Thursday, June 01, 2006

bulan yg dinantikan sudah tiba !!

yay yay...dah bulan 6 dah. tinggal 7 hari lagi worldcup n 22 hari nak pulang ke tanahair. tak sangka lak cepat gile mase berlalu ni. serious, mase tuh ingat lagi 5 minggu skrg tinggal lagi 3 minggu jer. teddy bear yg adik comel aku nak pun aku x beli lagi. waaaaaa!!! mase semakin menyempit !!

alors, projek lif aku masih dalam proses pemulihan. minggu dpn dah nak kene siap dah. so, skrg ni aku tengah memikirkan formula² yg boleh buat lif tu berjalan. minggu ni lak ade DS algebre n vhdl. fuhh, ça va être chaud. belum study lagi ni. ntah lah, sejak akhir² ni mmg akux sempat nak study, asyik siapkan bende yg tertangguh jer. last² study very² last minute, papepun, tu pasal maths jer, just buat byk latihan oklah kot.harap² lah.

ah, semlm ade biter best, bukan pasal hari tanpa rokok sedunia tp pasal disneyland kat johor. huhuuuu, mcm best jer bunyi. so,sape² yg ade duit tu beli lah tanah kat tmpt tuh, sure jadi kaya nye lah. projek yg hampir same harge jambatan indah tuh (eh?kot?). mcm² betul projek nk buat, takut setengah jalan jer nnt kang, bazir jer. n mintak² lah jumpe mawas cepat², nnt sure ramai tourist nye lah. hahaha...mawas². ape ni ko merepek nih oi?

ops..mase aku balik tgh hari td tuh, ade la nampak sekumpulan manusia² tengah berkumpul kat centre ville nih. ape lagi, mcm biaselah greve/mogok. tp kali ni, polis mcm banyak lah pulak. dulu, biase² nye mase diorng ni tgh² baru nk start mogok, aku cume perasan beberape polis jer. tp skrg ni, aku nampak 3 van tgh tunggu. perhh. mcm ganas jer greve kali nih. so, aku malas lah nk dok lelame amik gamabr ker ape ker, baik aku balik rumah terus.

diorg ni buat mogok sbb diorng nak tutup minatec. minatec ni pusat recherche nanotechnologie kat grenoble ni. kire moden lah. kalau aku malas sgt nak pindah, aku maybe pergi école yg kat minatec ni kot. kalau nak tau, kat grenoble ni kire banyak gak centre² buat recherche. kat sini pun ade terminal nuclear kot. x silap aku lah.(klu slh tlg btulkan eh). terminal ni sebagai pusat menjana kuasa elektrik lah. so, elektrik ni samada untuk warga grenoble sendri or untuk die diexport ke italy or swiss. kirenye, klu terminal ni meletup jer, aku akan menjadi salah sorg mangse lah. tp yg peliknye kan, (msk dlm masalah dunia jap), iran yg nk buat nuclear sbb elektrik pun x boleh tp sini kat france ni, byk giler terminal die. dulu kat colmar pun, prof aku ade citer pasal bende ni (mgkn kat mulhouse kot). jadi, terang² la nampak nk jatuhkan islam jer kan? ntah lah, pandangan peribadi yg x seberape jer.

ok, citer pasal minatec ni, ade lah satu sepanduk ni tulis, lebih kurang gini la bunyi die 'pergi mati recherche nanotech, baik tlg org miskin lagi bagus'. tu jer yg dpt aku igt, yg lain tuh, ade lah ckp, 'mari kite bersama menutup minatec'. aku pun x tau gak sbb sebenar diorng tentang minatec ni. bg aku bagus lah sbb pusat recherche nanotech europe. xde nampak cacat celanye pun. ntah lah, diorng ni, apsal x terima pun x tau. sbb greve ni lah yg buat aku lambat ke IUT. hampeh punye français !! nasib baik aku tak lambat.

sampai² iut jer, buat penat aku jer, aku n binome aku nye turn kol 1650 nnt. hah, ptg td aku ade soutenance pasal projek robot aku. so, aku pun patah balik lah. 3 jam woo nak tunggu turn, buat sakit hati aku berdenyut kencang jer, baik aku balik tido or makan ker, sbb pagi td x sempat mkn, huhuhu. so, sampai jer kat centre ville, fuhhhh, polis dah siap berkawal dah. dkt² area umah aku lak tuh. perh, niat dihati nk amik gmbr dekat² ,tp aku nye k750i ni dah tua dah. cepat gile tua. x sempat nk susut nilai lg. kacau betul. so aku pun tgk jer lah, baru aku perasan yg greve kali ni ramai org² muda. sbb tu kot polis takut. klu kat mesia, blom pape lagi sure dh kene hentak dh (ni aku bace biter lah, klu slh, sorry).

mase aku baru nak bukak pintu jer, terdengar lah bunyi satu tembakan, then ade lh dalam 3/4 ambulance yg bunyi². bising giler. ade lah gak terdengar bunyi diorng ni bersorak (bergaduh lah tuh agaknye). jadi, utk tidak men'chier' kan hari aku nih, aku pun bukak la lagu kuat² sambil masak nasi. hehehe. so, sempat lah aku nk prepare presentation projek aku tuh. oleh sbb malas nk tulis, aku dgn berani nye x menghafal ape yg aku akan ckp.

dalam kol 16 gitu aku pun g iut balik, aiyoo,x abes² lagi greve rupenye. kali ni, jenis org² yg banyak anjing tuh. org² ni biasenye pakai macam baju koyak² tuh, ade anjing sebelah diorng, then duduk kat tepi² jalan,lepas tuh, ade la yg buat persembahan sikit. yg ni, aku x tau sbb ape diorng mogok. pelik betul. sampai² jer IUT, aku tgk ade lagi 2 group belum present lagi. perhh, kene tunggu 1 jam lagi. giler lah. tgk prof tu pun mcm dah penat jer, aku cume takut die dah bosan sgt kang, bg jer markah time die penat. tu yg payah sket. eh jap ade org call.

ape yg aku nk ckp pasal presentation aku ari ni, oklah.=) aku dh x de le coeur qui bat dh. klu dulu tuh, rase nervous jer. td tuh, aku main ckp jer. hah, satu perbezaan antara sistem edu diorng n kat mesia ni, diorng ni time kecik² dulu ade buat presentation, so diorng dh biase dah. mcm aku ni, x pernah buat, n x pernah masuk pape debate or syarahan or bercerita ker, rase nervous lah. tp skrg ni, dah ok. so mesia kene ade sistem ni la. hah, sbg contoh lah, aku tgk, ramai bdk² kisas berdebat style sebijik jer. 5 org aku kenal, 5 5 gaya same. mcm fifi la dgn ayat skema nye. hahaha. neway sistem diorng bagus lah. trademark tuh.

oklah, x sabar ni nak world cup. Argentina !! France !! aku sokong team biru aku !!. brazil or england x akan menangnye tahun nih. hahaha !!! so, dgr la lagu baru yg aku up nih. kire mendlm gak lirik die. lame gak lagu ni melekat dlm pale aku. oklah, senyum² slalu !! =)


Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.

-- Albert Einstein

No comments: