Tuesday, October 24, 2006

kisah di pagi raya...

ekceli x nk update pun ari nih, tetapi oleh sbb pengalaman tuh penting n mgkn daya ingatan ni tuk igt sume pagi raya akan kabur dimamah usia, maka aku pun nk citer gak. x digalakkan membaca bg mereka yg ade exam ker, bz nk lawat org ker, tgh tggu citer best kat tv ker, tgh tggu call ker xpun tgh mkn. sbb aku rase maybe pnjg kot n maybe memboringkan, maka klu nk bace gak, bacelah :p aku citer ni pun diselang selikan dgn aku masak, tgk star ac ,solat maghrib n tgk à prendre ou à laisser, so klu ade agak² xde kene mengene antara 1 perenggan dgn yg lain, paham² jer la ek ;) kesimpulannye, citer ni ade kene mengene dgn yg telah hidup. hah, sape ade simpan citer aku raye thn lepas,klu ade pas kat aku bleh, nnt bg kad raye, syg tau karya awal aku tuh. hahaha. rasenye 1st raya jauh dgn family ade tertulis dlm diari aku kot. (cek awad ade diari, diari sorg lelaki, yg menjadi harta karun bdk pekom kat colmar.hahaha). nk buat koleksi citer² di pagi raya rasenye ;)

jam menunjukkan jam 7.00 pagi. pagi syawal. pc atas meja bawah kad² raya rasa mcm panas jer. sebab online dari malam raya sampai la h pagi. terasa nak tegur org, tp dah ade org tegur dah. dpt msg ym dari sorg name farhiyah. cun giler name. kurang² ade sorg yg sudi teman pagi raya tuh.

lepas tuh, mandila sunat aidilfitri diiringi dgn solat subuh kemudian mkn kuih raya yg diimport khas dari bp. trime kasih kat jiran aka kroni mak aku bt kuih. sedap betul kuih² tuh. 2 jenis kuih yg rasenye boleh dihabiskan sebalang dlm 3 jam kot. sedap betul.

dpt msg ym dari fara tnye bile nk pergi solat tuh. jadi, bg tau die dalam kol 7.45 am. lepas dapat msg tuh, bergegas lah aku siap² kali terakhir. pakai baju raya dgn pull. w/pun rasenye ari ni x la sejuk sgt. keluar bilik jer, tgk luar mcm hujan jer semlm. jalan² ke station tram.

dpt call dari kak aida bertnyekan kat mane, mase tuh ngam² tram A sampai. nasib baik x ramai org, sbb tau² jer lah,klu dah ramai kene la jaga wudhu, malas nak amik² lagi. dalam tram nmpk la sorg makcik yg rasenye pergi solat sunat aidilfitri gak. tak ramai lagi org rupenye, maybe aku awal kot.

sampai chavant, jmp la kak aida yg agak sayu tp gumbira. selamat hari raya lg. sambil² tunggu fara nmpk la tram A melintasi. dalam tram tuh, nmpk la ramai org bertudung n pakcik² yg bawak sejadah. lepas beberape minit, fara pun sampai dgn muke cerianye.

mase tuh, baru lah nmpak ramai org pergi solat tuh. memang ramai, sampai tetibe rase mcm raye kat mesia jer. klu ikut lelaki², mmg la x rase mcm raya sbb diorg pakai baju biase jer. tp klu wanita² ni, diorng pakai mcm baju kurung, yg berwarne² dgn tudung lagi. mmg rase ari beraye.

lepas tuh, tram A sampai. ramai giler org. penuh sgt tram tuh. kene la sgt berhati². memandangkan tmpt pegang tuh, ade byk tangan pompuan, so aku try pegang hujung jari jer. nasib baik belakang aku tuh lelaki. makin nk sampai station tmpt turun tuh, semakin ramai la org bergasak² masuk. akhirnye, aku pegang pemegang kat atas tuh jer. tuh pun kene jage², org² ni mane tau, bile terkejut jer ade jer reflex yg sepantas kilat nk pegang atas tuh.

sampai jer arret yg nk turun tuh, maka aku pun turun lah. punyela ramai org Islam sampai tram tuh rasenye tinggal lg bape org jer lg. nmpk la awek² arab cun. mate biru lak tuh, ish ish ish. lepas tuh, kitorng pun jalan menuju ker tmpt solat.

tmpt solat tuh diadakan kat tempat 'dewan' expo. punye la jam jalan raya time tuh. tp ade la polis ataupun org masjid kot jaga trafik. ramai sangat². terase mcm nk tawaf jer. sbb sume org menuju 1 tmpt = pintu masuk, padahal ade jer pintu lagi 1. tp mgkn ade falsafah disebalik diorng bukak 1 jer pintu masuk. yer, bg aku, 1 satu acara, mesti ade falsafah yg tersirat.

mase nak masuk dewan tuh, maka,asing² lah lelaki dan perempuan. mase masuk tuh, masih sempat la dengar takbir diorng. sekejap jer, lepas tuh pengumuman tuk solat sunat. di imam kan oleh 'aku x tau name die'.

sebelum nak solat tuh, ramai la jugak yg baru masuk. kalau ikut jadual die, start solat kol 8.30 byk kali imam / wakil imam tuh suruh mereka² yg lambat tuh cepat masuk saf. oleh kerana ramai sangat, maka x cukup la sejadah². lagi skali, die buat pengumuman, sape² yg ade sejadah tuh sila pass² kan kat belakang.

betapa baiknye diorg ni, sanggup bagi sejadah diorng. nampakla acara bagi² sejadah kebelakang tak pun acara baling sejadah ke depan. terasa mcm buat haji pulak. mmg banyak sejadah dibaling n dipass²kan demi kebaikan dan keselesaan org lain. indahnye perpaduan.

maka, bile semua dah selesai,imam pun mulakan solat sunat aidilfitri. baru aku tau,bile takbir tuh, diorng angkat tangan skali jer, aku jer sorg angkat 7 kali.hmm...detik² tak khusyuk bermula. lepas tuh, adela sorg budak ni,asyik tgk org jer. buat aku rimas btul, hanya Allah jer la tau aku ni khusyuk ker tak. Astarghfirullah.

imam tuh bace panjang. mule² ayat tuh, aku rase mcm cam jer ayat tuh.tp ingat² lupe. rasenye ayat yg pernah aku hafal utk pmr or spm rasenye. tapi, bile sampai satu ayat ni, imam tuh x dpt tahan sebak, smpai tersedu² pada awalnye, kemudian menangis bace ayat² tuh. bertape hinenye rase diri nih. dengan bacaan yat Quran jer dpt membuatkan hati sesorg tuh jadi lembut dan berase insaf sampai menangis. tp aku? tak rase pape.

bacaan imam tuh membuatkan aku rase sedih. bayangkan, suara sorg lelaki yg sedang menahan menangisnye untuk teruskan bacaan. lelaki tuh, sifatnye keras,ego, gagah etc etc, bile dgr lelaki nangis,mmg touching sgt². dah la tgk pompuan nangis pun aku x tahan. terpakse tgk tmpt lain.nikan lelaki. x dpt bygkn mcm mane Abu Bakas a.s bile die solat. segagah mane pun die, menjadi lembut bile dgr ayat Quran.

solat diteruskan dgn suara sedu² imam. sehingga bacaan rakaat kedua, sama macam 1st, tibe satu ayat ni, die mula x dpt tahan. diakhir bacaan,suara die seolah² meminta sesuatu. alangkah bagusnye kalau aku paham arab kan ?

solat habes jer, aku pun dgr khutbah. w/pun in arab, tp die ade selikan dgn french. mase tuh, aku pun amik la gmbr. dulu mase kecik², dlm masjid, rase pelik jer tgk org bangla amik gmbr, skrg aku lak, rase mcm org bangla lak.huhuhu. tuh la x baik ckp bukan² kat org, kan dah kene balik. amik sikit jer. 2 keping aku rase. x sempat nk amik gmbr sendri sb xde org nk tlg, xkn nk soh fara or kak aida dtg kot.hehe.

isi khutbah yg aku dpt tangkap tuh pasal perpaduan umat , umat Islam adalah saudara antara satu sama lain etc etc. bile tibe bahagian kedua khutbah, mase bace doa tuh, imam tuh skali lg x dpt tahan perasaannye.

aku try² gak dgr betul² doa tuh, jadi, ape yg aku dpt tangkap cume satu jer, hisab. mgkn imam tuh teringat mcm mane waktu hisab nnt i padang masyar. time tuh, imam tuh mcm nk terduduk jer, aku nmpk sbb die ade pasang layar skrin tuh. tp die terus kan jugak. adelah org² yg kawal imam tuh nk tlg die. teresak² die bace doa tuh.

kadang² terpk, byk sgt ker amalan ni smpai x terase pape? bile kite tinggalkan org yg kite syg, sng jer air mata mengalir, bile pk mase akan dtg kite lak (akhirat) x nangis lak. semestinye nangis tuh bkn tuk riak tp dtg dari hati yg ikhlas. papepun, kite kene terus berusaha yg terbaik tuk mase 'akan dtg' tuh. insyaAllah.

lepas doa tuh, maka tamat lah solat sunat tuh.lepas tuh, nmpk lah ramai org² berpeluk² n cium(gesel) pipi. tradisi org arab aku rase. aku tunggu jer sape nk peluk aku nih. klu kat colmar dulu, org yg kite x kenal pun tetibe dtg die bg dakapan dan ciuman tuh. tp tahun ni x dpt lak. hmmm...ade tuh, ternmpk sorg budak ni, waaa..teringat kat umah. mase raye² ni mintak maaf, cium peluk emak ayah. dah 3 thn x dpt buat gitu !

jadi, aku pun cepat² keluar dewan expo tuh. mase tuh, ramai la yg nk minta derma ikhlas. ade byk. ade yg untuk derma byr dewan solat tuh, tuk 1st skola agama kat france, tuk pelajar² Islam, utk pesakit² Islam, utk masjib besar baru n mcm² lagi. hmm...tetibe terase nk letak tgn dlm balang tuh.

keluar jer jmp kak aida. fara dah balik time tuh. jadi, kitorng pun jalan balik. then tetibe kak aida nk bg duit raye lak. ni duit raye x rasmi lah ni. blanje mkn. thn lepas dpt duit raye x rasmi dr ajib, mase kat colmar, sape bg ntah ek. mula² ingat nk makan mcD tp filet-o-fish tuh lak belum sedia lg. kol 10.30 baru ade. jadi, kitorng pun pergi quick.

biasenye kat umah aku, gitu gak, lepas solat terus mkn ramai². makan rendang, makan ketupat, mkn segala²nye yg ade lah. tukar² lauk dgn jiran². klu umah dulu tuh, ade la chinese tuh bg buah², byk lak tuh, lg pun die ade dusun buah. hehe. kenyang lah time tuh. tp sampai sini jer, mkn quick. huhuhu. x besh !

tgh makan² tuh, baru lah tau citer kak aida ni. hehehe. bkn sume org bp gitu ek kak aida. kite ni org bp baik.hehe. org johor sume baik² tau ! ;) tp ok gak la kan, kurang² dpt duit raye even x rasmi pon :p

lepas makan tuh, kitorng pun balik. time tuh, tgk ramai la org² dari masjid td pergi carrefour shopping,x pun g restoren mkn something. dah x puasa katekan. mase naik tram tuh, ramai jugak la org. skali lg terpk, asal la ligne A ni die x bg tram baru tuh. tiap² kali aku naik sure bergasak²nye. then ade la sorg akak ni senyum. igt senyum kat aku rupenye kat kak aida. *tutup muke* tuh la, kat mane² jer kite berada,bile jumpe org Islam mesti gembira, i mean x sedekah doa bg salam pun sedekah senyuman lah.

tau x kenape kite ade habitude lepas salam jer mesti pegang/sentuh dada. aku pun tertnye² gak. ker kite ni main ikut jer org² tua buat tanpa soal selidik. bende ni aku tau pun sbb kwn aku yg bkn Islam ni tnye nape bile aku bersalam dgn sorg kwn aku gak (Islam) sentuh dada. die salam dgn kwn aku yg nonmuslim pun sentuh dada die. lepas tuh, aku terpk gak, soklan cepu mas, nasib baik kwn aku sorg tuh ckp , kite bersalam then sentuh dada sbg tanda org yg kite salam tuh sebahagian dalam hati ni. (t'es de part dans mon coeur) tuh yg ape aku dpt dengar lah. cantik kan ?

lepas sampai satu arret ni, kak aida pun turun balik umah. aku pun teruskan perjalanan balik ...

pergh pnjg gak aku taip. x sedar pun. anyway, tuk citer ari ni, aku dpt gak akhirnye ciuman(geselan) pipi dari kwn² arab aku pagi td. sbg tande raye kat sini la tuh. cume x dpt dr bdk pompuan tuh jer. hehehe. hah, aku ade test maths lg rupenye. igtkan burn jer test tuh bile ponteng kelas smlm. ni yg smgt ni nk score 18, memandangkn 1st test mcm $#§*£@ bersedia la prof tuh. hahaha. yakin boleh !

tetibe suasana raya rase semlm jer, ari ni x rase mcm raye pun, kecuali eskem mangga ptg td. mengidam mangga tetibe lak :p

No comments: