Thursday, March 15, 2007

pelizen blek

hmm.. baru abes tgk taxi 4. ntah la ek citer nih best ker tak, tp bg aku ok jer la, same mcm taxi tiga format die...lawak french biase r. mais bon, hari ni aku rase sgt² relax se relax² nye. x tau nk buat ape, aku pun kemas umah, masak n edit foto sket,mcm kat atas tuh, then tgk program soal jawab dgn candidate president france.

hoho.. aku suke tv kat sini, sbb diorang buat soal jawab dgn sume wakil tanpa mengira pihak kanan or pihak kiri. kurang² kite boleh tgk candidate mane yg layak jadi presiden dgn gaya penyampaian idea n misi die, dan cara jawab soal diorang tuh. prof aku kate, ekceli ade teknik² untuk menilai sesorng tuh dgn tgk gaya die menjawab soalan. i mean tgk pergerakan tangan n badan r. ish kalo lah aku ade ilmu nih, bleh r bt 'draguer²' française...hahaha. aku rase french ni suke org yg berkarisma lah. sbb tuh M.chirac tahan lame kot.

err..ckp pasal tv gak, rasenye sume tau yg bdk bp tuh x dpt full As kan. sian die. sbg balasan dpt lah sket penghargaan dr satu pihak nih (sbb nak cover malu kot). asal la bdk kat kelantan tuh x dpt publiciti padahal result die lagi gempak. asal la tetibe media ni ade bias kat negeri² lak. haiii..pelik r mesia skrg. terasa macam media yg kawal mesia skrg. malas r nk citer pasal² politik nih. byk yg corrupt (or kurap ?) laa. ish terasa mcm dipenjarakn oleh media² 'nih' lak. dah la pengaruh media 'nih' besar gak r. kadang² bile kite keluar dr media 'ni' , baru la kite tau ape yg disembunyikan media 'ni'.

ish, ekceli bkn nk ckp pasal media pun. nak ckp pasal pelizen blek. hehe. minggu ni xde prison break. minggu dpn baru ade. ekceli bkn pasal series tuh gak, tp pasal diri aku yg teras dipenjara oleh sistem sini. arrrghh !! sbb ape dipenjara? sbb aku x bleh nk berangan² mcm dulu lagi. mcm ni situasi die :

kelas start kol 7.45 sampai kol 6 gitu (paling lambat r). ade la rehat dlm 1.5 jam mase tgh hari. then balik rumah, siap² masak, mandi n makan. lepas makan, macam biase r tgk tv jap, bg turun mknan tuh, tak pun main tenet. lepas dlm 1.5 or 2 jam gitu, baru r start study (kononnye lah). then sampai kol 12 gitu..ngantuk tahap gaban, padahal betul² study pun 30 mins rasenye. then trus tido. mcm tuh la berulang², tiap² hari bersekolah. (ni situasi aku lah), so, kirenye aku xde mase pun nk berangan² (or berimaginasi ?). org kate, bleh jer berangan² dimane² jua, tanpa kire mase etc etc, tp bg aku x bleh pon. aku kene cari mase or tempat tuh tuk berangan² nih. pelik kan? tp tu lah..

dah la masuk dlm kelas jer dh rase ngantuk. ape taknye, mase winter, sume kelas tutup tingkap, then diorng pasang heater, dah la panas (baguslah kan tp pans electrik mane same panas matahari, buat sakit kepalaade lah!) then udara x bergerak. so, duduk la dalam kelas kedap udara tuh selama 1.5 jam kalo nasib baik, kalo tak, 3 jam dalam tuh. tak ker penat badan kan? dah la kelas hampir 10 jam sehari. (kecuali khamis setgh hari jer). sambung kat umah lak, tingkap tutup then udara mengalir dlm bilik aku ni time masak jer. sbb ape ? sbb aku tinggal kat bilik bawah, x bleh nk bukak tingkap 24 jam mcm kat colmar dulu. haiii

kalo kat mesia, kelas start kol 7.15 abes kol 2 gitu. tp bile masuk klas rase segar even tido lewat kol 4 pon, sbbnye sume tingkap bukak, udara mengalir. kelas hampir 3 jam pun x terasa (kecuali cekgu x best r). dapat panas yg natural. (tp kalo dlm library dgn air cond yg sejuk mcm winter tuh, sdp tido ade lah). so kesimpulannye, sume kepanasan n kesejukan yg disebabkan oleh elektrik mmg x menyihatkan badan (utk aku r). then lepas skola, tido petang jap, bangun g jejalan or amik adik aku kat skolah agama x pun tgk series cine tiap² kol 6 tuh. then malam bleh jer stay up sampai kol bape nak.

berdasarkan situasi tuh r aku rase mcm dipenjarakan jer. errrghh!! kalo la sini same mcm sitausi kat mesia, sure² la aku bleh score gempak² giler. tp nk bt mcm mane kan, dah tuh cabaran study kat overC. kene la merase perubahan sket baru la tau kejayaan lepas tuh bernilai berjuta² melon ker tak.hmm..skrg ni pun time aku berangan dah x menentu dah. ade suatu mase tuh, aku boleh berangan sampai tak kenal kawan aku diri dpn aku tuh. pelik kan? sorry r kepada sesiape pernah terasa. sesungguhnye bkn salah aku, salah berangan aku ni..huhuhu. seriously bkn aku sengaja. sbb tuh aku perlu carik mase n tempat tuk berangan. my fav tmpt berangan, atas katil. hmm...bkn ape lah kan, kadang² berangan ni la yg mengerakan badan tuk do the 1st move to succeed.

papepun aku kat sini mmg ade hikmah dibalakangnye, cume aku tak nmpk jer lagi. hmm..papepun aku kene pecahkan penjara yg dibuat oleh aku sendiri ni ! so, misi plizen blek aku bermula !! ;)

foto, thanks to semy n seni editing aku..hahaha (dgn photoshop, sume bleh berseni :p) ini la aku katekan kekanakan senior (yg kurang ketara) :p

“ Janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang, kerana manis itu belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan ” – Lukman nul-Hakim

'usah terlalu terliur dengan perkara yang menyeronokkan sebab boleh jadi ia petaka dan usah terlalu cerewet dengan hal yang tidak menyeronokkan, boleh jadi ia penyebab bahagia.' - Dr Tuah.

No comments: