Saturday, May 27, 2006

maka tinggal la 5 jejaka...

ook, skrg ni Grenoble tinggal 5 orang lelaki melayu terakhir lah. 2 akak grenoble dah bercuti meninggalkan grenoble dah. jadi persoalan sekarang, apakah akan jadi kepada lelaki² melayu terakhir grenoble ni bila ketidakadaan akak² nih? jawapannye : program diet bermula. hahahaha

ekceli, minggu ni, aku rase mcm dah cuti summer la pulak. ape taknye, slalu pergi makan jer kerja. tak pernah duk umah sendiri. ade jer jamuan² nak buat. time hari rabu, kitorng menerima kunjungan budak² lille kat sini. mcm biaselah, semy masak bihun goreng. sedap woo. diorng sampai jam 3/4 pagi gitu.eh eh cek syazwan dtg. so alang² tuh, tunggu subuh then main terup. hahaha, biaselah, kehebatan budak grenoble ni terserlah. asyik kalah jer bdk lille.hahaha. so,lepas penat² main tuh, aku pun tido lah. bangun² jer, tgk² diorng sume (budak² lille) dah siap² nak belah dah. tp sebelum tu kitorng sarap dulu. breakfast org bujang jer,telur hancur,cheese,majerin dgn roti baguette. lepas tuh, kitorng pun amik gambar beramai² jap, then diorng pun start trip diorng ke montpellier tgh hari tuh. aku pun balik jap lah, mandi.

dalam kol 5/6 ptg gitu aku pun pergi la rumah moled n hakim. sbb ptg ni (khamis) kitorng buat farewell party lah kirenye. nanti, senior² aku dah nak kluar dari grenoble untuk sambung grande école (literal translation - sekolah besar). so, alang² tak jumpe mase bulan 9 nnt, kitorng pun buat skrg. pemergian diorng akan diganti dengan student pompuan lak. yg stakat ni aku tau, cume 3 org yg macam sure nak stg grenoble. ade dengar citer gak, sorg tu dr italy nk buat master kat sini. so, ade 4 org wanita. waaah, makin berisi lah aku,moled n hakim nnt. hahaha. yg lelaki aku x sure sape nak dtg sini. dgr citer, ade gak sorg tu pilih sini. kalau lah betul mereka² ni dtg sini, maka, makin meriah la badan² kitorng. hahaha. kaum hawa byk, ok jer pasal makan. keh keh keh. tp pape pun aku ade kelas memasak gak time blk mesia nnt. kelas dgn mamaku. harap² thn ni cuti tak mcm thn lepas lah, asyik keluar jmp member jer.

hari ni, kitorng ade invitée. member moled (ker awek die, kompius) datang melihat org² mesia. time ni, kitorg masak kari, bbq, nasi beriani, nasi tomato, buat acar buah,n buat air buah. memang kenyang giler lah. tp mase dpn² invitée ni kitorng makan slow² jer. sopan sket.hehe. biaselah, française x pernah duduk bersila. sian die, asyik tukar posisi duduk jer. name die mcm classmate aku, cume die lebih lawa la klu compare dgn yg aku nye member tuh. ok lah. lepas mkn, main terup lagi. (ni la hobi kitorng) so, invitée kitorng ni, cun la jugak. die ade bg tau yg thn dpn die nak buat militaire/army. wah, 1st time aku jmp pompuan nk jd askar,eventho mecanichienne jer. tp semangat tuh. sbb tu moled frust tuh. hahaha. jadi, bile tgk² paper semlm, pasal laki x mampu bg nafkah zahir tuh, hmmm..pompuan french compare dgn laki mesia (yg x mampu tu lah), apelah agaknye eh darjah beza nye. pompuan skrg nk berjuang, n laki nk duk umah jer. hehehe. waaa, takutnye !!

lepas invitée kitorng balik, ape lagi, kitorng bedal lah lauk² n nasi² yg lebih tuh. kau, amik, sekjap jer dah abes dah. hahaha. kitorng ni mkn buas tau. (antara kitorng jer, dgn tetamu kitorng sopan jer..hehe) lepas tuh, aku pun try la main game final fantasy 4. tertanye gak, best ker main game ni, sbb game ni famous kat sini. so, aku pun try lah main. tak la susah sgt, tp kene alert lah. okjer bg aku, tp dah start main sure nak abeskn terus mission kan? aku main la sampai diorng sume dah tido. so, aku hesitate nk sambung ker tido. last² aku tido gak. nasib baik. kalau tak sure aku dh beli ps2 main game jer kerja. tp game ni bagus gak, bleh tambah vocab french aku. hehe. so, aku bergame pun sbb belajar gak lah kirenye.

ni dah masuk kali brape ntah, kitorng tido beramai² kat umah moled n hakim [m&h]. biaselah, umah besar, muat utk kitorng tido reramai. then breakfast mcm semalam. lepas tuh kitorng balik umah masing². solat jumaat jap. lagi skali compare dgn kat mesia. klu kat mesia, masjid besar² tp ade jer ruang yg tak penuh, tp sini, slalu jer full. 1 mgkn sebab kecik kot. tp bile, ade ruang sekecik² ruang tuh, ade je org msk bg pack. lain sungguh dgn mesia. aku terbace biter, bile ntah, die kate, die x solat jumaat sbb masjid x cukup ruang. ruginyeee. sini nak carik waktu solat pun susah [maksudnye nak tunaikan solat lah] then kene slalu tgk jadual, bile masuk subuh,zohor,asar,maghrib n isyak. kirenye, aku n bdk² mesia, duduk sini sentiasa alert la waktu solat ni. klu dkt mesia, kirenye waktu tu mcm dah fix. lepas tu ade masjid lak tuh. huhuhu. nak balik mesia!!

lepas tu, aku pun try mkn quick sbb lame dh x mkn. sure dah bdn aku mmg x bleh trima long fish lagi mcm dulu² tuh. skrg ni kene amik small size n jus d'orange lah. bagus². satu perubahan yg baik nih. ntah nape aku citer nih. hehe. lepas tu hanta fara. pg td hanta semy.huhuhu.

skrg ni dah 2 org yg boleh consider balik mesia lah. terase aku xnak jer pergi IUT. awad!! réveille toi !! ok, J-27 ! aku rasekan, lg 27 hari ni mcm cepat jer mase akan berlalu, sbbnye, aku kene study yg betul² study punye, then kemas² rumah sblum blk mesia, then beli² sume souvenir yg nak beli,selesaikan sume² bil tenet,lektrik n sewa, then kene sure betul² alamat rumah aku kat mesia. sbb nnt IUT anta result terus kat mesia. so, kene tgk betul² die tulis tuh, tkt die salah hantar kang, bazir jer tahun aku ni. sbb tu mase cepat berlalu kot. dah nak kene tinggalkan org² kat sini lagi. sedis nye. mane² aku pergi mesti ade perpisahan (normal lah tuh...hehehe) antara byk² perasaan aku sbg manusia nih, perasaan gembira n sedih byk skali aku gune. hehehe. perasaan merajuk ade sket , jeles ade gune sket², kecewa rasenye blum pernah gune lagi,marah² ade sket² tu pun dgn result aku tuh lah. kesimpulannye, aku just gune sket jer 'perasaan' nih sbg manusia. ish, kene profit sume² perasaan ni sbelum xde.klu x rugi jer.hehe.

oklah, next week kire minggu paling bz aku kot, sbb aku ade exposé, 2 DS - algebre n vhdl, soutenance projek robot aku yg x menjadi tuh, then buat report pasal projek tu n report kelas. waaa, bestnye! hmmm..jap lg nak melayan x-men 3 lak. daaa....err jap, ade sesape tau, bape harge external hardisk for 200/300 Gb x? n aku up lagu ni sbg tande aku igt kat pengirim lagu nih. hehe.

ruginye x tgk 30 histoires mysteriueses..damn it!

2 comments:

wénkt said...

cek syazwan? hehe

bpboyz said...

aik salah ker? =P