Thursday, June 19, 2008

demo lani...

ape korang rase bile korang bace ayat nih : "Those in the Muslim Faith need not apply" ? ape korang rase ? adakah korang rase kenyataan tu berbaur anti Islam ? ataupun korang rase kenyataan tuh sbg satu nasihat ?

hmm..kes ni dh lame kot.kenyataan tuh dibuat oleh sebuah sykt yg nk menggaji pekerja utk kerja² berkaitan dgn babi.so,adakah kenyataan tuh menghina islam ? bg aku,itu sbg nasihat jer.iyerlah dh keje pasal babi kan,bagus la die bg tau awal²,yg org islam x yah mohon kerja tuh. tp yg pelik nye,ade la org ni ckp kenyataan tuh sbg diskriminasi. ekk ?? oh org yg ckp tuh org islam. err..apesal lak diskriminasi lak? ko nk keje dgn babi ker? xker bagus die bg tau awal² x yah apply keje ni sbb mende tuh haram.ape hal lak diskriminasi ?

pelik betul org² ni.bg aku,xde pun unsur² nk hina islam.(oh klw aku salah,korang ckp la yer).sykt tuh nk bg tau awal² yg kerja tuh ade kaitan babi so drpd org islam bazir mase apply keje tuh or buang duit tuk apply keje tuh lebih baik die tulis job offer tuh yg org islam x yah apply.bagus la kan? aku igt kes ni x dibesarkan,tp tgk², ade satu persatuan so called islam ni, buat demonstrasi aman (konon²nye). ape ke begong la nk abes mase berdemonstrasi pasal kenyataan yg tak ade salah nye tuh.

err..tp bagus gak,diorg berkumpul kat masjid, so ramai la kot org² g masjid ari tuh. haiih,x phm aku org melayu ni.sket² sebut pasal islam,dah demo, sket² demo.pk la dgn otak yg waras wahai ketua² persatuan. org lain tgk kite demo pasal mende yg betul, diorng ketawakan tau.malu siot.sure diorng pening, apesal la diorng ni nk demo² ni ?

so mcm mane la ek,klw ade sykt yg nk menggaji org tuk mende² yg berkaitan bende haram ni (e.g babi, arak).klw diorng buat kenyataan kt atas tuh, diorng dicop tak sensitif.klw x letak kenyataan tuh kt job offer, ckp diorg tuh x bg tau awal². so,sykt² ni nk buat mcm mane description job offer diorng ek?mcm la org melayu SAHAJA yg menganggur. bg aku,menganggur lagi baik drpd buat keje² haram kan ? so ape hal nk demo² pasal sykt bt keje haram ? mengong btul la !!

alang² dh TERlanjur ckp pasal ni,yg aku kire termasuk dlm amal makruf nahi mungkar ni (eh,iyer ker? :p).korang rase la,dlm ayat ni,kite patut buat mane dulu ? mengajak kpd kebaikan dulu ker mencegah kepada kemungkaran dulu ? (lg skali aku ckp,klw aku salah tlg ckp ok,ni pendapat aku yg kurang didikan agama ni).bg aku,ape yg 1st,kite mesti buat tuh dulu.itu yg paling utama.sbb tuh adalah arahan 1st.then baru buat yg kedua.

org ckp,kene buat 2 dua serentak.hmm,betul gak, tp ke'serentak'an tuh mesti diutamakan sesuatu dulu kan? iyerla,mulut kite ade satu jer,sure la kene ckp satu-satu.klw ade 2 mulut,br la bleh ckp serentak dgn suruh buat baik n hindar buat jahat.tp kite ade satu mulut jer,so,bg aku,menyuruh kepada kebaikan tuh lebih penting dr mencegah kemungkaran.ni pikiran aku,klw slh tlg la tunjuk kan yer.aku takut salah mendefinisi suruhan.then sesat.nauzubillah !

sbg contoh,klw la ade adek kite nk g tgk konsert, klw kite terus halang die,sure die memberontak kan? (lain la klw korang ganas mcm mr hulk.hehe) so,last² die sakit hati kt korng.(maybe korang bleh punjuk die balik). tp,katekan,klw korang ckp mcm ni : 'hah,klw nk g tuh,jgn lupe solat dulu, solat tuh lebih penting dr konsert'.then korang paksa die gak g solat dulu. korang rase,die mcm mane nnt ? memang la diorng akan rase rimas,tp diorng akan solat gak (kot?). then, sesorang tuh dh buat baik, solat dlm kes ni, sure la TERdetik dihati diorng untuk xnk buat (or berat sgt nk buat) jahat, pergi konsert dlm contoh ni.so,bile hati dh berat nk buat something, sure rase x best nk buat kan? lagipunkan solat tuh pencagah kemungkaran kan ? insyaallah, lame² nnt,diorg akan TERpk jugak.n diorng akan benti sendiri buat mende² yg x baik tuh.

hmm..papepun,aku x ckp yg xyah buat nahi mungkar tp aku ckp yg amal makruf tuh lg utama.jadi,bg aku,klw ella nk buat konsert mase lawan bola tuh,ape kate,juru acara tuh nasihat kt penonton² n penyanyi² sume supaya solat dahulu ramai² then kite sambung tgk bola.lambatkan sikit time start bola tuh (klw waktu mlm la,aku x tau ekceli kt mane mesia lawan bola tuh).korang rase la, diorng ni xakan terasa ker dgn nasihat juru acara tuh ? lagi²,la klw imam masjid berdekatan or surau bace ayat Quran dgn sedapnye.tak terasa ker diorng ? kite ni belum lg mcm zmn firaun yg hati keras n buta lg.so,sedikit sebanyak dgn nasihat x sampai 2 minit tuh pun bleh buat org rase 'something'. oh, ni pendapat aku jer, iyerla,org mencegah kemungkaran dh buat kerja die mencegah tp aku x TERbace lak kt paper pasal org yg buat amal makruf ni mase time bola tuh.so,klw nk ikut arahan,buat la kedua-dua arahan.jangan buat 1 jer arahan.nnt arahan tuh jadi x lengkap.akhir kate, nk buat keje,baik buat seluruh n betul.bukan separuh n main².sekian akhir kate.

oh,ni semata² pendapat aku SAHAJA ok ?! ;)

ps : no one (nobody) is perfect.but we need more 'one' to be 'perfect'.

No comments: