Thursday, July 26, 2007

bisous bisous ! (dgn suara sengau)

cara sebutan 'bizu' (malay) tak pon 'be zoo' (B.I). dan cara sebutan tuh hanya bdk² lyon n aku jer dapat imagine kan. hahaha. sungguh mengong :p

bisous ni perkataan french. dan maksud die, kalo ikutkn ape yg aku paham adalah cium. samada bibir ke bibir, pipi dgn pipi ataupun mulut n pipi. tuh yg aku paham la. dan bende ni akan 'dilakukan' kepada mereka² yg kite kenal. mcm keluarga sendri, tak pun sanak saudara, tak pun rakan sekerja ker, rakan sekelas ker, tak pon semasa kawan kite perkenalkn kawan die dalam umah kite or umah kwn kite tuh. (err..phm ker?), xpon bile kite menghargai seseorg : mcm kite buat die terharu ker or pape yg menyentuh hati die la. itu antara 'acara²' atau 'syarat²' nk bt bisous tuh lah. hehe

dan secara 'saikologi' nye gak, org yg kite ber'bisous' tuh buatkn kite menjadi lebih rapat dgn die. ni ape yg aku rase lah. sebab kalo ikutkn kite ni ade macam satu 'zon larangan'. (ape la aku merepek ni kan? :p) contoh zon larangan, bile laki dekat dgn pompuan, kalo pompuan tuh ade zon larangan, maka die akan terasa mcm x senang dan die akan jauhkn sket diri die. x silap aku zon ni pon ade name spesifik die tp aku x igt :p

so, bile dh berbisous ni, maka secara automatiknye zon ni dah terhapus antara org² itu. so sbb tu aku cakap kite menjadi rapat. tapi bukan bisous jer yg bleh bt zon ni terhapus gitu jer. ade gak cara² lain, mcm kekerapan bersentuh ker, bauan² ker, dan mcm² lagi.

tp kan, lain negara lain 'syarat' nk berbisous. mcm kt france ni, syarat die termasuk bende² yg aku taip kat atas. dan sampai org kate, org laki france ni bersifat feminin. tuh ape yg pakcik tuh tulis dlm novel a year di the merde lah. x silap aku negara europe lain ade yg x berbisous² ni kot. biasenye diorg prench ni buat dua kali ciuman untuk biase, 4 kali untuk yg amat dikenali or rapat. maksud aku belah kiri n belah kanan pipi lah. dan ade gak org² negara lain buat 1 kali jer.

mcm negara arab, ape yg aku tgk dan buat, diorng buat bisous ni sambil peluk. ni untuk lelaki la. pompuan arab x buat bisous dgn laki kot. dan biasenye 4 kali. dan biasenye kite bleh jer nk berbisous dgn org yg kite tak kenal mase lepas solat aidulfitri. (kalo dah x tahan tgk diorng berbisous sbb kite sorg perantau). sbb nye, kite seislam adalah bersaudara. aku rase lah. so, patutlah org² politik ni berbisous² bile jumpe org arab. hehe. tp bkn dgn org hindustan la kan. ahakz !

jadi, bisous ni pengerat ikatan la kirenye. katekn la bende ni diaplikasikn dalam keluarga sket sebyk x byk kes cerai kot. aku rase la. tp sgt la tidak bagus bile dibuat dgn org bkn muhrim. hehe. (oh..ni peringatan utk aku gak..tp...).

so, en3 ni kire en3 last untuk musim kedua blog saje nk bercerite ni. tgk la, kalo aku rajin, ade la musim ke3 lak bulan² akan dtg. so, sehingga kini la taipan cerite saye. kalo ade salah silap atau terguris hati tuh amat la dikesali dan saya meminta maaf banyak². kalo ada yg menggembirakan tentang blog ni, bagus la. semoga gumbira selalu.

dan doa²kn la aku tak kene tangkap mase tgh rempit ker or berfoya² dgn member bengong aku ker, tak kene saman ker, kene masuk paper lagi ker (hahaha..x bleh blah), tak kene pape yg x baik la kepada aku semasa aku berasa di malaya. (tak sabo nk mandi air terjun x pun laut xpun sungai, makan², daki bukit ker..waa, x sabonyee ) so, saye mengundur diri (skejap) la yer :)


nak bagi ape tajuk gmbr ni ek? menunggu panggilan ? menanti ape yg akan terjadi? hidup penuh dgn advencer ? kalau la kite tau nasib kite ? aaa..letak la tajuk sendri ek :p

err..lagi satu, cube baca article ini. patutla rase mcm mahal jer bende kat mesia. tp kan, bleh ker kite compare² gitu ? rakyat london x sebyk rakyat mesia kan ? hmmm...

so, salam dan bisous dari aku. hehe :p

2 comments:

Anonymous said...

sebiner akak jangan lupa!
he he he.

Camille said...

bizutage?