Tuesday, July 17, 2007

goodbye K welcome N

ello ello !! aku ade citer baru. citer pasal semalam. kalo dulu aku ade citer pasal malangnye aku pergi Lyon. tapi semalam adalah hari malang kami ke Geneva. kami tuh jeen, hakim dan aku. malang yg tidak berbau la kiranya. tapi malang yg sangat mahal akibatnya. siot jer.

ekceli, smlm kitorng pergi geneva sbb nak amik laptop moled. sbb ape kt geneva? sbb abg die bwk ke geneve n bagi dekat sorng mamat ni yg kerja dekat geneva. so, igt sambil nk jalan² skali, aku pun ikut lah.

cuaca ari tuh lak, perghhh..panass. skrg ni baru btul summer kot. grenoble tadi pon panas gilos. so, sampai² geneva jer kitorng pun pergi la centre ville. sbb kitorng assume yg mamat tuh rehat time tuh. so, bermula la perjalanan ke ville.

mula² kitorng 'tarik' duit kat la poste. skali tak bleh kuakn duit pulak. tuh dah tanda² die tuh. pastuh, ktirog pun try la cari bank kat centre ville. tp tak jmp² gak. hah, nak pergi centre ville dari gare de geneva ni, kene lalu jambatan ni. dan time tuh, jambatan tuh die ade letak 'bendera' macam jepun tapi bulan die warna hitam. terpk² gak aku bendera ape. tp xper la, malas nak pk. tp bile pk² blk pasal malangnye kami tuh, aku rase bendera tuh kire penanda hari malang kami. huhuhu.

so, jalan² kejap kt centre ville, kuarkan duit n window shopping jap, then ktirong pun makan dekat deli france. hah, baru aku tau yg euro 2008 ade kat geneva. uwaaa..kalo la aku stay grenoble, sure dpt 'feel' mcm mane tgk bola kat europe ni . ish, dah 3 thn aku dok sini, x pernah lg aku tgk match bola kt stadium. huhuhu.

so, lepas makan, kitorng pun naik bas pergi ke tempat mamat yg abg moled tuh tinggalkan laptop tuh. cuaca ari tuh mmg panas la. bleh sunburn gak la. time tuh, aku membayangkn yg mamat tuh jemput or blanja kitorng makan ker minum ker. so, sampai² jer tempat mamat tuh, err..dalam 5 minit gitu kot, kitorng kuar balik. huhuhu..aku igtkn sume org mesia yg dok overseas ni 'jakun' dgn org mesia. maksudnye bile aku dok france ni, bile tau org mesia nk datang or terjumpe ker org mesia, paling kurang aku rase gumbira la sket. nak la ajak berbual² ker ape ker. iyerlakan org kite gak, tp malangnye ade gak org² poyo kt overseas nih (bukan mamat tuhla..bersangka baik nih :p).

lepas amik laptop moled tuh, kitorng pon pergi stay kat starbucks. hohoho..menggoda giler air 'mangue' die. malangnye mangue dah abes, yg ade raspberry jer. huhu. amik gak la. haus punye pasal. lepas beberape minit, aku amik cheesecake n chocolat ape ntah. perghh..sedap giler air chocolat die tuh, terasa macam milo float lak. sgt sedap la. waaa..tuh yg bt aku tak sabo nk balik. tpkn, biasenye bile aku g starbucks tak pernh lak aku nk amik air kopi² diorng ni. selagi ade air choc jer, sure la aku minum air tuh. chocoholic (?) kot aku nih :p

lepas dah puas stay kt starbucks, n membeli belah kitorng pun masuk gare untuk balik Grenoble balik. so, oleh sbb swiss ni mcm bengong sket, xnk masuk EU, so adelah douane/kastam kat sempadan ni. hah, lupe nk ckp, mase sampai² kt sempadan mase aku turun train tuh pun, aku dah di'suspect' dah. org lain lepas jer, aku lak kene tahan skejap. then kene belek² la passport aku. cess !! aku rase tanda² malang dah bermula time tuh kot :p

so, ntah ape hangin pakcik² kastam ni, diorg buat periksa lak, biasenye, time² gitu diorng 'berehat' dalam bilik diorng tuh. so, aku dengan mengepit box laptop tuh pun tunjukkan la titre de sejour aku, then lepas jer. tiba-tiba...

monsieur !! die soh aku patah balik n tanye aku pasal barang dalam kotak yg aku kepit tuh. aiyoo.. mcm mane bleh TERperasan plak pakcik tuh. then kitorng 3 org pon kene tahan. skali die ckp, barang aku pegang tuh kene declare. mane la aku tau kan bende² nak declare ni. so, die pun check² kotak tuh, bukak kotak tuh, check², then call org untuk tau harga laptop tuh.

dan, yg malangnye, passport aku plak yg kene siasat. aku nampaklah passport aku ni di check beberape kali, then dibawa masuk ke satu bilik ni, yg mane aku nmpk die check kat komputer. lepas bape minit gitu, pakcik sorg ni kate " y a rien ". perghh..die igt aku ni penjenayah kot.huhuhu.

hah, lupe nk citer pasal pakcik² ni. diorng ni 2 org. sorang mcm familiar jer muka die, die tinggi² n aku mmg terasa mcm pernah jmp pakcik ni, xpun die plakon citer pape ker. itu yg mula² tahan aku n mula² lepaskn aku time check tuh. then ade sorg pakcik yg agak gemuk ni yg botak dan agak 'saiko' gak la. die la yg check samada aku ni penjenayah ker tak.

then bincang² dan bt muka kiut pun tak selesai masalah. so last² kitorng pon kene bayar 418euros gitu. huhuhu. lepas bape lame gitu, die pergi check beg hakim n jeen. then tgk² beg duit diorng then die pergi fotostat aku nye passport then tanye name ayah n mak aku. then bg tau pasal train la ape la. so, untuk menyakinkan aku yg aku ni xde prob pape pada masa akan datang aku pun tnye pakcik yg tahan aku tuh, die kate xde pape masalah.

then kitorng pun kongsi² duit bayar tax n denda yg dikenakan. oleh sbb brg tuh brg baru yg lebih 100euros gitu , so kitorng kene declare then kene bayar tax. dan denda sbb x declare brg tuh. so, lepas byr tuh, kitorng pon tunggu train. dan mase tunggu tuh ade la pakcik gemuk tuh tgk² kitorng even sampai kitorng naik train pun, die ikut kitorng. pehh..pakcik ni bleh tahan gak.

nasib baik ade train. kalo tak lagi 1 bende malang nk tido kt geneva lak. so, katekn la aku ade masalah pape ker mase nk masuk mane² negara, aku akan make sure aku tak keseorangan la. maksudnye, kalo aku kene tahan ker, aku akan report polis ckp laptop aku hilang. so moled pun kene la nnt. sbb name laptop tuh dah kire name aku. hahahaha. so secara official TAK sengaja laptop tuh laptop aku. hahaha. jahat tak aku :p (mintak² dijauhkan la bende² gini..amiin)

so itu la kisah malang kitorng ke geneva. hmm...

3 comments:

Unknown said...

saye faham sgt perasaan kamu..huhuhu

bpboyz said...

huhuhu...terima kasih kerana memahami..ahakz ;)

Anonymous said...

Thanks for writing this.