Friday, May 05, 2006

cuti seharum bunga (part 2)

28/04 - 02/05
hari ni (jumaat), kitorng budak² Grenoble selamat berlepas ke Paris dengan Espace yg disewa. ok gak la espace ni time nak pergi paris sebab sikit jer barang time tuh. so duduk secara normal lagi lah time tuh. kitorng 7 org dari grenoble iaitu (aku, moled, ajib, mano, hakim, fara, n semy) ikut turutan yg aku jumpe dulu lah ari tuh. jadi, ikutkn dah sampai paris kol 12 mlm kalau berjalan lancar lah. tapi normal lah kan, mesti ade sesat jap. kalau tak, x adventure lah journey nih. nasib baik driver kitorng time tuh (captain moled) mcm schumi, corner tajam giler punye untuk masuk lorong yg betul. nasib baik tak terbabas. ni mgkn petandan schumi menang tahun ni punye season kot. (hahaha..ape aku merepek nih?).

last² sampai jugak paris setelah call budak² paris. sampai² sane, budak² paris pun buat rumah terbuka untuk kitorng, cume tak tau nak pilih rumah terbuka mane yg best, last² kitorng pilih rumah terbuka fred. rumah die ni membuatkan kitorng kenyang giler sambil² main terup. macam kat kedai mamak lak. slacknye (betul ker ejaan nih?) takde milo jer. kalau tak sure dah aku tak tido malam tuh. jadi, kitorng makan berbagai² jenis pizza yg aku main makan jer n beberape ketul ayam goreng. molek² jer ayam tuh. hehe. oleh kerana, esok nak gerak Amsterdam, jadi kitorg pun mula tido dalam kol 3/4 am gitu. tu pun kire normal lah bile dah jumpe kawan² rite?.

esoknye, aku pun mcm kurang biase, bangun awal sket (suatu yg ajaib time cuti² nih). then tgk diorng dah siap² nk pergi amik kete (kete bdk² paris nye). so aku pun siap² lah. sambil² faizal nk amik kete, aku hakim n moled pun masuk lah disneyland. perh, ramai² nye manusia² nih. kirenye mgkn aku akan jejak kaki lagi kat sini kot bile ade org nak temankan lah, klu x kene tunggu last² year aku nak habis baru aku pergi.
diorng (budak paris) dapat kete opel meriva. then lepas tuh kitorng pergi carrefour jap beli snack² or jajan untuk dikunyah sepanjang perjalanan nak pergi Lille. then balik pergi rumah diorng kemas² n siap sedia pergi lille. macam biase lah ingat nak gerak kol 12 skali kol 1 gak gerak. satu lagi ke'normal'an bile berjalan beramai². so, kitorng dengan budak² paris (faizal, raudah, fred, n jamal...ni pun ikut turutan yg aku jumpe dulu) pergi lille amik budak² sane lak.

ntah brape jam ntah dari paris ke lille, aku pun tak ingat, biase lah, kite ni kan penumpang, so, kerje utama or priority kitorng adalah tido (bg aku lah), tup tup bukak mate, eh dah sampai dah? dengan muke yg baru bangun tidonye. padahal dah terpampang besar² name tempat tuh. biase la sesaje je nk buat driver rase relax sket. hahaha. hah, time tuh hakim driver. so, kitorg pun jemput la budak² yg kat lille tuh. mcm biase lah, dah 3 kete, kalau tak terlepas sebuah tuh, mmg ajaib lah journey tuh. jadi, kete kitorng yg terlepas pandang (ni bukan terlepas pandang advektif tuh eh) oleh diorng² tuh. so, kitorng tunggu jap kat simpang jalan yg kitorng pernah sesat nk pergi jumpe budak² lille. ni yg best sesat, kite secara otomatik dah igt dah tempat tuh. kecuali kepada mereka yg tido lah. hehe.

lepas diorng jumpe kitorng, kitorng sume pun rehat jap. wah, ni yg best nye bile berjalan dgn chef² grenoblois ni, sure kenyang jer perut. ade sandwich lah, nasi goreng lah. mmg sedap tido dlm kete tuh. haha. lepas beberape minit, kitorng sume pun pergi Bruxelles (Belgium). budak lille => zarul n ajak n sorng budak rennes => stopa. maka bermula lah adegan² mencari parking, tunggu kete berlakang, sesat, n berhenti rehat jap. hah, lille tu bandar die kire besar lah jugak aku tgk, cume tak sempat nk pergi ville jer. xper² ade mase lg nk melawat kimi n toh tuh. ntah dah kecut ker blom si toh tuh. hahaha.

sampai bruxelles jer, kitorg pelik sket (aku lah). perh, biar betul bandar nih. giler ganas minah² arab kat sini. ntah pape ntah. lepas tu termasuk kawasan mane ntah, cuak ade gak. mcm kawasan perang jer. nasib baik lah ade parking time tuh. boleh lah pergi ke centre cepat sket then boleh terus ke amsterdam. macam biase lah, sampai sane, amik gambar n beli souvenir. perkara bleh dikira wajib gak lah bile dah melancong ke luar france nih. sbb nye dah tak nak jejak kaki kat tmpt tu lagi melainkan disponsor oleh sesape lah. jadi, kitorng pun amik gambar dgn budak kecik kencing.

hairan betul diorng ni, budak kecik kencing pun nak amik gambar, kat france tu, tak kire kecik ker besar ker, main kencing jer merata². xkn org bruxelles ni suci² kot sampai jakun nak amik gambar (ops bukan diorng tapi tourist). tapi biaselah kan, mesti la ade sbb nak amik tuh, cume aku tak brape ingat cam ner sejarah budak kecik ni. nak tgk gambar lain pergi kat blog semy k. n mcm biase lagi, jalan sket benti lame, nak beli itu ini lah, nak² 14 org lak tuh. ade lah dalam 15 mins benti kat satu² tempat tuh.

yay yay dah tak yah lah aku nak beli souvenir coklat bawak blk mesia lagi dah. sbb kat sini choc die sedap gak. habes beberape kotak choc on the spot. tu budak² lain nye lah aku bedal, aku nye tak bukak coz kotak aku share dgn org. hehe. bile dah malam, kitorng pun makan kat kedai kebab. gumbira la pakcik kedai tuh tgk kitorng, sekali makan 14 org. yg slack nye x bg air free lak. ces. oklah, dah kenyang² ni mmg sedap nak bergerak sambil tido ke amsterdam. hehe.

korng sure ingat kat amsterdam tu kitorng dh book hotel awal. jawapan nye betul n salah last² minit. hehe. mmg betul pun dah book hostel tp last² tu tetibe die kate malam ni punye tak bleh. cume 2nd nite baru ade kosong. so ape lagi, alang² kat highway tuh, baik amik angin sambil tido kat highway tuh, susah tuh tau, dah la tak pernah datang highway kat france apetah lagi highway hollad nih. so, tido n solat kat r&r. suatu pengalaman yg best. hah, time nih, aku sedap jer tido kat belakang, coz aku sorng jer, so ape lagi, baring mcm biase lah aku tp oleh sbb aku panjang sgt, so agak ssh tuk aku baring. tu baru g bruxelles jer, dah hampir penuh kat seat belakang tuh, belom pergi amsterdam lg tuh! then lepas dah solat sejuk² kat luar tuh, kitorng pun tido la beramai². 1st time tuh. hah, semalm kitorng tido ramai² gak. hahaha. best giler cuti kali ni. nak gmbar kat highway g la tgk kat blog semy eh. malas lak nk upload. hehe

so, dah masuk subuh jer, kitorng pun gerak lah pergi mencari hostel kitorng tuh. aku pun tak sure ape name daerah tuh. utrecht kot. punye la penat mengelilingi sungai carik hostel tuh. siap terjumpe restaurant indon lagi. tp time tu awal sangat so xde org bukak kedai lagi. nasib baik, ajib berani mengetuk rumah yg disangka hostel kitorng tuh. nasib baik betul. tu lah, malu bertanye tak tido malam kang. haha. tapi kitorng boleh check in kol 4 pmm nnt. tp die bagi gak gune kan toilet n mandi lah. alang² sume dah mandi, aku pun mandi lah. mule² tuh aku gosok gigi n basah badan sket² jer. tp bile tgk sume dah mandi, baik aku mandi w/pun badan ni masih wangi lagi. haha. lepas sume dah siap² kitorng pun pergi amsterdam !

mcm biase, dah dok dengan selesa nye kat belakang, aku pun tido lah, rugi gak sbb x nampak pemandangan sepanjang jalan tuh. then sampai kat mane ntah, tempat kincir angin. lawa jugak. best giler la. ade kambing hitam, kambing putih, itik boleh terbang, cheese yg busyuk, ade rumah hijau, ade sungai, ade kincir angin yg tak bergerak n mcm² lah. hah, ade terompah lagik. yg saiz big foot kat johor tuh. hahaha. so byk la gamba amik.


eh tempat ni sebelum amsterdam tau. lepas 1 jam lebih gitu kitorng pun gerak ker amsterdam. perh, lambat giler kan nak sampai sane? hehehe. then mcm biase, bukak mate jer, wow, ramai nye makhluk menaiki kederaan 2 roda n berjalan kaki. jem giler jalan. time tuh dah sampai amsterdam dah. hah, 2 bende yg paling bahaya kat sini, tram n basikal. hahaha. lawak gak bile teringat bende nih. kitonrg pernah nak dilanggar tram, dah la jalan tram tu berkongsi jala dgn jalan raya so susah nak bajet lah klu driver tuh. tengok² jer tram tu dah kat sebelah dah, dah la bunyi mcm makcik jual eskem. buat dek jer la. tengok jer, mak aih, tram rupenye. lagi satu, basikal kat sini priority la kirenye. berjuta² bike ade kat sini. kitrong yg naik kete pun fobia dgn basikal. apetahlagi jalan kaki. asyik dengar loceng jer. sakit lak telinga. ade niat jahat gak nak jer sepak basikal tu masuk sungai tuh, tp kesian lah diorng ni. basikal ade tapi brake die tak efficient. lepas parking tuh, kitorng pun jalan² lah. igt nk makan kat kedai indon, skali tengok, mak aih, ade babi kecap. lazat nye hai. so, last option makan kebab jer lah. lepas makan² tuh, kitorng pun siap bersedia nak jadi mat² n minah² bunga. hahaha

dah dtg holland ni, tak sah lah x singgah kat keukenhof. tempat ni kire taman bunga terbesar la. mmg besar giler. time tu kitorng sampai kol 5 lebih selepas ajib n the passagers mencarik jalan nak pergi ke sane. err, kete kitorng ni kat tengah. kerje kitorng, ikut kete depan then pasti kan kete belakang follow. so tak yah kitorng bertungkus lumus tengok peta nak carik satu² tempat tuh. sampai sane, entrace kene 10.50 euros gtu. alang² dah sampai rugi la nk berjimat cermat time tuh. masuk jer lah. mcm aku ckp entry lepas, ade something tau bile tgk bunga² ni. best giler. sbb tu kot aku asyik kacau org amik gambar jer. hehe. tempat tu mmg berbaloi lah n damai jer. tenang, tentera, lega, nyaman, n mmg best lah. klu ikutkan, mmg betul gak kate ustaz kat paris tuh, satu² tempat tu jadi damai,sejuk, tenang n bahagia sbb ade makhluk² Allah yg selalu bertasbih. mmg betul kot, sbb time kat taman tu, aku rase tenang semacam jer. best siot!!! ni yg buat aku berangan² nk buat rumah dalam taman ni. kalau boleh dinding rumah pun dari pokok² la. waaaa, bestnye berangan !! ade gamabr best sebenar nye kat camera budak² paris n lille, yg ni just camera² budak² grenoble jer, so, lain kali klu diorng dah send sume gambar tu aku upload k.




dah penat jadi mat² n minah² bunga, kitorng pun balik amsterdam balik jalan². hehe, satu tempat ni gak x bleh miss kalau dah sampai sini, red light district. hehe. ingatkan happening sangat lah. tp just dalam rumah jer. tu lah, kekadang tgk mcm robot ade gak. gerak² gitu² jer. haha. siap ade makcik² lak tuh. sape lah yg nak ntah. pelik betul negara nih. pape jenis dadah bleh jual kat supermarket. then ade pompuan² lak buat mcm air kotak, basikal lak berjuta². aku rase lah kan, mgkn bile diorng dah lalok hisap bendalah tu, diorng g red light district ni, sbb situ jalan kecik jer, mmg patut gune basikal pun. so, dah lepas 'minum' air kotak tuh, diorng pun balik rumah, so, kebarangkalian diorng mati sbb inciden kurang kot, sbb bile naik basikal time lalok tuh, diorng boleh elak lompat g sungai ker mane² lah. sbb tu diorng gune basikal aku rase. aku rase france patut buat gitu lah, gune basikal jer, baru bleh kurangkan mangsa kematian jalan raya. lagi satu basikal murah jer. amsterdam jadi best (bg aku) bile kite dah habituer/biase dgn bende² nih. mesti best. coz kete tak banyak, so asap pun kurang kecuali kat coffee shop la. so tranquille lah jugak. nak pompuan pun senang. hahaha. ape yg aku melalut nih??

hah, time tu ade fan fare gak, ingat aku naik naik jer bullet tuh. tp rase nak terkencing lak. tp aku rase ni lagi best dr yg kat eurostar kat jerman tuh. (sorry la kpd mrk yg x phm, tgk blog semy untuk description yg lebih jelas). so, ingat kan nak pergi hard rock cafe tp dah malam sgt, tram pun dah nak abis kot. so, alang² nak tido sedap giler², kitorng pun pergi makan lah. hah !! kat sini ade kfc, nasib baik halal. best giler!! makan ayam banyak². tp yg slacknye xde air milo lak terpakse minum pepsi/coca kot. air gas lah. yg aku malas nye minum air gas ni nnt ade angin. sbb tu air gas aku letak paling belakang sekali bile nak pilih minum air tuh. tp klu dh haus sgt, teguk jer lah. lepas makan² kitorng pun balik kat hostel kitorng tuh. tak sngke laktime tuh, semua passengers dalam semua kete tido. cume driver jer yg berjaga. dengar citer diorng sesat, sian siot diorng, sorang² jer dalam kete tuh, yg lain dah krok krok tido dah. sepanjang trip ni, aku mmg kagum (cewah) dengan driver² kitorng, sanggup bersengkang mata utk bawak kitorng balik tido secara normal. klu tak sampai hostel pun,aku rase kitorng tak salahkan diorng jugak, sbb diorng sorang jer time tuh bersama badan² yg bernyawa tapi tak boleh bercakap. hehehe.

esoknye, lepas tunggu semua siap², kitorng terima satu kertas nih. eh eh, iklan ape lah kan, skali tgk saman lah. nasib baik tak ah bayar, so bukan salah kitorng x bayar sbb org/penduduk situ sendri yg ckp tak yah bayar. so abaikan jer lah. so, kitorng pergi stadium ajax amsterdam. tp time tuh hujan lah pulak.xper, semangat nak melawat stadium tu buat kan kitorng tak kesah papepun yg berlaku. ceh ceh. lepas dah beli sume barang² tuh, kitorng pun pergi la volendam. amik gambar dgn pakaian tradisional rg belanda. mmg idea yg bernas lah. bagus betul raudah nih. tu yg bestnye berjalan ramai², mestinye ade idea² yg pelik keluar n nak buat. aku mmg suke giler lah gmbar tuh, best sgt². then makan fish n chips. sedap lah jugak. sambil² tuh celebrate birthday zarul. cool !!! mmg syok lah.


mmg best giler la gambar nih. suke sgt². semua org gembira. bestnyeeee !! lepas tuh, kitorng pun pergi amsterdam balik. tapi nak pergi hard rock cafe jer lah. dah 3 kete, mmg ssh la nk stick together. so kene tunggu. tapi yg buatkan aku angin sket lah kan, pasal basikal² nih lah. sembarang die jer. dah lah kitorng kene sound dgn sorang akcik tuh, 'oi oi', siap ketuk cermin lagi x puas ati, kitorng buat x layan jer lah. klu ikutkanpun bukan salah kitorng or penunggang basikal tuh,salah engineer diorng yg weng sket kot, letak jalan basikal tu tgh² antara jalan raya n parking. so susah la bg kete nak parking kalau gitu. dah la basikal ade jer tiap² saat tuh. hampeh betul. last² kitorng (aku,zarul,moled n stopa) kehilangan 2 kete depan. bertapa malang nye kitorng ni. dah bape kali dah asyik nak kene langgar basikal jer. dengan tram lagi. mmg fobia giler la dgn basikal n tram time tuh. stopa nak jer kire brape kali kitorng kene sound. hahaha. aku rase belasan² kali kot asyik kene hon kete, ring basikal, n bunyi eskem tram tuh.

dah rase mcm x bleh join diorng, aku pun soh diorng beli kan t-shirt tuk aku. so, kitorng pun jalan² kat bandar amsterdam tuh. waaa, aku ingat nak beli t-shirt tuk adik bongsu aku, tp tak sempat lak. eh bukan x sempat mmg tak cukup duit lah. kalau nak beli souvenir baik beli dgn duit kite kan, lg bermakne. hehe. sian adik aku tuh nnt. wuaaaa!! dalam 1 jam gitu kot, kitorng jumpe diorng sume balik kat parking kete. *sob sob* sedihnye dah habes trip nih. aku muke jer ganas sket, tp hati tetap sensitip tau. hehehe. tu yg x best tuh, bile kene berpisah. lepas salam² sume n amik semua barang², kitorng pun balik ke tempat masing².

12 jam gitu dari amsterdam ke grenoble. sian driver n co-pilot tuh. kali ni aku kene duduk, bersila n mcm² style lah. tertido jap n tertido lame. ade time tuh, aku tertido, diorng ni citer pasal nape bleh dtg france, lepas tu, aku terjaga lagi, dgr², citer pasal hantu lak, aku ade gak lah kot mengigau jawab soklan diorng tuh. haha. lepas tu terjaga lagi skali, tgk sume dah tido. tu yg tertido lame tuh kot. lg pun yg buat aku x sempat berconversation dgn diorng pun sbb kat station minyak tuh aku minum air coklat., finally. tu yg buat aku tido dgn nyenyak nye tuh. skrg milo aku dah nk habis dah. wua wuaaa! sabar² lagi 1 bulan lebih boleh teguk milo bergelen².

so, itu la kisah trip ke amsterdam kitorg. panjang giler kan. iyerlah, alang² aku ade blog ni baik aku citer kat sini, nnt dah tua² nnt mesti gelak habis²an n nangis habis²an bile bace entry ni balik. sape tau. setakat ni aku simpan jer blog ni sampai habis aku study kat sini. berharga gile pengalaman kat sini. so, sambil² tu aku kongsi lah dgn korng. sian gak korng kene bace panjang. nak jer aku buat novel kang. hahaha. xde bakat lah sy nih. pendek kate, trip kali ni mmg best giler n tak boleh dilupekan. yg bestnye, sepanjang cuti 1 minggu ni, aku just gune duit biasiswa jer,tanpa mengikat perut,tanpa benti beli coklat 5 bar seminggu n takde bantuan dari pa² n ma² (PAMA). mmg aku taknak mintak untuk thn ni n thn² akan dtg. aku nk tgk care saving aku ni camner. ish, mmg ade bakat² akauntan betul aku ni. ade jer duit nk kluar grenoble ni. so utk bulan ni, status aku bankrupt. huhuhuhu.

oklah akhir kate utk trip ni, sempena musim bunga ni, aku nk buat perumpamaan lak. hehe. perjumpaan n perpisahan ni seperti menghidu bunga. haruman bunga tu akan kite ingat sampai bile² w/pun bunga tu dah takde. haruman bunga tu gak x bleh nk diterjemahkan dalam kate. tapi kebusukan bunga tu jugak, kite akan ingat selame² nye. sbb bende busuk tu yg buat kite benci sgt bunga tuh. tp kesian gak kepada mereka yg ade alergie ni, bile nak bau jer, die rase sakit sbb tu die jauhkan diri dgn 'bunga²' nih. just for those who understand this. terima kasih bunga !!!!

p/s : jom layan lagu nih, sume bdk grenoble asyik layan lagu ni, aku jer x tau lagu ni. so layaan!

2 comments:

Anonymous said...

dah kecut!!

bpboyz said...

hahaha...