Sunday, December 24, 2006

cuti-cuti france

okla, sebelum aku menghilang jauh tanpa pape berita baik aku citer sket la. tp klu ade mase aku update la blog ni kat umah² tumpangan aku nnt ;)

klu korng nk tau, aku dah start cuti dah. yay yay !! tunggu cuti ni mcm tunggu nak sambut hari raye jer. dah cuti jer, rase, waahh, bestnyee !! bagus gak france ni, hampir² setiap 2 bulan sure ade cutinye, x seminggu, 2 minggu la. jadi, mcm biase, setiap cuti aku pun meninggalkn grenoble bumi sejuk ni sekejap. asyik udara terkepung gunung ni jer, kene amik angin² kat tmpt lain gak. tp cuti kali ni, aku kene study gak kot sket². iyerlah, masuk kelas jer dah ade DS. nasib baik ari kames. ( cuti tuk study tuh bermakne baki cuti selepas berjalan la, serupe mcm x kan bile kire² balik)

so, cuti ni yg sure aku pegi Blois tmpt cek ipan tuh. then aku terus ikut trip yg dibuat oleh budak² Lille la. aku pun x sure diorng nk jln g mane. ekceli, kalau x aku bleh dpt tiket murah g blois ari tuh, tp tetibe aku dpt biter yg kwn baik busyuk aku ade kat london, so try gak usha² tmpt die tuh bleh aku stay x, skali x bleh lak sbb ade masalah teknikal. anyway, thanks la yer awak sbb tnye ;)

hah, aku dah upload dah lagu² baru kat sini. so enjoy² la dengar yer. sume lagu tuh ditujukan khas kepada mereka² yg merasa lagu tuh untuk mereka. tp yg pasti adela tuk sorg tuh kan ;) ade 9 lagu, kalo x suke barat, bleh dgr timur punye lagu. x suke ade lirik bleh dgr musical punye. x suke jiwang bleh dgr rock punye dan seterus²nye.

hmm...bile aku tgk² blog org lain, diorng ckp pasal banjir kat mesia n ribut salji kat amerika tuh. so, bile pk pk balik, adakah dunia kembali ke zmn dahulu² kala mcm time dinasour tuh (klu la wujud dinosour tuh kan). nk kongsi sket, ni cekgu agama kat sek agama ckp, kehidupan kite ni mcm bentuk bumi nih.

cube korang lukis bumi dlm 2 dimensi. then korang potong setengah x kire la secara menegak atau mendatar. korang akan dpti yg bentuk bumi tuh seakan semi bulatan kan? jd, cekgu tuh kate (selepas diolah sket oleh aku utk lebih jelas bg aku n mgkn tuk korg kot?) mula² umat Islam ni berada dihujung sudut sebelah kiri semi bulatan tuh, sket jer, tp skrg ni umat muslim dah berada ditgh² semi bulatan tuh, kirenye ramaila sgt² umat muslim nih. then x lame lg, umat muslim akan berada di sudut sbelah kanan semi bulatan tersebut. makneye makin berkurang lah. then time tuh la mase kiamat.

jadi, dgn menggunakn 'teori' cekgu tuh, aku bygkan yg kite ni mcm berada dipertengahan semi bulatan baru. sbb ape? sbb, mase sebelah kiri tuh, bumi ni x panas pun, bnyk daratan, byk tumbuhan² dan mcm² lagi, tp bile makin ke tengah, bumi makin panas pulak, maka cair la ais², dan berlaku banjir besar sampai dinasour² mati (ni teori pakci mane ntah yg ckp pasal dinosour tuh, tp ekceli aku ade dgr gak pasal Nabi Adam nk api, then datangla sket api neraka kat bumi ni, bygkn la bape panas !! ). then iklim dunia stabil kejap, then bumi x lah berape panas, sejuk.

tp sbb ape aku kate dipertengahan ek? sbb aku rase, bumi skrg makin panas, dan kemungkinan akan panas lagi, sampai mencairkn ais kat kutub tuh. bile air dah makin byk, maka suhu pun akan stabil lg. sbb tuh kot banjir makin banyak even kat tmpt yg jarang sgt² banjir (nasib baik umah aku x banjir). then ribut salji, salji byk giler, bile panas nnt, sure snow tuh cair, x sume air dikondensasikan kat awan (yerker name proses nih?) sure sisa² cairan tuh g ke longkang² then ke laut. maka makin tinggi la paras laut, tmbh dgn bgnan² berat, makin senang la nk banjir. dan seterusnye.

errr..aku pun x sure la klu korg phm ayat² aku ni ker x. mais bon, xper. ni 'teori' pemerhatian aku aje. xde la penting sgt pun. saje je nk kaitkan yg cuaca skrg mcm cuaca mase berkurun² lame dahulu tuh. pendek kate , sejarah akan berulang.

oklah, sempena cuti ni, berehat la baik², tenangkn fikiran, lapangkan dada, suka hati semau²nya, dan selamat mengatur langkah baru yer fadhil eh.

*tolong betulkan yer, kalau² ade fakta melencong ker (lagi² pasal Nabi Adam tuh). Terima Kasih. dtg la lagi :)

No comments: