Saturday, April 15, 2006

sabtu malam ahad

minggu ni saye rase lain macam sikit lah. ape yg sy belajar ari ni Alhamdulillah masuk dengan senangnye. contohnye, équa diff (ni dah blajar kat colmar),fourrier(dh blajar gak kat colmar), filtre 2ieme ordre(dh blajar gak kat colmar,sket jer),elektrotek(1st time paham tp yg aku buat),fizik (mcm sambungan dari spm jer),projek robot aku (ape yg aku buat ok jer,tp blank jap then ok balik) n program c in pic (ni jer aku kureng sikit tp ok jer).

ni mungkin sebab cuti lame sangat kot, and/or dah belajar kat colmar. so senang jer lah masuk dalam pale nih. yg bestnye,aku tinggal lagi 4 hari kelas yg full minggu depan. then terus cuti. nasib baik xde DS hari sabtu tuh. prof aku kate, naik kelas nanti ade.hari sabtu tuh lah. perh,bertimbum DS lepas cuti nanti. tapi tak per lah, kemungkinan kecik aku study kot. hehe.

cakap pasal study, aku terpakse gune semula méthode study 2003 dulu kot agaknye. ape yg senang nak score, buat sambil dengar lagu n yg hard sket tuh, terpakse belajar dalam vacuum dengan alat pembantu penafasan.hehe. subjek yg hard bagi aku sekarang ialah, elektrotek n microprocesseur kot. aku kene imagine yg elektrotek ni mcm sejarah lah kot. kene ingat bebetul. hmmm...méthode last minute study tak sesuai lak kat sini. jadi cara paling senang, lepas kelas jer revise balik bende tuh kat umah. oh là là..nape lah aku tak start care ni dari awal tahun kan. top 10 masih boleh lagi nih. setakat ni baru 1 final dah lepas. insyaAllah la lepas ni atas paling min 12. fuh, aja aja fighting! hehe

jadi, kelas minggu ni, oklah, dapat jumpe memember aku n dapat 'menyerap' haba. hahaha. cuaca ok n cun. cume kekadang tuh, mase panas,rase gatal² lak badan nih. nak kate tak mandi tuh, aku mandi bape jam dah pagi tuh. ni la yg leceh sket bile dok kat sini. aku kene bermake up supaya kulit ni sihat dan licin. hahaha.

minggu ni gak lah aku dapat belajar ayat² mengurat française. hahaha. semangat diorang ajar akunih, tak mintak pun. hah,semalam lah, time kelas buat projek tuh. actually, projek ni binome/2 org. sorang buat partie rootage or schematique n sorang lagi buat partie commande. memandangkan aku 2 2 partie ni aku boleh jer (poyo jer) so aku buat partie commande lah. dalam partie ni kitorang kene buat program in langage/language VHDL untuk robot kitorang tuh lah. dengan menerima signal dari bateri tukar ke signal logik.hehehe;ntah iye iye jer. tapi yg ku tau kene tukar signal tu lah. so, aku pun join la memember aku yg buat partie commade ni. so, memandangkan prof pun kat bilik sebelah untuk bdk² partie rootage tuh, kitorang pun buat program ni kat bilik sebelah. macam biase la bile dah blank cari idea, keluar la teka teki diorng nih. tp kebykan nye teka teki diorng ni mcm permainan kate² la. jadi aku dengar jer la. tetibe budak² ni soh aku bagi teka teki in malay. so aku bagi yg universal punye lah in malay. tak sangke lak budak ni bleh teka. hahaha. excited giler die sampai soh sume budak dengar aku ckp malay tuh (tak la sume dlm kelas)

maka, lepas tuh berlaku lah penukaran bahasa. jadi, member aku ni ajar aku ayat² nak ngurat frnaçaise/french. tapi kebykan ayat ni tuk make love punye. kalau nk tau,org² sini memang senang nk buat cinta. haha. jumpe kat tengah jalan then cakap secara terus terang or tersirat ker mesti berakhir di atas katil nye (yg aku tengok dalam citer n dengar org ckp la). jadi, kebnykan die ajar aku tuh,kire, kalau translate in malay memang vulgar lah. tapi diorng cakap française memang suke bile kite cakap gitu. hmmm...kalau aku cakap in malay sure kene penampar kasut punye. then diorng pun belajar malay. yg pelik sikit, diorng ni tak mintak aku ajar bonjour ker au revoir ker tp bende² yg nak ngurat pompuan. dah ler aku ni bukan pengurat yg berjaya (bukan pun!) haha.so aku ajar jer la. abes mase balik tuh cakap jer bendalah tu bile jumpe pompuan. hahaha. aku hanya mampu tersenyum jer lah.

then, time nak release tension kelas microprocesseur yg aku rase cume sorg dua jer yg paham, so budak yg ajar aku ayat² tuh soh aku cakap kuat² kat kelas. hahaha. 1st time (err..byk time gak) kelas aku senyap menconcentrate ape yg aku cakap. hahaha, gelak habis² budak² ni. aku malu sket lah, coz quand même kelas aku ade sorang pompuan. dah la ayat tu, bg aku sbg sorang melayu biadap, tp member aku kate tak vulgar pun. jadi ok lah aku cakap jer la nk release tension sket. lepas kelas microproc tu ade kelas algebre, prof aku tak dtg tp gani dgn prof pompuan, muda. biasenye bdk² ni terus blk coz xde porf,tapi bile dengar ade prof pompuan yg muda jer, terus masuk kelas. siap ade yg soh aku practice ayat² pagi tadi. hahaha,giler kot diorng ni,nasib baik aku tak ckp kalau tak sure dah...(err..ape yg aku citer nih??)

semalam gak, time lunch, aku makan dengan classmates aku lah. biasenye aku balik umah. tapi sebab kelas start kol 1 jadi aku makan dgn diorng. yg memeranjatkan aku ialah, member maroc aku ni, die amik daging. huh?!! tau halal ker tak bende tuh? jadi aku diam jer lah, nak tegur tak berani jadi diam jer lah. iman aku tak sekuat nak tegur die. then time last² makan tuh, ade la budak tanye nape aku tak makan daging, so, penjelasan yg paling senang n bersesuaian dgn tahap bahase aku nih, aku cakap tak boleh makan daging yg tak disembelih. shit!! time ni la aku sedar yg aku kene improve semaximum yg mgkn french aku nih. so, die tnye kat budak maroc tu lak nape die boleh makan daging, aku tak dengar lak jwpn die. hmm..Alhamdulillah, Allah melindungi aku lagi. masyaAllah.

oklah,berakhirnye citer utk minggu ade kelas nih. banyak gak aku belajar baik dalam kelas n culture diorang nih. hmm..aku letak lagu pasal pakcik patrick bruel. french singer. yg lirik die buat aku teringat citer bollywood lak. hahaha. tajuk die - c'est la vie - . tak reti la nk translate² nih. dengar jer lah, kalau tak suke tutup jer. tp aku suke. =)
oklah kali kedua, aku letak gambar² time kat cannes,nice,monaco n ventimiglia. ventimiglia??!



pantai dekat Nice. Nice is nice.

kat Monaco.

opera kat Monaco gak.


3 org lari dari cpe. Cannes. -panaaas!!-


sukenye die main air. Cannes.


eskem sedap n lunch yg puas hati (pizza sedap). Ventimiglia.


keboringanku hilang dibawa air laut mediterranean =)

penerbit saje nk bercerite season 1. =)




t'es physiquement intelligente. -ayat yg tak vulgar but française suke-


No comments: