Monday, March 26, 2007

ni de xiao rong ~~~

--aku baru jer abes tgk citer cine. guess what, aku paham sumenye tau. tande subtitle pon. bangga aku dgn diri aku nih. hahaha. tp yg x bestnye suara in english. silap btul la aku donlod tak tgk dulu. aku lebih prefer citer ni in original version. biarla bahasa mandarin pun, baru la rase tgk citer cina ! mane tau kurang² dpt tambah vocabs ker. ces ! tgk citer ni dgn dubbing english mcm tgk citer hindustan dubbing in malay mcm tv indon slalu bt. mangkok sungguh ! huh !! bg aku hilang la kesenian bahasa die. cehwah ! :p

hah, lupe nk ckp, tajuk die, curse of the golden flower. in french, la cité interdite. jauh giler beza. citer ni xde la kung fu semata², bagi aku, best tgk kat wayang, sbb ade gendang (bass) yg best ! lagi 1 , aku rase ni la movie cine yg 'berjaya' la. mmg x same citer cine yg lain (yg latar zaman dulu kala tuh). ni yg bt aku nk donlod ori version nih. even yg aku donlod ni dvdrip punye tp still 'kureng' (sbb mulut ckp cine suara kuar english!)

err..soundtrack time last² best. lagi 1 bukti hollywood dah meresap dlm citer cine ni, mestila pakaian die. kalo dulu², time² aku kecik, citer tiap kol 6 kat tv3 tuh, dgn latar zmn dulu kala, pompuan die pakai tutup sampai kat leher. tp dlm citer nih, die pakai sampai separuh dada jer. hahahaha. sape yg tuttttt tuh, bleh r puaskan tuttt korang :p

bile tgk² citer ni kan, tetibe aku terigt citer zmn perang kat melaka dulu² tuh. aku nk sgt tgk citer 'pahlawan' mesia dulu². x la mcm citer puteri gunung ledang tuh, cintan² jer lebih. hampeh btul. x kan melayu jiwang karat dr dulu kot. bajet x kene dgn kualiti langsung. aku nk citer yg tunjuk kepintaran hang² tuh bersilat n mengatur strategi perang. even pakai pedang pun, x silap aku ramai org portugis n keling² mampus time tuh. aku pun nk tgk, istana melaka yg dulu² dikatekan bertatahkan emas, emas bersepah² dlm istana. then sultan die yg pandai dgn gundik² yg ramai. waaaaa, nape org mesia xnk bt citer jenis gini ! agak 1 kerugian laa!! negara kite ade sejarah yg x ternilai byk nye tuh. dan sememangnye sejarah kite hebat giler time bahasa malay jd lingua franca.

seriously aku, kalau ade dokumen² pasal sejarah dulu² nih, aku nk bace (yg pasal perang jer lah). tp masalahnye, apsal byk penerbit buku xnk terbit buku pasal sejarah hebat kite nih. nak carik pun susah. so, terpakse la aku bace dr buku² dr tuah x pun faisal tehrani. diorng bagus. dgr citer ade buku baru or cerpen kot dr FT pasal datuk bahaman.hmm...bile tgk citer cine nih, mmg aku terbyg²kan zmn melaka dulu. tak tau nape. ade org kate dongeng la, mitos lah, tp bg aku, satu citer tuh x akan wujud kalau ia x pernah berlaku. bg aku lah.

-- opss.. ter'emo' sket lak. ckp pasal cine ni, aku x tau nape mcm ade satu tembok antara malay(aku gune malay sbb melayu mcm me'layu' jer, x best) n cine. katekan, kalo sorg bdk cine ni dpt markah bagus giler, so, yg melayu nye ckp, mmg la die cine. x kesah lah. tp yg MALAY ckp, die rajin mmg patut dapat. lagi 1 contoh, bile sorg malay ni dpt biasiswa, yg cine ni ckp, normal la tuh, die melayu, senang dpt biasiswa even result rendah. tp kalo yg CHINESE lak ckp, ooo, die pandai, mmg patut pun die dpt biasiswa. ape yg aku nk ckp la kan, masing² ade sifat kekauman. mmg so malaysian lah. x puas ati jer dr dulu. pelik btul.

ade melayu dengki cine la, cine dengki melayu la. (ops, india pun ade gak, tp aku x pernah 'hidup' dgn indian lg, so x tau diorng camner). cube tgk kat kampung² or taman²(yg perumahan murah lah), malay n chinese ok jer. aku ade jiran chinese, punye la baik hati, siap bg buah berkilo² lagi bile musim buah. die nk tolong potongkan buah sbb nk bg jiran lain gak, tp oleh sbb tertentu, die mintak pisau umah aku untok potong buah tuh. utk hilangkan ragu². diorng x kesah pon pasal babi ker ape ker sbb diorng paham agama kite. lagi 1, kedai² cine yg slalu aku pegi (kat bp mmg byk giler cine), diorng baik jer. siap bagi diskaun la. tp 'senjata' die ialah ckp mandarin lah. time aku kecik² best giler pegi kedai ni beli jajan ker gula² ker, x silap aku skrg ni 'amoi' tuh still igt aku lg. ckp gak mandarin try² test, tp last² gugup lak aku. huhu. tp ape yg aku nmpk dgn kaum cina ni ialah, kalo korang berbaik dgn diorng, cube dkt dgn diorng, beramah mesra, diorng akan baik balik dgn kite.

bende² ni mmg ade dalam al-Quran pon. tp malangnye, masih ramai lg bersifat perkauman nih. kalo kat sini, aku mase mule² tuh, ade r pandang serong dgn org kulit hitam nih, tp bile dah 1 kelas, dah borak² n ketawa² sesame, hilang rase 'racist' aku tuh dgn org hitam ni. tuh la masalahnye mesia skrg. ape yg aku nmpk r. kalo la sistem kuota kt mesia tuh ditarik katekan, yg malays ni akan sentiasa kat bawah ker ? n cine slalu naik ker ? biasenye, dgn sifat mau survive manusia ni, diorng bleh bt ape yg diluar jangkaan diorng. tp tuh la...

-- hohoho...lg² emo lak, hmm..tetibe aku terigt peristiwa naik bas mase nk blk dr kl ke bp. ade 2 aweks cine ni mcm nk tnye soklan, tp tgk sekeliling diorng, xde sorg muke 'friendly'. last² nmpk muke aku yg bercahaya nih. hahaha (prasan jap). then tanye la die. aku pun jawab. dlm bas, kebetulan aku dok blakang diorng. so, diorng ni pun berbual la dlm mandarin. konon² nye aku x paham r tuh. so, aku biarkan jer. tp mmg nk dijadikan citer la kan, die nk mintak aku tolong kejutkan diorng bile sampai tangkak. so, mcm manusia² lain, sbelum nk mintak tolong, ade la kate² manis, skola mane la, org mane la, nk blk bp ade ape lah etc etc, so, entah mcm mane, diorng bt lawak aku TERketawa. then diorng suspect aku paham, last² aku ngaku jer.n last² gak, kitorng berbual sampai kat tangkak. brader ker minah melayu kat blakang aku tuh mcm jeling² sket.hmm.. tp masalahnye, phone aku time tuh bateri kong. hampes² btul. last² die yg mintak no phone. terasa x gentleman lak. kah kah kah. aweks 2 org ni keje bank. as ape, aku x igt dah. penting tuh tuk mase aka dtg. kan ? :p

-- okla, aku tutup citr ari nih dgn mendedikasikan lagu ni kat korang. g la frenster aku ni tuk dgr. dh pening aku dgr tiap² kali bukak pc. huhuhu. soli la telpanjang pulak

w/pun warna kulit kite tak same tp darah kite same kaler. ^_^V

1 comment:

Ini saya punya blog . said...

Pandai ckp chinese ke? ok mgaku sy jeles. mcmana nk blajar ckp dia eh?