Wednesday, April 11, 2007

pokok berdaun ker akar yg cengkam ek ?

hai hai ! sure korang rase aku takde keje kan mase cuti ni. ade jer bende aku nk menaip. takper la asalkan aku bahagia sudah. errr...title tuh aku main letak jer, dah tak tau nak letak tajuk ape, aku pun letak jer r tajuk yg mgkn takde makne tuh :p

hari ni aku nak citer pasal buku lak. err..novel la kirenye. aku tgk skrg macam byk la pulak novel² malay yg best n bermutu kat mesia skrg. yg terbaru aku dgr novel ayat² cinta. dgr title novel tuh pun, mcm biase r aku, igt novel tuh novel jiwangg karat sbb title die. dah la cover, aku dgr warna pink. auwww...

skali mmg betul jiwang, tapi bukan jiwang karat lah. jiwang yg mgkn ikut cara² islam. org kate penulis die ni mcm ala² hamka sket. tp tak la sgt. ntah. tapi yg aku sure, novel tuh bestseller kat mesia skrg. so, kalau la aku balik mesia, masuk gak la novel tuh dalam list yg aku akan beli nanti.

terigt aku mase aku kat kinokuniya (btul ker eja nih?) time tuh aku tgh cari 1515, maklumla kat bp aku carik merata (tak la merata sgt), tak jumpa. so, bile aku turun kl. sambil tunggu member aku, aku pun singgah klcc jap.

1515 ni terletak kat bhgn islam punye. so, time aku usha² tuh, ade la 2 girls yg agak gedik nih, kononnnye nk ketawakan aku laa carik buku melayu. ces, poyo jer aku ckp dlm hati aku. aku pun tengok jer la dgn jerlingan tajam. hahaha. then diorang lari dgn ketawa. errr...

tuhla, pelik la org malaya ni, ade yg ala² poyo, nk baca novel english jer. mcm la english tuh bhs ibunda diorng. tapi salah penulis dan penerbitan buku gak, coz takde inisiatif nk translate buku² luar secara besar²an. tak macam kat indon, tak silap aku, byk buku international diorng translate la.

papepun bukan salah sesape pon. sendri punye pandangan. hah, so, kire² dalam list aku ada novel dari s.samad said, faisal tehrani, dr tuah n novel ayat² cinta tuh. aku suke penulis² yg bt kajian ni. tak la terasa 'bodoh' ikut jer apa yg penulis tuh tulis. maksud aku, kite boleh verify balik la bende yg die tulis tuh. mcm novel pakcik dan brown's tuh. pergh...time demam novel² pakcik nih, byk gak la aku google kat tenent nih. then byk gak tempat dlm novel tuh aku dah lawat dah, kat rome, kat genve, kat paris. cuma kat spain and london jer ku blom jejak kaki lagi. hmm..

hah, bercakap pasal london ni, aku akan ke sana ari jumaat ni. ade ape? ape lagi, cuti² easter la. haha. esok aku citer lagi la. hah, bile ckp pasal london gak, aku teringat kat 1st novel yg betul² aku nk baca la (maksud aku ni novel 2nd la, sbb novel 1st aku, yg komsas tuh, yg wajib baca..huhu). novel Stefa Isle. aku dah tak igt dah ape name watak die. tp aku igt jln citer die.tp yg aku sure, kalau akak ni ade dlm dunia realiti, perghh...cunnnn :p

hah,kalo korng nak tau, aku ni ada masalah (or malas) nak igt name² nih. katekan la aku tak jumpa korang dalam 3 tahun. kemungkinan beso aku akan lupa name korang adalah 85%. haa, itu la aku. hehehe. tapi yg bagusnye aku ni, aku bleh igt detik² pertama pertemuan kita lah. hahaha. jiwang la pulak. tp seriousla, kalo aku disuruh cerita balik mcm mane aku jmp sume kawan aku, baik kini mahupun dahulu, aku bleh igt balik. haaa...amacam, romantik kan? haha..aku dah mula merepek :p

errr...hah, aku pun tak paham la, ape la masalah nye kalau kite jumpe tulang² jesus nih kan. aku ade terbaca satu novel makcik nih. aku tgk review kulit die, konon²nye die nk lawan da vinci code. skali bile aku bace novel die, tak la secemas dalam vinci code tuh. kalo korang pernah tgk series 'bones', novel makcik tuh la yg diadaptasikan jadi series tuh. berbalik soklan atas, kononnye bile org jumpa tulang² jesus ni, maka agama kristian akan menerima tamparan hebat (cehh, konon nk translate dr english ke melayu la..haha). then org yahudi pun ade impak die. hmm...ntah la. yg aku sure, bile bace novel² gini, nampak la kesesatan kristian tuh. just my 2 cents jer ek. :)

papepun, novel yg ada jalan citer best, novel tuh la jadi 'peberet' aku. hahaha...semangatnye aku ari nih !! bila pikir² balik, aku mcm pokok kat atas tuh. aku sedang 'berehat' sebelum 'berbuah' tuk attaquerrrrr!!!! thanks sebab baca :)

foto diambil di depan umah aku.

jgn jdkan bahan bacaan kita tuh ahli silap mata, skali kite 'tersilap mata' dgn buku tuh, abes la... - ntah pape ntah -

2 comments:

akirasuri said...

Salam.

kamu minat baca novel ya. bagus. ha ha ha. jarang mahu jumpa lelaki minat baca novel.

marilah ke rumah akak. ada banyak novel besh. yang terkini dalam rak buku akak "seorang tua di kaki bukit" karya Azizi Haji Abdullah, "Musim Sepi" karya Ali Jusoh. dan "RADHA" karya Rnysa [RADHA sekadar koleksi, sebab dah baca di internet]. lalalala~

huhu. terkini, akak sudah tidak baca novel leleh-leleh. koleksi lama adalah. itupun kalau kamu mahu pinjam :)

jaga diri.
Salam.

bpboyz said...

salam.

ish,mane ade minat.baca novel tu cuma mengisi masa lapang dalam kegelapan, dalam train dan dalam tram. kalau dalam rumah, sure tak baca punya.hehe.

waaa,akak ni pun minat novel ker?bagus2.kalau novel yang cerita pasal sejarah malaya ker,pasal kembara ker, pasal perang ker or pasal kisah benar, boleh gak saya nak pinjam.ni yang nak jumpa akak akira nih :p

tapi kalau yang tangkap leleh tuh, hmmm...tak minat lak saya.tak syok lak baca novel meleleh ni, kalau dapat rasa tak per lah! hahaha :p

kamu pun jaga diri.
salam