Saturday, January 17, 2009

slumdog...

oh, x dpt aku tahan diri aku dr mengomen citer ni.huhu.bg aku citer ni sgt, mcm mane nk explain ek?, agak touching gak la. 1st, sbb semangat sorg bdk utk survival dlm hidup. dan 2nd pasal love. (ahahak ^_^)

aku bg 2 sbb jer la sbb ape aku tgk citer ni ek. mcm aku ckp, citer ni pasal survival. ekceli aku suka gak citer² mcm ni. kite berfikir cara untuk kite terus hidup dlm apa keadaan sekali pun. tuh sbb nye aku suke citer sume pasal 'prison break' (yg melarikan diri), xpun citer mcm jason bourne,melarikan diri drpd 'gangguan' lain, xpun jenis² citer 'kisah benar'. citer² gini aku suke la. tp aku paling x suke citer 'melacurkan' diri konon²nye tuk hidup, w/pun 'tema' die tuk survival tp aku x cukup berkenan la dgn citer² gini.

so, secara ringkas aku resume citer slumdog millionaire ni versi aku :

citer sorg budak yg masuk program who want to be a millionaire (WWTBAM) yg akan menjawab soklan bernilai 20M rupees. mcm mane die bleh jwb sume soklan ? (laa, ini intro awal² movie ni ekceli, hehe)

so, pendek citer, setiap soklan yg ditanya tuh, ada citer disebalik tu. sejak die masih budak² sampai la sekrang (dlm citer tuh la). dan cerita² die tuh, semacam menceritakan realiti hidup die kat india. mcm biasela, untuk menambahkan filem ni sedap, die pun letak tema cinta dalam movie ni.kisah cinta die pun agak kuat gak la.

ape yg buatkn filem ni lain dr citer hindi lain ialah, filem ni xde la menari² x tentu pasal ataupun xde la tetibe penari-from-nowhere dtg menari. dan xde la mcm citer tipikal hindi yg lain, menyanyi² or berguling or berangan² ke luar negara. sbb tuh citer ni lain dr movie hindi lain.

so, sbb tuh la aku tgk sampai 2 kali. rase x bosan. dan pakcik buat filem ni pun pandai menyusun citer dgn setiap soklan dlm WWTBAM. dan musik latar setiap babak pun 'kena' dgn scene die tuh. (klw x silap aku, pakcik terkenal ar rahman menang untuk musik dlm movie ni). teknik pengambaran die pun 'best'.

oleh sbb filem ni ade org² hollywood terlibat gak, so citer ni pun happy ending gak la. tp happy ending movie ni bt kan aku mcm, waa, nk bg standing ovation. sgt puas hati n sgt happy dgn ending die (w/pun aku dh boleh agak dah ending die).so, sgt berbaloi tgk kat cinema w/pun xde bunyi² action (tp aku tgk kat umah jer sbb file torrent aku donlod tuh mcm dvdrip n sgt clear).

ade byk lg la elemen² yg bt citer ni best. so, klw korang jenis yg suke tgk citer bertemakan survival, citer ni best.

ok, ni citer lain lak. ade hari tuh, veteran amitab bachan (die ade muncul kejap sgt dlm movie ni) kutuk movie ni sbb menggambarkan yg india ni buruk. bg aku, movie ni menceritkan realiti masyarakat, so kepada penonton yg 'bijak' xkn nye nk assume sesebuah negara tuh buruk melalui movie. so, kutukan veteran tuh, ade betul gak tp ade yg x betulnye gak. aku rase la, pakcik ni kutuk sbb pakcik ni klw berlakon, klw bleh nk bt movie yg tnjk kan die duk kat istana beso, g luar negara dan nk menaikkan nama negara die. sbb tuh, bile die tgk movie yg menggambarkan realiti hidup sane, die pun marah².

aaah, ok ok la, kite g bab lain lak eh. kite pergi ke bab 'sebuah sykt kat mesia ni'.

baru² ni hot citer pasal sykt ni nk beli Insitut Jantung Negara. x sure sbb ape sykt ni nk beli ijn tuh. (aku x reti la nk explain mende² ni). lps die x jd nk beli ijn, tup tup, die dpt projek buat airport kat labu lak.

ramai org menyoalkan ape logik nye airport kat labu yg hanya brape km jer dr klia untuk sebuah sykt penerbangan ni.(kite namekan sykt a) so, byk la argument² dr blogger² n mantan pm kite. diorng menanyakan ape logik nye ?

klw korang rajin, korang g la bt research kt tenet ek.ape yg terlintas dlm fikiran aku ialah kenapa org² yg nk buat duit ni rakus sgt sampai x pk kan org lain or projek yg sedia ada untuk dikembangkan ?

kite pun tau kan yg sykt a ni skrg dh melabur dlm bidang hotel n sewa kete gak (klw x silap aku) dan x lame lagi diorng akan melabur dlm bidang telekom lak. sumenye dgn trade mark 'low cost'.boleh byngkan x, belum lg produk sykt a ni dlm telekom kuar lg, dh ade sykt beso beli saham die (40 or 50 or 60% ek,aku x sure).

yg aku x phm nye, kenapa sykt beso tuh nk beli sebuah sykt kecil yg x tau lg menguntungkan ker x lg ? klw sykt kecil tuh rugi, bkn ker menjadi beban jer nanti ? kenapa sykt beso ni nk takut dgn sykt yg br 'dlm perut' padahal sykt beso ni bleh dikira leader dlm bidang telekom.hmm..

aku terasa yg sykt a ni mcm jd lubuk utk bt duit kepada org² tertentu la.eh eh merepek raban lak aku ni.sbb tuh la kot aku suka movie² jenis survival ni. dunia ni penuh dgn perangkap.huhu

2 comments:

mousse said...

cek awad tgh gile who wants to be a milionnaire kan.. tgkle video ni.. ala ala qna gak

http://www.youtube.com/watch?v=bQoNWw0G2AY

bpboyz said...

alaa..soklan 1 juta tuh aku pun bleh jwb, x yah nk batuk2 la..ape la pakcik tuh x reti nk menipu..ishh..nnt la aku tgk qna tu ek..