Sunday, May 14, 2006

ni cume 50sen saye jer...

fuh, lega tapi gelisah dan sedikit hampa lepas DS semalam. semlm ade 2 paper. 1st test automate n 2nd maths. yg 1st tuh, aku tak mengharap sgt pun. just lulus ok lah, sbb aku mmg sempat nk revise. mase cuti, bagi aku, kite cuti la puas², so time masuk skolah jer, aku pun siapkan semua homework. last² x dapat revise. donc, tant pis pour moi.

yg buat aku gelisah n hampa nye, krtas maths lah. mula² tu ok lah, boleh jawab semua. sampai satu soklan ni, tetibe aku terlupe cara nk buat lak. aiseh, rugi betul. so, aku buat dgn speednye lah. mcm biase, time buat² tuh, eh eh, ade jalan lagi senang, so padam balik ape yg aku tulis then tulis yg jln 'senang' tuh. tgk² balik, eh eh mane boleh, silap condition nih, padam balik, tulis yg tadi. last² sempat lah aku menghabiskn semua soklan 30 mins awal. ok. then, aku terus ke soklan yg aku terstuck tuh, apsal la aku x boleh bt bendalah ni, padahal senang jer tuh, aku apat rasekan lah, buat² gak, tak dpt lagi. so, ive up lah, aku pun check balik semua jln kerja n jawapan. hah kau, amik, ade 1 soklan tuh aku tersilap pandang (best lak word nih), jalan kerja ok, cume + tertukar -. so, panic time. hehe. ok, tarik nafas, out! time tuh last² minit lak tuh (eh bukan last dah abes waktu dah), so sementara tunggu org lain anta, aku pun terus padam yg salah tuh, then betul kan balik. waaa,ntah la aku buat tuh betul ker tak. ruginyeeee!!! semua dah perfect, last² tgk signe die yg salah. waaa, hayun² !! mase balik tuh, 1st time lah aku balik berteman kan 4/5 org gitu. biasenye aku balik sorang or 2 org jer. biaselah diorng nih, bile x tau jawab terus keluar. aku ni kire duduk lah sampai abes time exam tuh. then, yg redoublant/yg mengulang ni pun ckp ade 2/3 soklan pernah keluar thn lepas. waaaaa, rase nk terajang² jer pokok² yg mengeluarkn debunga (byk giler lak tuh, terase mcm time winter !), apsalah aku x terpk bendalah tuh. aaarghhh!!! last² aku harap² lulus jer maths tak lebih dari itu. huhuhu.

err, masalah aku kan, org pandang aku ni mcm la pandai sgt.(adalah sket²). maksud aku, kire aku ni hebat lah. ceh, x hebat mane pun. klu hebat sure dah dpt 1 place kat iut dah. same jer kat mesia. org igt aku ni boleh jwb sume soklan. oklah yg bleh jwb aku jwb lah kan, tp bile aku ckp aku tak reti jwb, kaw, mule lah "perh, poyo siot, xnk kongsi ilmu" waduh², ngape sih. dah aku x bleh jwb nk buat mcm mane. hmmm..ssh betul. so last² aku balik umah study. hahaha. malu gak bile org dah expect mcm tuh. hmm..rela aku jadi org yg kelihat tak pandai tapi pandai. untungnye, org tak mengharapkn kite jwb soklan yg die soal, rugi nye, org susah nk terima kite. iyerlahkan, org skrg, pentingkan paras rupe/luaran jer. x semestinye org yg slalu pergi disko tuh die x cukup agama, au contraire, die lg dlm ilmu die. (<= aku ade pernah dgr citer ni, satu disko tu insaf, x silap aku lah, kisah benar eh (maybe))

oklah, dah rase hampa tuh, aku terus balik umah then tido. tido = activiti menghilangkn perasaan. hehehe. sambil² tido dgr nasyid. hahaha. poyo jer. tp tu lah, buat insaf sket time terjaga tuh. last² hilang perasaan hampa tuh. senang jer kan nk hilangkn perasaan? huhuhu.. ckp pasal ni, baru ptg td aku call umah. saje je. report mingguan dari france. =) err..pelik gak bile ade org nak amik 18 subjek in spm. cam adik aku die amik 12. ni pun sbb skolah punye status lah. ceh, kononnye xnak kalah. hehe. skolah ni slalu kire rival skolah aku la. sbbnye , skolah adik aku ni sume pompuan n skolah aku sume laki, so nk tgk mane lagi power. cis, asyik kene hentam jer dgn pengetua time tuh. dah la dekat lak tuh. pape ntah. hah, yg aku peliknye kan, nape lah pompuan ni suke menyusahkn diri amik byk² subjek. hehehe. sian gak kat adik aku. kene study lebih sket. padahal nk amik business jer lepas spm. tgk cam laki, senang jer, amik sket², yg penting jer lah, or yg berguna utk mase dpn jer. senang study, tak yah nk belajar banyak². hahaha...papepun pompuan srkg kene score byk, sbb kuota kureng. hehehe..siannye diee...

so lepas² lepaskn rindu tuh, aku pun bace lah blog² n biter². hmm, pelik lagi skali tgk org mesia ni(yg kat mesia skrg lah, yg kat sini xde kepelikannye pun). pelik sbb, bile org tegur jer, dah cepat melenting, bukan nak berbincang ker ape ker, ni terus sound² tuan dh xde kene mengene dgn ini hal so jgn masuk campur or pencemar budaya. sian betul orng tuh. org tegur sbb nak betulkan ape yg silap or nak tunjuk kan ape sikap sbenar org mesia skrg nih. last² org tu yg berniat baik kene hentam lak. ces, ckp tak lalu kepala dulu, terus keluar jer, kan dah, nampak kebodohan die. hehe..ni yg x sabar aku nk tgk movie 'pencemar budaya' tuh. kurang² ade org tunjuk kisah realiti org MALAYsian nih. ni tak, asyik citer jiwang, kononnye baik sgt lah. tu lah, teringat senior aku ckp sbelum aku fly sini, die jadi culture shock bile balik mesia. lagi satu, bile tun ni bg padangan die, ade jer yg x puas hati. tp bg aku, bagus lah ade org berani tegur. sbelum ni pembangkang tegur buat tak layan w/pun betul lak tuh. so, bile org dalam yg dh kluar beri komen, baru amik endah. kalau lah tun begabung dgn pembangkang, sure menangnye. harap² ramai akan mengomen betulkn mesia nih. tapi bak kate sorg warga italy sblum mengundi, nak pilih pembangkang, diorng tak reti nak uruskan, nak pilih kerajaan lak, ramai ahli² diorng tak jujur n menipu. so, nak pilih sape kan.jwpn nye xyah jd pengundi. hahahaha...jap nk copy coller from tun punye dvd ape ntah. aku dpt dr blog lain sbenornye. pelik memang pelik.

"When we want to change the Malays, we look at the history of the Malays. We have values that are not conducive to success. We don't give value to the sense of shame, for example.

Of course, if you take off your clothing, you'll feel malu (shame). When you fail in something, you should feel ashamed. If you study something and you don't succeed, you should feel ashamed. But, some people say, 'I failed the exam, seronok pula (happy too)'. There is no sense of shame. We have to build a sense of shame so that when you have a strong sense of shame, you will strive not to feel a sense of shame and when you undertake to do something, you do it well. If you do business, you must succeed in business. You must do the right things. You mustn't cheat and things like that. We must try get these New Malays to have this sense of shame."

hah, semlm aku tgk prgram kat tv nih. die panggil 50 personality yg mengejutkan french. so pemenang die, memang lah mengejutkan. nak tau? de ni pompuan. ape yg mengejutkan adalah, die mempunyai 6kg utk satu payudara. hahaha. giler berat nak mampos. x silap aku tu utk sbelah jer. mmg tgk image tu, besar kapal lah. lepas tu, bibir die die buat ape ntah. ade lah sbb² die buat gitu. perh, kg bayangkan. bwk tiap² hari lak tuh. last² baru die sedar. perrh, mmg giler lah. then ade lah gambar² artis² french yg choque nih. diorng ni mmg lah, x kire live show ker, main lepas jer ckp, p nampak la yg die tu tgh mabuk. hmm, penonton lak booo kan or kadang tepuk tgn, pelik betul diorng nih. ish *geleng² pale*.

lagi nak citer, 16 nnt adalah hari guru kat mesia. terima kasih cikgu !! nk citer sinila, sikap porf² aku kat sini n cikgu² aku dulu kat mesia. prof² aku kat sini terima jer teguran or kritikan dari student bile die buat salah. tp yg sesetengah kat mesia susah or malu nk terima tuh. contoh lah, prof analyse aku, pompuan, kire berumur gak lah, die tgh buat² jalan kerja maths ni then tetibe ade budak ckp yg die salah buat. so die check balik, then ckp merci/tq. time die tak dpt jwpn ape yg die tulis kat board dgn die tulis kat kertas die, die pun cek la balik jalan kerja tuh. bdk² ni pun carik gak. masing² x jmp ape yg slh, bile die jmp die kate (translated in malay) "awk semua ni mmg lah, salin jer ape yg saya tulis, sampai sy buat silap pun xde org ckp, awk suma dah lah 24 org, xkn xde sorng pun nampak, mmg lah kamu ni, kitorng belajar ni mesti ade sikap kritik sket, jgn terima jer mcm anglais tuh" lebih kurang gitu lah, patutla semua formula die carik penyebab die. nape mcm ni? padahal bende tu simple jer. mcm jumaat lepas, aku bleh jawab dalam 2/5 saat soklan tuh, tp bile tgk diorng jwb, perh, berjela² gak la jalan kerja. mak aih, ni la masalah perancis tak bleh trime yg simple mesti nak tau sbb die. waaa, j'an ai marre la pulak. sbb tu kot aku x bleh score. hehehe...ok berbalik ke situasi kat mesia lak. cikgu ni akan ckp (cikgu yg aku pernah jumpe lah) " iyerker ada salah? saya tak nampak pun. a'a ada kesilapan. *dgn nada pelahan n malu kot* awk sume betul kan eh". kadang² tu ade cikgu x belh trima sampai die soh carik sendri or bt sendri soklan tuh. hmmm...pelik pelik.

waaa,peliknye aku rajin menaip lak. oklah, pape pun tu cume aku punye pandangan jer. biaselah, time² nk study ni, kene sediakan otak dgn berpk jap, lepas tuh baru senang nk trima maklumat. oklah, selamat hari belia esok n selamat hari guru lusa. jap, klu nak diberi pilihan, korng nak jadi MALAYsian ker MALAYeuropean ? memandangkan melayu sejati x akan berubah sifat n pegangan die. ok, nak melayan sume lagu theme/soundtrack movie jap. =)

kalau nak berjaya, jangan manjakan diri tu - mamaku

2 comments:

Anonymous said...

Your are Nice. And so is your site! Maybe you need some more pictures. Will return in the near future.
»

Anonymous said...

Nice colors. Keep up the good work. thnx!
»