Wednesday, May 03, 2006

cuti seharum bunga (part 1)



hai everybody !! waaaa....best giler cuti seminggu nih. semua aura² aku dah serap dah. =) tapi aura yg paling banyak aku serap, aura² bunga tak kire dimana ia berada. hehe. ok, en gros/secara kasar, peta tu menunjukan perjalanan cuti aku sepanjang 1 minggu nih. yg hijau tu, cuti 1st round aku. yg coklat tu, cuti 2nd roundnye.

1st round : grenoble - toulouse - n kawasan sekitarnye.
2nd round : grenoble - amsterdam - n highway.

so lepas cuti ni, macam aku cakap kat diri aku dulu, kene bosser habis²an la nampaknye. harap² aku buat. huhu. jadi, mission impossible aku bermula hari ni same dengan citer MI-3 tuh. so takde alasan lagi fadhil !!! so, aku citer cuti aku yg 1st round tuh dulu k.

23/04
hari ni, aku pergi toulouse. nak pergi toulouse kene singgah kat valence tukar train. nak pergi valence lak kene naik bas. mule² tuh ingat bas ni sure lembatnye nak sampai gare/station kat valence tuh. tapi bile dah tertido sekejap dalam bas tuh, tengok,eh eh, dah sampai gare dah. hehe. ok gak bas nih, tak lah lambat macam aku sangkakan. kire nye aku lebih prefer bas dari train kalau nk pergi valence lah. bas x benti². terus jer. lepas tu ade air con lak tuh. best giler.

dalam train tgv, aku dapat menghabiskan citer a year in the merde. hmm, oklah citer die. then pandang sebelah, ade anjing lak. hayun betul lah. nasib baik tuan die tak tido, klu tak sure anjing tuh dah merayap menjaga kain tepi orang. =) hah, tgv ni mmg laju giler lah, time aku tunggu kat valence tuh, tengok tgv ni lalu, perh, best giler r, laju siot. fuh, mmg best.

then aku kene tukar train lagi kat montpellier. sambil² tunggu tuh, aku pun keluar jap dari gare die. baru lagi gare nih. then, ingat nak singgah berjalan² jap kat bandar die, tapi rase hesitate lak, jadi aku pun carik bank keluarkn duit jer. dapat train baru, ape ntah name die aku dah lupe. selesa lah dari ter or corail. nak² depan tuh ade kakak cun lak. waa, tak tido lah aku. hehe. tapi sambil mengisi mase lapang tuh, aku bace satu buku lg. citer 'cross bones'. citer die lebih kurang dgn the da vinci code lah. tapi die kat israel. so, bleh gak tambah aku nye culture tentang org yahudi nih. sbb aku nk bace kan, sebelum start citer tuh, ade ade letak 3 ayat dari kitab lain². 1 dari yahudi nye, 1 lagi dari bible then 1 lagi dari al-Quran. so curious lah aku die nak citer pasal ape nih. tapi ok gak la. setakat ni xde phrase² yg ekstrem mengutuk islam lagi. so layaaan.

sampai toulouse, aku tunggu ustat jemput aku. then tunggu budak² lyon lak. lepas tuh, kitorng pun pergi rumah ustat. ok gak lah toulouse, ade tinggalan sejarah, taman² bunga, jalan² yg kecik, n travaux² . =)

untuk dinner, kitorng pergi makan kat kedai arab kot (aku rase lah). ak arab pun turki, tu jer lah kan. sebelum tuh, singgah kat rumah mus then berlari kejar bas nk pergi centre ville. haha. mule² mus ajak g sane pun sbb nak makan couscous, sekali tengok dah abes lah. mintak bende lain, abes gak. waaa, manyak laku ini kedai wo. last² makan ape ntah, tapi sedap gak lah. lepas makan, macam biase lah, jalan² kat ville jap. lawa gak time malam. nak² kat capitole tuh. tak lah rose sangat time tuh, tp ade warna lah. so, hari ni aku sempat amik gambar ni jer.

24/04
hari ni kitorng meneroka toulouse. macam biase lah, naik bas. then singgah kat taman² yg ade kat toulouse nih. waaa, lawa siot bunga² nih. tak kesah lah korang nak panggil ape kan, mat bunga ker mat bung ker ape ker, yg penting aku suke. hehe. ade something tau bile kite tengok bunga nih. nak jer tido atas bunga. then melawat quick, (hahaha..jalan sket dah lapo) then pergi fnac jap. saje je nk tgk. sambil² tu amik buku pasal toulouse then pergi tempat² yg penting jer. ni la trick die, misalnye kite x tau pasal papekan tentang bandar tuh, kite amik buku or poskad ker, then tengok ape yg menarik. tu lah tips nak melancong. hehe (poyo jer).

kire banyak gak lah tempat kitorng melawat. banyak bangunan² lame. then ade sungai. waa, best giler la. sempat tido jap kat tepi sungai tu sambil mencegah org buat maksiat. hahaha. tapi diorng buat gak. huhu. lepas tuh, kitorng pun pergi stade toulousain. stadium rugby. sampai tertido² lagi dalam bas tuh. entah lah aku ni tetibe penat semacam jer. sampai sane, mcm biase lah amik gambar. perh, rase nak guling² n pijak² je kat padang die tuh. padang ni yg best, bile org tackle ker, nak terbang touch ker tak rase pape. tak mcm kat padang mane ntah, pasir jer.
lepas tuh, balik rumah ustat.

25/04
hari ni kitorng pergi carcasonne. bandar tuh kecik jer tapi rasenye abes gak satu hari nk abeskn tempat yg mesti dilawati tuh. sampai sane dah tengah hari dah. so sampai² jer carik kedai kebab la. ade mc d tapi dah muak lak. asyik makan mc d jer. perh, punye la susah nak mencari kedai kebab nih. giler lah. tu pun nasib baik lah kitorng TERjumpe. mule² aku TERnampak dari jauh mcm gambar kebab jer yg die gantung tuh, lepas dah sampai dekat situ jer, tengok² kepala orang. kedai buat piercing kot. hahaha. muke dah same mcm kebab. tensi giler. lepas pandang ke kiri, eh eh, kedai kebab europe. (tu kot name nye, ntah lah) tengok² kat luar, oklah, halal, xde org, ade moto deliver kebab rasenye. masuk² jer tuan kedai tu kate kedai die tutup. ape?!! kol 2 gitu dah tutup dah. biar betul. last² mgkn die tengok muke kitorng kelaparan jer, die pun buat kebab yg gune daging burger tuh. nasib baik. sbb die kate takdekedai kebab lain dah kat dalam bandar or lebih sesuai kampung carcasonne tuh.

lepas tuh, pergi lah kat tempat la Cité Médiévale. kire nye ni bandar dulu² lah. aku pun tak reti nk terjemahkn mcm mane cité ni dalam tulisan. ok gak lah. besar giler. ape lagi, amik jer lah gambar² dengan batu² yg berusia ratusan tahun tuh. tapi best. yg paling sonok nye, masuk rumah hantu kat situ. hahaha. mmg best rumah hantu die. kreatif. sampai aku terjerit². hahaha.
ingat nak pergi tempat lain lak, tapi mase tak cukup lak. so, balik lah ke toulouse balik. siap² cepat sket sambil tunggu abg bad datang amik. sbbnye kitorng diner kat rumah org mesia ! waa, dapat gak merasa masakan org mesia yg dah berkeluarga. hehe. kat sini senior² aku belum berkeluarga lagi, tapi masakan mesia diorng sedap.

lepas tu jumpe lah abg khairul n isteri die, then isteri abg bad lak then ade sorng kakak tu, aku lupe lak name die. tapi diorng ni mmg cool lah. dinner kitorng, roti canai. perh, buat sendri tuh. canai sendri. sedap giler. baru aku perasan, makan roti canai berlauk kari campur gule sedap gak. best dari mkn roti canai gule jer. waaa, ni yg membuatkn aku nak balik mesia nih. lepas makan,kitorng pun balik tido. hehe

26/04
hari ni lak, kitorng pergi Andorra. memang kene pergi lah kalau dah dekat ni. w/pun selama 3/4 jam gitu nak sampai sane. mule² tuh, ingat sempat nak amik train yg kol 8.50 gitu, sekali naik² jer kat voie tu, tengok train dah takde dah. so kene lah tunggu yg kol 10.50 punye. kate ustat, sepatutnye ade bas pergi sane ari ni, tapi bas tu suka suki jer batalkan. hayung betul. so, ape lagi, dalam train dengan 2/3 jam perjalanan, yg boleh aku buat, sumbatkan telinga dengan k750i aku tu then TERtido. kire lawa jugak lah, pemandangan nak pergi andorra ni. dengan gunung² yg bersaljinye lagi. anak² sungai yg lalu celah² tuh, damainye. hehe.

problem lagi, sampai sane tengok, xde bas nak pergi banda andorra tuh. fuh, penat² duduk dalam train, xde bas lak. last² kitorng decided amik teksi jer. pakcik tuh aku rase dah lame tengok kitorg. so, naik lah teksi yg driver nye macam kimi hakinen dengan kete mercedes nye. sampai sane, check² jadual bas utuk balik ke gare tadi tuh. sekali tutup lah. macam biase, jalan sket jer, lapo. jadi makan quick. nasib baik ade quick. lepas makan check counter bas tuh, nasib baik ade kol 6. kirenye kitorng ade 3/4 jam gitu untuk bershopping. hah, sini, shopping mmg dah berbaloi giler. nak² beli cd-r ker dvd-r ker,perfume ker,arak ker,rokok ker. mmg murah giler lah kalau nak banding kan dengan france. bandar pas de casa ni mmg cantik lah. kire mcm bandar dekat lereng bukit. siap ade salji lagi tuh. bayangkan la sendiri berada tinggi. so 1st 1 hour kitorng compare² harga jer. then baru lah bershopping sakan. aku beli 3 perfume, cume 70euros lebih jer. kalau kat france sure dah 100euros lebih dah. memag berbaloi lah. kirenye ni time aku untuk bershopping lah. nnt boleh terus balik mesia, tak yah nak beli² souvenir perfume lagi. haha. lepas tuh, balik toulouse, makan pizza. barca menang. yay yay. kalah jugak ac milan. lepas siap² solat sume, ape lagi, tidooo !


27/04
hari ni kitorng balik. sedih². =( x best betul rase mcm nih. au revoir. then aku pun ikut budak² lyon balik lyon. sebelum balik tuh, singgah jap kat avignon. motif nye, nak makan kfc. hehe. kesian fifi n dinie nih kempunan mkn kfc. aku dah makan dah mase kat paris n nice. so teman kan lah diorng. keluar² gare jer, fuh, ade kubu sepanjang berape meter ntah. waaa, menarik n lawa gak. then tunggu bas. perh, dah lah jauh kfc tuh. kitorng ade mase lebih kurang 30 mins jer tuk benti order n makan. lepas tuh rush pergi gare balik. sekali tengok bas tuh sepatutnye tak pergi gare. nasib baik pakcik tu baik hati nk benti kat depan gare. so, sepanjang jalan nak pergi gare tu, lalu lah kat centre ville die, perh, kecik² giler jalan die. tapi ok lah. tak sempat lak nk amik gambar. ade bangunan² lame or fortress lah. tengoklah, bertape semangatnye org² mesia mencari kfc kat france ni. hehe. nnt balik mesia, sure lah aku singgah mc d , burger king ker or sume kedai fast food lah. sbb kat sini fast food yg halal cume kfc jer. so, korng² yg kat mesia tu, tau² jer la eh nak souvenir kene blanje kfc lah. hahaha. then,sampai² lyon makan kfc yg tapau tadi. then tengok vc antu jap. pas tu tido lah.

cuti yg ni, aku dapat serap aura² warrior² n bunga². so kirenye, mcm aku tak nak lak pergi sud untuk ecole nnt sbb bukit jauh sangat. option stay kat sud/selatan selama 3 tahun dah pangkah dah. jadi samada aku stay kat grenoble lagi or stay kat bahagian utara france. hmm..

hah, nnt aku citer pasal 2nd round punye cuti. tapi kalau tak sabar² lagi nak bace, pergi kat sebelah kanan ni, then click kat name semy or fara. diorang dah citer dah. so kalau aku citer pun, lebih kurang same jer tp mgkn ade terkurang or terlebih sket kot. so bace lah blog² kakak² aku nih. hehe. siap ade gambar menarik lagi. best giler lah gambar tuh. mmg best. oklah, à plus =)

p/s : sorry ler terpanjang tulis lak. thanks to camera aku,dinie,fifi,ustat n k750i aku. hehe.

pengalaman tak dapat dijual beli




3 comments:

bpboyz said...

mesti la seronok..nak nak beramai2 lak tuh..hmm..doa jer la eh..insyaAllah ko dpt nyee...hah,nnt klu dh dpt study kat europe ckp ler,bleh aku melawat ko n ko melawat aku lak..hehe..

bpboyz said...

bleh jer..cepat2 dtg..aku tunggu..hehe

Kahuna said...

askum... saje lalu lalang..ni nak tanye nih, kat france ni sume KFC halal ke? hamba dengo KFC kat paris je yg halal? @pon korang memang dah survey kfc sume halal? saje nak tau, kalo betol, xyah makan kebab je manjang.. buhsan