Monday, May 14, 2007

masalah bumi

hari ni aku pening giler dgn masalah bumi. nak² weekend lepas aku baru lepas tgk hotel rwanda n blood diamond. perghh..pelbagai rase aku rasakan lepas tgk movie tuh. makin lama bumi ni jadi tak menentu la pulak.

huhuhu..ekceli aku bukan nk citer pasal bumi tmpt kite jejak kaki ni, tapi nak citer pasal bumi dlm kontek elektronik. perghh..ntah macam mane ntah, aku nye 'cablage' wayar² tuh tak boleh jalan, sbb nye masalah nk sambungkn bumi lah. ade 2 bumi ekceli, satu bumi dari kar 'aquisition' aku n 1 lagi bumi dari 'generator'. masalahnye, bile aku letak bumi kat satu² tempat ni, bende tuh jalan. tapi bile aku kumpulkn sume untuk 1 bumi, die mcm ade litar pintas. pelik gak. huwaaa !! dah berjam² aku pk kat dlm labo tuh sampai hujan dan guruh berdentum².

ekceli ade 2 solution yg aku tau, ade byk ekceli solution, tp yg aku tau tuh 2 la, 1 gune microchip yg aku kene reprogramming balik n 1 lg gune mosfet, kire macam amplifier lah. so, untuk programing aku ade masalah code n untuk mosfet, aku ade masalah bumi tuh. huhu. pening siot. asal lah diorng nk menyusahkan masalah eh? padahal motor tuh bleh jer dari 'tension' kad acquisition tuh, tp bile prof tuh explique (selepas aku menunggu lame dan tanye, sbb prof ni membzkn diri die...huhuhu), die pun ckp la, motor yg aku gune tuh lagi besar,so kene ade arus yg mencukupi la. ooo, sbb tu aku kene bt bendalah 'pengantara' tuh antara kad/amplifier tuh ke motor. ntah la.. kusut kepala aku. nk tgk ape yg aku buat? nih die
kekadang terfikir aku, bende ni ker aku akan bt lepas bljar nnt? huhuhu..tp sure² la bukan bende nih. hehe. membazir 6 thn la gitu kalo keje aku bt bendalah nih jer.

kalo korang nk tau mane mosfet tuh, die kat belah² wayar² merah,biru,putih n kuning tuh. ade 4 mosfet. 1 mosfet tuh bleh jln bile aku letak bumi kt tmpt bumi die lah, yg masalah aku hadapi skrg (skema la pulak ayat), bile aku nk satukan bumi² antara 4 mosfet tuh, bende tuh x bleh jalan dah. huhuhu. fenin².

skrg ni aku tgh pk code untuk microchip (ekceli bkn microchip) tp 'driver' la. ntah la. motor aku gerak ekceli, tp die mcm wiper kete tuh. kiri kanan kiri kanan jer. aihh..hmmm... eh, time aku balik dari 'stage' aku tu, aku pk² kan gak la code tuh, skali tetibe terpk falsafah la pulak. hehehe..cube korang bayangkan yg mosfet tuh, ruang kehidupan kite or cara kite hidup (bukan cara hidup ek), bumi setiap mosfet tuh bumi kite sendri, maksud aku dunia kite la, tp hakikatnye, macam mosfet dlm electronic gak, die kene 1 bumi jer, jadi mcm mane kite sambung kan bumi² tuh supaya mosfet² tuh jalan tuh la yg 'ajaib'. so, fikir²kan la.hehehe. tak paham? takper, aku syok sendri jer :p

hah, semlm hari ibu kan. aku igt nk bt en3 khas untuk mama ku. tp malas lak. smlm aku ade call, tuh pun mak aku igtkn yg ari tuh ari ibu. ces, hampeh btul aku. ekceli aku call pun nk ckp pasal tuh, tp entah aku ni, kadang² bende yg aku nk ckp tuh bleh TERlupe terus bile tgh bercakap tuh, maknenye, tujuan aku call bleh hilang bile dgr suara org yg aku call tuh. dah byk kali dah aku alami bende ni, huhuhu. kadang² time aku nk wish bday kt member aku terpakse call 2 kali sbb terlupe mase 1st call tuh. ngok ngek btul. k lah, ni aku letak pink roses yg dpn umah aku ni. tetibe aku rase best giler tgk bunga nih. terasa mcm taman aku berbunga lak bile tgk bunga tu. hah, ekceli nk bt en3 pasal pink roses gak, tp...hmm... err..kalau org itu terbaca en3 ni, sorry la ek pasal smlm, n sbg sorry amik la gmbr² bunga ni. hahaha.nk bunga sgt kan? amik la jgn malu². sesiapa nk amik pon bleh gak. waaa..lawaaaaaa !! take care sume :)


thanks to k750i aku. hehe.

hah kan dah lupe. selamat hari ibu untuk semua ibu² dibumi ini. wo ai ni mama.

No comments: