kenangan aku belajar falak mase zaman² skolah khas dulu.

skolah khas or kelas khas ni slalunye setiap hari sabtu. so, bleh katekn dulu aku skolah 6 hari seminggu la. dan kelas khas ni x wajib amik ekceli, tp cekgu agama aku ckp, klw nk keje kerajaan johor kene ade sijil ni, so aku pun amik la.

aku pun mane la tau nk keje krjn ker x kan, so alang² xde keje n x 'clash' dgn jadual panggung sabtu, aku pun dtg la kelas tuh. hahaha. jgn la anggap aku g sume kelas ek, sbb sememangnya hari sabtu tu byk dugaan². sbb dugaan² ni la aku sanggup panjat tembok, rempuh hutan belantara demi 'menghadapi dugaan tu'.hehehe

so, ade la satu hari tuh, sorang pensyarah (kot?) pasal falak dtg masjid sebelah skolah tu. so,pihak skolah ni dijemput la utk dgr ceramah or lebih kepada majlis ilmu falak. errr..falak ni maksud die astronomi. (klw slh bg tau la yer)

so, ustaz tu pun ckp la, yg dlm al-Quran ade sebut 7 lapis langit n 7 lapis bumi. bla bla bla.. then die pun lukis la pasal 7 lapis langit ni. time tu mate aku jadi cerah sket la, iyerla kan, majlis ilmu, dlm masjid, beso sgt² gangguan² ghaib ni. so,sape yg celik dr awal sampai akhir tuh, mmg hebat la.

mase mate aku cerah tuh, br la aku tau, yg manusia ni sgt² kecik dan sgt² halus. huhuhu.

err...ni aku try² la lukis² 7 lapis langit ni dgn Wordq mcm kt bawah ni :
ni la hasilnye. tp aku x berape igt plak mcm mane ustaz tu buat. tp, at least, bentuk die lebih kurang gini la. n ustaz tuh just boleh buat 2 lapis langit jer sbb x cukup beso kertas kt whiteboard die.huhu

pendek citer, setiap bulatan berwarna tu, ade 7 alam dan berlainan warna bermakna lapisan langit la.sbg contoh, bulatan hitam tu, tu dikira lapisan langit pertama. kirenye bumi termasuk dlm bulatan hitam ni.

tp, bumi bukan yg bulatan putih tuh. bumi termasuk dlm bulatan putih tuh. bulatan putih tuh, kate ustaz tuh la (ni aku igt² lupe ni) adalah cakerawala kite skrg ni : yg ade matahari, bumi, mars etc etc.

bile ustaz tu ckp ade 6 cakerawala yg lain lagi, tuh yg buat mata aku cerah sikit. waaa, BESARNYE ! dan byngkn la pulak itu baru 1 lapisan langit, kalau 7 lapisan langit mcm mane yer? Allahuakbar !

sungguh kecil kite ni ekceli. dan ape kah kite ni mmg layak untuk berlagak atapun takabur ?

hmmm..mase tuh, ustaz tu de gak citer pasal sorg muslim ni buat thesis die pasal bintang. die ckp, setiap tempat di bumi ni ade bintang die tersendiri. contoh, mcm kat lyon ni, ade bintang die sendiri, kat paris ade bintang die sendiri n so on.

mase tuh, org tu buat thesis kt nasa ker kt mane ntah. tp yg pnting die buat thesis kat us la. so, lepas die buat thesis tuh, ustaz tu ckp, tentera us n une thesis die tuk menyerang mane2 negara. maksudnye, klw die nk bom lyon, die just aim kt bintang tuh, then bom tu akan meletup kt lyon la. itu ape yg ustaz th ckp la kan.

same gak mcm teori einstein, org bleh salah guna. mcm tuh gak teori prof tuh. so, salah sape? org yg jupa teori ker org gune teori?

errr..papepun, mase aku search secara sekali imbas pasal 7 lapis langit dan 7 lapis bumi ni, aku terjumpa la 1 powerpoint ni yg ckp, dlm bahasa arab, 7 tuh bermakna banyak, so maksud dlm Quran tuh ade byk lapisan langit dan bumi.

aku x berani ni ulas pasal ayat Quran ni sbb aku ni bukan ahli die, so tugas kite la kan tnye kps mereka yg pakar rite?

kesimpulan nye la kan, kite ni hanyala makhluk yg kecil² sgt. jd, igt² la kepada Yang Maha Besar. sekian. ;)

ps : asal la program citer mlm ni citer pasal phénomène étrange. kate org² barat ni x caye mende hantu² ni.

ps2 : oh, aku tulis ni pun berdasarkan kepada igtan aku yg x brape jelas tau. so, klw ade salah bg tau, dan korang search la lg mendalam ek. then bg tau aku blk :)

ps3 : click sini tuk powerpoint yg aku jumpa pasal 7 lapis langit dan 7 lapis bumi

No comments: