Tuesday, May 30, 2006

yeeeezaaaa

saye sungguh gumbira sejak hari isnin lagi. benda² yg sikit pun boleh buat aku happy. entah lah. tapi bagus lah kan. hehehe...

isnin hari tuh, mcm biasa lah, pagi tu diseksa dgn subjek algebre n analyse. perhh, pening gak belajar pasal algerbre linéaire ni. pasal matrice ok jer. tp bile pasal algebre linéaire ni. chui perdu ! tp bile pk pk balik, aku MESTI kene paham. kalau x susahlah 2ieme année/year nnt. tp ape yg buat aku berasa kagum ialah ilmuwan al-Khwarizmi. die membukti kan sesuatu yg kite x nampak tp bende tuh ade. contoh, nombor kosong/zero/zéro/ling. bende tu kite x nampak tp kite tau ade. menakjubkan x? mcm cikgu aku kate, kalau xde kosong ni, maka x wujud lah computer² skrg ni. tertanye² gak, nape bleh tertimbul idea die nak mencari bende yg kite x nampak? hmmm..mgkn ker ade lien/link dgn agama. tu mmg kemgknan besar tuh. tp mmg lah, bile dgr prof aku bercerite tentang algebre ni, perhh, rase mcm "waaaaah". prof aku ni, die nak kate islam, x sure gak. tp die mmg cultivé lah. kenal bahase arab, then kenal lah sejarah² pasal maths nih. lagipun die buat recherche pasal elektrik/elektronik ni speciality in maths. so, kelas die tuh, kire selain belajar maths, belajar sejarah or culture generale lah. suke betul aku dgn prof² mcm nih. lagi satu contoh yg kite x nampak tp ade, dimension. 2D or 3D tuh biase lah kan, kite bleh nampak,prof aku tu kate 4D pun skrg boleh nampak, tp bile dah 5D or 15D tuh, susah nak imagine otak, tp bende tu wujud! mcm mane tuh nk terima eh? hmmm..bende² mcm elektron² tuh bleh nampak lagi, tp kosong tuh, x nampak ,tp ade. mgkn sbb tuh kot, buatkan ramai saintis masuk Islam. aku nak gak ade otak mcm diorng ni, memikir di luar batasan otak manusia biase, tp x dpt² lagi. n mgkn x akan dpt kot, sbb biasenye, diorng ni muda² dah genius dah. aku lak, muda² ni qsyik tidooo jer. hehehe. papepun bile aku pk pasal tuh, buat aku rase motivé/bersemangat nk study algebre. tu belum citer pasal planet or alam semester nih. nnt la aku citer pasal alam cakerawala nih, klu ade mase lah n klu aku ade kat sini lg. bile dgr ustaz tu citer pasal falak ni, perhh, terase sgt² lah kecil.

oklah, lepas pagi tuh, ptg tu lak kelas microprosseur/MC. prof aku tu kate, 2 minggu lg byk subjek² TD dah abes dh nnt just tinggal TP jer lagi.time tuh kire aku dah free lah, selain prepare utk final tiap² hari sabtu tuh. prof ni aku suke gak, sbb die bg info² selain mengajar. kadang² tu bdk² french ni suke sgt kutuk english die, ces, sian die aku tgk. tp prof² kat sini, diorng x amik hati sgt. klu korng attack die gune perkataan , die pun reply dgn kata² yg tajam lagi bisa lah tp lawak. tu yg best tuh, bile tgk diorng (bdk² french) ni bosan dgn sistem 'mencari' rumus. aku yg hampir² tido pun rase segar balik. hahaha. kalau kat mesia, rumus² matematik tuh, kite gune jer, tp sini, kene beljar ulu, dari mana dtg rumus tuh, mcm mane nak terima satu² condition tuh, mmg byk sgt bende yg nk tau, last² rumus tuh kite main amik n gune jer. tu xper lagi, tp bile dlm exam die soh demontrer/bukti kan rumus tuh, fuuuhh, berjam² gak tuh nk jwb. hah,bile ckp pasal maths ni, 'kematematikan' aku dah kembali stabil dah. aku puas hati la dgn markah analyse aku tuh. satu improve yg aku nnt² kan. so lepas ni, siap lah korng français !!! =P

lepas tuh, ade english. waaa, tetibe prof anglais aku ni cun la pulak. kelas die pun, happy jer mgkn sbb last class kot. then thn dpn die dh xde dah, kene pindah. huhuhu. tp aku rase ari tuh lah ayu jer cekgu nih. hehe. nak² time die muncungkan mulut die tuh. hehe. hah, klu korng nk tau, french ni suke muncungkan mulut diorng tuh. x tau aku sbb ape. cara die muncungkan mulut tu mcm, kite ckp dgn baby 'olololololo'. gitu lah. comel. =) mgkn sbb nak assure kot. bile tgk tu rase lawak ade gak tp cun. nk jer cium. hahaha. kebykan prof aku ni, yg slalu suke buat bende nih, prof MC aku tuh. ape lg, budak² ni pun 'se moquer' lah prof tuh.

smlm gak, aku baru dpt tiket balik mesia. yahoooooo!!! 2 3 kali aku belek² tgk tarikh die, mmg betul. yessss!! bestnye nak balik !! tambahan lg dgn result aku yg still melebihi DS expresscomm ari tuh. presentation ari ni pun same markah DS. Alhamdulillah. mintak² elektrotek pun same markah lah. amin. klu result aku constant mcm ni, dah boleh top 5 dah. isyaAllah. khamis lak, ade soutenance pasal projek aku, yg ni jer aku mintak² aku buat yg terbaik. selain masalah français aku ni, yg lain ok kot. terpakse lah aku gune ayat simple n frappant bak kate prof expresscomm aku. aaahh, citer pasal projek ni, bile ncek awad nk buat report? aaarrghhhh, a'a lah, report aku. oklah korang. fikir² lah slalu. n bonne chance budak² PEKOM n JPA, pendek kate org² mesia kat france lah !!! doa² lah utk kite slalu. bukan kene byr punkan? =)

kadang² kite terpakse merasa kegagalan dulu sbelum berjaya dgn gemilangnya.

2 comments:

Anonymous said...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

Anonymous said...

belajar banyak